تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۰۴۵۸
شمخانی در همایش بین‌المللی خلیج فارس:

کشورهای عربی و اسلامی منافع بیشماری از قِبَل ایران کسب کرده‌اند

وزیر دفاع سابق کشورمان با مهمل خواندن ادعای آمریکا مبنی بر ترسناک بودن ایران برای کشورهای عربی گفت: اتفاقاً کشورهای عربی و اسلامی منافع بیشماری از قبل بازی ایران کسب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست ‌خارجی خبرگزاری فارس، امیر دریابان علی شمخانی بعد از ظهر امروز سه شنبه در پایان هفدهمین همایش بین‌المللی خلیج فارس اظهار داشت: برگزاری این اجلاس نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به مساله امنیت خلیج فارس اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی با بیان این که در منطقه خلیج فارس، دو بازیگر اصلی و عمده وجود دارد که یکی ساکن خلیج فارس و دیگری مهمانی ناخوانده است، افزود: این دو کشور بازیگری اصلی خود را در خلیج فارس انجام می‌دهند.

به گفته وزیر دفاع سابق کشورمان، دو بازیگر آینده خلیج فارس 3گزینه را پیش رو دارند، گزینه اول ادامه وضع موجود و تغییرات با دامنه کم می‌باشد و گزینه دوم کاهش شدت تنش و مذاکره و آغاز روندی است که من اسم آن را "هم‌وزن" می‌گذارم.

به گفته وی ،‌گزینه سوم نیز افزایش شدت تنش است، به نحوی که باعث درگیری ظاهری می‌شود اما هر کدام از این سه گزینه اتفاق بیفتد هفتاد درصد از بازی به نفع ایران خواهد بود.

شمخانی هشدار داد: در بدترین سناریو که برخورد نظامی می‌باشد، ایران، ایرانی و جمهوری اسلامی ایران بقا و پایداری‌اش خدشه ناپذیر است و کارشناسان نظامی خود امریکا هم می‌گویند که با انجام جنگ، ایران سرنگون نخواهد شد، اما به هر حال معتقدیم امکان هر سه گزینه وجود دارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی با اشاره به نوع تعامل کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران اظهار داشت: بیشترین تعارض بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در هنگام جنگ صدام علیه ایران بود که امروز صدام زیر خروارها خاک است اما هنوز مسایل موجود بین کشورهای خلیج فارس عادی نشده است، اگر چه این مسایل هیچ گاه باعث ایجاد دوباره چنین جنگی نخواهد شد.

وی یادآور شد: مسایلی بین این کشورها وجود دارد که ناشی از رفتار یا تصویری است که در ذهن طرف مقابل بوجود آید، اما واقعا منظور طرف مقابل چنین مساله‌ای نبوده است مساله بحث هسته‌ای ایران و بحث هولوکاست از مسایلی است که به ذهن کشورهای عربی تداعی نامناسبی ایجاد شده است.

به گفته شمخانی مسایل نوع دومی هم وجود دارد که ناشی از دخالت بیگانگان درمنطقه است و به درون منطقه تزریق می‌شود که از جمله آن می‌توان به " شیعه‌هراسی" و "ایران تهدید استراتژیک" اشاره کرد.

به گفته رئیس مرکز مطالعات راهبردی، یکی دیگر از دستاوردهای کشورهای عربی از قبل ایران، تغییر استراتژی امریکا از بحث امنیتی، به بحث دموکراسی بوده است وگرنه بعد از عراق ،نوبت کشور دیگری بود و نام این کشور عربی نیز به صراحت توسط امریکایی‌ها گفته شده بود.

دریابان شمخانی با بیان این سؤال که 10 سال قبل کدام کشور عربی بود که بحث خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را مطرح کرد یاحتی به دنبال انرژی هسته‌ای بود تصریح کرد: این که کشورهای عربی امروز آمریکا را اشغالگر می‌دانند، ناشی از حمایت معنوی چه کشوری است؟

وی افزود: استراتژی ایران در قبال کشورهای منطقه به مثابه این است که لارو یا بچه‌ماهی را در دریای جهان اسلام رها کند و هر مسلمانی که از ماهی آن نفع ببرد، یعنی ایران نفع برده است.

دریابان شمخانی خاطرنشان کرد: اما این شرایط پایدار نیست و باید آنها راتثبیت کرد تا بازیگران خارجی آن رامصادره به اسم خود نکنند.

وزیر دفاع سابق کشورمان با بیان این که به امریکا نمی‌توان اعتماد کرد، افزود: امریکا حتی صدام را که بهترین نحوه همکاری را با آن داشت نابود کرد واین سرنوشت برای دیگران نیز وجود دارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی با بیان اینکه بهترین راه‌حل ، تعامل کشورهای خلیج فارس بایکدیگر است اظهار داشت: راه حل دیگر این است که مناقشات افزایش پیدا کند که همه می‌دانند در این نوع مواجهه ثبات ایران خدشه‌ناپذیر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات