تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۱۸۸۰۹۰
نگاهی به زندگی و حیات علمی استاد عمید زنجانی سرپرست دانشگاه تهران

امین امام و انقلاب

گروه فرهنگی اشاره: آیت‌الله استاد عمید زنجانی طی حکمی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب شدند و مراسم معارفه ایشان روز یک‌شنبه ششم آذرماه جاری برگزار گردید. آنچه در پی می‌خوانید اجمالی از زندگینامه و شخصیت پژوهشی علمی این استاد عزیز است؛

استاد عباسعلی عمید زنجانی در سال 1316 در شهرستان زنجان به دنیا آمد ایشان دانش آموخته حوزه‌های علمیه زنجان، قم و نجف اشرف است که نزد اساتیدی همچون حضرت آیات عظام بروجردی، امام خمینی (ره)، خویی، حکیم شاهرودی، میرزا باقر زنجانی علامه طباطبایی و دیگر اساتید مشهور حوزه‌های مزبور کسب فیض نموده و از حوزه قم و نجف اشرف دارای درجه اجتهاد می‌باشد.
قبل از انقلاب از سوی امام خمینی (ره) متصدی امور حسبیه بوده و ماموریتهایی را انجام داده و از اوایل نهضت عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و بعد از پیروزی انقلاب هم عضو شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی مردم تهران در دوره‌های سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.
همزمان از سال 1358 تاکنون به تدریس در دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و الهیات و نیز برخی از دانشگاههای دیگر کشور اشتغال داشته و در سال 1366 به رتبه دانشیاری و در سال 1373 به رتبه‌ استادی نائل و مدتی هم مدیریت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را بر عهده داشته است.
سوابق تحصیلی
پس از تحصیلات رسمی و دوره مقدمات حوزوی در سال 1331 به حوزه علمیه قم پیوست و مورد عنایت مرحوم آیت الله حجت قرار گرفت و با طی مدارج سطوح عالیه در سال 1338 در دروس فقه و اصول حضرت امام (ره) حضور یافت و همزمان دروس فلسفه علامه طباطبایی و در درس آیت الله العظمی بروجردی شرکت نمود.
پس از فوت آیت الله بروجردی در سال 1341 به حوزه علمیه نجف عزیمت و به تکمیل تحصیلات در دروس آیات عظام: خوئی و سید محسن حکیم شرکت و به درجه اجتهاد نائل گردید.
در سال 1344 با ورود امام به نجف اشرف در مراسم استقبال امام فعال و به افتخار مصاحبت و خدمت به آرمان امام و شرکت در دروس معظم له یکبار دیگر نائل گردید توفیق کسب فیض از محضر امام در حوزه علمیه قم و نجف اشرف جمعا قریب ده سال به طول انجامید.
پس از بازگشت از نجف اشرف در سال 1348 در حوزه علمیه قم اقامت و به کسب اجازه اجتهاد از سوی مراجع قم توفیق یافت.
سمتهای علمی
در سال 1366 با بررسی سوابق علمی و پژوهشی و آثار علمی استاد توسط هیات ممیزه در وزارت علوم با مرتبه علمی اجتهاد - دکترای ایشان موافقت و با رتبه دانشیاری در دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی رسما استخدام گردید و در سال 1374 با تصویب هیات ممیزه دانشگاه تهران به رتبه استادی ارتقا یافت و مدتی ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی را رسما بر عهده داشت.
فعالیتهای علمی
الف - دارای چهل و پنج سال سابقه تدریس حوزوی و بیست و شش سال سابقه تدریس دانشگاهی در زمینه فقه، اصول، فلسفه مشاء و فلسفه متعالیه ملاصدرا، حقوق اسلامی، حقوق اساسی (کلیات، حقوق اساسی جمهوری اسلامی در حقوق اساسی تطبیقی)، قواعد فقه، حقوق بین الملل اسلام، مبادی اندیشه سیاسی اسلام، فقه سیاسی، فقه استدلالی، فقه تطبیقی، مبانی و روشهای تفسیری، آیات الاحکام، مبانی حقوق عمومی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد.
سبک درسی ایشان در علوم حوزوی متاثر از روش استادان بزرگ حوزه به ویژه امام خمینی و آیت الله خوئی بوده و در دروس دانشگاهی نیز با الهام از روشهای حوزوی، سعی بر آن بوده که دانشجویان با شیوه‌های تحقیق و نوآوری آشنا و با تقویت اعتماد به نفس علمی توان تولید علم و روح ابتکار علمی را کسب نمایند.
استاد تاکنون در کنار فعالیت علمی در دانشگاه تهران در مراکز علمی و پژوهشی دیگر مانند دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه قم، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه علم و صنعت، مدرسه عالی شهید مطهری و دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، پژوهشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه علوم قضایی، دانشکده روابط بین‌الملل (وزارت امور خارجه) و دانشگاه عالی دفاع ملی - تدریس و فعالیتهای علمی خود را ادامه داده‌اند.
سوابق مبارزاتی و در خدمت انقلاب
استاد در مدت اقامت در نجف اشرف چون شاگردی کوچک در کنار یاران امام در خدمت امام بوده و افتخار انجام نخستین ماموریت علمی از سوی امام در تدوین اولین رساله علمیه معظم له به زبان عربی را یافته که قبل از تحریرالوسیله در نجف اشرف به چاپ رسیده است. استاد در سالهای بین 50 تا 57 نه بار به ساواک احضار و دو بار در کمیته مشترک به زندان انفرادی محکوم شده است. شرح فعالیتهای مبارزاتی استاد به طور مشروح در کتاب خاطرات سیاسی وی به چاپ رسیده است.
سابقه مبارزاتی ایشان به آشنایی با شخصیت والای امام از همان نهضت تا پیروزی انقلاب ادامه داشته و در تدوین اعلامیه‌های روحانیت مبارز ادامه داشته و در تدوین اعلامیه‌های روحانیت مبارز در راهپیماییهای میلیونی و عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ادامه داشته است به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان از عناصر موثر روحانیت آگاه و انقلابی به شمار آمده و دارای پایگاه ویژه مردمی بوده است.
حضور استاد در منطقه انقلاب خیز جنوب تهران باعث شده تا حلقه‌های انقلابیون بیش از پیش فشرده و تبدیل به قدرت عظیم مردمی گردد و با ارایه و نشر افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) اقشار مختلف به راه انقلاب به پیوندند.
فعالیتهای علمی و پژوهشی (تالیفات)
استاد ضمن تدریس در حوزه‌های علمیه و دانشگاهها به فعالیتهای پژوهشی در این دو سنگر مهم اهتمام ویژه‌ای داشته و بخش مهمی از آثار و تالیفات استاد به چاپ رسیده و بیش از 25 جلد کتاب در رشته‌های مختلف علوم اسلامی از استاد به چاپ رسیده است که از جمله آنها می‌توان به مجموعه کتاب 10 جلدی فقه سیاسی اشاره کرد. بخش دیگری از فعالیتهای علمی و پژوهشی استاد در مورد راهنمایی و مشاوره رساله‌های دکترا و کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف علوم اسلامی می‌باشد که بالغ بر یکصد و شصت رساله کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاههای مختلف است که برخی از این رساله‌ها به عنوان رساله ممتاز به دریافت جایزه نائل شده‌اند.
از نکات مهم فعالیتهای علمی و پژوهشی استاد تاسیس موسسه مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی در سال 1367 است که در سال 1374 توسط وزارت علوم به عنوان پژوهشکده مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی، به رسمیت شناخته شد و هم اکنون از طریق سایت اینترنتی WWW.sriis.com قابل دسترسی علاقه‌مندان به رشته‌های علوم اسلامی می‌باشد همچنین از استاد دهها مقاله علمی در جراید و مجلات علمی حوزوی و دانشگاهی منتشر شده است.
سمینارها و کنفرانسهای علمی
از جمله فعالیتهای علمی استاد شرکت در سمینارها و کنفرانسهای علمی است که بنا به دعوت تعدادی از دانشگاههای داخل و خارج انجام پذیرفته است از آن جمله کنفرانسهای علمی استاد در دانشگاههای کانادا، واشنگتن، کلمبیا، ونزوئلا و استرالیا است که مورد استقبال دانشجویان و اساتید این دانشگاهها قرار گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات