تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۱۱۷۵۸
مشروح اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

ایران در اوج اقتدار است

اشاره: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه همه مطلع هستند که ایران در اوج اقتدار است، تعریف و تمجید آمریکایی‌ها از قدرت نظامی ایران را نشانه لطف آنها دانست و گفت: توانایی‌های دفاعی ایران به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند. به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ گفت.

صدور ویزای شامگن
مهمان‌پرست در خصوص صدور ویزای شامگن بین ایران، سوریه، عراق و ترکیه با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار مناسبی در کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس وجود دارد، خاطرنشان کرد: همکاری بین کشورهای مستقل و موثر این منطقه، می‌تواند فرصت‌های گرانبهایی را برای مردم این منطقه به ارمغان بیاورد.
وی افزود: ظرفیت‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و برخی دیگر از کشورها مثل عراق، ‌سوریه و کشورهای دیگری که مایل به این همکاری در سطح بالای آن باشند، حتماً به ثبات، امنیت و پیشرفت اقتصادی منطقه کمک می‌کند و همگرایی و یکپارچگی را در منطقه ما تقویت خواهد کرد.
مهمان‌پرست ادامه داد: نزدیکی و همکاری بین این کشورها حتما مورد توجه است و مورد علاقه مردم منطقه نیز هست.
موضوع قدیمی مطالعات ادعایی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اظهارات آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان که سؤال یکی از خبرنگاران بود، نیز اظهار داشت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً در چارچوب حقوق خود و صلح‌آمیز صورت می‌گیرد. در گزارش مدیرکل آژانس مجدداً عدم انحراف این فعالیت‌ها به سمت اهداف غیر صلح‌آمیز مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است.
وی ادامه داد: اگر برخی از مواضع به صورت دو پهلو و یا ابهاماتی مطرح می‌شود و یا مجدداً موضوع قدیمی مطالعات ادعایی را مطرح می‌کنند که هیچ گونه سندیتی ندارد و تاکنون اسناد واقعی آن ارائه نشده، نشانگر آن است که همچنان فشار سنگینی بر عملکرد آژانس وجود دارد و تلاش می‌شود تا فعالیت‌های آژانس از مسیر حقوقی خود خارج شود و اهداف سیاسی برخی کشورها را تامین کند.
مهمان‌پرست با اشاره به بیانیه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نشست شورای حکام در حمایت از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: بیش از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد مجدداً از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت کردند.
احتیاجی به مداخله نظامی غرب در لیبی نیست
خبرنگاری در خصوص دخالت نظامی آمریکا در لیبی سؤال کرد که وی با اشاره به وضعیت موجود در لیبی و با بیان اینکه مواضع کشور را قبلا در این زمینه اعلام کردیم، اظهار داشت: ما با هر نوع خشونت و کشتار مردم توسط مقامات دولتی و نظامی لیبی مخالفت جدی داشتیم و آنها را به پرهیز از خشونت دعوت کرده و توجه به خواست و اراده مردم را به آنها گوشزد کردیم و به این مسئله اشاره داشتیم که وضعیت نامناسب و غیر انسانی که نسبت به مردم در لیبی صورت می‌گیرد، نباید بهانه‌ای برای کشورهای غربی و با سابقه سلطه گری و اشغالگری به ویژه آمریکایی‌ها به وجود بیاورد که به این بهانه در لیبی حضور نظامی یابند و پایگاه نظامی دائر و اهداف بعدی خود را به این بهانه دنبال کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: بهتر است همه کشورها کمک کنند تا خواست ملت در لیبی محقق و به سرعت خشونت از آنجا دور شود.
مهمان‌پرست با تأکید بر اینکه احتیاجی به مداخله نظامی کشورهای غربی در لیبی نیست، ‌گفت: این مسئله به نفع مردم لیبی و کشورهای منطقه نخواهد بود.
رسانه‌ها اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند
همان خبرنگار به واکنش دیرهنگام وزارت خارجه در خصوص برخی اخبار منتشر شده در بعضی از رسانه‌ها از جمله سفر محمود احمدی‌نژاد به عربستان و یا سفر محرمانه یک هیئت بحرینی به تهران اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی با اشاره به برخی اخباری که منتشر می‌شود و منابع موثقی ندارد و تلاش می‌شود به موضوع غیر واقعی دامن زده شود، گفت: حتما مردم در کشورهای مختلف با توجه به شناختی که از رسانه‌ها و اعتبار آنها دارند، این اخبار و رسانه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
وی افزود: خبری که در خصوص سفر آقای احمدی‌نژاد به عربستان منتشر شد صحت نداشت و براساس بررسی‌های به عمل آمده یک نشریه در عربستان این خبر را منتشر کرد و نقل قولی هم که از سفیر ایران مطرح شد، صحیح و دقیق نبود.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اخبار غیر موثق در خصوص سفر محرمانه یک هیئت بحرینی به ایران نیز این خبر را درست ندانست و از رسانه‌ها خواست که اخلاق حرفه‌ای را به کار گیرند و در نقل مطالب، دقت کافی را به عمل بیاورند.
به گفته مهمان‌پرست هر میزان که اخبار غیر موثق توسط رسانه‌ها منتشر شود، به جایگاه و اعتبار آنها لطمه وارد خواهد شد و مردم قضاوت خود را خواهند داشت.
خواست ملت‌های منطقه عدم وابستگی به قدرت‌ها
بیانیه کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حمایت از سران فتنه و ابراز نگرانی از وضعیت کروبی و موسوی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست با بیان اینکه در رابطه با تحولاتی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق می‌افتد و میزان اهمیت و تاثیرگذاری آن در وضعیت منطقه در آینده، قبلا صحبت‌های مختلفی مطرح شد، افزود: آنچه مشخص است خواست و اراده ملت‌های منطقه مبنی بر عدم وابستگی به قدرت‌ها و عدم تمکین در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی است که توسط کشورهای غربی و آمریکایی‌ها حمایت می‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که ضربه‌ای به منافع برخی کشورهای غربی قدرت طلب و حامیان رژیم صهیونیستی وارد شده و این مسئله آنها را به عکس العمل می‌اندازد و تلاش می‌کنند انحرافی در حرکت مردم منطقه‌ ایجاد و موضوعات غیر واقعی را طرح کنند، ادامه داد: آنها تلاش زیادی را صورت می‌دهند که نشان دهند شبیه آن چیزی که در شمال آفریقا و خاورمیانه رخ می‌دهد، نیز در کشورهای موثر و مستقل منطقه مثل جمهوری اسلامی ایران اتفاق می‌افتد.
به گفته مهمان‌پرست این یک تقلب بزرگ در موضع گیری‌ مقامات سیاسی و اقدامات رسانه‌ای کشورهای غربی است.
غربی‌ها نسبت به رفع نقیصه نابینایی و ناشنوایی خود اقدام کنند
وی با بیان اینکه کشورهای غربی همواره مدعی دموکراسی و رعایت حقوق بشر هستند و دموکراسی را به عنوان احترام گذاشتن به رای اکثریت مردم معنا می‌کنند، یادآور شد: ولی به عمد در بسیاری از کشورها صدای اکثریت مردم را نمی‌شنوند و تلاش می‌کنند تا موج مصنوعی و تقلبی را ایجاد کنند و این موج غیر مقبول از نظر ملت را به عنوان حرکت اکثریت مردم نشان دهند و با همین رویکرد، رسانه‌های خود را بر این مسئله متمرکز کنند.
مهمان‌پرست ادامه داد: آنچه در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و چشم‌های بینا و گوش‌های شنوا باید نظر اکثریت قاطع ملت ما را ببینند و بشنوند، حضور گسترده مردم در حمایت از نظام، انقلاب و رهبریشان است.
وی افزود: این مسئله در طول 32 سال گذشته بارها نشان داده شد و امسال نیز به ویژه در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن به وضوح قابل مشاهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: اینکه چشم‌های برخی از مقامات غربی توانایی دیدن یا گوش‌های آنها توانایی شنیدن را ندارد، این مشکل جدی است و حتما باید نسبت به رفع این نقیصه اقدام کنند.
نیروگاه بوشهر فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد
مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی در خصوص نیروگاه بوشهر و وارد شدن برق آن به مدار، با بیان اینکه نیروگاه بوشهر فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد، ‌افزود: متخصصان و کارشناسان فنی ما به دقت همه مسائل را زیر نظر دارند. بحث ایمنی نیروگاه در بالاترین حد استاندارد آن قرار دارد و طرف روسی متعهد به اجرای قرارداد بر اساس زمان پیش‌بینی شده است.
وی گفت: امیدواریم همچنان با تعهدی که نسبت به این قرارداد وجود دارد در زمان پیش بینی شده، تولیدات برق هسته‌ای این نیروگاه وارد شبکه برق سراسری کشور شود.
غرب به جای ترفند برای حضور نظامی در منطقه به حمایت از دیکتاتورها پایان دهد
یکی از خبرنگاران به تلاش انگلیس و فرانسه برای تهیه ‌پیش نویس قطعنامه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی اشاره کرد و موضع جمهوری اسلامی را جویا شد و همچنین پرسید که روند کشتار مخالفان توسط قذافی چه تاثیری بر وجهه‌ این فرد و این کشور خواهد گذاشت؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: در هیچ کشوری کشتار ملت توسط هیئت حاکمه، آن هم با لشکر نظامی و حملات هوایی قابل انتظار و مقبولیت نیست و به شدت توسط همه ملت‌ها محکوم می‌شود.
وی افزود: در اینکه باید این روند متوقف شود و نقطه نظرات اکثریت قاطع مردم در لیبی مورد توجه قرار گرفته و اراده آنها برای دخالت در تعیین سرنوشت‌شان مورد حمایت قرار گیرد، تردیدی نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سابقه حمایت برخی کشورهای غربی به ویژه مقامات آمریکایی از دیکتاتورها و مستبدان در کشورهای مختلف کاملا روشن و آشکار است، اظهار داشت: در تحولاتی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق افتاد، شاهد بودیم که تا یکی 2 روز به اخراج این مستبدان توسط ملت‌ها این کشورها (آمریکا و غرب) رسماً از این مستبدان اعلام حمایت می‌کردند.
مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: بهانه کردن دفاع از حقوق ملت در لیبی یا برخی کشورهای دیگر و به این بهانه ورود نظامی و تسلط و اشغالگری حتما مورد تأیید نخواهد بود و ملت‌های منطقه چنین اجازه‌ای را به آنها نخواهند داد.
وی به غرب و آمریکا توصیه کرد که به جای اینکه به دنبال ترفند‌هایی برای حضور نظامی خود در آینده در این کشورها باشند، کمک کنند تا ریشه‌های استبداد و دیکتاتوری از این کشورها برچیده شود و حمایت خودشان از این دیکتاتورها را قطع کنند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه اگر چنین چیزی رخ دهد، خود به خود ملت‌ها سرنوشت کشورشان را به دست خواهند گرفت و آرامش و ثبات برقرار خواهد شد.
اگر رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار نمی‌گرفت جرأت نمی‌کرد ظلم و جنایت کند
به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات مقامات صهیونیستی در مورد تشکیل دولت فلسطین و اینکه انگلیس و چند کشور اروپایی خواستار ارتقاء روابط دیپلماتیک با فلسطین از نمایندگی به سفارتخانه شده‌اند، اظهار داشت: تحولات منطقه یکی از مهمترین تاثیرات خود را در موضوع فلسطین خواهد داشت. آن چیزی که تا زمان فعلی در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار داشته، اشغالگری، تجاوز به حقوق ملت فلسطین و کشتار بیرحمانه مردم این منطقه است.
وی افزود: مسلما اگر این رژیم نامشروع توسط قدرت‌های سلطه‌گر حمایت نمی‌شد و اگر کشورهای منطقه موضع صریح و قاطعی را نسبت به این جنایات انجام می‌دادند، رژیم صهیونیستی به خودش جرأت نمی‌داد این گونه در حق مردم فلسطین ظلم و جنایات اعمال کند.
به گفته مهمان‌پرست این تحولات مسلما همه معادلات منطقه را به هم خواهد زد.
آرامش زمانی برقرار می‌شود که سرزمین فلسطین در اختیار فلسطینی‌ها قرار گیرد
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اشاره‌های برخی مقامات غربی یا مقامات صهیونیستی به حقوق ملت فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی، نشانگر نگرانی آنها از مطالبات مردم در قبال مردم فلسطین و سرزمین فلسطین است و فکر می‌کنند با دادن برخی امتیازات ظاهری می‌توانند صدای ملت فلسطین و کشورهای منطقه را در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها خاموش کنند.
وی اضافه کرد: موقعی این آرامش و ثبات برقرار خواهد شد که سرزمین مقدس فلسطین در اختیار فلسطینی‌ها قرار گیرد و همه اشغالگرانی که در این سرزمین حضور دارند به سرزمین‌های اصلی خودشان برگردند.
شیطنت رسانه‌ای
خبر منتشر شده مبنی بر سفر هیئت عالی‌رتبه‌ای از ایران متشکل از مشاوران رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس زمین در سازمان ملل سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره با بیان اینکه متاسفانه چون محل مجمع عمومی سازمان ملل در کشور آمریکا قرار دارد، هر اجلاسی که در این کشور برگزار و هر هیئتی سفر کند ناچار به اخذ ویزا از این کشور است، ادامه داد: اینکه هیئت‌های ما برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ویزا دریافت و به آن کشور سفر می‌کنند، مشخصا در چارچوب تعریف شده موضوعاتی است که در بخش بین‌الملل تعریف می‌شود.
وی افزود: هر از چند گاهی شاهد تفسیرها، اظهار نظرات و جهت‌گیری‌های رسانه‌ای به صورت هدف‌دار هستید که رفت و آمد هیئت‌های ایرانی را برای حضور فعال در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون‌های مربوطه به نوعی مرتبط با سایر مسائل می‌کنند و یا ابهامی مبنی بر اینکه شاید در پشت این سفرها اهداف دیگری نهفته باشد، مطرح می‌کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این یک شیطنت رسانه‌ای است، افزود: اجلاس روز زمین توسط سازمان ملل برگزار می‌شود و همزمان با نوروز است و این روز مورد توجه همه کشورها و مصوبه سازمان ملل است. طبیعی است اگر اجلاسی باشد هیئتی از ایران حتما شرکت خواهد کرد.
مهمان‌پرست ادامه داد: نوروز و تاریخ و فرهنگ آن متعلق به کشور ما و همه کشورهای منطقه است که در طول تاریخ خودشان برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.
اظهارات کلینتون تأییدی بر عدم حضور لوینسون در ایران
خبرنگار فارس با اشاره به بیانیه صادره توسط هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که در آن عنوان شده رابرت لوینسون مامور سابق اف بی آی در جنوب غرب آسیا حضور دارد، نظر وزارت خارجه ایران را در این خصوص جویا شد که مهمان‌پرست در ارتباط با این بیانیه‌ که توسط کلینتون صادر شد و اشاره به ناپدید شدن یکی از اتباع خودشان دارد چند نکته را اشاره کرد و گفت: این بیانیه در جهت پاسخگویی به افکار عمومی مردم آمریکا با توجه به اینکه‌ 4 سال از این داستان می‌گذرد صادر شده و یک نوع پاسخگویی به سؤالات و خواست افکار عمومی آمریکا است.
وی ادامه داد: همانطور که در این بیانیه ذکر شده، به طور تلویحی مؤید این است که چنین فردی در کشور ما حضور ندارد. علی‌رغم اینکه تلاش انسان دوستانه توسط مقامات ما برای یافتن اطلاعات در مورد سرنوشت این فرد صورت گرفت و همانطور که رئیس جمهور در نیویورک اعلام کرد همه تلاش‌های کشور ما در راستای اقدام انسان دوستانه برای یافتن اثری از ایشان دنبال شد، هیچ ردپایی از ایشان در ایران یافت نشد.
مهمان‌پرست اضافه کرد: ما همچنان بر اساس رویکرد انسانی به تلاش‌های خودمان ادامه خواهیم داد و کمک کردیم تا خانواده ایشان به ایران سفری داشته باشند و هر گونه تسهیلاتی در جهت پیدا کردن اطلاعاتی راجع به این فرد در اختیار آنها گذاشته شد.
وی گفت: اظهار اینکه این فرد در کشوری در جنوب غرب آسیا حضور دارد، مؤید این است که این فرد در ایران نیست.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: اگر اطلاعات موثقی در مورد این فرد وجود دارد انعکاس این اطلاعات به مقامات ذیربط ایرانی می‌تواند کمک کند و یک تلاش جمعی در این جهت و در راستای اقدامی انسان دوستانه صورت گیرد.
مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: این مسئله نشانگر آن است که دستگاه امنیتی ما مقتدر، موثر و مسلط در منطقه است و توجه مقامات آمریکایی به کمک و همکاری جمهوری اسلامی نشان دهنده این میزان از اقتدار سیستم امنیتی کشور ماست.
پیگیری سرنوشت امام موسی صدر در دستور کار وزارت خارجه
اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص پیگیری سرنوشت امام موسی صدر سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که مهمان‌پرست با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی هیچ وقت پرونده امام موسی صدر را از دستور کار خود خارج نکرده بود، تصریح کرد: همواره در تمامی مذاکرات و روابط رسمی با لیبی و سایر کشورهایی که به نوعی مرتبط با این موضوع بودند، این مسئله را پیگیری کردیم.
وی افزود: اتفاقات اخیری که در لیبی در حال وقوع است کمک می‌کند فضای جدیدی ایجاد شود و می‌تواند ما را امیدوار کند که اطلاعات موثقی از وضعیت این شخصیت انسانی و قابل توجه در جهان اسلام به دست بیاید. ضمن اینکه همه اقداماتی که در این جهت می‌تواند موثر باشد در دستور کار داریم و از طریق مجامع بین‌المللی این مسئله را رسماً پیگیری کردیم.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آقای صالحی نیز تأکید داشت که دستگاه سیاست خارجی خود را موظف می‌داند تا همه اقدامات لازم را برای پیدا کردن اطلاعاتی در خصوص وضعیت امام موسی صدر به کار گیرد و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.
تعریف آمریکایی‌ها لطف آنها را می‌رساند
تعریف و تمجید رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا از قدرت نظامی ایران سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در پاسخ با بیان اینکه همه مطلع‌ هستند که ایران در اوج اقتدار خود برای دفاع از کشور قرار دارد، افزود:توانایی‌های دفاعی کشور ما به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند و اگر همه کشورهای منطقه در بالاترین سطح دفاعی خودشان بودند حتما منطقه ما امن‌ترین منطقه در دنیا بود و ریشه‌های ناامنی را در حضور نیروهای نظامی خارجی می‌دیدند.
وی اینکه همه اذعان کنند به اقتدار نظامی ایران و توانایی آن در دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشور را مسئله جدیدی ندانست و گفت: با کمی دقت متوجه این اقتدار خواهند شد.
مهمان‌پرست ادامه داد: اینکه مقامات آمریکایی این مطالب را مطرح می‌کنند، لطف آنها را می‌رساند.
احترام به نظرات مردم کشورها
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط با عربستان و یا کشورهای دیگر منطقه و رابطه‌ای که ایران با این کشورها به صورت دوجانبه دنبال می‌کند نیز اظهار داشت: از ابتدا اعلام کردیم که ارتباط نزدیک بین کشورهای منطقه و همکاری و همگرایی آنها می‌تواند بهترین محیط را برای ثبات، امنیت و رشد اقتصادی و توسعه کشورهای منطقه به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: اینکه تحولاتی در سیستم حاکمه کشورها ممکن است به وقوع بپیوندد و یا مردم در کشورهای مختلف نظراتی را داشته باشند و بخواهند اعتراض و خواسته‌های خودشان را به شکل‌های مختلف عنوان کنند، احترام به نظرات اکثریت مردم در هر کشوری است.
به باور سخنگوی دستگاه دیپلماسی اگر نقطه نظرات اکثریت ملت‌ها توسط هیئت‌های حاکمه مورد توجه قرار گیرد و خواست اکثریت مردم حمایت شود، حتما دولت‌های با ثبات و پایداری را در کشورهای منطقه شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: موضع رسمی ایران احترام به نقطه نظرات و آراء مردم در هر کشوری است و تا زمانی که اکثریت مردم از هیئت حاکمه خودشان حمایت کنند حتما آن حمایت نیز مورد تایید ما خواهد بود.
حمایت از دولت مردمی عراق
خبرنگاری به تلاش‌های دولت انگلیس و آمریکا برای براندازی دولت نوری المالکی به خاطر حمایت ایران از این دولت اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی گفت: دولتی که در کشور عراق در حال حاضر بر سر کار است بر اساس آراء مردم در یک فضای کاملا سازنده و مشارکت قابل توجه مردم عراق تشکیل شده و نتیجه مشارکت و رایزنی گروه‌ها و احزاب مختلف بوده و نماینده ملت خودش است.
مهمان‌پرست افزود: ما حتما روابط بسیار خوبی که با کشور و دولت عراق داریم در بالاترین سطح دنبال می‌کنیم و همه ظرفیت‌هایی که می‌تواند به مردم ما و عراق کمک کند و نتیجه این همکاری می‌تواند دستاوردهای مهمی را برای مردم منطقه داشته باشد به کار خواهیم گرفت و از دولت مردمی عراق کاملا حمایت خواهیم کرد.
انرژی و امنیت آن
خبرنگاری به اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست هند‌ برای اصلاح فرمول محاسبه فروش گاز و رد این درخواست از سوی ایران در آستانه نشست راهبردی بین دو کشور اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ جمهوری اسلامی ایران و هند را از کشورهای موثر و مقتدر منطقه خواند و با بیان اینکه 2 کشور رابطه تاریخی و طولانی با یکدیگر دارند، افزود: مشترکات فراوانی در موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی 2 کشور مشاهد می‌شود. حتما این گونه نشست‌های راهبردی می‌تواند کمک کند تا ظرفیت‌هایی که در بلندمدت برای توسعه روابط وجود دارد به کار گرفته شود و در مورد موضوعات مهم منطقه و بین‌الملل تبادل نظر به عمل آید.
مهمان‌پرست افزود: یکی از موضوعاتی که حتما قابل توجه خواهد بود و تصمیم گیری راجع به آن به امنیت بیشتر در آینده کمک می‌کند، انرژی و امنیت آن است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی در دنیا نقش و جایگاه مهمی را در این زمینه دارد و هند به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی با توجه به رشد اقتصادی این کشور و آینده آن در اقتصاد بین‌الملل، می‌توانند با یکدیگر این رایزنی‌ها را دنبال کنند و برای تامین انرژی و امنیت آن و یا فرمول‌هایی که می‌تواند کمک کند تا نیازهای انرژی تامین شود، تبادل نظر داشته باشند.
وی ادامه داد: چنانچه توافق کشورها و همکاری آنها منجر به تامین منافع همه کشورهای صادر کننده و وارد کننده انرژی شود، ما این توافقات را مثبت تلقی و آن را دنبال می‌کنیم.
دعوت از روسای برخی کشورها برای حضور در جشن جهانی نوروز
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص هیئت‌های شرکت کننده در جشن جهانی نوروز در ایران با بیان اینکه روسای برخی کشورها برای حضور در این مراسم دعوت شده‌اند، گفت: طبیعتا برخی از مهمانان در سطح رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرای خارجه شرکت می‌کنند.
وی یادآور شد: هنوز به طول دقیق نمی‌تواند مشخص کرد که سطح هیئت‌ها در هر کشوری در چه اندازه‌ای است، ولی امیدواریم این جشن که از سال گذشته به صورت جهانی برگزار و مصوب سازمان ملل شد در آینده مرکز توجهی برای همفکری، کار مشترک فرهنگی و توجه به همکاری‌های منطقه‌ای باشد و از این سنت تاریخی که در کشور ما و برخی کشورهای منطقه وجود دارد برای همکاری‌های بیشتر، صلح، ثبات و توسعه بین کشورها بهره‌برداری شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات