تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۸۷۸۸۷
اشرف بروجردی:

ناجا، دستگاه متولی حجاب در جامعه نیست


قانون حجاب در کمیسون فرهنگی مجلس مراحل ابتدایی خود را می‌گذراند.
محمد صادقی نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی روز گذشته با اعلام این خبر افزود: باید با تصویب یک قانون،‌ تکلیف مردم و نیروی انتظامی را در پدیده بدحجابی مشخص کرد.
وی با بیان این نکته که تدوین چنین برنامه‌ای نیازمند روزها و ماهها وقت است، تصریح کرد: باید همه دست‌اندرکاران بخش فرهنگی، اجتماعی و انتظامی در این بین نقش داشته باشند و علاوه بر رعایت حدود شرعی، ‌این قانون به گونه‌ای نباشد که مخل امنیت و آرامش مردمی تلقی شود.
این در حالیست که حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی پیش از این اعلام کرده بود تاکنون چنین طرحی به هیات رییسه مجلس داده نشده است. وی در عین حال درباره پاره‌ای از سخت‌گیری‌ها برای رعایت حجاب اعلام کرده بود: ما با سختگیری که مغایر قانون باشد، مخالفیم. ما معتقد به اجرای قانون هستیم در عین حال معتقدیم وقتی مطلبی صورت قانون به خود گرفت، نباید نام آن را سخت‌گیری گذاشت.
رییس دفتر امور زنان ناجا نیز چند روز قبل در مصالحبه‌ای گفته بود: استفاده از پوشش نامناسب به شکل امروزی مانتوهای کوتاه و... دیگر حجاب نیست بلکه به این گونه افراد، بدحجاب گفته می‌شود و هنگامی که به مرحله شدید ان برسد جرم تلقی شده و باید با آن برخورد شود و ما دنبال لایحه قانونی برای این امر هستیم.
فردوس قماشچی همچنین گفته بود: در حال حاضر مشغول تحقیق و پژوهش در مورد یک طرح ملی در زمنیه بدحجابی در دفتر امور زنان نیروی انتظامی هستیم که در تهران و مراکز استانها انجام می‌شود.
اشرف بروجردی، معاون اجتماعی وزیر کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که پرداختن به مقوله حجاب یک بحث فرهنگی اجتماعی است، گفت: در مصوبه سال 76 شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان طرح ساماندهی عفاف به آن اشاره شده است.
وی با بیان این مطلب که ناجا به عنوان یک دستگاه متولی بحث حجاب در جامعه نقشی ندارد که مشخص کننده برخورد با مقوله حجاب باشد افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این زمینه سیاست‌گذاری کند.
دبیر شورای اجتماعی زنان کشور اظهار داشت: اگر جایی از منظر جرم به مساله حجاب نگاه کنیم دیگر جایی برای آوردن طرح و لایحه نیست در حالی که مصداق جرم بودن یا نبودن باید در شورای سیاست‌گذاری تعیین شود و نهایتا دستگاه سیاست‌گذاری خطوط کلی را اعلام کند.
بروجردی با اشاره به این موضوع که این مساله بحث جدیدی نیست و در سالهای گذشته وجود داشته، تصریح کرد: نمی‌توان اعتقادات را به مردم تزریق کرد بلکه باید در این رابطه فرهنگ‌سازی شود که در این میان صدا و سیما نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند.
دبیر شورای اجتماعی زنان تاکید کرد که رییس دفتر امور زنان در این مورد هیچ جلسه‌ای با ما نداشته است.
نبودن تعریف مشخصی از حجاب
محمدباقر قالیباف، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز چندی قبل در یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که با افرادی که منزلت زن و شئونات اجتماعی را رعایت نکنند، برخورد می‌کنیم و جامعه نیز این اقدام مناسب را ضروری و آن را می‌پذیرد.
وی تصریح کرد: براساس قانون، نیروی انتظامی با افرادی که به صورت زشت و ناپسند و به زعم ناجا به شکل «مانکن» در جامعه حضور می‌یابند، برخورد می‌کند. فرمانده نیروی انتظامی، همچنین نبود تعریف و مبنای مشخص از حجاب را عاملی عنوان می‌کند که مانع از برخورد جدی نیروی انتظامی با این معضل اجتماعی شده است و اعلام می‌کند که در صورت قانونمند شدن این مساله نیروی انتظامی آمادگی لازم را برای حل آن دارد.
90% درصد دختران اصل حجاب را قبول دارند
زهرا شجاعی، رییس مرکز مشارکت امور زنان هم با رد این موضوع که لایحه «مبارزه با بدحجابی» در دستور کار دولت قرار گرفته است، حجاب را یک مقوله فرهنگی دانسته که از یک طرف به باورهای دینی و از یک سو به قوانین و مقررات اجتماعی بر می‌گردد که نیازمند به یک نگاه مشترک از منظر واحد است.
مشاور رییس جمهور به تنوع اشکال حجاب در کشور اشاره کرده و می‌گوید: براساس نتایج تحقیقی بر روی دختران جوان تهرانی، بیش از 90درصد آنان، اصل حجاب را قبول دارند و در واقع این تحقیق نشان داد که باور و قبول جوانان نسبت به داشتن حجاب، ضعیف نیست بلکه ایجاد تنوع را برای آن قایل هستند.
چنانچه نظر مقام معظم رهبری هم بر این مساله صحه می‌گذارد که چادر حجاب برتر است اما حجاب در چادر متعین نیست.
براساس نظر ایشان، می‌توان بدون چادر هم، با حجاب بود و یا اینطور نیست که هرکس چادر ندارد، بی‌حجاب است.
پرویز ورجاوند، محقق مسایل اجتماعی و سیاسی نیز در این باره معتقد است که در رعایت موازین اخلاقی در زمینه حفظ حجاب زنان باید با جامعه به توافق و تفاهم رسید، چرا که برخورد با مظاهر بدحجابی، شاید در کوتاه مدت جوابگو باشد، اما برای القای موازین اخلاقی و اسلامی در میان جامعه، باید از «برخورد» به سمت «تفاهم و ریشه‌یابی» تغییر روش داد.
وی با بیان اینکه بسیاری از زنان ایرانی، موازین اخلاقی و اسلامی را در حجاب خود رعایت می‌کنند، تاکید بر این نکته دارد که باید حساب برخی زنان و دختران که خود را به نمایش می‌گذارند را از بقیه جدا کرد و برای برخورد با این عده اندکی برنامه داشت. به عقیده‌ این کارشناس، سلیقه‌های بسیاری در مورد حجاب وجود دارد که این امر تعریف حجاب و بسترسازی برای رعایت آن را ضروری می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات