تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۱۸۶۳۶۵

آقای نخست وزیر! لطفا پاسخ دهید


حنیف غفاری
ایجاد و تداوم ابهام در نزد افکار عمومی کشورهای دیگر یکی از کار ویژه‌های اصلی سیاستمداران بریتانیایی در طول تاریخ به شمار می‌آید. در این میان سیاست های "مارگارت تاچر"، "جان مینجر" و... جملگی بیانگر این مدعی است که یکی از مهمترین و بارزترین ابزارهای لندن برای ایجاد اختلاف در نظام بین‌الملل استفاده سیاستمداران انگلیسی از کلمات و جملات و عباراتو حتی حرکات ابهام آمیز است.
در هر صورت پس از گذار بشریت به هزاره سوم و بر سر کار آمدن "تونی بلر" در انگلستان بار دیگر سیاست "ایجاد ابهام" توسط اعضای کابینه نخست وزیر جدید بریتانیا تکرار شده است. در این میان بلر گوی سبقت را از دیگر رقبای قبلی خود ربوده است. شاید تفاوت عمده میان نخست‌وزیر کنونی انگلستان و سران و سیاستمداران قبل این کشور در این باشد که "بلر" نسبت به آنها علاقه بیشتری به ایجاد ابهام در فضای نظام بین‌المل دارد و... حتی در برخورد با افکار عمومی کشور خود نیز ای چنین فرمولی پیروی می‌کند. در حقیقت بلر برای بقای خود در حزب کارگر تا اندازه ممکن از پاسخ دقیقی به پرسشها و دغدغه‌های مردم کشور خود نیز اجتناب می‌کند. افکار عمومی" انگلستان برای بلر حکم یک ابزار برای تحکیم قدرت را دارند و کلیه واژگان "صداقت"، "خدمت" در نزد وی و افرادی مانند "استراو" و "جف هون" هیچ گونه معنا و مفهومی ندارند. جهت بررسی بیشتر چنین رویگردی از سوی نخست‌وزیر انگلستان به ذکر سه نمونه بارز می‌پردازیم. این سه مسایلی هستند که در عین اهمیت به دلیل ارتباط مستقیم با کاهش محوبیت بلر از سوی اعضای حزب کارگز بریتانیا با نوعی سانسور دراز مدت مواجه شده‌اند. شاید هنوز ببسیاری از مردم انگلستان خواهان کشف این رازهای ناپیدا باشند ولی در چره "تونی بلر" نگرانی از آگاهی بیشتر افکار عمومی بریتانیا موج می‌زند.
موضوع اول که هنوز برای مردم انگلستان و دیگر نقاط جهان در عین پراهمیت بودن لاینحل باقی مانده است به مرگ دکتر "دیوید کلی" باز می‌‌گردد. این کارشناس وزارت دفاع برتانیا در پی انتشار گوشه‌ای از اظهاذاتش درباره جنگ عذاق و طرح القای عدم وجود سلاحهای شیمیایی در کاخ‌های صدام حسین به طور مرموزی به قتل رسید. گزارش‌های متناقضی از سوی رسانه‌های وابسشته به حزب کارگر حاکی از آن بود که حتی از هم حزبی‌ها بلر با وی در قتل دکتر کلی هم پیمان و همراه نبوده‌اند.
در همه حال پای افرادی مانند بلرو استراو به دادگاه باز شد و شبکه‌های بی‌بی‌سی و دیگر منابع اطلاع رسانی انگلستان از سوی دولت مرکزی مجبور به بایکوت مساله شدند. در حال حاضر حدود دو سال از مرگ "دیوید کلی" می‌گذرد و هنوز معمای قتل او برای نظام بین‌الملل حل نشده است. "تونی بلر" سعی کرده است تا به کمک گرفتن از عنصر زمان ماجرای قتل دکتر کلی را از صحنه رسانه‌های مطبوعات انگلستان و جهان محو کند ولی در این راه به موفقیتی دست نیافته است. نخست وزیر انگلستان اکنون در حال مشغول انجام وظایف خود است که هنوز اتهام قتل دکتر دیوید کلی از گردن او و چند تن دیگر از اعضای کابینه برداشته نشده است.روزنامه‌های مخالف حزب کارگز در انگلستان مانند "گاردین" در طی دوسال اخیر و در سالگرد درگذتش "دیوید کلی" سعی دارند بار دیگر ابعاد و زوایای پنهان این موضوع را در نزد افکار عمومی انگلستان به چالش بکشند.
موضوع بعدی به ماجراهایی برمی‌گردد که منجر به ایجاد بحران در شبکه اطلاع‌رسانی و خبری بی بی سی (B.B.C)شد. استعفای مدیران شبکه به دنبال فشارها و کارشکنی‌های تونی بلر علیه اودر خصوص پوشش خبر مرگ دکتر دیوید و نیز کارشکنی سربازان انگلیسی در عراق باعث شد تا رخدادی بی‌سابقه در طول حدود نیم قرن فعالیت خبری این شبکه به وقوع بپوندد. در این میان لابی‌های پشت پرده افرادی مانند "جف هون" وزیر دفاع بریتانیا نیز به هیچ عنوان بی‌تاثیر نبود.
در هر حال بلر، سعی کرد تا با وارد ساختن این فشار به سران و مسوولیت ارشد شبکه خبریBBC به آنها و دیگر رسانه
‌های بریتانیا اعلام کند که تنها باید در راستای تایید حزب کارگر و اقدامات بلر گام بردارند و حتی مخالفت با اقدامات و یا انتقاد از عملکردهای اشتباه وزرا و شخص نخست وزیر را با ظرافتی خاص در معرض قضاوت افکار عمومی جهان قرار دهند. در حقیقت تونی بلر با این اقدام خود تحرک و پویایی را از شبکه مذکور و بسیاری دیگر از رسانه‌های انگلستان سلب کرد. مسلما در صورت ایستا بودن و عدم پویایی در اطلاع رسانی دیگر کیفیت قبلی در اخبار و برنامه‌ها وجود نخواهد داشت و این همان چیزی است که امروزه می‌توان در شبکه‌ بی بی سی مشاهده کرد.
مورد آخر به راطه نامشروع و غیرقابل توجیه "تونی بلر" با یکی از زنان خدمتکار او باز می‌گردد. هنگامی که این موضوع در مارس سال 2004 فاش شد "تونی بلر" تنها با گذشتن از مساله و استناد به برخی موارد مجازی توانست موقتا این مساله را به را به باد نیسان بسپارد ولی با گذشت زمان افکار عمومی بریتانیا تحت تاثیر مستقیم افراد و رسانه‌های ضد حزب کارگر بار دیگر نخست وزیر خود را در این راستا مورد انقتاد قرار دادند.
"تونی بلر" هنوز درباره موضوع پاسخی نداده است و تنها با تکیه بر حساسیت کاری و شغلی از زیربار رفتن این مساله طفره رفته است. "تونی بلر" می‌داند که در صورت گسترده‌تر شدن ابعاد این مساله و کشیدن شدن آن به دادگاه محبوبیت عمومی وی و حزب کارگز از آن چه هست نیز پایین‌تر می‌آید. شاید حادثه‌ای همانند "بیل کلینتون" در ایالات متحده آمریکا گریبان نخست وزیر انگلستان را بگیرد و در این صورت شکست وی در عرصه سیاست و حذف او از راس معادلات لندن محتمل خواهد بود. حتی فکر کردن نسبت به این احتمال و احتمالات مشابه برای بلر، استراو و جف هون حکم یک کابوس وحشتناک را دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات