تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۰۱۶۵۳
مشاور ارشد استاندار خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مطرح کرد:

ناگفته‌های سفر رییس‌جمهوری به خراسان جنوبی


مشاور ارشد استاندار خراسان جنوبی ناگفته‌های سفر رئیس جمهوری و هیات دولت را به این استان تشریح کرد.
محمد وحدتی در گفت‌وگو با فارس درباره علت انتخاب خراسان جنوبی به عنوان اولین استان برای تشکیل جلسات استانی هیات دولت افزود: خراسان جنوبی استانی است که سالها از قهر طبیعت و خشکسالی رنج برده و اقتصاد آن به نفس افتاده و محرومیت در آن ریشه دوانیده بود.
وی یادآور شد: این استان به لحاظ شاخصهای توسعه در رده سی‌ام قرار دارد. البته به لحاظ فرهنگی دارای یک فرهنگ - دیرپا و مهد پرورش علما و دانشمندان بزرگی بوده و جالب است بدانید که در دو سال گذشته از نظر قبولی در کنکور رتبه دوم کشور را دارا بوده است.
وی گفت: مردم زجر کشیده و شهیدپرور این سامان در عین محرومیت‌های شدید، جزء باوفاترین افراد ملت نسبت به ارزشها و آرمانهای انقلاب بوده‌اند به گونه‌ای که در انتخابات گذشته بالاترین حد مشارکت را در سطح کشور به خود اختصاص دادند. ضمن اینکه مردم این دیار بیشتر از سایر هموطنان دل به شعارها و وعده‌‌های عدالت‌گستری و مهرورزی دکتر احمدی‌نژاد داده‌اند. طبیعی بود که ایشان هم خراسان جنوبی را در اولویت برنامه‌های سفری استانی خود قرار دهد.
وی ضمن تشکر از اهتمام رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری فارس به این سفر تاکید کرد: در واقع سفر ایشان به استان خراسان جنوبی سفر به عمق محرومیت بود.
مشاور ارشد استاندار خراسان جنوبی سپس به ناگفته‌های برنامه‌ها و جلسات پیش از سفر رئیس‌جمهوری پرداخت و اظهار داشت: در طول یکی دو ماه گذشته تلاشهای گسترده و شبانه‌روزی برای انجام مقدمات سفر انجام گرفت. بیش از هفت هزار نفر ساعت جلسات کارشناسی در سطوح مختلف ادارات کل، استانداری و در سطح وزارتخانه‌ها انجام گرفت با هر یک از وزرا جلساتی به صورت جداگانه منعقد گردید. ضمن اینکه در آستانه سفر دو جلسه هیات وزرا در همین خصوص به ریاست دکتر داودی معاون اول رییس‌جمهور با حضور استاندار خراسان جنوبی تشکیل شد و یک جلسه هیات دولت هم به ریاست شخص رییس‌جمهور و با حضور استاندار خراسان جنوبی جهت بررسی مسائل استان خراسان جنوبی برقرار گردید.
وی در پاسخ به سوالی درباره صد مصوبه یادآور شد: منظور صد بند بود و حدود 40 مصوبه (حدود 30 مصوبه درباره خراسان جنوبی) را شامل می‌شد. همان طور که گفتم، برای تصویب آن حداقل 4 جلسه هیات دولت با حضور معاون اول و یا معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و حدود 7000 ساعت کار کارشناسی در سطح استان و با تک تک وزرا برگزار شده بود. استاندار نیز یک جلسه برای پیگیری این موضوع در جلسه دولت در تهران شرکت کرده بود.
وی افزود: در جلسه دولت در خراسان جنوبی نیز شاهد بودم که رئیس‌جمهوری با دقت و اشراف کامل این مصوبات را که حاصل فعالیتهای گسترده و شبانه‌روزی مدیران استان و وزرا بود در دستور قرار می‌داد و وزرا نیز برای حمایت از محرومین این مصوبات را تصویب می‌کردند.
وی افزود: چنین سفری به این کیفیت و در این سطح در تاریخ کشور بی‌نظیر بود. پذیرایی و اداره چنین سفری برای استانهای رده یک کشور با توانمندیهای بالا کار دشواری بود چه رسد به استان تازه تاسیس با امکانات بسیار محدودی مثل استان خراسان جنوبی؛ اما آنچه این سفر را ممکن و شرایط سخت آن را برای مدیران استانی تسهیل می‌نمود، دیدگاه و منش رئیس‌جمهور بود که به مدیران استانی تاکید داشتند که تمام هم و غم خود را متوجه برنامه‌ریزی برای حل مشکلات مردم و بهره‌گیری از نتایج سفر کند نه پذیرایی تشریفات و تکلف و ...
محمد وحدتی یادآور شد: آقای استاندار نقل می‌کرد، در یکی از سفرها به تهران وقتی آقای رییس‌جمهور را دیدم، فرمودند: اینجا چه می‌کنید؟ عرض کردم برای بررسی مسائل استان و دیدار با وزرا آمده‌ام. آقای احمدی‌نژاد فرمودند شما به استان خراسان جنوبی برگردید. وزیران باید بیایند و از نزدیک مشکلات را مورد بررسی قرار دهند.
وی درباره علت تغییر زمان برنامه سفر رییس‌جمهور اظهار داشت: طبق برنامه ریزی قبلی وعده سفر رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه 19 آبانماه بود تا اینکه دو روز مانده به سفر طی ملاقاتی که آقای مرتضوی با رییس‌جمهور داشت، ایشان از نحوه برنامه‌های سفر می‌پرسند. آقای استاندار هم پاسخ می‌دهند شما طبق برنامه از دو شهر استان دیدار خواهید نمود و مابقی وزرا به سایر شهرهای استان سفر می‌کنند. ایشان اظهار می‌دارد. من خودم شخصا می‌خواهم در همه شهرهای استان حضور یابم. آقای استاندار با توجه به محدودیت زمان سفر این کار را غیر ممکن می‌داند. باز هم آقای رئیس‌جمهور می‌گوید برای من می‌توانید از 5 صبح تا 12 شب برنامه بگذارید. من مشکلی ندارم. آقای استاندار می‌گوید ولی ما مشکل داریم. آقای احمدی نژاد می‌گوید، پس من یک روز زودتر می‌آیم. لذا یک روز به طول سفر اضافه شد و ایشان در حالی که روز چهارشنبه بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی را در مجلس داشت، بلافاصله پس از سخنرانی در مجلس عازم فرودگاه شد.
وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به تغییر زمان استقبال و عدم وجود شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی استان و با توجه به وضعیت جوی، پیش‌بینی شما برای استقبال چگونه بود؟ » ‌اظهار داشت: همانطور که می‌دانید، هم روز استقبال و هم روز ورود و هم ساعت استقبال علی رغم اطلاع رسانی‌های قبلی تغییر کرد.
وی افزود: ساعت دو بعد از ظهر بدترین زمان برای استقبال بود. از طرفی مردم سایر شهرهای استان برای استقبال رئیس‌جمهور در بیرجند برنامه‌ریزی کرده بودند. اینک خود میزبان رئیس‌جمهور در شهرهایشان بودند. در کنار اینها بارش باران انتشار خبر لغو و عدم امکان فرود وزرا و بازگشت آنها به تهران ساعتی قبل از پرواز رئیس‌جمهور انتشار خبر احتمال تعویق سفر رئیس‌جمهور در برخی خبرگزاری‌ها و گسترش این شایعه در بین مردم و همچنین پخش مستقیم سخنان رئیس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی یکی دو ساعت مانده به زمان سخنرانی ایشان در استادیوم بیرجند و بارش باران همه و همه عواملی بود که دست به دست هم می‌داد که برخی حضور نه چندان گسترده مردم را پیش‌بینی نمایند، اما برخلاف این تصورات ما شاهد حضور مردم از حوالی ساعت 12 ظهر در استادیوم آزادی بودیم.
وی گفت: با این که از قبل پیش‌بینی استقبال خیابانی صورت نگرفته بود و قرار بود مراسم استقبال و اجتماع در محل استادیوم آزادی برقرار شود، شاهد موج انبوه جمعیت در مسیر حرکت ایشان بودیم. به گونه‌ای که سرعت حرکت خودروی حامل رییس‌جمهور به سمت استادیوم را به شدت کند کرده بود. در استادیوم نیز با وجود زمین خیس و تاخیر طولانی و انتظار چند ساعته، مردم شاهد سیل شگفت‌انگیز جمعیت بودند. این در حالی بود که بخشی از جمعیت در مزار شهدا منتظر ورود ایشان بود که به دلیل تاخیر ورود و نزدیک شدن اذان مغرب و انتظار طولانی مردم در استادیوم این برنامه لغو گردید.
وی یادآور شد: با توجه به تدبیر و تاکیدات رئیس‌جمهور این سفر انصافا سفری کاری و عاری از هر گونه تشریفات بود. لازم است عرض کنم که رئیس‌جمهور قبلا اعلام کرده بودند، هیچ یک از دستگاهها و دوایر دولتی حق ندارند به خاطر سفر من و شرکت در مراسم استقبال کارشان را تعطیل کنند. آقای رئیس‌جمهور ذبح احشام، تشکیل کاروانهای استقبال و نصب پارچه‌های خیر مقدم از طرف ادارات دولتی را ممنوع کرده بودند.
وی اظهار داشت: در ابتدا شاید برخی از دستگاههای دولتی خیلی موضوع را جدی نگرفته بودند. یک روز مانده به سفر آقای سعیدلو معاون اجرایی رئیس‌جمهور طی تماسی با آقای استاندار، از قول رئیس‌جمهوری تاکید کرد که اگر در مسیر حرکت به پارچه و پلاکارد خیر مقدم از دوایر دولتی برخورد کردم، همانجا دستور می‌دهند پارچه را بردارند و مدیر دستگاه مربوط را عزل خواهم کرد که متعاقب این مطلب آقای استاندار موضوع را به همه ادارات اعلام کردند.
محمد وحدتی گفت: در مجموع باید عرض کنم این سفر در نهایت سادگی صورت گرفت. خضوع و بی‌تکلفی وزرا که چه بسا آقای استاندار به علت همراهی با آقای رئیس‌جمهور حتی فرصت و امکان استقبال و بدرقه بعضی از آنها را پیدا نکرد، یکی دیگر از خاطرات این سفر بود.
وی گفت : در روز دوم سفر آقای رییس‌جمهور، همراه آقای وزیر کشور مشغول بازدید از سطح شهر بیرجند بودیم که به اذن مغرب رسیدیم. به نزدیکترین مسجد در مسیر رفتیم. وقتی وارد مسجد شدیم، در گوشه‌ای از مسجد آقای دکتر دهقان معاون رئیس‌جمهور را دیدیم که جانبازان و ایثارگران دور ایشان حلقه زده مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کردند. نگاهی به صف پشت سر انداختم. یکی از معاونین وزارت دفاع را در بین مردم مشاهده کردم. در سمت دیگر جناب حجت الاسلام موسوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نشسته بود و در کنار ایشان آقای مصطفوی قائم مقام وزارت خارجه را دیدم که هر یک به صورت اتفاقی جهت نماز جماعت به این مسجد آمده بودند.
وی افزود: یکی از نمازگزاران در بین دو نماز بلند شد و خطاب به مردم گفت، شاید بسیاری از شما ندانید که اکنون جمعی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور بین صفوف حضور دارند و ضمن معرفی آنها به مردم گفت اگر سفر رئیس‌جمهور هیچ دستاوردی جز همین حضور و همدلی نمی‌داشت، ما را بس بود.
وی اظهار داشت: از خاطرات ماندگار سفر همین ابراز احساسات مردم و شوق وافر آنها بود. بعد از هر سخنرانی شاید قریب به نیم ساعت سیل جمعیت رئیس‌جمهور را احاطه می‌‌کرد و شاهد ابراز احساس متقابل مردم و رئیس‌جمهور بودیم. شوقی دو طرفه بود بارها دیده می‌شد پیرمرد یا پیرزن و حتی کودکی از دور برای دیدن ایشان ابراز اشتیاق می‌کرد و یا فریاد می‌کشید. ولی سیل جمعیت اجازه حضور به وی نمی‌داد. آقای رئیس‌جمهور خودشان می‌گفتند راه را باز کنید و به سراغش می‌رفتند.
وی گفت: بسیار اتفاق می‌افتاد که در موج جمعیت و شنیدن درد دل، مردم یادداشتی را جهت ملاقات خصوصی به بعضی از افراد می‌دادند یا زمان خاصی را به برخی از افراد جهت مراجعه به استانداری جهت ملاقات حضوری با ایشان مشخص می‌کردند. که ما روز آخر شاهد حدود 200 ملاقات حضوری آحاد مردم از سطوح مختلف بودیم.
وی افزود: البته براساس برنامه‌ریزی قبلی قرار بود از مجموع نامه‌ها که بالغ بر 60000 نامه می‌شد حدود هشتاد مورد از موارد حاد از آن که دچار استیصال بودند، گزینش شود و در روز آخر سفر ساعاتی برای ملاقات حضوری آنها و اخذ دستور رئیس‌جمهور برای حل مشکلات آنها لحاظ شده بود که این تعداد با توجه به برگه‌های وعده‌ها و دعوتهای شخصی رئیس‌جمهور در اجتماعات مختلف به بیش از 200 نفر غالب گردید. در این ملاقاتها شاهد صحنه‌هایی بودیم که قلم و بیان از تصویر آنها عاجز است.
مشاور ارشد استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: نکته جالب دیگر این بود که ترتیبی اتخاذ داده شده بود مراجعینی که در صف انتظار ملاقات با رئیس‌جمهور بودند، دسته دسته می‌آمدند و در همان اتاقی که جلسه هیات دولت برگزار شده بود ناهار می‌خوردند و پذیرایی می‌شدند و منتظر می‌شدند تا نوبت دیدار آنها با رئیس‌جمهور حاصل شود.
وی گفت: اینجا ما شاهد بودیم که ایشان تمام مناسبات و رسومات فرمایشی را که از گذشته میان مردم و برخی از مسئولین حاکم بود را بر هم زد. وزرا و هیات دولت هم در طی مدت اقامت خود به واقع در میان مردم بودند و مردم برای بیان نظرات خود، آنها را کاملا در دسترس می‌یافتند. البته لحظه لحظه‌های این سفر مملو از خاطره بود. ایشان از لحظه لحظه‌های سفر در جهت ارتباط و حل مشکلات مردم استفاده می‌کردند. تنها زمان استراحت ایشان از ابتدای صبح تا نیمه شب همان زمان ناهار یا شام بود که به دلیل تراکم برنامه‌ها برخی از ارتباطات با اقشار مختلف در قالب همین ضیافتهای ساده ناهار یا شام ترتیب داده شده بود که آن هم به جلسه گفت‌وگو و حل مشکلات تبدیل می‌شد.
مشاور ارشد استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در شب اول در سالن ورزشی دانشگاه بیرجند مراسمی در نظر گرفته شده بود. در انتهای این جلسه برخی از دانشجویان از ایشان در خواست وقت خاصی نمودند که ایشان همانجا قول دادند فردا شب ساعت 30/22 به این سالن برمی‌گردند و با کلیه دانشجویان به گفت و گو می‌نشینند. شب بعد دکتر احمدی‌نژاد پس از جلسه طولانی هیات دولت در موعد مقرر در جمع دانشجویان حاضر شدند و جلسه بسیار با شکوهی که حاضرین آن گسترده‌تر از جلسه قبل بودند، برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه به مدت یک ساعت نمایندگان دانشجویان و یک ساعت دکتر احمدی‌نژاد سخنرانی کرد و مشکلات دانشجویان به صورت صریح مطرح و از سوی رئیس‌جمهور تصمیماتی برای حل آنها اتخاذ شد.
محمد وحدتی در پایان اظهار داشت: احداث یک سلف سرویس کامل و ساخت کتابخانه مرکزی در دانشگاه بیرجند در همین جلسه مورد تاکید و دستور رئیس‌جمهور قرار گرفت و مقرر شد پنج دستگاه اتوبوس نو برای تردد دانشجویان دانشگاه بیرجند که از محل سکونت به دانشگاه هزینه‌های زیادی می‌پردازند، خریداری و در اختیار دانشگاه قرار گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات