تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۱۲۳۲۹

گزارش بودجه هیأت رسانه‌ای آمریکا برای سال 2011 (بخش دوم)

اشاره: هیأت رسانه‌ای آمریکا یکی از اهداف اجرایی سال 2011 خود را ارتباط با مخاطبان ایرانی قرار داده و بدین منظور پس از انتخابات ایران، عملیات‌های اینترنتی خود را افزایش داد تا حجم بالایی از اخبار اعتراضات را پوشش دهد. به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی خبرگزاری فارس، شورای دولتی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا (BBG) که دیپلماسی رسانه‌ای دولت آمریکا را طراحی می‌کند، در بودجه مالی سال 2011 خود به کنگره مبلغ 768 میلیون و 778 هزار دلار درخواست کرده است.

در این گزارش، اصلی‌ترین هدف استراتژیک خبررسانی بین‌المللی آمریکا ارائه اخبار و اطلاعات دقیق به مخاطبان برای حمایت از منافع استراتژیک آمریکا ذکر شده و آمده است: برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی به نحوی طراحی می‌شوند که مبادله حداکثر عقاید ممکن را تشویق نموده و فهم ارزش‌ها، فرهنگ، نهادها و سیاست‌های آمریکا را تسریع بخشند.
از جمله استراتژی‌های پیاده‌سازی و اجرایی هیات خبر رسانی بین المللی آمریکا، افزایش ارائه برنامه در تمام پلت‌فرم‌های مربوطه و برقراری ارتباطات و تأثیرگذاری هیأت مدیران خبررسانی در جهان اسلام ذکر شده است.
در این برنامه یکی از اهداف اجرایی بی‌بی‌جی "برقراری ارتباط با جهان عرب " ذکر شده که به منظور ارتباط با 38.2 میلیون مخاطب، 134.4 میلیون بودجه برای سال مالی 2011 در نظر گرفته شده که شامل تمام هزینه‌های تولید برنامه برای منطقه و هزینه‌هایی چون اجاره، مصرف انرژی و تأمین قطعات برای پخش این برنامه‌ها است.
طبق این گزراش، شبکه الحرة و همچنین رادیو سوا برترین شبکه‌های خبررسانی خارجی (یعنی غیرعرب) آمریکایی در منطقه هستند و از طریق ارائه برنامه‌هایی برای مخاطبان ساکن در خاورمیانه فهم از آمریکا، نهادها، فرهنگ و سیاست‌های این کشور را افزایش می‌دهند.
در این گزارش افزایش تعداد مخاطبان در مناطق استراتژیک مانند خاورنزدیک، جنوب آسیا، آسیای مرکزی، و اورآسیا از جمله اهداف اجرایی بی‌بی‌جی ذکر شده که برای 60.7 مییلون مخاطب، مبلغ 171.7 میلیون دلار بودجه برای سال مالی 2011 در نظرگرفته شده است.
همچنین در این گزارش تأکید شده است: رادیو فردا در روز انتخابات 21 ساعت برنامه زنده پخش کرد و هفته‌های بعدی نیز برنامه‌های خود را به میزان قابل توجهی گسترش داد تا اخبار اعتراضات را پوشش دهد. صدای آمریکا عملیات‌های اینترنتی خود را نیز افزایش داد. در ماه ژوئن حجم ترافیک وب‌سایت صدای آمریکا از داخل ایران 500 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. علاوه بر این، شبکه خبر فارسی صدای آمریکا در ژانویه 2010 این امکان را به کاربران گوشی‌های تلفن همراه "آیفون " و "اندروید " داد که با یک کلیک ساده لینک‌های خبری صدای آمریکا را در فیس‌بوک، تویتر و ایمیل‌های خود قرار دهند.
در بخشی از این گزارش بی‌بی‌جی به کنگره آمریکا پیشنهاد داده است: هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند فرستنده‌های رادیویی موج 7/24 FM در افغانستان افزایش یابند، این کار از طریق تأسیس ایستگاه‌های موج FM در مناطق مورد نظر هیأت مدیران خبررسانی انجام خواهد گرفت تا بدین وسیله برنامه‌های دری و پشتوی صدای آمریکا و رادیو آزاد افغانستان را پخش نمایند
همچنین در بخش اهداف اجرایی بی‌بی‌جی در سال مالی 2011 آمده است: با پخش برنامه‌های جذاب در شبکه خبر فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا با مخاطبان ایرانی که از نظر استراتژیک دارای اهمیت زیادی هستند ارتباط برقرار شود.
خبرگزاری فارس قصد دارد به منظور آگاهی بخشی به مخاطبان خود متن کامل این گزارش را در چند قسمت منتشر کند، آنچه در پی می‌آید متن کامل بودجه اجرایی درخواستی هیأت مدیران خبر رسانی آمریکا برای سال مالی 2011، برنامه‌های اجرایی، اهداف در نظرگرفته شده و مقایسه‌ای با عملکرد سال‌های 2009 و 2010 بی‌بی‌جی است.
مقدمه
این بودجه اجرایی شامل خلاصه برنامه استراتژیک هیأت مدیران خبررسانی، خلاصه وضعیت عملکرد فعلی سازمان، و شرح نشانگرهای عملکرد سازمان است. این بخش که در آن بودجه و عملکرد سازمان با یکدیگر تلفیق شده‌اند بر اساس الزامات مندرج در "قانون عملکرد و نتایج دولتی " (GPRA) برای یک برنامه اجرایی سالیانه تدوین شده و در آن اهداف استراتژیک، اهداف اجرایی و بودجه هیأت مدیران خبررسانی با یکدیگر پیوند زده شده‌‌اند.
"گزارش عملکرد و پاسخگویی " (PAR) سالیانه سازمان، اطلاعات تفصیلی مرتبط با عملکرد این سازمان را ارائه کرده و در وب‌سایت هیأت مدیران خبررسانی (bbg.gov) قابل دسترسی است.
خلاصه برنامه استراتژیک 2013-2008 هیأت مدیران خبررسانی
نقش تاریخی خبررسانی بین‌المللی در دستیازی به اهداف کلی سیاست خارجی آمریکا بر این عقیده استوار است که وقتی به مردم اطلاعاتی دقیق و فهمی روشن در مورد کشورشان، ‌آمریکا و دیگر نقاط جهان ارائه می‌کنید، آنها با استفاده از این اطلاعات تصمیماتی اتخاذ خواهند نمود که در بلند مدت به نفع خودشان و نیز آمریکا خواهد بود. این تصمیمات حامی حقوق بشر، پذیرش تنوع، و آزادی اشتراک اطلاعات خواهند بود.
مردم اقصی‌نقاط جهان با دسترسی به اطلاعات عینی، متوازن و کامل بیشتر به سوی آرمان‌های دموکراتیک، مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی، اصول تجارت آزاد، احترام به حاکمیت قانون، عدم اشاعه تسلیحات کشتار دسته‌جمعی، ‌و بسیاری ارزش‌های دیگر روی خواهند آورد؛ ارزش‌هایی که در کنار یکدیگر می‌توانند منجر به جهانی شکوفا، سالم و ایمن برای مردم آمریکا گردند.
"برنامه استراتژیک 2013-2008 هیأت مدیران خبررسانی " یک رهیافت آینده‌نگرانه است که با دستیابی به تعداد قابل توجهی مخاطب و حمایت از منافع استراتژیک آمریکا، اهداف دستگاه دیپلماسی عمومی را پشتیبانی می‌کند. این برنامه اساس بودجه سال مالی 2011 بوده و به عنوان راهنمایی برای ادغام فرایندهای اجرایی، برنامه‌ریزی بودجه‌ای و مدیریتی هیأت مدیران خبررسانی عمل می‌کند.
اصلی‌ترین هدف استراتژیک خبررسانی بین‌المللی آمریکا ارائه اخبار و اطلاعات دقیق به مخاطبین برای حمایت از منافع استراتژیک آمریکا است. برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی به نحوی طراحی می‌شوند که مبادله حداکثر عقاید ممکن را تشویق نموده و فهم ارزش‌ها، فرهنگ، نهادها و سیاست‌های آمریکا را تسریع بخشند.
در برنامه استراتژیک هیأت مدیران خبررسانی مجموعه‌ای از استراتژی‌های پیاده‌سازی و اجرایی تدوین شده‌اند که دستگاه خبررسانی بین‌المللی آمریکا را برای دستیابی به اهداف استراتژیک اصلی هیأت مدیران خبررسانی هدایت می‌کنند. این استراتژی‌های اجرایی، اقداماتی هستند که به منظور دستیابی به اهداف هیأت مدیران خبررسانی با توجه به چالش‌های پیش روی این سازمان تدوین گردیده‌اند. این استراتژی‌ها، برنامه‌‌سازی و تصمیمات بودجه‌‌ای و همچنین تطبیق و مدیریت عملکردها و اولویت‌های هیأت مدیران خبررسانی را هدایت می‌کنند.
استراتژی‌های پیاده‌سازی و اجرایی عبارتند از:
1. افزایش ارائه برنامه در تمام پلت‌فرم‌های مربوطه
2. برقراری ارتباطات و تأثیرگذاری هیأت مدیران خبررسانی در جهان اسلام
3. کمک به مخاطبین ساکن در کشورهای اقتدارگرا برای فهم اصول و آداب جوامع دموکراتیک، آزاد و عدالت‌مند.
4. بکارگیری تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های ارتباطاتی مدرن
5. تسهیل گفتمان شهروندی
6. درگیرساختن جهان در فرایند گفتگو با موضوع آمریکا
7. توسعه و انگیزش نیروی کاری برای مواجهه با موقعیت متغیر اطلاع‌رسانی بین‌المللی آمریکا
8. بهینه‌سازی عملیات‌های خبررسانی
9. حفظ اعتبار و اطمینان از بهینه بودن برنامه‌های تولیدی
10. گسترش همکاری در دستگاه دیپلماسی عمومی آمریکا
وضعیت کنونی: هیأت مدیران خبررسانی در دوره گذار
زمانی که خبررسانی بین‌المللی آمریکا آغاز شد اخبار از طریق موج کوتاه منتقل می‌شدند. در طول زمان، گزینه‌های ارسال اخبار نیز افزایش یافته‌اند. تکنولوژی ارسال و دریافت امواج به طور مداوم در حال پیشرفت و تغییر هستند. هیأت مدیران خبررسانی خود را هماهنگ با این تکنولوژی‌ها نگه داشته، تکنولوژی‌هایی که فرصت‌هایی جدید و منحصر بفرد برای گفتگوی بدون سانسور و مستقیم با مردم اقصی‌نقاط جهان فراهم ساخته‌اند.
امروزه، هیأت مدیران خبررسانی اخبار را از طریق رادیو (موج کوتاه، موج متوسط،‌FM، ‌و ماهواره)، تلویزیون‌های ماهواره‌ای و زمینی، اینترنت (وب‌سایت‌های شامل فایل‌های صوتی و تصویری، تیوتر، فیس‌بوک، و یوتیوب)، و انواع مختلفی از تکنولوژی تلفن همراه به مانند پیامک منتشر می‌کند.
هیأت مدیران خبررسانی باید به منظور ارائه خدمات به مخاطبان ساکن در مناطق کمتر توسعه یافته جهان، به انتشار اخبار از طریق تکنولوژی‌های سنتی به مانند رادیو‌های موج کوتاه ادامه داده و با جایگزینی تأسیسات قدیمی در این پلت‌فرم‌ها توانمندی‌های آنها را افزایش دهد. اما به منظور حفظ جایگاه در بازار رقابتی خبر و نیز ارائه خدمات به مخاطبین کنونی و آتی، هیأت مدیران خبررسانی باید در تکنولوژی‌های جدید نیز سرمایه‌گذاری کند.
هیأت مدیران خبررسانی در نقاطی که پخش برنامه را متوقف کرده و یا جاهایی که استفاده از رادیو‌های موج کوتاه کاهش زیادی یافته است، ایستگاه‌های فرستنده را تعطیل کرده و تجهیزات را برای منظورهای دیگری مورد استفاده قرار داده است و بدین ترتیب پس‌انداز بوجود آمده را در تکنولوژی‌های رسانه‌ای جدید و برنامه‌های جدید و اولویت‌دار سرمایه‌گذاری نموده است.
هیأت مدیران خبررسانی بر شناسایی علایق و ترجیحات مخاطبین بر اساس تحقیقات گسترده بازاریابی و نیز ارائه بهترین انتخاب‌ها به مخاطبین هدف متکی است. کمیسیون‌های هیأت مدیران خبررسانی علاوه بر تحقیق در مورد تأثیرگذاری برنامه‌های کنونی در مورد بازار کلی رسانه‌ای در کشورهای هدف تحقیق می‌کنند تا بدانند این بازارها چگونه توسعه پیدا می‌کنند و اینکه هر کدام از نهادهای تابعه هیأت مدیران خبررسانی برای حفظ موقعیت رقابتی به چه توانمندی‌هایی نیاز دارند.
در همین حین که تکنولوژی‌های جدید ظهور یافته و حتی در برخی مواقع بر بازار رسانه‌ای تسلط می‌یابند، تحقیقات بازاریابی کیفی به هیأت مدیران خبررسانی اجازه می‌دهد که برای آینده برنامه‌ریزی کرده و برای دستیابی به اهداف مورد نظر مواضع استراتژیک اتخاذ کند. هیأت مدیران خبررسانی هر ساله و ضمن برنامه "بازبینی سرویس زبانی " تحقیقات گسترده‌‌ای در مورد زبان‌هایی که خبررسانی بر اساس آنها منتشر می‌شوند، انجام می‌دهد. این بازبینی شامل تحقیقات کمی و کیفی در مورد تأثیر و عملکرد برنامه‌ها، ارتباط با مخاطبین، و استفاده و مالکیت رسانه است. علاوه بر این، در "بازبینی سرویس زبانی " پیشنهاداتی در مورد ارتقاء سرویس‌های زبانی موجود، و یا در برخی مواقع توقف خبررسانی در فرایند بودجه بعدی، ارائه می‌شوند.
برنامه استراتژیک 2013-2008 هیأت مدیران خبررسانی اولویت زیادی برای پخش برنامه‌ها از طریق تمام پلت‌فرم‌ها و نیز بکارگیری آخرین تکنیک‌ها و تکنولوژی‌ها، قائل شده است. این امر در دستیابی به اهدافی که قانونگذار برای هیأت مدیران خبررسانی تعیین کرده بسیار حیاتی است. هدفی که عبارت است از: برقراری ارتباط با حداکثر تعداد افراد از طریق کارآمدترین سیستم‌های پخش اخبار و اطلاعات، ‌جلب اعتماد آنها و نیز ایجاد تغییر در زندگی این انسان‌ها از طریق انتقال ارزش‌های آمریکایی چون حقوق بشر، حقوق مدنی، مدارای مذهبی، و شفافیت دولت.
تأمین مالی اصلی‌ترین هدف استراتژیک هیأت مدیران خبررسانی - انتشار اخبار و اطلاعات دقیق در میان تعداد زیادی از مخاطبین به منظور پشتیبانی از منافع آمریکا - توسط حساب بودجه هیأت مدیران خبررسانی (آنگونه که در جدول زیر نشان داده شده است) انجام می‌گیرد.
دستاوردهای منطقه‌ای
هیأت مدیران خبررسانی اهدافی بلندمت در حوزه عملکرد و بر اساس اولویت‌های منطقه‌ای تدوین کرده است. در ادامه هر کدام از اهداف اجرایی،‌ دستاوردهای اخیر، ‌تغییرات پیشنهادی برای برنامه‌ها، و اهداف اجرایی در سال مالی 2011 مورد بررسی قرار خواهند گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستاوردهای هر کدام از نهادهای خبررسانی به گزارش‌های انفرادی بخش بعدی مراجعه کنید.
سازمان شبکه‌های‌ خبررسانی خاورمیانه (MBN) در یک تلاش استراتژیک به غنی‌سازی محتوای برنامه‌های خود ادامه می‌دهد تا بتواند تأثیرگذاری و میزان ارتباط خود در میان مخاطبین عرب زبان را افزایش دهد. تحقیقات مستقل نشان داده‌اند که شبکه الحرة و همچنین رادیو سوا برترین شبکه‌های خبررسانی خارجی (یعنی غیرعرب) در منطقه هستند و از طریق ارائه برنامه‌هایی برای مخاطبین ساکن در خاورمیانه فهم از آمریکا، نهادها، فرهنگ و سیاست‌های این کشور را افزایش می‌دهند.
سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه با پوشش رویدادها و مسائل کلیدی منطقه خاورمیانه محیطی برای مباحث آزاد و معرفی دیدگاه‌های جدید پدید آورده که معمولاً در رسانه‌های داخلی منطقه اجازه انتشار نمی‌یابند. این سازمان به اصلی‌ترین هدف تعیین شده در حوزه اجرایی دست یافته است: تبدیل شدن به یک کانال معتبر ارتباطاتی و یک صدای حیاتی برای برگزاری گفتمان در خاورمیانه.
دستاوردهای برنامه
تحقیقات انجام گرفته در 14 کشور عرب (جاهایی که امکان انجام این تحقیق وجود داشت) نشان داد تعداد مخاطبین بالغ (بالای 15 سال) شبکه الحرة و رادیو سوا به ترتیب بالغ بر 26.4 و 15.2 میلیون نفر است. در همین حال، تعداد مخاطبین هفتگی بی‌بی‌سی‌ عربی (رادیو، تلویزیون و اینترنت) در مجموع 13 میلیون نفر است. در حدود 70 درصد از افراد بالغ عراق هر هفته بیننده و یا شنونده برنامه‌های الحرة و رادیو سوا هستند.
میزان بینندگان هفتگی شبکه الحرة در کشورهای مختلف عبارت است از: مصر 11 درصد؛ اردن 22.8 درصد؛ لبنان 10.8 درصد؛ سوریه 54.6 درصد؛ و امارات متحده عربی 17.2 درصد. الحرة در میان 20 شبکه تلویزیونی برتر بازار هدف قرار گرفته است (به غیر از عربستان سعودی که در رده 21 قرار داد). این در حالی است که در منطقه مذکور بیش از 300 کانال تلویزیونی ماهواره‌ای فعالیت دارند.
در کل، عملکرد شبکه‌های الحرة و سوا با توجه به جوان بودن این شبکه‌ها، فضای رقابتی شدید و وجود محیطی آکنده از آمریکاستیزی بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. در ماه مارس سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه یک برنامه سه ساعته روزانه با نام الیوم راه‌اندازی نمود. این برنامه با آمیزه‌ای از اطلاعات در مورد وقایع جاری خاورمیانه پوشش رسانه‌ای الحرة را در منطقه بازتعریف نمود.
برنامه‌های اصلی الیوم از استدیوهایی در دوبی، بیروت، قاهره و اورشلیم و نیز به صورت گزارش‌های زنده از آمریکا و منطقه پخش می‌شدند. این برنامه پلت‌فرمی برای بررسی اخبار روز، بحث در مورد مسائل اجتماعی مهم، ارائه دیدگاه‌هایی منحصر بفرد از خاورمیانه و آمریکا و نیز جایی برای انتشار اخباری که در دیگر رسانه‌های منطقه ارائه نمی‌گردند، عمل می‌کند.
برنامه الیوم تبلور یکی از جنبه‌های کلیدی جذابیت هر دو شبکه الحرة و رادیو سوا است: اینکه این دو شبکه بهترین پخش‌‌کننده‌های برنامه و نیز خبررسان‌های منطقه هستند. تحقیق انجام گرفته نشان می‌دهد بخش اعظمی از بینندگان الحرة به طور مداوم بینندگان اخبار این شبکه هستند. همین تحقیق نشان داده است که شنوندگان رادیو سوا نیز از این شبکه رادیویی برای کسب خبر استفاده می کنند و حتی در زمان پخش اخبار توجه بیشتری بدان می کنند.
سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه انعطاف‌پذیری بالایی در برنامه‌های خود اعمال می‌کند تا اخبار عمیقی در مورد مسائل عمده منطقه تهیه و پخش نماید. در طی جنگ غزه در دسامبر 2008، سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه منابع جدیدی برای تهیه جدیدترین اخبار اختصاص داد.
گزارشگران شبکه تلویزیونی الحرة در غزه، ‌اسرائیل، رام‌الله و کشورهای همسایه اخبار جامع و گسترده‌ای در مورد حوادث منطقه و نیز دیدگاه‌های آمریکا ارائه می‌کردند. رادیو سوا نیز در برنامه‌های خبری خود آخرین اخبار مربوط به جنگ غزه را پخش می‌کرد. اطلاعات مرتبط با جنگ در وب‌سایت‌های سازمان برجستگی خاصی داشتند. پوشش خبری سازمان شبکه‌های خبررسانی به علت عینی، دقیق و سروقت بودن مورد تحسین قرار می‌گرفت.
سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه با آرشیو و پخش برنامه‌های شبکه الحرة به حضور اینترنتی خود در سال مالی 2009 نیز ادامه داد. تغییرات اخیر وب‌سایت‌های الحرة و رادیو سوا به منظور ارائه دسترسی بهتر به اطلاعات و اخبار متوازن تهیه شده توسط سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه انجام گرفته‌اند.
سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه در حال جایگزین‌سازی سیستم خودکار خبررسانی الحرة است تا ویرایش اخبار را ساده‌تر سازد؛ سیستم ادغام اخبار را بهبود بخشد؛ قابلیت دسترسی به محتوای ویدئویی را افزایش دهد؛ و یک سیستم آنلاین آرشیو ویدئویی قابل اتکاء فراهم آورد. در این سیستم اتصال حیاتی بین کاربران اتاق خبر (ویراستاران، تولیدکنندگان و کارگردانان) با توانمندی‌های پخش برنامه‌های تولید شده، فراهم می‌‌گردد.
رادیو آزاد عراق وابسته به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گزارش‌هایی متوازن و عینی در مورد گذار عراق به دموکراسی ارائه می‌کند. در برنامه‌های سال مالی 2009 قید شده که عراقی‌ها باید همزمان با واگذاری اختیارات اداره کشور بدان‌ها از سوی نیروهای خارجی، مسؤولیت‌‌پذیری بیشتری در توسعه آتی کشورشان ایفاء کنند.
تغییرات در برنامه : هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند شبکه "الحرة اروپا " منحل گردد.
اهداف اجرایی سال مالی 2011
- تداوم الیوم، برنامه سه ساعته شبکه الحرة، که پنج روز در هفته از منطقه خاورمیانه پخش می‌شود و نیز قابلیت پخش 24 ساعته و هر روزه اخبار.
- ادامه پخش برنامه‌های رادیویی سازمان شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه در منطقه دارفور.
- کاهش هزینه‌های قراردادهای بلندمدت از طریق سازماندهی دوباره دفاتر بیروت و لبنان.
اهداف اجرایی: افزایش تعداد مخاطبین در مناطق استراتژیک مانند خاور نزدیک، جنوب آسیا، آسیای مرکزی، و اورآسیا.
این هدف اجرایی منطقه‌ای شامل 4 بخش صدای آمریکا است: 1) خاور نزدیک و آسیای مرکزی؛ 2) جنوب آسیا؛ 3) شبکه خبری فارسی؛ و 4) اوراسیا.
این هدف تمام برنامه‌های پخش شده توسط سازمان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را نیز، بجز رادیو آزاد عراق، در برمی‌گیرد. مناطق مذکور حائز اهمیت استراتژیک بوده و در آنها آزادی و دموکراسی در معرض تهدید قرار داشته و یا به تازگی ظهور یافته‌اند. تلویزیون هنوز هم کلیدی‌ترین وسیله خبررسانی در این منطقه است. صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی پیشرفت زیادی در اطلاع‌رسانی و خبررسانی به موقع و جامع اینترنتی داشته‌اند.
هیأت مدیران خبررسانی در مناطق حیاتی به مانند پاکستان و افغانستان با ایجاد گروه کاری خبررسانی رسانه‌ای مشارکت فعالانه‌ای در فرایند هماهنگ‌سازی بین‌سازمانی استراتژی دولت در امور افغانستان و پاکستان داشته است. علاوه بر این، هیأت مدیران خبررسانی داده‌های مربوط به تحقیقات در حوزه مخاطبان را نیز در اختیار دیگر سازمان‌های دولتی مربوطه قرار می‌دهد.
دو پروژه اشتراک داده‌ها عبارت بودند از پروژه "تحقیق جامع افغانستان " در اکتبر 2008 و پروژه "تحقیق جامع پاکستان " در ژانویه 2009. این پروژه‌ها با همکاری وزارت امور خارجه، آژانس توسعه بین‌المللی، وزارت دفاع و چندین شرکت تحقیقاتی خصوصی انجام گرفتند.
دستاوردهای برنامه
صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اخبار فوری، گزارش‌های عمیق و تحلیل‌هایی دقیق در مورد مسائل کشور افغانستان به مردم این کشور ارائه کرده‌‌اند. پوشش خبری جامع جریان انتخابات آگوست 2009 افغانستان شامل گزارش‌های خبری زنده از کابل و استان‌های اطراف، سوابق نامزدهای کلیدی، بحث در مورد مسائل پیش‌ روی دولت، و واکنش رأی‌دهندگان داخل افغانستان می‌شد. برنامه‌های تولید شده در هفت روز هفته و به صورت بیست و چهار ساعته از فرستنده‌های تعبیه شده برای رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و صدای آمریکا در پنج شهر افغانستان پخش می‌شوند.
هیأت مدیران خبررسانی با استفاده از بودجه‌های تکمیلی سال مالی 2009 که توسط وزارت خارجه تهیه شده بودند، پخش برنامه‌های زبان پشتون را توسعه داده و هم‌اکنون این برنامه‌ها در هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان پخش می گردند.
در سال مالی 2010، صدای آمریکا یک برنامه صبحگاهی 3 ساعته به برنامه‌های رادیو دیوا افزود، و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نیز "رادیو مشعل " را در منطقه مذکور راه‌اندازی نمود. علاوه بر این، بودجه لازم برای راه‌اندازی یک دفتر مشترک بین صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در پیشاور، یک شبکه توسعه یافته از گزارشگران محلی، ارتباط از طریق پیامک، و افزایش امنیت در دفتر هیأت مدیران خبررسانی در کابل اختصاص یافته است.
در ایران، صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 2009 و نیز اعتراضات گسترده متعاقب را تحت پوشش گرفتند. شبکه خبری فارسی صدای آمریکا (PNN) یک ساعت برنامه صبحگاهی به برنامه هفت ساعتی خود افزود و همچنین روزانه یک گزارش ویژه عصرگاهی نیز ارائه می‌شد.
تحقیقات نشان می‌دهند که شبکه خبری فارسی صدای آمریکا هر هفته 29.9 درصد مخاطبین بالغ ایرانی را جذب می‌کند. رادیو فردا در روز انتخابات 21 ساعت برنامه زنده پخش کرد و هفته‌های بعدی نیز برنامه‌های خود را به میزان قابل توجهی گسترش داد تا اخبار اعتراضات را پوشش دهد. صدای آمریکا عملیات‌های اینترنتی خود را نیز افزایش داد. در ماه ژوئن حجم ترافیک وب‌سایت صدای آمریکا از داخل ایران 500 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. علاوه بر این، شبکه خبر فارسی صدای آمریکا در ژانویه 2010 این امکان را به کاربران گوشی‌های تلفن همراه "آیفون " و "اندروید " داد که با یک کلیک ساده لینک‌های خبری صدای آمریکا را در فیس‌بوک، تیوتر و ایمیل‌های خود قرار دهند.
اداره خبررسانی بین‌المللی در واکنش به تلاش‌های ایران برای ایجاد پارازیت‌های ماهواره‌ای، فرکانس‌های دیگری در ماهواره‌های مختلف راه‌اندازی نمود و شبکه خبر فارسی را قادر ساخت که برنامه‌های خود را از شش ماهواره مختلف و در هفت کانال متفاوت پخش نماید. در دوران پس از انتخابات، اداره خبررسانی بین‌المللی سرورهای اینترنتی و پهنای باند بیشتری ارائه نمود تا جوابگوی ترافیک بالای اینترنتی از ایران باشد و همچنین به استفاده از وب‌پروکسی‌های آنتی فیلتر نیز ادامه داد.
سرویس زبان اردوی صدای آمریکا برای کشور مهم و استراتژیک پاکستان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌کند. برنامه‌های صدای آمریکا از طریق "ژئو‌تی‌وی " ، محبوبترین شبکه خبری 24 ساعته خصوصی پاکستان، ‌پخش می‌گردند. "رادیوآپ کی دونیا " (RAKD) متعلق به صدای آمریکا روزانه 12 ساعت برنامه به زبان اردو پخش می‌کند و یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌ها برای "شرکت خبررسانی پاکستان " (پی‌بی‌سی‌) است که توسط دولت پاکستان اداره می‌گردد.
در اکتبر 2009، "رادیوآپ کی دونیا " پخش روزانه دو برنامه انحصاری برای "پی‌بی‌سی‌ " را آغاز نمود. علاوه بر این، "رادیوآپ کی دونیا " شروع به ارائه خدمات خبری در سیستم تلفنی "زونگ‌موبایل " پاکستان نمود و بدین ترتیب تبدیل به اولین سیستم خبررسانی تلفنی به زبان اردو شد. "رادیوآپ کی دونیا " تعداد مخاطبین خود را دو برابر نمود. بدین ترتیب هم‌اکنون 12 درصد افراد بالغ پاکستان مخاطب رسانه‌های صدای آمریکا هستند.
در سال 2008، به علت محدودیت‌های فزاینده رسانه‌ای دولت روسیه و فشار مستقیم دولت این کشور بر شبکه‌های تابعه صدای آمریکا، سرویس زبان روسی صدای آمریکا، یک استراتژی بلندپروازانه برای پخش اطلاعات از طریق اینترنت آغاز نمود. در وب‌سایت جدید سرویس روسی صدای آمریکا انواع امکانات کنش متقابل بین کاربران ایجاد شد. علاوه بر این، سرویس روسی صدای آمریکا ویدئو‌های پخش شده را به یوتیوب و همچنین به "لایو‌ژورنال " ، معروف‌ترین وب‌سایت ارائه دهنده خدمات وبلاگ ارسال می‌کند.
سرویس زبان روسی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی به پخش برنامه‌های خبری و تحلیلی برای روس‌‌زبان‌های منطقه ادامه می‌دهد. در شرایطی که فعالیت‌های دیگر انواع رسانه‌ها محدود شده است، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی برای برقراری ارتباط با مخاطبین استراتژیک روسیه به اینترنت متکی است. در سال 2009، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی قابلیت‌های اینترنتی خود را به منظور ارائه توانمندی‌های چندرسانه‌ای در وب‌سایت روسی افزایش داد.
در 2 نوامبر 2009، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی برنامه "پژواک قفقاز " را راه‌اندازی کرد. این برنامه به مدت یک ساعت و به زبان روسی برای مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان پخش می‌شود. ژورنالیست‌های سرویس‌های روسی و گرجی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی از گرجستان (شامل اوستیای جنوبی و آبخازیا)، روسیه و پراگ گزارش تهیه می‌کنند. این برنامه یک وب‌سایت به زبان روسی نیز دارد که در آن اخبار، عکس‌ها و ویدئوها قرار دارند.
تغییرات در برنامه
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند فرستنده‌های رادیویی موج 7/24 FM در افغانستان افزایش یابند. این کار از طریق تأسیس ایستگاه‌های موج FM در مناطق مورد نظر هیأت مدیران خبررسانی انجام خواهد گرفت تا بدین وسیله برنامه‌های دری و پشتوی صدای آمریکا و رادیو آزاد افغانستان را پخش نمایند.
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند برنامه‌ای در جهت ارضای نیازهای پرسنلی و تأسیساتی ادارات رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی تدوین و اجراء گردد.
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند بخش سرویس زبان‌های یونانی و کروات صدای آمریکا منحل گردند، پخش رادیویی برنامه‌های شبکه خبری تلویزیون فارسی صدای آمریکا و همچنین برنامه یک ‌ساعته رادیوی فارسی صدای آمریکا متوقف گردد، و نیز برنامه‌های سرویس روسی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، مناصب پشتیبانی و همچنین هزینه‌های عمومی عملیاتی کاهش یابند.
اهداف اجرایی سال مالی 2011
- با پخش برنامه‌های جذاب در شبکه خبر فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا با مخاطبین ایرانی که از نظر استراتژیک دارای اهمیت زیادی هستند ارتباط برقرار شود.
- توسعه ایستگاه پخش رادیویی موج FM در افغانستان که برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی را به طور بیست‌و‌چهار ساعته به زبان اردو و دری پخش می‌کند.
- ادامه پخش بیست‌و‌چهار ساعته برنامه‌های صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان.
- ادامه افزایش قابلیت‌های اینترنتی سرویس‌های روسی و فارسی صدای آمریکا.
- ادامه توسعه قابلیت‌های اینترنتی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی از طریق ایجاد یک‌وب‌سایت روسی منطقه‌ای برای کشورهای آسیای میانه.
- پشتیبانی از توسعه سرمایه انسانی و عملیات‌های اداری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی.
هدف اجرایی: تمرکز بر خبررسانی به مخاطبین دارای اولویت استراتژیک در شرق آسیا.
علی‌رغم مشکل دسترسی به مخاطبین در مناطقی که با محدودیت‌های دولتی و ایجاد پارازیت مواجه هستند، هیأت مدیران خبررسانی توانست حضور خود در مناطق حیاتی جهان، بالاخص کره شمالی، برمه و چین، را افزایش دهد. دولت چین کنترل رسانه‌ای را سخت‌تر می‌سازد،‌ با این حال، صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد با ارائه گزارش‌های عمیق در مورد روابط چین و آمریکا، برقراری تماس‌های تلفنی زنده، اخبار محلی و طیف متنوعی از تکنیک‌های اینترنت‌محور به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. این تکنیک‌های اینترنتی شامل سرورهای پروکسی و دیگر ابزار مقابله با سانسور اینترنتی دولت چین هستند.
دستاوردهای برنامه
صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد به خبررسانی روزانه 5 ساعت به کره شمالی ادامه می‌دهند. بخش زبان کره‌ای صدای آمریکا با پخش برنامه‌ای به مدت 90 دقیقه از یک فرستنده موج متوسط مستقر در کره جنوبی ارتباط خود با مخاطبینش در کره شمالی را ارتقاء بخشیده است.
پس از تظاهرات وسیع ملی در برمه علیه حاکمان نظامی کشور و سرکوب‌های متعاقب آن، صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد خبررسانی به مخاطبین برمه‌ای را گسترش داده‌اند. بخش خدمات زبان برمه‌ای صدای آمریکا که در گذشته روزانه 3.5 ساعت برنامه پخش می‌نمود اولین تلویزیون ماهواره‌ای برای برمه را راه‌اندازی کرد.
سرویس‌های زبان‌های ماندارینی، کانتونی، ‌تبتی و اویغوری صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد که کشور چین را تحت پوشش قرار می‌دهند برنامه‌هایی در مورد اولین سالگرد زلزله فاجعه‌بار استان سی‌چوان چین پخش کردند، در مورد تظاهرات مردم اویغور در سینگ‌کیانگ به ارائه گزارش پرداختند، و بیستمین سالگرد سرکوب میدان تیان‌من را تحت پوشش خبری وسیعی قرار دادند.
سرویس زبان خمری رادیو آسیای آزاد دادگاه محاکمه خمرهای سرخ را تحت پوشش خبری رادیویی گسترده‌ای گرفت. در ژانویه 2009، رادیو خمر صدای آمریکا شروع به ساخت پنج برنامه مستند خبری برای تلویزیون ملی کامبوج کرد. تعداد مخاطبین بخش خمر صدای آمریکا افزایش بسیاری یافته است و هم‌اینک در حدود 29.5 درصد از افراد بالغ کامبوجی حداقل در هفته یکبار به رادیو خمر صدای آمریکا گوش می‌دهند.
بخش اندونزی صدای آمریکا از طریق ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، هر هفته به بیش از 16 میلیون نفر از مردم اندونزی (10.5 درصد از کل جمعیت بالغ) دسترسی می‌یابد. هم‌اکنون می‌توان در هفت ایستگاه از یازده ایستگاه تلویزیونی ملی اندونزی و در بیش از بیست ایستگاه تلویزیونی محلی و منطقه‌ای شاهد پخش برنامه‌های تلویزیونی بخش اندونزی صدای آمریکا باشیم. برنامه‌های رادیویی 8 ساعته بخش اندونزی صدای آمریکا در شبکه‌ای متشکل از 230 ایستگاه رادیویی موج FM و موج متوسط در سراسر کشور پخش می‌گردند.
رادیو آسیایی آزاد و صدای آمریکا وب‌سایت‌هایی دارند که مخاطبین می‌توانند در آن به کنش متقابل بپردازند. در این وب‌سایت‌ها ویدئو‌های یوتیوب، صفحه‌های چت و بلاگ وجود داشته و از طریق تلفن‌های همراه نیز قابل دسترسی هستند. مراجعه به وب‌سایت رادیو آسیایی آزاد، که با امکانات و برنامه‌های جدید تقویت شده است،‌ نسبت به سال 2008، 58 درصد بیشتر شده و کاربران نیز به میزان 51 درصد از صفحات بیشتری بازدید نموده‌اند.
تغییرات در برنامه
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند بودجه بیشتری به رادیو آسیای آزاد تعلق گیرد تا این سازمان بتواند برنامه‌های ویدئویی برای انتشار ماهواره‌ای به زبان برمه‌ای و تبتی و نیز برای انتشار اینترنتی به زبان ماندارینی و ویتنامی تهیه کند و نیز خدمات ارائه شده برای دستگاه‌های موبایل را نیز توسعه دهد.
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند هزینه‌های عملیاتی عمومی رادیو آسیای آزاد کاهش یابد.
اهداف اجرایی سال مالی 2011
- تداوم پخش برنامه‌های هماهنگ 10 ساعته صدای آمریکا- رادیو آسیای آزاد برای کره شمالی در موج کوتاه و متوسط.
- توسعه ظرفیت پخش گزارش‌های ویدئویی رادیو آسیای آزاد، شامل پخش ماهواره‌ای در برمه و تبت و پخش اینترنتی به زبان‌های ماندارینی و ویتنامی.
- تقویت توانایی رادیو آسیای آزاد برای توزیع برنامه‌ها در دستگاه‌های موبایل و پخش الکترونیکی برنامه‌های تولید شده.
اهداف اجرایی: خبررسانی به مخاطبین آفریقایی هدف در مناطقی که خطر تروریسم، نسل‌کشی و یا سقوط دولت‌ها در آن بیشتر است.
برنامه‌های صدای آمریکا و شبکه‌های اطلاع‌رسانی خاورمیانه طیف گسترده‌ای از چالش‌های پیش روی قاره آفریقا به مانند تروریسم، راهزنی دریایی، بحران‌های انسانی، فقر و توسعه را در بر می‌گیرند. این سازمان‌ها اطلاعات و اخبار دقیقی ارائه کرده و گفتمان بین مخاطبین را از طریق تماس‌های تلفنی زنده، پیامک و برگزاری نشست در سالن‌های شهرها، تقویت می‌کنند.
دستاوردهای برنامه
شبکه "عافیه دارفور " از زیرمجموعه‌های شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه، اخبار دارفور و بقیه نقاط جهان را برای مردم دارفور، چاد شرقی و خارطوم پخش می‌کند؛ اخباری که در غیر اینصورت به دست مردم این مناطق نخواهد رسید. در برنامه‌های این شبکه مصاحبه‌هایی با مقامات آمریکایی، متخصصین حقوق بشر، کارشناس‌های سودانی، فعالین، مقامات دولتی، شهروندان و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی انجام می گیرند. در طی این برنامه اطلاعاتی نیز در مورد مسائل مرتبط با پناهندگی و آوارگی، مسائل بهداشتی، و مستندهایی درباره فرهنگ، تاریخ، و میراث گروه‌های قومی مختلف در دارفور پخش می‌گردند.
در ژوئن 2009، بخش خدمات سومالی صدای آمریکا یک برنامه نیم‌ ساعته به برنامه‌های روزانه خود افزود و هم اینک هر روز سه ساعت و نیم برنامه پخش می‌کند. در سال مالی 2009، دفتر مهندسی اداره خبررسانی بین‌المللی و "دفتر بازاریابی و اجرای برنامه‌ها " دو پروژه رادیویی در موج FM به زبان‌های موگادیشویی و هرگیسیایی در منطقه سومالی‌لند طراحی و راه‌اندازی نمودند. پخش اخبار موج FM برای منطقه هرگیسا در اواخر سال مالی 2009 آغاز شده و انتظار می‌رود برنامه‌های پخش شده از موگادیشو نیز در اواسط سال مالی 2010 آغاز بکار نمایند.
در ژانویه 2009، بخش زیمباوه صدای آمریکا یک برنامه تلویزیونی به مجموعه عصرگاهی خود افزود. بینندگان می‌توانند با این برنامه تماس گرفته و نظرات خود را درباره موضوعات مختلف بیان کنند. در این برنامه عامه‌پسند موضوعاتی متنوع از موفقیت و شکست دولت وحدت ملی زیمبابوه گرفته تا بازسازی اقتصادی، یا بیماری وبا که ادعا می‌شود در اواسط سال 2009 در حدود 4000 نفر را به کام مرگ کشاند، مورد بحث قرار می‌گیرند.
بخش سرویس سواحیلی صدای آمریکا با بهره گرفتن از گسترش تکنولوژی موبایل در قاره آفریقا، ‌اخبار را با استفاده از پیامک منتشر می‌کند. در این سرویس تیتر اخبار و اخبار فوری از طریق پیامک به میلیون‌ها نفر در شرق و مرکز آفریقا ارسال می‌گردد.
از جمعیت هائوسا زبان ساکن در نیجریه، 47 درصد حداقل یکبار در هفته به صدای آمریکا گوش می‌دهند. در ماه‌های آوریل و جولای، صدای آمریکا دو نشست با موضوع بهداشت در نیجیریه برگزار و اخبار آن را پخش نمود. در هر کدام از این نشست‌ها بیش از 1000 شرکت‌کننده حضور داشتند.
سرویس شاخ آفریقای صدای آمریکا که به سه زبان این منطقه برنامه پخش می‌کند، برنامه‌های خود را دوباره سازماندهی کرده و گزارش‌های خبری کوتاه‌تر و زنده‌ای در مورد موضوعات جدید ارائه می‌کند. صدای آمریکا در منطقه‌ای که تکنولوژی حضور چندانی ندارد و رادیوی موج کوتاه هنوز هم رایج‌ترین وسیله دریافت اخبار است. این سرویس 5 میلیون مخاطب خود در کشورهای اتیوپی و اریتره را تشویق می‌کند که در گفتگوهای تلفنی در رادیو شرکت کنند و به آنها امکان می‌دهد تا از طریق تماس تلفنی با رادیو سؤالات خود را از مقامات دولتی و دیگران مطرح نمایند.
سرویس آفریقای مرکزی صدای آمریکا توانست مخاطبین هفتگی بالغ بر 70 درصد در رواندا کسب کرده و به نرخ اعتبار 96 درصدی برسد. سرویس آفریقای مرکزی به همکاری خود با وزارت امور خارجه و پخش برنامه برای جوانان آواره در بروندی و شمال غربی تانزانیا ادامه می‌دهد.
تغییرات در برنامه
-هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند به منظور دستیابی به مخاطبین بیشتر در آفریقا یک سیستم چندرسانه‌ای پیام‌رسانی خبری در سرویس سواحیلی شکل گیرد، شبکه FM در بازارهای اصلی آفریقا گسترش یابد، و نیز برنامه‌های ویدئویی و صوتی کوتاه‌مدت برای توزیع از طریق پورتال‌های اینترنتی تولید گردند.
اهداف اجرایی سال مالی 2011
- افزایش پخش برنامه‌ها به زبان انگلیسی و سواحیلی از وب‌سایت‌ها، توسعه شبکه FM، و پخش برنامه برای دستگاه‌های موبایل.
- تداوم پخش برنامه‌های سرویس سومالی صدای آمریکا در شاخ آفریقا.
- ادامه پخش "استدیو 7 " در زیمبابوه.
- ادامه پخش برنامه‌های "العافیه دارفور " در دارفور.
هدف اجرایی: گسترش دسترسی به مخاطبین در مناطق استراتژیک آمریکای لاتین
بازار رسانه‌ای در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب به سرعت در حال رشد بوده و استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال در حال افزایش است. رادیوهای سنتی موج کوتاه و AM در حال جایگزینی با رادیوهای FM هستند و استفاده از تلویزیون نیز رو به افزایش است. هیأت مدیران خبررسانی از طریق صدای آمریکا و "دفتر خبررسانی کوبا " و با استفاده از سه پلت‌فرم رادیو، تلویزیون و اینترنت به برقراری ارتباط با مخاطبین قاره آمریکا می‌پردازد.
دستاوردهای برنامه
سرویس زبان کرئولی صدای آمریکا و رادیو و تلویزیون مارتی حوادث مربوط به زلزله ژانویه 2010 هائیتی را زیر پوشش خبری گسترده‌ای گرفتند. صدای آمریکا برنامه‌های زبان کرئولی را از یک‌و‌نیم ساعت به ده ساعت و نیم بین روزهای دوشنبه تا جمعه و از یک ساعت تا نه ساعت و نیم در روزهای شنبه و یکشنبه افزایش داده و هماهنگی‌های لازم را با وزارت دفاع انجام داد تا برنامه‌ها از طریق فرستنده‌های موج FM مستقر در هواپیماهای نظامی بر فراز منطقه پخش گردند.
در نوامبر 2008، سرویس اسپانیولی صدای آمریکا با همکاری "ام.جی.ان شبکه‌های آمریکای لاتین " ، که از طریق تلویزیون ماهواره‌ای و کابلی به 20 میلیون خانوار دسترسی دارد، یک شبکه تلویزیونی دایر کرد. ام.جی.ام برنامه‌های تلویزیون صدای آمریکا، شامل خلاصه پنج دقیقه‌ای اخبار، را در 19 کشور آمریکای لاتین و جنوبی پخش می‌کند. صدای آمریکا و دفتر خبررسانی کوبا استفاده از اینترنت به منظور پخش برنامه‌های تولید شده برای مخاطبین کوبایی و آمریکای لاتین را ادامه و توسعه می‌دهند.
در ژوئن 2009، سرویس اسپانیولی صدای آمریکا وب‌سایت voanoticias.com را دوباره طراحی و سپس راه‌اندازی نمود. استفاده از این وب‌سایت راحت‌تر بوده و در آن ابزار‌ها و لینک‌های متنوعی برای برقراری کنش متقابل ارائه شده‌اند. اخبار ویدئویی و صوتی وب‌سایت نیز به طور مداوم بروزرسانی می‌شوند. در ماه دسامبر، دفتر خبررسانی کوبا وب‌سایت جدید خود را با عنوان Martinoticias.com که حاوی پخش زنده برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی است،‌ راه‌اندازی نمود.
در اواسط دسامبر 2008، دفتر خبررسانی کوبا شروع به پخش تلویزیون مارتی در باند VHF از یکی از دو هواپیمای "ایرمارتی " کرد. اولین برنامه‌ای که به طور زنده پخش شد مراسم تحلیف باراک اوباما در 20 ژانویه 2009 بود. پوشش تلویزیونی این مراسم پنج ساعته به طور کامل از دو باند VHF و UHF برای کوبا پخش شد.
در فوریه 2009، یک فرستنده جدید 100 کیلوواتی با موفقیت در ایستگاه فرستنده ماراتن دفتر خبررسانی کوبا نصب شده و جایگزین دو فرستنده قدیمی‌تری شد که از سال 1985 به این طرف مورد استفاده بودند.
تغییرات برنامه
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند استودیوهای تلویزیونی دفتر خبررسانی کوبا اصلاح شده و مورد استفاده مشترک صدای آمریکا و دفتر خبررسانی کوبا قرار گیرند. این هیأت همچنین پیشنهاد می‌کند پخش برنامه‌های "تلویزیون مارتی " در ماهواره "دیرکت‌تی‌وی " افزایش یابد.
اهداف اجرایی در سال مالی 2011
- انتقال تولیدات تلویزیون آمریکای لاتین به پلت‌فرم دیجیتال.
- بهبود کارآیی سازمانی از طریق هماهنگی بین بخش‌های دفتر خبررسانی کوبا و سرویس اسپانیولی صدای آمریکا.
- تداوم توسعه برنامه‌های سرویس اسپانیولی صدای آمریکا به ونزوئلا
هدف اجرایی: تلفیق بین فعالیت‌های پشتیبانی اصلی و استراتژی‌های پیاده‌سازی خبررسانی و اهداف اجرایی.
فعالیت‌های پشتیبانی در هیأت مدیران خبررسانی به پشتیبانی از مأموریت خبررسانی با توجه به هدف استراتژیک، ‌استراتژی‌های پیاده‌سازی و اهداف اجرایی، اختصاص داده شده‌اند. " برنامه استراتژیک 2013-2008 هیأت مدیران خبررسانی " برنامه‌ریزی عملیاتی پشتیانی خبررسانی را با سرویس‌های فنی ادغام و یکپارچه می‌سازد.
فعالیت‌های پشتیبانی متمرکز "خدمات مهندسی و فنی " دارای اهمیتی اساسی برای انتقال برنامه از طریق رسانه‌های منتخب هستند. هیأت مدیران خبررسانی به منظور ارضای نیازهای نوظهور با کارآمدترین تکنولوژی‌های موجود، باید به طور مداوم کارآیی شبکه فرستنده‌های خود را ارزیابی کرده و تغییرات لازم را برای برآورده ساختن نیازهای جدید در حوزه برنامه‌سازی، همچنین خدمت‌رسانی به مخاطبین هدف و نیز ارضای اولویت‌های رسانه‌ای، به انجام رساند.
دستاوردهای برنامه
گزارش عملکرد و پاسخگویی " هیأت مدیران خبررسانی در سال مالی 2009 در موعد مقرر ارائه گردید. هیأت مدیران خبررسانی در حوزه حسابرسی اظهارنامه‌های مالی سال 2009 حائز شرایط لازم شناخته نشد.
بخش مهندسی در سال مالی 2009 شروع به پیاده‌سازی مرحله‌ای سیستم ویدئویی دیجیتال نمود. در ابتدا سیستم مدیریت ارزیابی ویدئویی تأسیس گردید. پس از پایان طرح و اجرای این پروژه، سیستم مذکور خواهد توانست مدیریت اخبار، مدیریت ارزیابی دیجیتالی،‌ ذخیره متمرکز ویدئویی، آرشیو ویدئویی و سیستم جذب/ پخش ویدئویی را با یکدیگر ادغام نماید.
بخش مهندسی به تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه بازسازی خرابی‌ها به منظور ایجاد حفاظت در برابر آسیب‌های شبکه‌ای بزرگ ادامه می‌دهد. اگرچه هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی است اما بخش ارتباطات راه دور با نام "تداوم عملیات‌ها " (COOP) به صورت 24 ساعته و در تمام ایام هفته آماده ساماندهی دوباره خدمات ارتباطاتی اصلی برای تمام نهادهای مرتبط با هیأت مدیران خبررسانی است. بخش مهندسی در سال مالی 2009 پروژه احداث فضای فیزیکی برای خبررسانی تلویزیونی محدود از تأسیسات بخش "تداوم عملیات‌ها " را به پایان رساند.
"دفتر جایگذاری برنامه‌ها و بازاریابی " (OMPP) به فعالیت در جهت افزایش تعداد مخاطبین در بازارهای دارای اولویت بالا از طریق جایگذاری برنامه‌ها و همچنین افزایش آگاهی‌رسانی در مورد این برنامه‌ها از طریق آگهی‌ و تبلیغات ترویجی ادامه می‌دهد. ایستگاه‌های رادیویی FM و تلویزیونی وابسته به هیأت مدیران خبررسانی به محیط رسانه‌ای آزاد افزوده می‌شوند. دفتر جایگذاری برنامه‌ها و بازاریابی در واکنش به فرصت‌های پدید آمده از طریق تکنولوژی‌های جدید، قراردادهایی با شرکت‌های مؤسس تلویزیون‌های اینترنتی و توزیع‌کنندگان پیامک امضاء نموده است.
تغییرات برنامه
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند ظرفیت و زیرساخت‌های پخش ماهواره‌ای جهانی این نهاد و همچنین "مرکز کنترل شبکه " (NCC)، قلب سیستم پخش ماهواره‌ای جهانی هیأت مدیران خبررسانی، تقویت گردند. این امر می‌تواند تضمین‌کننده میزان ظرفیت و توانمندی مناسب سیستم توزیع ماهواره‌ای جهانی هیأت مدیران خبررسانی برای پشتیبانی از برنامه‌های نهادهای تابعه هیأت و نیز برآورده ساختن احتیاجات فزاینده‌ آنها، بالاخص در حوزه فرستنده‌های تلویزیونی، باشد.
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند با استفاده فزاینده از دستگاه‌های موبایل و پخش دیجیتالی به مسائل ناشی از بازار رسانه‌ای جدید، در حال تغییر و نیز در حال پیشرفت جهانی پاسخ داده شود. در این برنامه نوآورانه از محبوبیت فزاینده تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های بی‌سیم برای کسب اطلاعات در فضای مجازی، بالاخص در مناطق روستایی و فقیر که از ضعف زیرساخت‌های تکنولوژیکی رنج می‌برند، استفاده خواهد شد.
این برنامه شامل موارد زیر خواهد بود: تداوم انتقال برنامه‌های صدای آمریکا از سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال، به حداکثر رساندن ارزش استراتژیک دارایی‌های دیجیتالی این نهاد از طریق انتشار آنها در فرمت‌های رسانه‌‌ای مختلف به منظور استفاده مجدد و اشتراک‌گذاری با قسمت‌های مختلف سازمان و نیز ساده ساختن جریان کاری و کاهش مخارج و هزینه‌های کلی مدیریت دارایی‌ها.
- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند در حوزه‌ پشتیبانی کاهش‌هایی بدین ترتیب انجام گیرند: کاهش هزینه‌های قراردادی تا 4 درصد در تمام سازمان از طریق بالا بردن کارایی؛ فروش سایت یک ایستگاه فرستنده قدیمی در ارخینگ ، آلمان؛ تعطیل‌ کردن ایستگاه فرستنده "گرین‌ویلی " ؛ ساماندهی دوباره عملیات‌ها در ایستگاه‌های فرستنده مستقر در خارج؛ و کاهش بودجه نگهداری و تعمیر بخش "توسعه دارایی‌های سرمایه‌ای خبررسانی ".
اهداف اجرایی سال مالی 2011
- توجه به ضروری‌ترین نیازهای حوزه نگهداری و تعمیر زیرساخت‌های هیأت مدیران خبررسانی.
- بروزرسانی زیرساخت‌ها و مدیریت رسانه‌های دیجیتال صدای آمریکا و پشتیبانی از فعالیت‌های ارتباطی صدای آمریکا در حوزه دستگاه‌های دیجیتال.
- بهبود زیرساخت‌های انرژی در مقر اصلی هیأت مدیران خبررسانی (ساختمان کوهن) به منظور ارائه پشتیبانی مناسب برای خبررسانی بیست و چهار ساعته.
- پشتیبانی از افزایش برنامه‌ها با استفاده از ابزار مناسب مدیریتی و پخش برنامه.
- افزایش اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی در بازارهای مهم از طریق آگهی‌های تجاری و تبلیغات ترویجی.
- انجام تحقیقات برای شناسایی مخاطبین هدف مناسب و رسانه‌های ترجیحی آنها، همچنین فرمت‌ها و محتوایی که برای آنها جذاب خواهد بود.
- ارزیابی کیفیت برنامه‌ها بر اساس اصول ژورنالیستی خبررسانی مدرن از طریق بازبینی‌ سالانه عملکردهای تمام سرویس‌های خبررسانی.
- پشتیبانی از برنامه‌های ابتکاری برای بهبود یکپارچه‌سازی مالی، اجرایی و بودجه‌ای و نیز عملیات‌های فایننس و قراردادها.
- تداوم پشتیبانی از آموزش و برنامه‌های تخصیص کارمندان.
شاخص‌های عملکرد هیأت مدیران خبررسانی
در نظر هیأت مدیران خبررسانی موفقیت اصلی این سازمان عبارت است از پخش اخبار و اطلاعات دقیق به مخاطبین مهم در کشورهای هدف. هیأت مدیران خبررسانی برای دستیابی بدین هدف باید اولا اخبار و اطلاعات را طوری پخش نماید که برای شنوندگان یا بینندگان جذاب باشد و ثانیا، برنامه‌ها به طور مداوم به تعداد زیادی از مخاطبین برسند. این دو عنصر از اهمیت خاصی برخوردارند، هیأت مدیران خبررسانی نیز شاخص‌هایی برای سنجش عملکرد خود در این دو حوزه اعمال نموده است.
امتیازات شاخص‌های عملکرد به طور سالیانه در هر سرویس زبانی سنجیده شده و سپس در سطح سازمانی جمع‌بندی می‌شوند تا خلاصه‌ای در مورد دستاوردهای هر کدام از سازمان‌ها تهیه گردد.
مجموع مخاطبین هفتگی:
این شاخص تعداد مردمی را که هر هفته بیننده و یا شنونده برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی هستند را می‌سنجد. این شاخص در مورد تمام سرویس‌های زبانی و کشورهای هدف سنجیده می‌شود. این فرایند بر اساس سنجش میزان "مخاطبین شنونده منظم "، یک استاندارد آماری برای گزارش تعداد مخاطبین رادیویی، انجام می‌گیرد. بر اساس تعاریف، شنوندگان و یا بینندگان منظم (رادیو، تلویزیون یا اینترنت) عبارتند از تمام افراد بالغی که حداقل در هفته یکبار شنونده و یا بیننده برنامه‌ هستند. این تعداد باید توسط یک تحقیق پیمایشی که دارای یک نمونه مناسب است، سنجیده شود.
سنجش تعداد مخاطبین بر اساس وضعیت سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای در هر کشور ممکن است آسان، ‌سخت و یا امکان‌ناپذیر باشد. از نقطه‌نظر مالی و لجستیکی، انجام تحقیق ایده‌آل در هیچ کجا میسر نیست. در جاهایی که امکان تحقیق بر اساس بالاترین احتمالات وجود ندارد، قابل اجراءترین روش نمونه‌سازی انجام می‌گیرد. این امر ممکن است باعث گردد برخی تخمین‌ها حاشیه خطای بیشتری داشته باشند. هیأت مدیران خبررسانی سعی دارد حاشیه خطای هر کدام از تحقیقات را به دقت مشخص نموده و تأثیر هر کدام از طرح‌های نمونه‌گیری را در نظر گیرد. گزارش‌های فنی در مورد هر کدام از تحقیقات انجام گرفته شامل این جزئیات خواهند بود.
با این حال در برخی کشورها ممکن است وضعیت سیاسی اجازه انجام هیچ گونه تحقیقی را در سال مورد نظر ندهد. بنابراین، ‌ارزش‌های عملکرد هیأت مدیران خبررسانی ممکن است شامل داده‌های تحقیقاتی 24 ماه گذشته باشند اما در اکثر موارد داده‌های جمع شده در مورد کشورها مربوط به سال جاری هستند. در برخی موارد نادر که جمع‌‌آوری اطلاعات جدید امکان‌ناپذیر بوده و همچنین دلایل حاکی از آن هستند که شرایط و رفتار رسانه‌ای در کشور مورد نظر تغییری نکرده است، گاها محققین هیأت مدیران خبررسانی از داده‌های مربوط به بیش از 24 ماه گذشته استفاده می‌کنند.
برای تخمین تعداد مخاطبین از داده‌های نمونه‌گیری شده و از روش‌های آمارگیری پذیرفته شده بین‌المللی استفاده می‌گردد. تنها مجموعه‌های جمعیتی (ملی، شهری، روستایی، پایتخت) تحت پوشش نمونه‌گیری، در تخمین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اتکای فزاینده بر خبررسان‌های محلی از طریق ایستگاه‌های رادیویی وابسته و اضافه شدن رسانه‌های تلویزیونی به فضای پخش و خبررسانی باعث پیچیده‌تر شدن اندازه‌گیری در بسیاری از کشورها شده است. برای مثال، زمانی که موج کوتاه تنها وسیله انتقال برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی بود، ‌می‌شد تنها با انجام یک تحقیق پیمایشی ملی تعداد مخاطبین را با دقت بالا سنجید. از آنجایی که هم‌اکنون بسیاری از مخاطبین از طریق ایستگاه‌های تلویزیونی و یا FM محلی شنونده و بیننده مطالب هستند بنابراین باید چندین تحقیق پیمایشی در شهرها صورت بپذیرد.
تخمین تعداد مخاطبین بایدبه گونه‌ای باشد که از شمارش چندباره مخاطبین پرهیز شود،‌ این امر باعث پیچیده‌تر شدن گزارش تعداد مخاطبین خبرسانی بین‌المللی آمریکا می‌شود. در بین شنوندگان خبررسانی بین‌المللی همیشه شاهد وجود مقدار معینی همپوشانی هستیم. این همپوشانی وقتی تلویزیون و اینترنت را نیز به حساب می‌آوریم افزایش می‌یابد. روش‌های شمارش هیأت مدیران خبررسانی به گونه‌ای تدوین شده‌اند که از شمارش چندباره مخاطبین در سطح کشوری، منطقه‌ای یا جهانی پرهیز شود.
پیوندها و فرستنده‌ها:
همانگونه که استفاده از رادیوهای موج کوتاه در بخش‌هایی از جهان کاهش می‌یابد، اهمیت پیوند با ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیوهای FM و AM محلی نیز افزایش می‌یابد. نوع و درجه پیوندها بسیار متنوع هستند از پخش زنده برنامه در چندین شبکه و در زمان برنامه‌ریزی شده گرفته تا استفاده گاه و بیگاه از برنامه‌‌های ضبط شده. نشانگر پیوند تنها آن دسته از ایستگاه‌ها را شمارش می‌کند که برنامه‌ نهادهای خبررسانی بین‌المللی هیأت مدیران خبررسانی را در رسانه‌های رقابتی، در تمام و یا بخش‌های استراتژیک کشور هدف، و به صورت سانسور نشده و در زمان مقرر به طور مداوم بازپخش می‌کنند. نشانگر فرستنده، فرستنده‌های محلی تحت مالکیت و یا تحت مدیریت هیأت مدیران خبررسانی - تلویزیونی،‌FM ، AM - را می‌شمارد.
پیوندها و فرستنده‌ها:
تعداد ایستگاه‌های رادیو و تلویزیونی با کبفیت و تأثیرگذاری بالا که برنامه‌های دولت آمریکا را پخش می‌کنند و نیز تعداد فرستنده‌های محلی تحت مالکیت و یا تحت مدیریت هیأت مدیران خبررسانی - تلویزیونی،‌FM ، AM
کیفیت برنامه:
این نشانگر بیان‌کننده درصد سرویس‌های زبانی نهادهایی است که برنامه‌های آنها با عنوان کیفیت خوب یا بهتر شناخته می‌شوند. امتیازبندی بر اساس دو معیار گسترده انجام می‌گیرند: (1) محتوا و (2) نحوه ارائه. معیار محتوا شامل دقیق بودن،‌ قابل اعتماد بودن، قطعیت، عینی بودن، جامع بودن، و دیگر متغیرهایی است که منعکس کننده مقررات، سیاست و هدف برنامه‌های ایستگاه‌های مختلف هستند.
معیار نحوه ارائه، عبارت است از معیارهای فرعی برای هر کدام از واحدهای تولید که مختص رسانه و برنامه‌های همان واحد است. محتوا 65 درصد و نحوه ارائه 35 درصد امتیاز را شامل می‌شوند. نحوه طبقه‌بندی امتیازات که از 1 تا 4 را شامل می‌شوند، به شکل زیر است: 1.0 الی 1.3 = ضعیف، 1.4 الی 1.6 = ضعیف تا متوسط، 1.7 الی 2.3 = متوسط، 2.4 الی 2.6 = متوسط تا خوب، 2.7 الی 3.3 = خوب، 3.4 الی 3.6 = خوب تا عالی، 3.7 الی 4.0 = عالی.
اندازه‌گیری کیفیت برنامه‌ها نیازمند تدوین یک معیار استاندارد برای رسانه‌های مختلف و همچنین روش‌های متفاوت انتقال برنامه‌ها است. در همین حین باید از قضاوت‌های ذهنی و غیرعینی در مورد محتوا و نحوه ارائه برنامه‌ها پرهیز شود. با آغاز تحقیقات توسط سازمان‌های بیرون از هیأت مدیران خبررسانی از سال 2001 به این طرف و نیز تعریف جدول زمانبندی و استانداردهای بازبینی برنامه‌ها، هماهنگی در فنون سنجش کیفیت برنامه‌ها پیشرفت زیادی کرده است.
هیأت‌های بررسی مشتکل از شنوندگان دائمی که می‌توانند تغییرات در کیفیت برنامه‌ها را تشخیص دهند و همچنین شنوندگان متخصص، در فرایند امتیازدهی به برنامه‌ها شرکت می‌جویند. امتیازات کسب شده با توجه به بررسی‌ دیگر بخش‌های برنامه‌ها توسط تحلیلگرانی که در خانه‌هایشان فعالیت می‌کنند، تعدیل می‌گردند. در نهایت، اگر فرصت باشد در طی سال با توجه به انتقادات مطرح شده، اصلاحات صورت می‌پذیرند و ضعف‌های مشخص شده برطرف می‌گردند و پس از آن مجموعه‌ای دیگر از هیأت‌ها و یا تحلیلگران امتیاز نهایی کیفیت برنامه را صادر می‌کنند.
اعتبار برنامه‌ها:
از گروه نمونه پاسخگویانی که حداقل هفته‌ای یکبار به برنامه‌های ایستگاه‌ها گوش فرا می‌دهند، پرسشی با مضمون "قابل اعتماد بودن اخبار و اطلاعات " پرسیده می‌شود، تا میزان این نشانگر تعیین گردد. پاسخ‌ها در یک طبقه‌بندی پنج قسمتی قرار می‌گیرند که عبارتند از: بسیار قابل اعتماد، تا حدودی قابل اعتماد، نه قابل اعتماد و نه غیرقابل اعتماد، تا حدودی غیرقابل اعتماد، بسیار غیرقابل اعتماد. شاخص اعتبار عبارت است از درصد افرادی که بدین سؤال به صورت بسیار قابل اعتماد و تاحدودی قابل اعتماد پاسخ دادند.
ترکیب کشورهایی که برای سنجش میزان اعتبار برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند ثابت باقی می‌ماند تا تغییرات رخ داده در مقادیر در هر سال فقط با داده‌های کسب شده مرتبط شوند نه با تغییر در ترکیب کشورهای تحت مطالعه. از آنجایی که کشورهای تحت مطالعه اغلب شاهد تغییرات بزرگی می‌شوند، توانایی انجام دوباره تحقیق گهگاه محدود شده و یا کلا غیرقابل انجام می‌گردد. اگر امکان انجام تحقیق در کشوری وجود نداشته باشد، آخرین مقادیر اخذ شده، حداکثر تا 24 ماه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در برخی موارد نادر حتی مقادیر قدیمی‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تخمین اعتبار در کشورهایی که تعداد شنوندگان منظم در آنجا بسیار پایین (زیر پنجاه نفر) است، حذف می‌شوند. معمولا، از آنجایی که در این مواقع تعداد مخاطبین بسیار کم است بدین دلیل حذف این میزان کسب اعتبار در این کشورها تأثیر چندانی بر میزان کلی اعتبار نهادهای هیأت مدیران خبررسانی ندارد.
قدرت سیگنال:
این رقم اشاره به میزان سیگنال رادیوی موج کوتاه و موج متوسطی دارد که کارکنان اداره خبررسانی بین‌المللی در نزدیک مناطق هدف دریافت می‌کنند. قدرت سیگنال نشان می‌دهد که آیا مخاطبین هدف قادر به شنیدن برنامه‌های پخش شده هستند یا نه. اداره خبررسانی بین‌المللی به طور منظم آمار دریافت امواج هر کدام از سرویس‌های زبانی را می‌سنجد.
معمولا این فرایند در هر کدام از دو فصل خبررسانی انجام می‌‌گیرد: آوریل تا سپتامبر، و اکتبر تا مارس. در خلاصه آماری ارائه شده آخرین اطلاعات جمع شده برای هر کدام از سرویس‌ها ارائه شده و میانگین آنها نیز تهیه می‌گردد. داده‌ها به طور منظم جمع‌آوری می‌گردند و سازمان خبررسانی بین‌المللی آمریکا سعی می‌کند دقت، ‌حساسیت و ثمربخشی این ابزار تحلیلی را تقویت نماید. داده‌های تحقیق پیمایشی منبع مستقلی برای اخذ داده به حساب می‌‌آید که البته باید با علم آمار ادغام شده و تحلیل گردند.
"شاخص قدرت سیگنال‌ رادیویی " تنها امواج کوتاه و متوسط را می‌سنجد، و بنابراین کمبودهای موجود در موج کوتاه را در شبکه جهانی منعکس می‌سازد. طبقه‌بندی میران قدرت سیگنال‌ها بدین شکل است: 1 الی 1.5،‌ بسیار ضعیف؛ 1.5 الی 2، ضعیف؛ 2.5 الی 3.5، متوسط؛ 3.5 الی 4.5، خوب؛ 4.5 الی 5،‌ عالی.
شاخص قدرت سیگنال رادیویی:
این نشانگر، در مورد سیگنال‌های رادیویی فرامرزی SW و MW کاربرد داشته و نشان می‌دهد که آیا امواج رادیویی به مخاطبین هدف می‌رسند یا نه. این مقیاس بر اساس یک طبقه‌بندی 5 سطحی صورت می‌گیرد.
شاخص کارآمدی ماهواره:
این شاخص یک مقیاس کمی برای اندازه‌گیری توانایی شبکه ماهواره‌ای برای دسترسی به خانوار‌های دارای تلویزیون است. در این شاخص تعداد صاحبان تلویزیون، ظرفیت مجموع شبکه ماهواره‌ای، قدرت سیگنال، و انعطاف‌پذیری بالاترین ساعت جذب مخاطب سنجیده می‌شود.
در شاخص کارآمدی ماهواره 5 معیار مد نظر قرار می‌گیرند: 1) پوشش ماهواره در ساعات پخش برنامه‌های کانال (Channel-hours)؛ 2) پوشش به آنتن‌های کوچک (سه متر یا کمتر)؛ 3) انعطاف‌پذیری بر اساس منطقه زمانی به منظور حصول اطمینان از پخش برنامه‌ها در ساعات اوج حضور مخاطب؛ 4) تعداد خانوارهایی که به برنامه‌ها دسترسی دارند؛ و 5) توانایی برنامه‌رسانی به دیگر ماهواره‌ها به عنوان بخشی از شبکه.
این شاخص توسط دفتر مهندسی و با همکاری "هیأت کاربران خبررسانی ماهواره‌ای "، و با کار بر روی یک شاخص قدیمی‌تر و اصلاح آن تهیه شده است. "شاخص کارآمدی ماهواره " یک ابزار برنامه‌ریزی اصلاح ‌شده و نسبت به فرمول قبلی و اولیه مفیدتر است. حد بالایی شاخص نامعلوم است زیرا تعداد بالقوه کانال‌های تلویزیونی و مخاطبین تلویزیونی ممکن است در آینده تغییر کند.
هزینه مواد مصرفی شبکه‌های انتقال:
این نشانگر برابر با مجموع کل سالیانه هزینه‌های انرژی و ابزار لازم برای عملیاتی کردن فرستنده‌های هیأت مدیران خبررسانی در سراسر جهان است. انسداد امواج توسط دولت‌ها باعث بالاتر رفتن هزینه‌‌ها می‌شوند. گسترش رسانه‌ها در منطقه‌ هدف نیز هزینه‌ها را بالا می‌‌برد زیرا هیأت خبررسانی بین‌المللی را مجبور می‌سازد از سیستم‌های انتقال گوناگونی استفاده کند تا مزیت رقابتی خود را حفظ نماید.
بازبینی و ارزشیابی نشانه‌ها
نشانگرهای عملکرد از بهترین روش‌ها برای اندازه‌گیری سطح عملکرد کنونی هر کدام از نهادهای خبررسانی هستند. این نشانگرها همچنین نشان می‌دهند که این نهادها در سال مالی 2010 و 2011 تا چه حد کارآمد خواهند بود. به منظور دستیابی به حداکثر عینیت، اندازه‌گیری‌ها مستقل از عناصر تحت ارزشیابی، انجام می‌گیرند.
تحقیقات حوزه مخاطبان در صدای آمریکا، دفتر خبررسانی کوبا، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد و شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه توسط شرکت "اینترمدیا " ، یک شرکت تحقیقاتی طرف قرارداد با هیأت مدیران خبررسانی، انجام می‌گیرند. "گروه کاربران پخش ماهواره‌ای " ، یک کارگروه چند بخشی مستقل از دفتر مهندسی، "شاخص کارآمدی ماهواره‌ای " را محاسبه می‌کند.
ارزشیابی کیفیت برنامه‌ها توسط "مؤسسه تحقیقاتی اینترمدیا " انجام گرفته و در گزارش بازبینی هر کدام از نهادها،‌ ارائه می‌گردد. مدیر تحقیقاتی نهاد مربوطه و یا هماهنگ‌ کننده تحقیقاتی هیأت مدیران خبررسانی مقادیر کلی مرتبط با عملکرد نهاد‌ها را محاسبه کرده و به مؤسسه "اینترمدیا " می‌فرستند تا در آنجا مورد بازبینی قرار گیرند.
در طراحی و اجرای تحقیقات از استانداردهای "کنفرانس تحقیقات مخاطبین خبررسانی بین‌المللی " و دیگر سازمان‌های ارائه کننده استانداردها استفاده می‌شود. برای هر تحقیق انجام گرفته یک گزارش فنی حاضر می‌‌شود که در آن طرح نمونه‌‌گیری، مشکلات بوجود آمده در مناطق مورد تحقیق و چگونگی حل و فصل آنها توصیف می‌گردد تا بدین ترتیب حاشیه خطاها در حد امکان محاسبه گردند.          ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات