تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۱۹۵۹۴۰

تحولات جدید در تسلیحات اتمی


 پروفسور حمید مولانا
در ظرف هفته گذشته تحولات جدیدی در مدرنیزه کردن هرچه بیشتر تسلیحات اتمی توسط سه کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا، انگلیس و فرانسه انجام یافته است که کمتر توجه سازمان های بین المللی و رسانه های دنیا را به خود جلب کرده است. یکی از این تحولات قرار داد جدید «دفاعی» بین دو دارنده تسلیحات اتمی در اروپای غربی یعنی انگلیس و فرانسه برای همکاری هرچه بیشتر در توسعه فناوری تسلیحات هسته ای و ناوگان هواپیمابر نظامی به منظور استفاده و آماده باش برای «امنیت درازمدت» است. انگلیس و فرانسه از جنبه تاریخی همیشه دو رقیب مستقل نظامی در قاره اروپا بوده و تا امروز هم راه مستقل خود را برای تسلیحات هسته ای انتخاب کرده اند؛ ولی این اولین باری است که دو قدرت نظامی برای توسعه هرچه بیشتر تسلیحات اتمی خود خارج از سیستم پیمان نظامی «ناتو» (پیمان نظامی کشورهای آتلانتیک شمالی) عمل می کنند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه این قرارداد نظامی و تسلیحات اتمی بین دو کشور را «یک قدم تاریخی» خوانده اند.
تحول دیگر که تقریبا و به موازات قرارداد همکاری تسلیحاتی اتمی بین انگلیس و فرانسه صورت گرفته است تصمیم آمریکا مبنی بر مدرنیزه کردن تسلیحات اتمی خود و جایگزین کردن بمب های هیدروژنی عظیم «ب-53) با کلاهک های جدید برای «مدیریت و استفاده ایمنی» از این تسلیحات کشتار جمعی است. طبق گزارش مطبوعات، دولت باراک اوباما تصمیم دارد 180 میلیارد دلار در سال های آینده برای نوسازی و مدرنیزه کردن تسلیحات اتمی آمریکا هزینه کند (واشنگتن پست، 19 اکتبر 2010؛ فایننشال تایمز، 3 نوامبر 2010).
جالب اینکه 95 درصد از تسلیحات اتمی دنیا یعنی 23 هزار بمب و کلاهک اتمی در اختیار دو کشور آمریکا و روسیه است و بقیه به ترتیب در دست انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و به احتمال قوی کره شمالی است. چند ماه قبل قرارداد تقلیل تسلیحات و کلاهک های اتمی بین دو کشور آمریکا و روسیه به امضا رسید ولی این قرارداد هنوز به تصویب پارلمان های دو کشور نرسیده است. در حالی که آمریکا و روسیه از کاهش دادن بمب های اتمی خود صحبت می کنند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کاهش به علت تعویض نسل های قدیمی تسلیحات اتمی با سیستم و دستگاه های مدرن امروزه صورت می گیرد. علاوه بر این، کاهش احتمالی بمب های اتمی از 23 هزار به 10 هزار صلح و امنیت را در جهان برقرار نخواهد کرد. اشاعه نیافتن تسلیحات اتمی موقعی عملی خواهد شد که کشورهای دارنده این تسلیحات به نابود کردن این اسلحه اقدام کنند.
علاوه بر این، در دنیایی که بحران اقتصادی و مالی و هزینه های فوق العاده جنگی نظام سرمایه داری غرب را به تزلزل و ورشکستگی انداخته است و اعتراض و عصیان مردم در اروپا و آمریکا و سیگنال های خطر را به زمامداران و هیئت حاکمه آنها می فرستد، سرمایه گذاری و مدرنیزه کردن تسلیحات اتمی، یک امر غیرمنطقی جلوه می کند. نه تنها وجود بمب های اتمی هیدروژنی بلکه حتی از کار انداختن و منهدم کردن آنها خود یک عمل پرچالش و حتی خطرناک محسوب می شود که فقط با مدیریت خوب قابل اجراست.
تا امروز بمب هیدروژنی «ب-53» مهیب ترین و مخرب ترین سلاح کشتار جمعی است که قوه انفجار آن برابر 9 میلیون پوند «تی.ان.تی» است. اینگونه بمب که به نام «بمب ترور» معروف شده 600 بار قوی تر از بمب هایی است که آمریکایی ها در جنگ جهانی دوم علیه ژاپن استفاده کردند. دو بمب اتمی که در آن جنگ بر دو شهر هیروشیما و ناکازاکی فرود آمد، تنها در ناکازاکی درعرض چند دقیقه 200 هزار بی گناه را به کشتن داد و هزاران نفر دیگر را زخمی و علیل کرد. بمب هیدروژنی «ب-53» را آمریکایی ها در دهه1950 برای نابودکردن پناهگاه های زیرزمینی سران و رهبران شوروی سابق ساخته بودند. در خاتمه چیزی جز وحشت فوق العاده از اینگونه بمب ها باقی نماند و شوروی و بزرگترین امپراتوری دنیای کمونیسم هم با داشتن هزاران بمب اتمی و هیدروژنی مشابه سقوط کرد!
قرن بیستم خونین ترین قرن تاریخ بشریت بود. حدود 200 میلیون نفر دراین قرن در جنگ های مختلف کشته و میلیون ها نفر دیگر زخمی و علیل و بی خانمان شدند. 40 میلیون در جنگ جهانی اول، 120میلیون درجنگ جهانی دوم و میلیون ها نفر دیگر در جنگ ها و اختلافات مختلف دیگر از جنگ کره و ویتنام گرفته تا جنگ تحمیلی ایران و عراق و افغانستان و غیره. تقریبا همه این جنگ ها را کشورهای اروپایی و آمریکا و تمدن غرب آغاز کردند. اروپا بزرگترین قتلگاه بشریت در قرن بیستم بود. دیوانه ترین فجایع انسانی در قاره اروپا اتفاق افتاد. غرب یک شوک بزرگی در وحشیگری و بی عدالتی به تمدن های شرق وارد کرد. به استثنای ژاپن همه کشورهای شرق درحاشیه قرار داشتند؛ برای همین است که قسمت شرق این دنیا نمی تواند غربی ها را جدی بگیرد و به آنها اعتماد کند. فراموش نشود که هیلتر و استالین، هردو از اروپا بودند و کشمکش دنیای سرمایه داری و دنیای کمونیسم هم از اروپا شروع شد. تعجب نیست که تاریخ نویس و محقق معاصر آمریکا «تیموتی اشنایدر» عنوان کتاب جدید خود را درباره اروپا «سرزمین های خونین» نامیده است.
امروز هر فرد و ملتی که به عزت و کرامت بشری علاقه مند است نمی تواند مقابل این حوادث تاریخی و مقابل هزاران تسلیحات اتمی و کشتارجمعی سکوت اختیار کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات