صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۰۵۷۸۷

معرفی فیلم های بخش مسابقه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر


بصیرت: بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر درحالی آغاز شد که نسبت به دوره های قبل، گوناگونی و تنوع بیشتری در موضوعات دیده می شود. یکی از ویژگی های پررنگ این دوره از جشنواره حضور نسل های مختلف است. براساس محاسبات انجام شده جوانترین کارگردان بخش مسابقه این جشنواره 24 سال و مسن ترین 72 سال دارد. شاخصه دیگر جشنواره بیست و نهم فیلم فجر حجیم تر شدن بخش مسابقه سینمای ایران یعنی اصلی ترین بخش جشنواره است. سال های پیش حداکثر 25 فیلم به این بخش راه می یافت اما امسال این رقم به 33 فیلم رسیده است. اما مهم ترین ویژگی این دوره از جشنواره فجر رقابت نزدیک نگاه ها و شیوه های مختلف فیلمسازی است. دیگر نمی توان از قبل به پیش بینی برتری فلان فیلم یا کارگردان بر بقیه پرداخت. باید دید در رقابت فیلم های متعهد، شبه روشنفکری و تجاری کدام بر دیگران غلبه خواهد کرد. در این گزارش فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر به طور اجمالی معرفی شده اند.
33 روز
فیلم«33روز» به کارگردانی جمال شورجه یکی از فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران است که در عین حال با فیلم های بخش بین الملل جشنواره نیز رقابت می کند. این اثر نخستین فیلم با موضوع جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت مردم آن کشور است.
این فیلم ابتدا جنوب آسمانی نام داشت که بعد به «33روز» تغییر نام داد. تولید این فیلم از تاریخ 23 مرداد امسال آغاز شد ومراحل نهایی آن تا چند روز پیش پایان یافت.حدود یک میلیارد تومان هزینه تولید این فیلم شده است. نکته جالب این است که حزب الله لبنان نیز در تولید این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی مشارکت کرده است.
از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که تعدادی از سیمرغ های جشنواره به این فیلم اعطا خواهد شد.
در فیلم «33 روز» بازیگرانی چون یوسف الخال،باسم مغنیه، پیر راغر، کارمن لبوس، سفرین تافش، کنده علوش نقش آفرینی کرده اند.
گفتنی است، جمال شورجه پیش از این فیلم های روز نهم، شب دهم، عملیات کرکوک، لبه تیغ، حماسه مجنون، خلبان، باشگاه سری و وعده دیدار را کارگردانی کرده بود.
گلوگاه شیطان
یکی از فیلم هایی که پیش بینی می شود بتواند حاضران در جشنواره فیلم فجر امسال را غافلگیر کند «گلوگاه شیطان» است. این فیلم به کارگردانی حمید بهمنی ساخته شده است و موضوعی دفاع مقدسی دارد.اما ویژگی اصلی فیلم جلوه های ویژه بزرگ و صحنه های جنگی چشمگیر آن در میدان های زمینی، هوایی و دریایی است. «گلوگاه شیطان» روایتگرعملیات شناسایی والفجر 8 است. عملیاتی که حد فاصل سال های 62 تا 64 اتفاق افتاد و به آزادسازی فاو منجر شد. در این فیلم گروهی از غواصان به شناسایی و آماده سازی این عملیات می روند، اما با آنچه برخورد می کنند شرایط خطرناکی است که اجرای این عملیات را غیرممکن نشان می دهد. اما این پایان ماجرا نیست؛ آنها طراحی جدید را رو می کنند. با این حال، اقدام این گروه از رزمندگان از سوی سربازان بعثی شناسایی می شود و ...
جمشید هاشم پور، جعفر دهقان، علیرضا کمالی و ... از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«گلوگاه شیطان» سومین فیلم حمید بهمنی پس از آخرین نبرد و آن مرد آمد است. انتظار می رود که این فیلم در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود. اهدای چند سیمرغ به آن در زمینه های فنی و تکنولوژیک هم می تواند قابل پیش بینی باشد.
اخراجی ها3
از حالا می توان حدس زد که فیلم«اخراجی ها3» به کارگردانی مسعود ده نمکی با استقبالی خارق العاده در جشنواره مواجه شود. این استقبال هم در نمایش های مردمی اتفاق خواهد افتاد و هم نمایش ویژه آن برای رسانه ها و هنرمندان و هم نشست پرسش و پاسخ فیلم. سری سوم اخراجی ها نیز همچون دو قسمت قبلی آن یک فیلم دفاع مقدسی طنزآمیز محسوب می شود اما مایه های سیاسی هم خواهد داشت. موضوع فیلم درباره رقابت چند نفر در انتخابات ریاست جمهوری است و همین کافی است تا به سیاسی بودن آن پی ببریم. به طور قطع، «اخراجی ها3» نیز مانند آثار قبلی ده نمکی دارای دیدگاه های انتقادی نسبت به برخی مسائل سیاسی و اجتماعی است.
اکبرعبدی، رضا رویگری، سید جواد هاشمی، یوسف صیادی،علی دهکردی، قاسم زارع، فخرالدین صدیق شریف، محمود مقامی، سیروس کهوری نژاد، ابوالفضل همراه، ماشاالله شاهمرادی زاده و ... در این فیلم بازی می کنند.
سیب و سلما
فیلم جدید حبیب الله بهمنی برخلاف اخراجی ها3 فیلمی آرام و بی حاشیه است. فیلمی با موضوعی احساسی و مذهبی که مخاطب خود را به یک سفر معنوی و درونی می برد. «سیب و سلما» ملهم از یک قصه کهن در ادبیات فارسی است. این فیلم داستان طلبه جوانی است که سیبی را می خورد و پس از خوردن سیب به دنبال مالک اصلی سیب و طلب رضایت از او می گردد و.... از جمله ویژگی های سیب و سلما علاوه بر فضای روحانی آن استفاده از قاب بندی ها و تصاویر زیبا و به خصوص هارمونی رنگ هاست. این فیلم همچنین از طبیعت بکر کشورمان به خوبی بهره برده است.
جعبه سیاه
برای اولین بار یک فیلم سینمایی مستند در بخش اصلی جشنواره حضور یافته است. دلیل این امر هم این است که امسال جشنواره فجر فاقد بخش مستند است، اما اهمیت فیلم «جعبه سیاه» به کارگردانی محمدرضا اسلاملو موضوع آن است. این فیلم با بررسی اسناد و مدارک و برخی واقعیت های کمتر گفته شده به موضوع حمله انتحاری به برج های دوقلوی آمریکایی در روز 11 سپتامبر 2001 می پردازد. با این حال «جعبه سیاه» نمی تواند انتظار دریافت سیمرغ را داشته باشد، چراکه خارج از مسابقه است و صرفا برای شرکت کنندگان در دو بخش مسابقه سینمای ایران و بین الملل جشنواره به نمایش در می آید.
نکته قابل توجه درباره «جعبه سیاه» این است که یک مستند آخرالزمانی محسوب می شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده: محمد یک مستند ساز متعهد ایرانی است که نگاهی ایدئولوژیک و آخرالزمانی به وقایع جاری جهان دارد. او به کمک «تیه ری میسون» محقق برجسته فرانسوی سعی می کند تا نتیجه تحقیقات وی را به صورت یک اثر مستند تولید نماید... .
آلزایمر
با در نظر گرفتن آثار قبلی احمدرضا معتمدی می توان موضوع فیلم جدید او را نیز أثری فلسفی داست. خلاصه داستان فیلم «آلزایمر» به این شرح است که: زنی که همسر خود را درتصادف از دست داده است هر سال برای یافتن او در روزنامه آگهی می دهد.
معتمدی پیش از این فیلم های هبوط، زشت و زیبا، دیوانه ای از قفس پرید، قاعده بازی را ساخته بود. «آلزایمر» همچنین از جمله فیلم های ایرانی حاضر در بخش بین الملل بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر است و با آثار خارجی این بخش رقابت می کند.
خاک و آتش
مؤسسه شهید آوینی برای جشنواره فیلم فجر امسال یک فیلم ضداستعماری را به ارمغان آورده است. این فیلم «خاک و آتش» نام دارد و به کارگردانی مهدی صباغ زاده تولید شده است. داستان مبارزات مردم سیستان و بلوچستان در برابر استعمار انگلیس را در سال های جنگ جهانی اول روایت می کند.کلنل کیت و نیروهای زیر نظر او به بهانه خط تلگراف به منطقه می آیند؛ اما جی اند (با بازی فریبرز عرب نیا) و یارانش به رهبری ملافقیر علی در برابر کلنل و افرادش ایستادگی می کنند تا اینکه...
راه آبی ابریشم
اهمیت فیلم جدید محمد بزرگ نیا به این است که یک موضوع روز را در قالب روایتی تاریخی پرداخته است. «راه آبی ابریشم» مستنداتی تاریخی درباره خلیج فارس را به تصویر کشیده است. شاخصه خاص این فیلم به نمایش درآوردن کشتی نوردی ایرانیان در دوران شکوفایی تمدن اسلامی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده که شازان بن یوسف محصل علوم نجوم در دارالعلم شیراز پیشنهاد شغل کتابت در سفر دریایی را می پذیرد.
پاریس تا پاریس
فیلم جدید محمد حسین لطیفی خیلی بی سر و صدا و بدون فضاسازی خبری ساخته شد و به بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر راه یافت. با این حال از موضوع مهمی برخور دار است؛ رنج های جانبازان شیمیایی و رنج های آنها برای درمان در کشورهای غربی. «پاریس تا پاریس» را شبکه جهانی سحر تهیه کرده و داستان اسماعیل حقیقت دانشجوی رشته پزشکی در فرانسه است که با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازمی گردد. حال بعد از گذشته سال ها عزم بازگشت به فرانسه را دارد و این بار، تنها دخترش یلدا ناگزیر به دلیل فوت مادر همراه اوست.
آسمان هشتم
فیلم «آسمان هشتم» به کارگردانی حسن نجفی همان طور که از نامش پیداست فیلمی درباره امام رضا(ع) است.در خلاصه داستان آن آمده که یک خانواده باکویی است که برای زیارت به مشهد مقدس می آیند اما در بدو ورود با مشکل مواجه می شوند. رحمت دانشجوی سال آخر پزشکی با این خانواده آشنا شده و این آشنایی زمینه اتفاقات و حوادث جدیدی را رقم می زند.
محمد کاسبی، رحیم نوروزی، خالده قلی اوا، زلفیه حسین اوا،
قربان مسیم اوف، مهدی فقیه و .. در «آسمان هشتم» بازی کردند. این اثر دومین فیلم نجفی پس از سهم گمشده است.
سایر فیلم ها
فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی است. این فیلم درباره آخرین لحظات عمر پر برکت حضرت امام (ره) است که دوست قدیمی ایشان به ملاقاتشان می رود.
یه حبه قند تازه ترین فیلم سید رضا میرکریمی است که موضوعی خانوادگی را به تصویر کشیده است. داستان این فیلم به این شرح است که سکوت خانه باغی قدیمی و سرسبز با ورود مهمانانی در هم می شکند. چهار دختر این خانه به همراه همسر و فرزندانشان برای عروسی خواهر کوچکترشان «پسندیده» به یاری مادر شتافته اند. این اقامت برای خواهران و باجناق ها شاید دردسر باشد ولی برای بچه ها تحقق یک آرزوی بزرگ است. تا اینکه...
گزارش یک جشن نام جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا است که موضوعی اجتماعی دارد. این فیلم درباره اتفاقاتی است که در یک آژانس ازدواج رخ می دهد.
پایان نامه هم فیلمی از حامد کلاهداری با درونمایه ای سیاسی و اجتماعی درباره اتفاقات اخیر در کشورمان است. داستان این فیلم پیرامون چهار دانشجو است که برای رساندن پایان نامه به استاد، به طور ناخواسته درگیر ماجرایی پیچیده می شوند. این داستان در ماه های پس از انتخابات سال 88 اتفاق می افتد و برخی از زوایای پنهان حوادث آن زمان را به صورت نمادین آشکار می کند.
سیزده 59 فیلمی به کارگردانی سامان سالور و با موضوعی مرتبط با جنگ تحمیلی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ساکنان دریا، پس از مدتی دیگر صدای امواج را نمی شنوند... چه تلخ است روایت غم بار عادت...
آسمان محبوب جدیدترین فیلم داریوش مهرجویی است. در خلاصه داستان آن نوشته شده: پزشک جوانی به نام شایان متوجه می شود که دچار بیماری لاعلاجی شده است.
گلچهره فیلمی به کارگردانی وحید موسائیان است که داستانی درباره افغانستان را به تصویر کشیده است. خلاصه داستان فیلم به این ترتیب است که اشرف خان پس از سقوط دولت کمونیستی در افغانستان مصمم می شود تا سینمای خود را دوباره احیا کند.
جرم به کارگردان مسعود کیمیایی ساخته شده و داستانی از جامعه قبل از انقلاب اسلامی را روایت می کند.
ندارها دومین فیلم محمدرضا عرب پس از آخرین ملکه زمین است. خلاصه داستان این فیلم به این شرح است:او می گفت خدا به هر کسی این فرصت و لیاقت را نمی دهد که بتواند در حق دیگران خوبی کند. اشتباه ما از اینجا آغاز شد از این که وسوسه شدیم این فرصت را به زور از خدا بگیریم
ورود آقایان ممنوع هم جدیدترین فیلم رامبد جوان درباره مدیر یک دبیرستان دخترانه به شدت با حضور یک دبیر مرد در مدرسه خود مخالفت می کند.
خانه امن است تازه ترین کار ناصر رفائی با داستانی درباره جنگ تحمیلی است. داستان این فیلم به این شرح است که در اوج موشک باران شهرها تعدادی نوجوان بین 14 تا 18 سال در یک شبانه روزی زندگی می کنند.
مصائب چارلی به کارگردانی علیرضا سعادت نیا ساخته شده است. داستان این فیلم درباره یک دوره گرد نفت و بنزین است که در منطقه اربیل کردستان زندگی می کند . او که عاشق فیلم و سینماست به طور اتفاقی روزی در بازار کهنه فروشی یک آپارات سینما را دیده و خریداری می کند و ...
خیابان های آرام فیلم جدید کمال تبریزی است. کار ساخت بخش های انیمیشن این فیلم را بهرام عظیمی انجام داده است.
آقا یوسف دومین فیلم علی رفیعی است. داستان فیلم درباره مردی بازنشسته است که پنهان از چشم دخترش در خانه های مردم کار می کند.
آینه های رو به رو نخستین فیلم بلند سینمایی نگار آذربایجانی است. داستان این فیلم درباره سرگذشت دو زن جوان (رعنا و آدینه) است که از دو موقعیت کاملا متفاوت خانوادگی و اجتماعی برخاسته اند و در پی یک اتفاق، با یکدیگر مواجه و همراه می شوند. رعنا برای بازیابی زندگی ساده و خواستنی اش به جاده گام گذاشته و آدینه برای فرار از شرایطی پیچیده و ناخواسته از شهر بیرون زده است. «آینه های رو به رو» هم یکی از فیلم های ایرانی حاضر در بخش بین الملل این جشنواره است.
ارتباط خانوادگی هم به کارگردانی نادر مقدس در بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر ساخته شده است.این فیلم سینمایی داستان طلعت و کمال، زوج سالخورده ای را روایت می کند که برای طلب حلالیت از فرزندانشان به تهران می آیند. آمدن این دو به تهران باعث می شود تا آنها از نزدیک با زندگی فرزندان خود و با مشکلات و بحران هایی که دست و پنجه نرم می کنند، آشنا شوند.
برف روی شیروانی داغ کار محمد هادی کریمی یک فیلم کمدی است. در خلاصه داستان آن آمده که با مرگ یک شاعر مشهور و رمز گشایی از اثر به جا مانده از او، راز سر به مهری آشکار می شود.
اینجا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی ساخته شده است. خلاصه داستان این فیلم به این شرح است که یک خانواده سه نفره در آرزوی دستیابی به رویاهای خود هستند.
مرگ کسب و کار من است اولین تجربه سینمایی امیر ثقفی است. در خلاصه داستان آن امده است: سه مرد برای سرقت با یکدیگر همراه می شوند.
گلوگاه فیلمی به کارگردانی محمد ابراهیم معیری است که تلاش های کارگران شهر گلوگاه در زمینه نصب دکل های برق را به تصویر کشیده است.
سعادت آباد به کارگردانی مازیار میری یک فیلم خانوادگی است. داستان این فیلم درباره زنی است که تصمیم می گیرد برای شوهرش جشن تولد برگزار کند و ... .
جدایی نادر از سیمین هم به کارگردانی اصغر فرهادی یک داستان اجتماعی و خانوادگی را روایت می کند.
باد و مه نیز به کارگردانی محمدعلی طالبی داستان پدر شوکا کارگر حفاری است، او برای کار به همراه خانواده، همسر و پسر کوچکش و دخترش به اهواز می رود.
 

علی برزگر پیشوا
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات