تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۱۹۰۹۱۶

شمارش معکوس برای فروپاشی رژیم صهیونیستی


حسن خیاطی
تهاجم گسترده , وحشیانه و برنامه ریزی شده رژیم مجعول صهیونیستی علیه کشور لبنان که پس از 33 روز بدون دست یافتن به اهداف برنامه ریزی شده به شکست انجامید , پیامدهای فراوانی هم داشت . این پیامدها برای مسلمانان جهان علی الخصوص « حزب الله لبنان » , بسیار مثبت و برای رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی بسیار منفی بود.
برای اینکه به واقعیتهای موجود در پس پرده این تهاجم و پیامدهای حاصل از آن پی ببریم ابتدا باید ببینیم رژیم صهیونیستی و حامیان آن که تدارک چنین حمله ای را دیدند , چه می خواستند و چه چیزی عایدشان شد.
رژیم صهیونیستی , بهانه این تهاجم را آزادسازی دو سرباز اسرائیلی که بدست نیروهای حزب الله لبنان به اسارت درآمده بودند , قرارداد. اما گفته ها و عملکرد رژیم صهیونیستی , حمایتهای همه جانبه دولتمردان جنگ طلب آمریکا , پشتیبانی سیاسی اروپائیها و نفاق برخی دولتهای عربی , پرده از بسیاری مسایل پشت پرده برداشت .
در اظهارنظرها و افشای ماجراهای پشت پرده این تهاجم , اهداف متعددی برای آن برشمرده اند که عبارتند از :
1 ـ از بین بردن کامل حزب الله لبنان بعنوان قوی ترین نیروی مخالف اسرائیل در خط مقدم .
2 ـ ایجاد شکاف مذهبی و طایفه ای در لبنان .
3 ـ ایجاد ساختار سیاسی مورد نظر غرب و صهیونیسم در لبنان با توجه به طرح آمریکایی خاورمیانه بزرگ .
4 ـ ایجاد تغییرات سیاسی در فلسطین و برکناری حکومت حماس
5 ـ مرعوب ساختن حکومتهای عرب منطقه .
6 ـ تلاش برای تغییر دولت و حاکمیت در سوریه .
7 ـ قدرت نمایی در مقابل جمهوری اسلامی ایران .
8 ـ برهم زدن مرزهای بین المللی منطقه براساس طرح آمریکایی خاورمیانه بزرگ .
9 ـ فضاسازی علیه جنبشهای مقاومت در منطقه از طریق تروریست خواندن آنها.
10 ـ سروسامان دادن به شکافهای عمیق در میان دولتمردان اسرائیلی .
اینها تنها بخشی از اهداف پشت پرده تهاجم اسرائیل به لبنان بود و سران صهیونیست حتی تصور شکست در این تهاجم را نیز پیش بینی نکرده بودند و به پیروزی قاطع و رسیدن به اهداف مورد نظرشان مطمئن بودند. تهاجم آنها یک حرکت گستاخانه و جسورانه با پشتوانه مطمئن از سوی دولت آمریکا بود بطوریکه در کمتر از یکماه حدود 7 هزار پرواز توسط جنگنده های اسرائیلی در لبنان صورت گرفت که چنین عملیاتی در جنگهای معمول حتی در جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران نیز سابقه نداشت .
دستاورد نظامی اسرائیل در حمله وحشیانه به لبنان , تهاجم کور به مناطق مسکونی در سراسر این کشور بود که بیش از 1145 شهید و 3628 زخمی برجای گذاشت . از این تعداد دست کم 1040 غیرنظامی که 30 درصد آنها را کودکان زیر 12 سال تشکیل می دادند و بقیه شهدا مربوط به نیروهای ارتش , پلیس و جنبش مقاومت حزب الله لبنان بودند. رژیم صهیونیستی همچنین با بمباران و موشک بارانهای پی در پی , بسیاری از زیر ساخت های اقتصادی و صنعتی این کشور را ویران کرد که برخی روایت ها از خسارت 6 میلیارد دلاری به اینگونه تاسیسات اقتصادی در لبنان حکایت دارد.
ارتش اسرائیل در ده روز نخست تهاجم , تقریبا همه هدفهای اقتصادی و زیربنایی موجود در لبنان , اعم از پلها , پمپ بنزین ها , جاده ها , ساختمانها و... را درهم کوبید و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرد , به این امید که حجم زیاد ویرانی ها , روحیه حزب الله و مردم لبنان را درهم بشکند و به زعم آنها مردم لبنان از این مجازات درس خوبی گرفته باشند. اما این تخریب ها نتیجه عکس داد.
در این میان ارتش اسرائیل از حمایت آشکار دولتهای غربی بخصوص آمریکا و انگلیس و پشتیبانی پنهانی کشورهایی چون روسیه و بعضی از دولتهای عربی نیز بهره مند بود. این دولتها علاوه بر تامین تجهیزات نظامی و پشتیبانی اطلاعاتی از رژیم اشغالگر قدس , تمام توان تبلیغاتی , رسانه ای و حتی سیاسی خود را هم برای این رژیم خرج کردند. در این چارچوب , حامیان اسرائیل با سکوت مطلق در برابر وحشیگریهای رژیم اشغالگر قدس , سانسور شدید اخبار پیروزیهای حزب الله و نیز اخبار مربوط به جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم بی دفاع لبنان و غزه , وادار کردن حکومت ها و روحانی های وابسته به غرب در منطقه جهت موضع گیری و صدور فتوی علیه حزب الله از جمله فعالیت های تبلیغاتی و رسانه ای غرب به نفع اسرائیل و علیه حزب الله را تشکیل می داد.
از سوی دیگر آمریکا و انگلیس با هماهنگی یکدیگر مانع صدور قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل برای توقف تهاجمات اسرائیل شدند و اجازه دادند رژیم غاصب صهیونیست جنایات خود را تمام و کمال به انجام برساند. آنها به این نیز بسنده نکردند و با کارشکنی در اتحادیه عرب مانع هرگونه اقدام علیه رژیم صهیونیستی شدند و حتی با جلوگیری از حضور برخی سران عرب در اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در کوالالامپور , تلاش کردند حمایت احتمالی از حزب الله و مردم غزه در این اجلاس را کمرنگ کنند.
اینها تنها بخش کوچکی از اقداماتی بود که حامیان اسرائیل برای تحقق اهداف مشترکشان از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان دنبال کردند , اما تمام این حمایتها و پشتیبانی های گسترده نه تنها نتوانست آنان را به اهداف شومشان برساند , بلکه نتیجه کاملا عکس داد و دستاوردهای عظیمی برای حزب الله و مردم لبنان و مسلمانان منطقه در پی داشت .
اولین دستاورد , شکستن هیمنه و ابهت رژیم اشغالگر قدس بود و براین تصور غلط که ارتش اسرائیل در منطقه شکست ناپذیر است , خط بطلان کشید. رژیم صهیونیستی در طول تهاجم به لبنان , تلفات و خسارات فراوانی متحمل شد و به رغم آنکه صهیونیستها و مدافعان غربی آنها تحت شرایط شدید سانسور خبری از افشای آن جلوگیری می کردند , مجبور به اعتراف به تحمل این تلفات گردیدند. جدال های لفظی مقامات سیاسی و نظامی و نیز برکناری و به محاکمه کشاندن برخی از فرماندهان نظامی اسرائیل به روشنی نشان داد که ارتش این رژیم چه شکستی را متحمل شده است .
آماری که رژیم صهیونیستی از نظر نظامی در این تهاجم متحمل شد به شرح زیر است :
شلیک 4900 موشک از سوی حزب الله لبنان به شهرهای مختلف فلسطین اشغالی بخصوص « حیفا » که سومین شهر بزرگ و صنعتی رژیم صهیونیستی به شمار می رود.
کشته شدن 394 نفر از شهرک نشینان صهیونیست در این حملات و زخمی شدن 2561 نفر دیگر
انهدام 154 دستگاه تانک پیشرفته میرکاوا 11 دستگاه خودروی زرهی و 24 دستگاه بلدوزر نظامی .
انهدام 5 فروند هلیکوپتر نظامی و 4 بالن جاسوسی
انهدام 3 فروند ناوچه پیشرفته ساعر و سوپر دیفرورا
منهدم شدن 20 کارخانه و یک تاسیسات شیمیایی حساس .
انهدام 3 پادگان نظامی و یک پایگاه اطلاعات نظامی (منطقه دالتون )
علاوه بر اینها , شهرکهای صهیونیست نشین کریات شمونه , العباسیه , کفریوفال , معیان , باروخ سفیر , کفرجلعاد , للطه , مرگلیوت , عکا , المطله , صفد , روشن بینا , حیفا , تسوریل , گورین ایلون , معالوت , کفرسرادیم , عفوله و بیسان مورد حملات موشکی حزب الله لبنان قرار گرفتند که براساس اعتراف مقامات صهیونیست , بیش از 11 میلیارد دلار خسارت به این رژیم وارد گردیده است .
وارد نمودن این خسارات به رژیم صهیونیستی که طی پنجاه و چند سال اخیر و از بدو تشکیل سابقه نداشت , آن هم از طرف گروه کوچکی که هیچ نشانی از او به عنوان یک ارتش منظم وجود ندارد , موجب حیرت جهانیان و حتی خود اسرائیلیها و حامیان غربی اش شد. حیرت محافل سیاسی , نظامی و مطبوعاتی جهان از قدرت دفاع حزب الله لبنان و ایستادگی آنان در برابر ارتش قدرتمند رژیم صهیونیستی که سالها دولتهای غربی از آن غولی برابر اعراب ساخته بودند , به جز شکسته شدن هیمنه و ابهت ساختگی این رژیم , واقعیت دیگری را نیز به اثبات رساند و آن واقعیت این که تلاش برای از بین بردن حزب الله توهمی بیش نبوده و این رژیم حتی با حمایتهای بی دریغ سیاسی و نظامی آمریکا , انگلیس و بسیاری از دولتهای قدرتمند نظامی و حتی پشتیبانی پنهان برخی سران عرب , چنین قدرتی را ندارند.
برخی از سران منافق عرب پس از مشاهده نبرد جانانه حزب الله لبنان با صهیونیستها , ناچار به واکنش و تمجید از حزب الله لبنان شدند. البته این واکنشها به آن دلیل صورت گرفت که شاید وجهه تخریب شده و آبروی رفته آنان را باز گرداند وگرنه آنها هیچ اعتقادی به مبارزه علیه دشمنان اسلام ندارند. ولی بهرحال , عملکرد حزب الله , اسرائیل را بیش از گذشته خوار , زبون و منزوی گردانید.
نبرد حزب الله همچنین ناکامی رژیم صهیونیستی و بالاتر از آن شکست اهداف و استراتژی بلند مدت حامیان غربی این رژیم بخصوص آمریکای جهانخوار را در پی داشت . آنها که با برنامه ریزی دقیق و طولانی این جنگ را طراحی کرده بودند , با مشاهده شکست اسرائیل , برای سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه ارتش مجهز اسرائیل , مدعی شدند این عملیات نظامی از پیش برنامه ریزی نشده بود و اینکه گفته می شود اسرائیل همراه با آمریکا و انگلیس این جنگ را از مدتها قبل طراحی کرده بودند , درست نیست !
آزمایش بسیار سختی که حزب الله لبنان از آن سربلند بیرون آمد , همچنین موجب گرفتار شدن صهیونیستها در بحران داخلی و قرار گرفتن آنها در آستانه فروپاشی شد. بطوریکه بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند , با این شکست رژیم صهیونیستی از این پس دیگر توان قد علم کردن نخواهد داشت و شمارش معکوس برای فروپاشی آن آغاز شده است . مقابله به مثل حزب الله لبنان در برابر تهاجمات وحشیانه اسرائیل , نوعی ناامنی روانی در سراسر فلسطین اشغالی حاکم کرد. پیش از این در جنگهایی که رژیم صهیونیستی به راه می انداخت , تنها بخشهایی کوچک از شمال فلسطین اشغالی و کرانه غربی دچار ناامنی می شدند , ولی اینبار شاهد بودیم که ناامنی تا خود تل آویو نیز پیش رفت و از این پس هیچ صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی احساس امنیت نخواهد کرد.
با این وجود مقامات آمریکایی و رسانه های همسو با آنان در غرب , با پررویی تمام تلاش دارند اسرائیل را پیروز این جنگ معرفی کنند و حتی بوش رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این موضوع , اسرائیل را پیروز جنگ نامید و وقتی با سئوال خبرنگاران که گفتند مردم جهان با شما در این زمینه هم عقیده نیستند و معتقدند که اسرائیل شکست خورده است مواجه شد , گفت : مردم منطقه و جهان نمی فهمند! و سالها زمان لازم است تا آنان متوجه شوند که اسرائیل پیروز شده است !
این درحالی است که شکست اسرائیل از زبان سران رژیم صهیونیستی شنیده شده و می شود. « بینامین نتانیاهو » رهبر مخالف راستگرای رژیم صهیونیستی (حزب لیکود) در نشست ویژه مجلس اسرائیل , آشکارا از شکست اسرائیل در جنگ با حزب الله لبنان سخن گفت و دولت اولمرت را به باد انتقاد گرفت . دکتر « تام سگو » تاریخ نویس مشهور اسرائیلی در مصاحبه ای طولانی با روزنامه « حدیث الناس » چاپ ناصره تاکید کرد : « ضعف اولمرت و دولتش موجب شکست اسرائیل شد. علاوه بر آن پیروزی بر سازمانی نظامی که دست به جنگهای چریکی متهورانه می زند غیرممکن است با این حال من فکر می کردم اولمرت منازعه را به شکل خوبی اداره خواهد کرد ولی به اشتباه خود اعتراف می کنم , سخنان او اطمینان بخش نیست و بی ارزش و سطحی می نماید. »
از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی « هاآرتص » با اشاره به شکست اسرائیل نوشت : « بدون شک اسرائیل خونین و درهم شکسته به یک رهبر جدید نیاز دارد » این روزنامه همچنین با انعکاس نظرات داخلی افزود : عده ای در اسرائیل می گویند جنگ با لبنان رو به آرامش رفت ولی جبهه های جنگ جدیدی در داخل اسرائیل باز شده است و درخواستها برای تشکیل کمیته تحقیق از جمله مقدمات این نبردهای داخلی است . روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست » نیز نوشت : « جنگ لبنان , آغاز فروپاشی اسرائیل است . »
از همه اینها که بگذریم , شیرینی و حلاوتی که از پیروزی شگفت آور حزب الله لبنان در کام جهان اسلام و ملتهای منطقه و همه مردم آزاده جهان سرازیر شد , خود بهترین سند شکست ابهت اسرائیل بود و انسجام و یکپارچگی حاصل از این پیروزی در میان ملتهای مسلمان بهترین دستاورد این مقاومت پیروزمندانه به شمار می رود. با این وجود , نباید از نصرت الهی غافل بود و لازم است شکر این نعمت را به جای آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات