تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۱۹۳۶۸۴

مناظره رمضان‌زاده و نقوی‌حسینی در دانشگاه شریف (بخش اول)

اشاره: جلسه مناظره بین عبدالله رمضان‌زاده، قائم‌مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی با حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در رابطه با سیاست خارجی دولت نهم از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نقوی حسینی در ابتدای این مناظره با تشکر از برگزارکنندگان این جلسه، با بیان این‌که سیاست خارجی تنها تابع رفتار سیاسی صرف دستگاه اجرایی نیست، گفت: سیاست خارجی هر نظام و کشوری در چارچوب منافع ملی آن کشور تعریف می‌شود. بنابراین اگر نقدی نسبت به اجرای سیاست خارجی قوه‌ مجریه صورت می‌گیرد و یا تمجید و تاییدی از اجرای سیاست خارجی دولت صورت می‌گیرد در راستای منافع ملی کشور و متناظر به این موضوع است.
وی ادامه داد: هنگامی که رییس‌جمهور دولت نهم با آرای مردم به ریاست جمهوری رسید در سیاست خارجی با چند چالش عمده روبه‌رو بود که یکی از آنها بحث پرونده‌ هسته‌یی جمهوری اسلامی بود که قبل از این دولت به مدت دو سال تعلیق و در حالت انفعال قرار داشت. هم‌چنین دولت گذشته پلمپ و تعلیق هسته‌یی را پذیرفت و هیچ فعالیت هسته‌یی صورت نمی‌گرفت. در این راستا دولت نهم باید موضع خود را به روشنی نشان می‌داد یا این‌که باید رویکرد قبلی دولت را در پیش می‌گرفت، تعلیق را ادامه و توقف فعالیت‌ها را می‌پذیرفت و به گفت‌وگوها ادامه می‌داد و در امتداد نشست‌های گذشته در جهت تعاملات بین‌المللی گام برمی‌داشت تا با گفت‌وگو با گروه‌های 5+1 و ادامه‌ی بازرسی‌ها آنها اجازه نصب سانتریفیوژ را می‌دادند اما در این حالت نتیجه نشست‌ها مشخص نبود.
این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این شرایط موضع دولت نهم این بود که وضع آن زمان را قبول نداشت و تعلیق را نمی‌پذیرفت؛ چرا که در نظام بین‌المللی تبعیض آشکاری وجود دارد. در حالی که برخی از دولت‌ها حتی NPT را امضا نکرده، بمب اتمی می‌سازند اما جمهوری اسلامی که حتی NPT را امضا کرده اجازه‌ی فعالیت در حوزه‌ی پژوهش هسته‌یی را ندارد. کشور هند در حالی که پروتکل الحاقی را نپذیرفته و NPT را امضا نکرده است ولی بمب اتمی می‌سازد و هیچ‌کس مقابل او نمی‌ایستد و حتی علیه این کشور قطعنامه صادر نمی‌شود. اما جمهوری اسلامی با وجود پذیرش همه‌ معاهدات بین‌المللی حق ندارد حتی به پژوهش هسته‌یی دست بزند.
نقوی ادامه داد: راهبرد دولت نهم در این زمینه آن بود که وضع موجود را نمی‌پذیرد و انرژی هسته‌یی را حق یک ملت بدون انحراف از NPT می‌داند؛ چرا که کشور ما در شرایطی که پروتکل را امضا کرده، هیچ تخلفی انجام نداده و هیچ بازرسی نتوانسته انحرافی را ثابت کند. بر این اساس هیچ دلیلی برای معطل ماندن بحث هسته‌یی ایران وجود ندارد. راهبرد دولت نهم نفی سلطه بود. این موضوع با استناد به اسناد بالادستی دستگاه اجرایی یعنی قانون اساسی و مطابق با سیاست امام (ره) و مقام معظم رهبری پیش گرفته شد. بسیاری از افراد در هر دو جناح نیز بر نفی سلطه تاکید دارند. از این رو اگر فعالیت‌ها بر اساس قوانین باشد و جمهوری اسلامی باید قواعد بازی را رعایت کند، دولت نهم نفی سلطه را در دستور کار خود قرار داد و باعث شد افتخاری نصیب ملت ایران شود مبنی بر این‌که خود رییس‌جمهور با پذیرفتن همه‌ی مسوولیت‌های بین‌المللی پلمپ‌ها را باز کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مشکلات ما در خاورمیانه آن بود که بسیاری از قدرت‌ها وارد خاورمیانه شدند و در کشورهایی همچون افغانستان و عراق حاضر شدند. این موضوع چالش جدی به شمار می‌آمد که منتقدان دولت نهم بر این اساس توصیه‌ جدی به این دولت بر مبنای تعاملات، گفت‌وگو و مذاکره را کردند اما دولت نهم این امر را نپذیرفت؛ چرا که بر این باور بود که در چارچوب گفت‌وگو نمی‌توان به اهداف دست پیدا کرد. در طول چند سال گذشته شاهد بودیم بارها مسوولان جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد راه مذاکره و گفت‌وگو و ملاقات ناگهانی با آمریکا بودند اما با رویکرد دولت نهم شرایط به گونه‌ای فراهم شد که امروز ایالات متحده آمریکا به دنبال راهی برای مذاکره با ایران است. از این رو می‌توان گفت که شرایط در دولت نهم تغییر پیدا کرد.
نقوی حسینی ادامه داد: زمانی یکی از مسوولان تلاش می‌کرد در فروشگاهی به گونه‌ای شرایط را فراهم کند که با یک آمریکایی مواجه و باب مذاکره را باز کند. این در حالی است که امروز آمریکایی‌ها دنبال ما هستند تا با ایران مذاکره کنند. این راهبرد دولت نهم در موفقیت این دولت به شمار می‌آید.
به گزارش ایسنا رمضان‌زاده در ادامه این مناظره اظهار کرد: از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف به دلیل برگزار کردن چنین جلسه‌ای بسیار متشکرم؛ چرا که در حال حاضر هیچ تریبونی برای صحبت کردن ما وجود ندارد و متاسفانه شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده‌اند که برای بیان سخنان باید حتما مقداری از وقت در اختیار دولت نهم قرار گیرد. هم‌چنین در حال حاضر هیچ‌کدام از حامیان دولت نهم آمادگی دفاع از دستاوردهای این دولت را ندارند و در هیچ جلسه‌ای شرکت نمی‌کنند.
قائم‌مقام دبیرکل حزب مشارکت ایران اسلامی خطاب به نقوی حسینی گفت: بنده از شما می‌خواهم اطلاعات درستی را در این جلسه رد و بدل کنید و منطبق بر واقعیات اجتماعی سخن بگویید. بر این اساس باید به این نکته توجه کرد که تعلیق در دولت هشتم پذیرفته شد و برداشتن تعلیق و رفع پلمپ‌ها نیز در دولت هشتم رخ داد. از این رو باید گفت که رفع پلمپ‌ها هیچ ارتباطی به دولت نهم ندارد و نباید این‌گونه بیان شود که دولت هشتم به دنبال ذلت و دولت نهم به دنبال کسب عزت بوده است.
وی در ادامه، تدبیر محیط پیرامونی کشور به منظور دستیابی به دو هدف عمده امنیت ملی و منافع مالی را به عنوان تعریفی از سیاست خارجی مطرح و خاطرنشان کرد: منفعت ملی آن چیزی است که مردم از آن نفع ببرند، نترسند و تهدید نشوند. این‌که در جای دیگری از دنیا دنبال دفاع از عده‌ای باشیم که منافع مردم ما را دنبال نمی‌کنند منفعت ملی محسوب نمی‌شود. در این زمینه یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید کرده که هنگامی که تورم کشور 25 درصد می‌باشد به دنبال مدیریت جهانی نخواهد بود.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: باید دنبال این موضوع بود که آیا دستگاه سیاست خارجی حداکثر منافع کشور را تامین کرده یا از منافع کشور کاسته و نتوانسته به آن دست پیدا کند.
رمضان‌زاده در واکنش به این سخن نقوی در رابطه با اجرای سیاست خارجی گفت: اجرای سیاست خارجی جزو وظایف قوه مجریه است. بنابراین کم و کاست اجرای آن منطبق با این قوه است و نباید از زیر بار آن شانه خالی کند.
وی با تاکید بر این‌که برای دستیابی به اهداف امنیت ملی نیازمند تدوین استراتژی مشخصی هستیم، ادامه داد: با تدوین این استراتژی مشخص می‌شود به دنبال چه اهداف و راهبردی برای رسیدن به منفعت هستیم. البته تدوین و اجرای این راهبردها نیازمند متخصصانی کارآزموده است که مهم‌ترین ویژگی متخصصان، شناخت محیط پیرامون و نظام بین‌الملل به شمار می‌آید. بر این مبنا وظیفه سیاست خارجی،‌ جلوگیری از ایجاد جنگ و بحران است. در غیر این صورت آن سیاست خارجی، بی‌تدبیر است و از زمان جنگ نیز حتی سیاست خارجی باید به دنبال ایجاد صلح باشد. سیاست خارجی کار نظامیان نیست که بجنگند. تدبیر سیاست خارجی بر مبنای گفت‌وگو و نه جنگ دنبال می‌شود.
رمضان‌زاده با بیان این که در این بین عنوان می‌شود که دولت‌های قبلی از غرب تاثیر می‌پذیرفتند و در مراحل دیگر می‌گویند که دولت‌های قبلی ترسیده و حتی از کشورهای دیگر پول گرفتند، معتقد است: از این رو به این سیاست رو آورده که نگاهی به شرق داشته باشد. یعنی کاری به اروپا و آمریکا نداشته و سراغ چین و روسیه بروند و امتیازات فراوانی را به این کشورها داده و حتی آن کشورها به خود اجازه دهند جنس‌های بنجل به کشور ما وارد کنند. آنها امتیازات فراوان نفتی به چینی‌ها دادند و دنبال آن بودند که از چین و روسیه امتیاز بگیرند. از سوی دیگر با کشورهایی مثل قمر، زیمبابوه و بولیوی ارتباط برقرار کرده تا در سازمان ملل اگر قرار باشد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود این کشورها جلوی صدور قطعنامه را بگیرند.
رمضان‌زاده در ادامه سخنانش ابراز عقیده کرد: این دولت سیاست خارجی‌اش را سیاست تهاجمی در نظر گرفته است که بنده نام سیاست ماجراجویانه را برای آن برمی‌گزینم. در همین راستا هولوکاست مطرح شد که در واقع با این کار می‌خواستند توپ را به زمین کشورهای دیگر بیندازند. نتیجه این رویکرد نیز این شد که پیش از این سخن در سازمان ملل هولوکاست به رسمیت نشناخته شده بود اما در نتیجه‌ی این سخنان هولوکاست در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.
وی معتقد است: از ابتدای تشکیل سازمان ملل یعنی در حدود 60 سال هر قطعنامه‌ای که در سازمان ملل به تصویب می‌رسید به نفع فلسطینی‌ها و علیه اسرائیل بود. اما در نتیجه بیان این صحبت‌ها دو قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که در آن رسما از اسرائیل حمایت و فلسطین و حتی کشور ما محکوم شد. به گونه‌ای که حتی وزیر خارجه کوبا به صراحت به وزیر خارجه کشورمان گفت که اگر این کشور مطرح نبود او نیز این قطعنامه‌ها را قبول داشت و به آن رای مثبت می‌داد.
قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی با تاکید بر اینکه منفعت ملی اقتضا می‌کند که با انجام دادن اقداماتی حداقل امتیازات برای کشور حاصل شود، گفت: نفی سلطه‌ی جهانی به معنای آن نیست که با دنیا درگیر شویم. همه‌ی افرادی که در حوزه روابط بین‌الملل کار می‌کنند این موضوع را قبول دارند که ‌آمریکا زور می‌گوید. این رویکرد آمریکا نیز ناشی از قدرت روزافزونش است. بسیاری از کشورهای دنیا به این امر واقف‌اند اما روش‌های متفاوتی را برای مقابله با این امر در نظر می‌گیرند.
رمضان‌زاده در واکنش به این سخن نقوی در رابطه با بحث عزت و ذلت در مساله هسته‌یی گفت: آقای نقوی در حالی بحث عزت و ذلت را در مساله‌ی هسته‌یی بیان می‌کنند که دوران اصلاحات اجازه بازجویی از یک دانشمند هسته‌یی و بازدید از مکان‌های نظامی داده نشد اما در دولت نهم از بیش از 250 مرکز نظامی بازدید به عمل آمد و دانشمندان هسته‌یی ما مورد بازجویی قرار گرفتند.
نقوی حسینی در ادامه این مناظره اظهار کرد: اینجا یک مکان علمی و دانشگاه است اگر قرار به دروغ‌پردازی است پس ما هم باید چنین رویه‌ای را در پیش بگیریم اما از آنجا که بنده استاد دانشگاه هستم تنها یک سوال می‌پرسم مبنی بر اینکه تعداد بازرسی‌ها در دولت هشتم از صنایع هسته‌یی چه تعداد بوده است؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رژیم پادمانی در دولت هشتم مستقر شد و در این دولت صنایع هسته‌یی پلمپ شدند. این در حالی است که رییس‌جمهور دولت نهم در ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش پلمپ‌ها را برداشت و به طور صریح تعلیق را نپذیرفت. آقای احمدی‌نژاد در مرداد سال 84 ریاست جمهوری را تحویل گرفته و در همان ماه پلمپ‌ها را برداشتند پس چطور شما می‌گویید که پلمپ‌ها در دولت اصلاحات برداشته شده است.
وی خاطر نشان کرد: بنده در بیان سخنان به دنبال چیزی نیستم و این عزیزان را دانشجوی خود می‌دانم به عنوان یک استاد خود را موظف می‌دانم آنچه تحلیل واقعی و درست است را بیان کنم. بنده دنبال موضوعی نیستم بلکه تنها به بیان حقایق می‌پردازم. ما در اینجا جمع شده تا سیاست خارجی دولت نهم را نقد کنیم بنده به سهم خود در رابطه با سیاست‌های خارجی دولت نهم توضیح می‌دهم.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سخنان رمضان‌زاده مبنی بر اینکه اجازه سخن و تریبونی برای بیان نظرات وجود ندارد، گفت: خدا را شکر می‌کنم که اکنون در کشور ما هر فرد با هر سلیقه‌ای و گرایشی توانسته در انتخابات ثبت‌نام و نامزد انتخاباتی شود. افرادی نیز که تاکنون شورای نگهبان از تائید صلاحیت آن‌ها برای کاندیدای ریاست جمهوری خبر نداده و اسامی اعلام نشده است به راحتی می‌توانند در همه دانشگاه‌ها حضور پیدا کرده و سخنرانی کنند در حالی که مسئولیت اجرایی ندارند. همچنین در شرایطی که هنوز ثبت‌نام‌های انتخاباتی شروع نشده بود آنها به راحتی وارد هر دانشگاهی شده و سخن می‌گفتند و به سفرهای استانی رفته و از آن‌ها استقبال‌های استانی می‌شد. البته هر فردی که نامش از صندوق رای بیرون می‌آید رییس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی است و حفظ و حرمت او بر همه واجب است و ما نیز از او استقبال می‌کنیم.
نقوی حسینی با تاکید بر اینکه سالم‌ترین، زیباترین و باصلابت‌ترین انتخابات‌های دنیا در ایران برگزار می‌شود، گفت:‌ در خرداد 76 در حالی که مجریان، برگزارکنندگان و هیات نظارت همه از یک گرایش بودند اما فردی مخالف با گرایش آن‌ها و بر اساس خواست مردم از صندوق‌های رای بیرون آمد.
وی همچنین در پاسخ به این سخن رمضان‌زاده مبنی بر اینکه هیچ کس از حامیان دولت نهم حاضر نیست در جلسات حضور یافته و از دستاوردهای دولت دفاع کند، گفت: چطور این سخن را بیان می‌کنید در حال حاضر بنده اینجا نشسته و به دفاع از عملکرد دولت می‌پردازم. البته دولتی‌ها در شرایط فعلی و مطابق با قانون حق حضور در انتخابات را ندارند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت نهم مطابق با نص صریح قانون اساسی که میثاق مشترک همه ما است شاخص‌هایش را برای سیاست خارجی مشخص کرده است و مطابق با آن شاخص‌ها حرکت می‌کند نه آنکه مطابق با آنچه در دیپلماسی بین‌المللی به ما آموخته‌اند حرکت کند البته نباید از این سخن اینگونه استنباط شود که ما با علم و دستاوردهای علمی مخالفیم بلکه بنده به عنوان فردی که دیپلماسی را می‌شناسم به این نکته تاکید دارم که بسیاری از رویدادها در این گونه پارادایم‌های دیپلماسی بین‌المللی نمی‌گنجد.
نقوی حسینی خاطر نشان کرد: در دوره‌های گذشته مردم به فردی رای دادند که خیلی از این موارد را قبول نداشت کسی نیز به آن فرد حرفی نزد چرا که رییس‌جمهور را مردم انتخاب کردند. باید تابع کارهای هر کسی که از طرف مردم انتخاب شده، باشیم. همچنان که در دولت هشتم قوه مجریه کارهای خود را دنبال می‌کرد البته در این زمینه باید به این نکته توجه کرد که سیاست خارجی خاص دستگاه اجرایی، وزارت خارجه و دولت نیست و برخی برای توجیه کارهایشان عنوان می‌کنند که مقام معظم رهبری در بحث سیاست خارجی دخالت دارد.
وی در واکنش به این سخن رمضان‌زاده مبنی بر اینکه سیاست خارجی کار نظامیان نیست، گفت: نظامیان در تعیین سیاست خارجی موثرند. امروز ایالات متحده آمریکا در عراق با نظامیانش دیپلماسی خود را در خاورمیانه پیش می‌برد و اسرائیلی‌ها نیز برای پیشبرد اهدافشان با استفاده از قوه‌ی قهریه‌ خود حرکت می‌کنند. پس چطور جمهوری اسلامی باید در چارچوب گفت‌وگو به حل مسائل بپردازد تا حتی کشورهای دیگر توی سرش نیز بزنند، نخیر، ما نیز باید موشک پرتاب کنیم و نشان دهیم که اقتدار داریم و این اقتدار را به رخ دیگر کشورها بکشانیم این بازار سیاست خارجی است. بنابراین یکی از ابزارهای مهم سیاست خارجی دستگاه نظامی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سخن رمضان‌زاده مبنی بر اینکه این دولت سیاستی مبتنی بر نگاه به شرق را در دستور کار خود قرار داده است، ‌گفت: کشورهای دنیا توپ بیلیارد نیستند. هر نظامی یک بازی را برای خود اتخاذ می‌کند. آنجا که منافع جمهوری اسلامی حاصل شود با کشورها وارد مذاکره می‌شوند به قول قدیمی‌ها که گفتند ولایتی برخی از کشورها را از زیر پونز پیدا کرده است. این در حالی است که همین کشور بورکینافاسو یک رای در مجمع عمومی دارد. این یک منطق است که برای کسب یک رای در مجمع عمومی با کشورهای مختلف مذاکره کنیم. روزی شما با آلمان و فرانسه مذاکره می‌کردید که بعد از دو سال نتوانستید رای آن‌ها را در مجمع عمومی سازمان ملل به دست آ‌ورید اما ما با این کشورها مذاکره کرده و توانستیم رای‌شان را کسب کنیم.
نقوی حسینی ادامه داد: راهبرد سیاست خارجی دولت هشتم آن بود که هشت سال در انفعال به سر می‌برد کشورهای دیگر برای ما داوری و بازی طراحی می‌کردند و توپ را برای‌مان به گردش درمی‌آوردند و ما نیز مطابق با بازی آن‌ها رفتار می‌کردیم؛ این در حالی است که اعتقاد دولت نهم بر این است که ما باید بازیگر و فعال باشیم. دولت نهم در مقطعی 10 پرسش را مطرح کرد که اگر یکی از آن غلط باشد هیچ اشکالی ندارد مگر قرار است همه چیز درست باشد. دولت نهم 10 پرسش را در صحنه بین‌المللی مطرح کرد که هشت مورد آن توانست بهترین نتایج را کسب کند و اگر یکی از آن‌ها غلط باشد اشکال ندارد ما از پرسش غلط دفاع نمی‌کنیم.           ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات