تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۱۸۴۲۵۸

سپاه‌هراسی، هدف رسانه‌های فتنه

محمد اسماعیلی مقدمه: سایت جرس وابسته به عطاءالله مهاجرانی طی روزهای گذشته خبری را روی خروجی قرار داد که در آن مدعی شده بود سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع طلاب تیپ امام‌صادق(ع) سخنانی را در مورد برخی شخصیت‌ها ایراد کرده است؛ سخنانی از قبیل «باید جلوی فعالیت سیدحسن خمینی را گرفت چرا که برای آینده خطرناک است» و «در قم آنهایی که تابلو دارند تحت کنترل ما هستند و با آنها مشکلی نداریم مثل مجمع محققین و مدرسین،‌ صانعی و بیات و اردبیلی. اما مراجع سنتی مثل وحید و صافی، اگرچه با ما نیستند ولی خیلی با آنها مشکلی نداریم.» شایعه‌‌پراکنی و فضاسازی علیه نیروهای امنیتی مدت مدیدی است که از سوی معاندان صورت می‌گیرد. اهداف و دلایل اینگونه را در گفت‌وگو با سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جویا می‌شویم.

* سردار، سایت جرس از قول شما مطالبی را ادعا کرده است، صحت و سقم این اخبار را بفرمایید؟
** خبری که سایت جرس از منابع خود ادعا کرده از اساس کذب است. آنها گفته‌اند من در جمع طلاب تیپ امام‌صادق(ع) قم صحبت کرده‌ام در حالی که من یک سال و چند ماهی است که با این گروه دیداری نداشته‌ام. در ضمن آنها ادعا کرده‌اند که بنده در مورد افرادی نظیر سیدحسن خمینی، موسوی اردبیلی، صانعی، بیات و دیگران موضع‌گیری کرده‌ام در صورتی که در مورد این افراد موضع‌گیری نداشته‌ام.
باید به این موضوع هم اشاره کنم که ادبیات به کار رفته از قول بنده با نوع ادبیات حقیقی بنده فاصله زیادی دارد.
* هدف اینگونه رسانه‌ها از اخبار و اطلاعات اینچنینی چه می‌تواند باشد؟
** آنها تنها به دنبال فضاسازی صرف نیستند و اهداف خاصی را در این جهت دنبال می‌کنند.
یکی از اهدافی که به صورت ناشیانه از سوی این رسانه‌ها دنبال می‌شود، تخریب پایگاه اجتماعی سپاه و بسیج و مخدوش کردن چهره‌های مسئولان و فرماندهان نیروهای وفادار به انقلاب است.
آنها سعی می‌کنند با نقل‌قول‌های ساختگی اینگونه وانمود کنند که سپاه و بسیج در مواردی خاص و اساسی کشور دخالت مستقیم و تأثیرگذار دارند، در صورتی که نیروهای دلسوز فقط حوزه فعالیت خود را وظایف مشخص شده خود می‌دانند. هدف دوم آنها که مهم‌تر از هدف دیگر است، تلاش برای نوعی فتنه‌انگیزی در جامعه به شمار می‌آید. افرادی که اینگونه سایت‌های ضدانقلاب را اداره می‌کنند، سعی می‌کنند برخی اقدامات هنجارشکنانه را انجام بدهند و آن را به وفاداران انقلاب نسبت بدهند.
* آیا می‌توان اینگونه اقدامات را در جهت پروژه سپاه‌هراسی قلمداد کرد؟
** امروزه جریان‌های ضدانقلاب، به وسیله شبکه‌ها و رسانه‌های خود حملاتشان را علیه نیروهای متعهد به انقلاب بیشتر کرده‌اند و از هر راهی برای این کار استفاده می‌کنند. چنین ادعاهایی را که منتشر می‌شود هم می‌توان در راستای سپاه‌هراسی عنوان کرد.
* این پروژه از چه زمانی کلید خورده است؟
** تخریب و هجمه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شکل‌گیری این نهاد صورت گرفت و پس از فتنه سال گذشته به وسیله آمریکا و اسرائیل کلید خورد و روز به روز بر حجم آن افزوده شد. اظهارات و موضع‌گیری برخی از عوامل و هدایت‌کنندگان فتنه 88 در طول ماه‌های اخیر در همین راستا قابل بررسی است. سخنان هیلاری کلینتون و دیگر مقامات غربی و همچنین مواد قطعنامه 1929 به خوبی عصبانیت و هراس آنها را از نیروهای انقلابی سپاه و بسیج نشان می‌دهد.
* دلیل عصبانیت و هراس دشمنان چه می‌تواند باشد؟
** دشمنان داخلی و خارجی با انجام طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های چندماهه درصدد براندازی و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بودند که به درایت رهبری، بصیرت مردم و حضور مقتدرانه و فعالانه فتنه دست‌ساخت آنها به شکست و افول رو نهاد و دلیل عصبانیت آنها نیز همین است.
* آیا این گروه‌ها به دنبال اهداف دیگری نیز هستند؟
** نیاز جامعه ما در شرایط کنونی ثبات، آرامش و وحدت است، در صورتی که جریان‌های ضدانقلاب قصد دارند با برهم زدن آرامش جامعه و جلوگیری از نهادینه شدن وحدت،‌ وفاداران به انقلاب را از انقلاب و رهبری جدا کنند. آنها نفع خودشان را در تفرقه بین نیروهای انقلابی می‌بینند که زمانی در صف حامیان جریان فتنه بودند.
* آیا استراتژی‌های مختلف دشمنان برای از دست رفتن پایگاه مردمی سپاه و بسیج نتیجه‌بخش بوده است؟
** با مرور اتفاقات و حوادث 32 ساله انقلاب مثل جریان بنی‌صدر و 18 تیر 78 می‌توان دریافت نه تنها مؤثر نبوده است بلکه اثر معکوس گذاشته است. مردم سپاه و بسیج را از خودشان می‌دانند و جانفشانی‌ها و از خودگذشتگی‌های نیروهای این نهاد انقلابی را در طول سال‌های پس از جنگ فراموش نکرده‌اند. در ضمن این گروه که به نام فتنه‌گران به حساب می‌آیند با سندسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که انجام داده‌اند دیگر آبرویی در نزد مردم ندارند.
* وظیفه رسانه‌های انقلابی در مقابله با اینگونه دروغ‌پردازی‌ها و سندسازی‌ها چیست؟
** شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی به موقع، جلوگیری از اقدامات سوء رسانه‌ای و تولید مصاحبه‌های قوی با نیروهای ولایی و انقلابی می‌تواند بخش زیادی از دروغ‌های اینگونه عوامل خودفروخته را محرز کند. دلیل دیگر جلوگیری از جدا شدن مناطقی از کشور بود که به وسیله غائله‌آفرینی دشمنان در مناطق قومیتی به وجود آمد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات