تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۱۲۳۳۳

گزارش بودجه هیأت رسانه‌ای آمریکا برای سال 2011 (بخش ششم)

اشاره: دفتر خدمات مهندسی و فنی هیئت مدیران خبررسانی آمریکا به منظور مخابره اخبار و حوادث انتخابات سال گذشته در ایران، روزانه 8 میلیون ایمیل به مخاطبان خود در ایران ارسال می‌کرد. به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی خبرگزاری فارس، شورای دولتی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا (BBG) که دیپلماسی رسانه‌ای دولت آمریکا را طراحی می‌کند، در بودجه مالی سال 2011 خود به کنگره مبلغ 768 میلیون و 778 هزار دلار درخواست کرده است. فصل سوم این گزارش به عملیات‌های خبررسانی بین‌المللی آمریکا اختصاص دارد که به تشریح مباحث مربوط به هدایت این سازمان، صدای آمریکا، دفتر خبررسانی کوبا، خدمات مهندسی و فنی، و مدیریت و پشتیبانی اداره خبر رسانی بین‌المللی (بی‌بی‌جی) پرداخته است. خبرگزاری فارس به منظور آگاهی بخشی به مخاطبان خود متن کامل این گزارش را در چند قسمت منتشر می‌کند، آنچه در پی می‌آید بخش‌های دیگری از فصل سوم این گزارش است که به خدمات مهندسی و فنی بی‌بی‌جی اختصاص دارد.

دفتر خدمات مهندسی و فنی
"دفتر خدمات مهندسی و فنی " اداره خبررسانی بین‌المللی، واقع در واشنگتن، از زیرساخت فنی پیچیده و گسترده هیأت مدیران خبررسانی که برای تولید و پخش محصولات رسانه‌ای هیأت مدیران خبررسانی ضروری است، پشتیبانی می‌کند. تخصص فنی دفتر مهندسی، هیأت مدیران خبررسانی را قادر ساخته مأموریت خود در ترویج آزادی و دموکراسی و افزایش تفاهم متقابل از طریق ارتباطات چندرسانه‌ای با مخاطبین خارجی را انجام دهد.
وظایف دفتر مهندسی عبارتند از: ارائه پشتیبانی برای تولید فنی، تحلیل پلت‌فرم‌های پخش خبر در سراسر جهان، و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای تسهیل کنش متقابل بین خبررسان‌های هیأت مدیران خبررسانی و مخاطبین آنها در سراسر جهان.
دفتر مهندسی ابزار ضد سانسور را نیز به منظور مبارزه با انسداد سیگنال‌ برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی توسط دیگر دولت‌ها، ارائه می‌کند. در حالیکه پلت‌فرم‌های سنتی انتقال امواج به مانند باند AM، باند FM، و رادیویی موج کوتاه هنوز از اهمیتی کلیدی برخوردار هستند، تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و انواع دستگاه‌های موبایل طیف گسترده‌ای از امکانات جدید برای انتقال و کنش متقابل ارائه می‌کنند.
دفتر مهندسی با استفاده از تحقیقات گسترده و جهانی هیأت مدیران خبررسانی و همچنین همکاری نزدیک با خبررسان‌ها مشخص می‌سازد که در هر کدام از بازار‌های رسانه‌ای کدام پلت‌فرم می‌تواند بهترین وسیله ارتباطاتی با مخاطبین باشد. توانایی دفتر مهندسی در ارائه خدمات به نهادهای خبررسانی هیأت مدیران خبررسانی وابسته به یک زیرساخت پیچیده، یکپارچه و به روز است.
دفتر مهندسی از پنج نهاد خبررسانی هیأت مدیران خبررسانی به طرق مختلف پشتیبانی می‌کند. این پنج نهاد عبارتند از: صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد، شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه (تلویزیون الحرة و رادیو سوا) و دفتر خبررسانی کوبا (رادیو و تلویزیون مارتی).
دفتر مهندسی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد و شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه را از طریق سیستم‌های دیجیتالی ماهواره‌ای و دیگر تأسیسات اجاره‌ای به سراسر جهان ارسال می‌کند تا برنامه‌ها را به فرستنده‌ها و نماینده‌‌ها در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آمریکای شمالی برساند.
بیش از 1200 فرستنده و شبکه در سراسر جهان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هیأت مدیران خبررسانی را به مخاطبین محلی بازپخش می‌کنند. سیستم‌های تلویزیونی کابلی، گیرنده‌های خانگی، و دفاتر دیپلماتیک آمریکا نیز برنامه‌ها را از طریق کانال‌های انتقال هیأت مدیران خبررسانی دریافت می‌کنند. علاوه بر این، دفتر مهندسی بخش‌هایی از شبکه فنی رادیو و تلویزیون مارتی را پشتیبانی می‌کند، و از طریق "شبکه تلویزیونی سفارت آمریکا " سیگنال‌های تلویزیونی وزارت امور خارجه آمریکا را به سفارتخانه‌های مستقر در سراسر جهان ارسال می‌کند.
رویدادهای مهم و دستاوردهای سال مالی 2009 و سال مالی 2010
هیأت مدیران خبررسانی به طور مداوم کارآیی تکنولوژی‌ها و منابع فرستنده را بررسی کرده و تغییرات لازم را به منظور ارائه خدمات بهتر به مخاطبین دارای اولویت، تطبیق با ترجیحات رسانه‌ای در حال ظهور مخاطبین، و برآورده ساختن الزامات جدید برنامه‌سازی، انجام می‌دهد.
پلت‌فرم‌های پخش
دفتر مهندسی در تمام مراحل تولید و پخش تا کنش متقابل با مخاطبان، به طور مداوم درصدد دستیابی به آخرین تکنولوژی‌ها و پلت‌فرم‌های پخش است تا تولیدات خبری هیأت مدیران خبررسانی را در کشورهای خارجی پخش نماید.
هیأت مدیران خبررسانی باید به منظور ارائه برنامه‌ها به مخاطبین در سراسر جهان از طریق ابزار و فرمت‌های متعدد، مجموعه‌ای آمیخته از تکنولوژی‌ها و رسانه‌های جدید و سنتی را مدیریت کند. دستگاه‌های انتقال دو طرفه به مانند تلفن‌های همراه، کامپیوترهای شخصی،‌ دستگاههای پخش چندرسانه‌ای به پلت‌فرم‌های انتقال یک طرفه رادیویی و تلویزیونی افزوده شده‌اند و بدین ترتیب مخاطبین هیأت مدیران خبررسانی را قادر ساخته‌اند که هم اخبار را دریافت کنند و هم با خبررسان‌ها کنش متقابل داشته باشند.
شبکه‌های اجتماعی آنلاین به مانند تیوتر، ‌فیس‌بوک و یوتیوب ابزاری جدید برای درگیر شدن در امور، برقراری ارتباط، و نیز گسترده کردن نقطه نظرات ارائه می‌کنند. ارسال پیامک که از تماس‌های تلفنی بسیار باصرفه‌تر است به گیرنده‌ها امکان می‌دهد متون برگزیده را دریافت کنند. برقراری پیوند بین وب‌سایت‌های مختلف این امکان را به آنها می‌دهد که به اخبار و مطالب یکدیگر پیوند دهند. دفتر مهندسی باید اطمینان حاصل کند که تولیدات هیأت مدیران خبررسانی از این خدمات ارتباطاتی و دیگر پیشرفت‌های فنی در حال ظهور، نهایت استفاده را می‌برند.
پشتیبانی از تولید
دفتر مهندسی در یک سال گذشته با ارائه ابزار فنی لازم برای تولید و مونتاژ برنامه‌ها به صدای آمریکا و دیگر نهادهای خبری یاری رسانده است. یک سیستم جدید یکپارچه خبررسان‌های صدای آمریکا را قادر ساخته امور ویرایش، پخش، و آرشیو مطالب را به صورت دیجیتال و در یک شبکه مرکزی انجام دهند.
دفتر مهندسی در تابستان سال مالی 2009، سیستم ویدئویی "نیوزفلو " تلویزیون صدای آمریکا را با سیستم "دات‌پلاس " جایگزین نمود. این سیستم جدید تمام جریان کاری تولید اخبار را به صورت جامع و هماهنگ مدیریت نموده و به گزارشگران صدای آمریکا اجازه می‌دهد ویدئو‌ها را به صورت دیجیتالی جستجو، محل‌یابی و انتقال دهند.
به منظور کمک به خبررسان‌ها برای تبدیل سیستم‌شان به "دالت‌پلاس "، دفتر مهندسی و صدای آمریکا همکار نزدیکی را با یکدیگر آغاز نمودند تا به بیش از 800 کاربر در سرویس‌های زبان‌های خارجی در مورد مدیریت دارایی‌های ویدئویی آموزش‌هایی همه‌جانبه ارائه نمایند.
دفتر مهندسی در حال پیاده‌سازی برنامه پخش ویدئویی "دالت‌پلاس " است، این امر سرویس‌های زبان‌های خارجی را قادر خواهد ساخت تا از مرحله تولید ویدئویی تا مرحله پخش را در یک فضای کاملا دیجیتالی انجام دهند. هم‌اکنون پنج سرویس کلیدی زبان‌های خارجی از این سیستم استفاده می‌کنند. دفتر مهندسی قابلیت‌های ذخیره‌سازی ویدئویی سازمان را نیز بهبود بخشیده است.
علاوه بر این، دفتر مهندسی به صدای آمریکا در تغییر سیستم کنونی مدیریت محتوای وب‌سایت این سازمان و تبدیل آن به "کلیک‌ابیلیتی " یاری می‌رساند. "کلیک‌ابیلیتی " نوعی نرم‌افزار برای مدیریت محتوای وب‌سایت‌ها است. این ابزار کاربران غیرفنی را قادر می‌سازد که به آسانی محتوای وب‌سایت و نیز شبکه‌های اجتماعی را تولید، مدیریت، منتشر، تحلیل و اصلاح کنند.
"کلیک‌ابیلیتی " زمان لازم برای تولید صفحات وب‌ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و خصوصیات زیادی ارائه می‌کند که باعث جذابیت وب‌سایت در نظر بینندگان می‌شود. تا اواسط سال 2009، سه سرویس زبان‌های خارجی صدای آمریکا وارد این سیستم جدید شده بودند.
دفتر مهندسی همچنین از شبکه‌های ماهواره‌ای، سرویس‌های امواج زمین به هوا ، و اینترنت برای پشتیبانی از تولیدات استدیو‌های تلویزیونی شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه و اخبار زنده صدای آمریکا، استفاده می‌کند.
توزیع اخبار و اطلاعات
دفتر مهندسی از پلت‌فرم‌های مختلف پخش استفاده می‌کند تا از فرصت‌های جدید برای دریافت برنامه‌ها و کنش متقابل و نیز مبارزه با سانسور، استفاده کرده و اخبار و اطلاعات را در سطح جهان توزیع نماید. حامل‌های توزیع برنامه‌ دفتر مهندسی عبارتند از یک شبکه ماهواره‌ای راه دور، قابلیت‌های اینترنتی، فرستنده‌هایی در سراسر جهان، دستگاه‌های موبایل، و تلاش‌های انجام گرفته در جهت مبارزه با سانسور. همه اشکال رسانه‌ای هیأت مدیران خبررسانی در سال گذشته با سانسور مواجه بوده‌اند.
برخی کشورها خبررسانی مستقیم را مسدود نموده‌اند، برخی پخش محلی از طریق وابسته‌‌ها را محدود یا ممنوع کرده‌اند و یا وب‌سایت‌های اینترنتی هیأت مدیران خبررسانی را مسدود کرده‌اند. دفتر مهندسی تمهیدات فنی خلاقانه‌ای اتخاذ کرده تا بر این موانع فایق آمده و برنامه‌ها را به صورت کارآمدی توزیع نماید.
شبکه ماهواره‌ای
دفتر مهندسی شبکه پیچیده‌ای از پخش ماهواه‌ای را مستقر و مدیریت می‌کند تا برنامه‌های ویدئویی و رادیویی هیأت مدیران خبررسانی را پخش نماید. این شبکه مراکز تولید در واشنگتن، میامی و پراگ (جمهوری چک) را به ایستگاه‌های فرستنده در اقصی‌نقاط جهان و همچنین در برخی بازارها مستقیما به مخاطبین خانگی وصل می‌نماید.
هیأت مدیران خبررسانی سرویس‌های انتقال امواج ماهواره‌ای را اجاره کرده و این سرویس‌ها را مطابق با نیازهای در حال تغییر خبررسانی تنظیم می‌کند. دفتر مهندسی با اتکاء به ظرفیت افزوده و تبدیل ابزار آنالوگ به دیجیتال، کارآیی مجموع شبکه ماهواره‌ای را بهبود بخشیده. ارسال دیجیتالی برنامه‌ها ظرفیت، انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی بیشتری در مجموع عملیات‌های شبکه‌ای پدید می‌‌آورد. در کنار انحلال برخی ایستگاه‌های فرستنده هیأت مدیران خبررسانی در چند سال گذشته، دفتر مهندسی نیز تأسیسات ماهواره‌ای را به منظور ارائه خدمات بهتر در سطح جهان تقویت کرده است. دفتر مهندسی از فیبرهای نوری نیز در جاهایی که صرفه اقتصادی دارند برای انتقال برنامه‌ها و به منزله مکملی برای شبکه‌ ماهواری استفاده می‌کند.
"مرکز کنترل شبکه " (NCC) دفتر مهندسی - مرکز 24 ساعته عملیات‌ها و همچنین محل مرکزی پخش برای تمام سیستم‌های فرستنده هیأت مدیران خبررسانی - جریان سیگنال‌های الکترونیکی از خبررسان‌های مختلف به مخاطبین را همانگ می‌سازد. "مرکز کنترل شبکه " زمانبندی و سوئیسچینگ بیش از 500 مدار ماهواره‌ای و فیبری را که برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی را حمل می‌کنند، بر عهده دارد. علاوه بر این، مرکز کنترل شبکه معمولا کدگذارهایی که برای پخش اینترنتی بیش از 70000 ساعت برنامه زنده و 24000 ساعت برنامه عندالمطالبه روزانه به کار می‌روند، را مدیریت می‌کند.
دفتر مهندسی تلاش نموده تا از مسدود شدن برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی توسط دولت‌های دشمن جلوگیری کند. در اوایل ماه می 2009، دولت ایران با هدف سانسور اخباری که در مورد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در 12 ژوئن وارد کشور می‌شدند، تلاش برای مسدود نمودن کانال‌های ماهواره‌ای را افزایش داد. دولت ایران امواجی را که از ماهواره‌ها به گیرنده‌های خانگی ارسال می‌شدند مسدود کرده و همچنین در یک اقدام غیرقانونی برنامه‌ای برای مسدود کردن ارسال امواج از سطح زمین به ماهواره‌ها را آغاز نمود.
دفتر مهندسی با اختصاص فرکانس‌های اضافی در دیگر ماهواره‌ها مبارزه‌ای موفقیت‌آمیز با پارازیت‌افکنی دولت ایران آغاز کرد. این تلاش‌ها به شبکه خبر فارسی صدای آمریکا اجازه داد تا برنامه‌های خود را از شش ماهواره و در هفت کانال متفاوت پخش نماید. دفتر مهندسی در واکنش به اقدام دولت آذربایجان در تعطیل کردن پخش برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی توسط نمایندگی‌ها، سریعا یک کانال مشترک پخش برای صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در ماهواره "تورک‌ست " راه‌اندازی نمود.
در سال مالی 2009، دفتر مهندسی یک پروژه دو ساله اتصال جهانی برای برنامه زنده الیوم شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه، را با موفقیت به انجام رساند. در این برنامه از طریق پیوندهای متقابل ویدئویی و کامپیوتری، استدیو‌های مستقر در قاهره، بیروت، بیت‌المقدس و دوبی به استدیو‌های شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه در ویرجینیا متصل شدند. دفتر مهندسی تجهیزات ماهواره‌ای ایستگاه فرستنده تعطیل شده در مراکش و همچنین یکی از ایستگاه‌ها در گرین‌ویلی، کالیفرنیا را مورد استفاده مجدد قرار داد و بدین ترتیب در هزینه‌های استقرار یک تکنولوژی فرستنده جدید برای فرمت MPEG4 صرفه‌جویی کرد. این امر باعث کاهش هزینه‌های عملیات‌های ماهواره‌ای شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه شد.
دفتر مهندسی به منظور ایجاد یک شبکه پخش ماهواره‌ای منسجم در سال 2009 نیز دو سیستم ماهواره‌ای مستقر در ساختمان مرکزی سابق رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و نیز در تأسیسات تعطیل شده آلمان را به محل جدید رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در پراگ منتقل نمود. دفتر مهندسی در حین انتقال قادر بود که اخبار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را در بقیه شبکه پخش جهانی توزیع نماید. در واشنگتن دفتر مهندسی 30 قطعه از تأسیسات ارتباطات راه دور، 4 آنتن متوسط و بزرگ و چندین آنتن فرستنده موج متوسط را از سقف ساختمان "پاتریک هنری " برداشت. دفتر مهندسی، سوئیچ قدیمی تلفن در ساختمان‌های کوهن و سویتزر را نیز با یک سوئیچ جدید که دارای 900 تلفن فرعی برای دفاتر هیأت مدیران خبررسانی است جایگزین نمود. دفتر مهندسی تمام این کارها را بدون ایجاد مزاحمت در فرایند پخش برنامه‌ها و یا محیط‌های کاری انجام داد.
حضور در اینترنت
در سال مالی 2009، دفتر مهندسی طراحی، کاربری، و قابلیت‌های کنش متقابل صفحات وب صدای آمریکا را بهینه‌سازی نمود تا اطمینان حاصل شود سرویس‌های زبان‌های خارجی آمریکا حضور فعالی در اینترنت دارند. صدای آمریکا در سپتامبر 2008، یک وب‌سایت پرطرفدار (USAVotes2008.com) را‌ه‌اندازی نمود که به انتخابات ریاست‌جمهوری و مراسم تحلیف اختصاص داشت.
صدای آمریکا از طریق این وب‌سایت اولین فایل‌های ویدئویی با کیفیت بالا (HD) را ارائه نمود. در تابستان 2009، صدای آمریکا شروع به استفاده از نرم‌افزار مدیریت محتوای وب برای بهبود نحوه ارائه صفحات وب در سرویس‌های اسپانیولی، اردو و روسی نمود. این رهیافت باعث انعطاف‌پذیری بیشتر سرویس‌های زبان‌های خارجی می‌گردد، گزینه‌های نمایش رسانه‌ای را افزایش می‌دهد و توانایی کارمندان غیرفنی برای طراحی و بروزرسانی صفحات وب و نیز برقرار کنش متقابل با مخاطبین‌شان را افزایش می‌دهد.
دفتر مهندسی در راستای اهداف هیأت مدیران خبررسانی در ارائه دسترسی آسان به تولیدات این سازمان، به پخش اینترنتی تولیدات ادامه می‌دهد. دفتر مهندسی در سال 2009، اقداماتی آغاز نمود تا سرویس‌های اینترنتی را هم‌راستا با برنامه امنیت فضای مجازی و در جهت استقرار برنامه "ارتباط اینترنتی ایمن " (TIC) دولت آمریکا آماده سازد.
برنامه ضدسانسور اینترنتی
دفتر مهندسی در سال 2009، به ارائه ابزارهایی برای تسهیل دسترسی به اینترنت بدون سانسور ادامه داد. در برنامه ضدسانسور اینترنتی با فعالیت‌های دولت‌هایی چون چین و ایران برای مسدود نمودن دسترسی به وب‌سایت‌های صدای آمریکا، رادیو آسیای آزاد و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مقابله می‌شود.
دولت چین با استفاده از ترکیبی متشکل از کنترل‌های فنی، قانون‌گذاری و تجسس، روش‌های پیچیده خود در محدودسازی دسترسی به اینترنت را گسترش می‌دهد. ایران سر و صدای زیادی در مورد ابزار کنترلی خود به راه انداخته و ادعا می‌کند تقریبا تمام ترافیک اینترنتی ورودی و خروجی کشور را کنترل می‌کند. دفتر مهندسی در واکنش بدین نوع اقدامات، رهیافت‌ها و تکنیک‌های مبارزه با سانسور اینترنتی را اصلاح و بروز رسانی می‌کند.
واحد مهندسی روزانه 8 میلیون خبرنامه الکترونیکی در مورد خلاصه اخبار، دستورالعمل‌هایی برای دور زدن فیلترهای دولتی و لینک وب‌سایت‌های پروکسی، به ایمیل کاربران چینی و ایرانی ارسال می‌کند تا آنها بتوانند به وب‌سایت‌های صدای آمریکا، رادیو آسیای آزاد و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و سایر وب‌سایت‌های فیلتر شده دسترسی یابند.
پس از انتخابات 2009 در ایران، ترافیک وب‌‌سایت‌های معرفی شده صدای آمریکا برای کاربران ایرانی بسیار بالا رفت. واحد مهندسی نیز به سرعت پهنای باند اضافی و ظرفیت سرور مورد نیاز برای پشتیبانی از این ترافیک بالا را ارائه کرد. در اوج بحران‌های انتخاباتی ایران، حجم بازدید وب‌سایت‌های شبکه خبر فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا (رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی) از طریق نرم‌افزارها و پروکسی‌وب‌های ضد سانسور روزانه تقریبا بالغ بر 396000 نفر شد.
علاوه بر این، دفتر مهندسی با دیگر سازمان‌ها نیز همکاری می‌کند تا نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای ویژه هیأت مدیران خبررسانی را تولید نماید. این نرم‌افزار، پس از دانلود، دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های فیلتر شده به مانند صدای آمریکا را پنهان می‌کند. در زمان بحران‌های انتخاباتی ایران این نرم‌افزار بسیار موفق بود و کاربران از آن برای دسترسی به سرورهای هیأت مدیران خبررسانی استفاده می‌کردند.
سایت‌های فرستنده امواج
دفتر مهندسی شبکه‌ای جهانی متشکل از 80 سایت فرستنده را مدیریت می‌کند. این سایت‌ها امواج فرکانس بالا (موج کوتاه)، امواج متوسط (AM)، ‌موج FM،‌ و امواج تلویزیونی را منتشر می‌کنند. دفتر مهندسی همچنین در 23 تأسیسات فرستنده امواج در 14 کشور زمان پخش اجاره کرده است. هیأت مدیران خبررسانی برای ارزیابی کارایی فنی فرستنده‌های اینترنتی و رادیویی در ایستگاه‌های دوردست، از سیستم‌های ارزیابی ماهواره‌ای، تلفنی و اینترنت-محور استفاده می‌کند.
دفتر ارزیابی هیأت مدیران خبررسانی در سراسر جهان، متشکل از 45 ارزیاب‌ انسانی پاره ‌وقت و سیستم‌های ارزیابی راه ‌دور، هر هفته بیش از 50000 مشاهده در مورد برنامه‌های پخش شده هیأت مدیران خبررسانی جمع‌آوری می‌کند. دفتر مهندسی از این داده‌ها برای سنجش دریافت و شنیده شدن برنامه‌ها، تطبیق با جدول‌ زمانبندی پخش برنامه‌ها، ارزشیابی قراردادهای اجاره و جایگزاریی [در میان برنامه‌های شبکه‌های وابسته]، ارزیابی تأثیر پارازیت‌افکنی، و پرهیز از تداخل برنامه‌ها با دیگر خبررسان‌های بین‌المللی استفاده می‌کند.
دفتر مهندسی پس از تعطیل شدن سایت‌های فرستنده بررسی‌های جامعی انجام می‌دهد تا تجهیزات این ایستگاه‌ها را به بهترین نحو در جای دیگری مورد استفاده قرار دهد. در سال مالی 2009، دفتر مهندسی "ایستگاه فرستنده دلانو " در فیلیپین را تعطیل نمود و تجهیزات آنجا را به سایت فرستنده تینانگ ارسال نمود تا در آنجا جایگزین تجهیزات قدیمی شوند. دفتر مهندسی مدولاتورهای ایستگاه تعطیل‌شده مراکش را جایگزین فرستنده‌های موج کوتاه در سریلانکا و ایستگاه اودورن در تایلند نمود. دفتر مهندسی یک فرستنده موج کوتاه قوی را از ایستگاه فرستنده تعطیل شده در یونان به تأسیسات ارزو متعلق به تله‌رادیوکوم در تاجیکستان فرستاد. در این کشور هیأت مدیران خبررسانی از تله‌رادیوکوم زمان پخش اجاره نموده است. انتظار می‌رود در اوایل سال 2010، برنامه بروزرسانی قابلیت‌های فرستنده موج کوتاه این ایستگاه به پایان برسد.
دفتر مهندسی به منظور پشتیبانی از توسعه پخش برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی در موج FM در مناطق پرجمعیت، 72 فرستنده تمام وقت FM به موجودی فرستنده‌های خود افزوده است. این پروژه شامل فرستنده‌هایی برای صدای آمریکا و رادیو افغانستان آزاد (رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی) در پنج شهر افغانستان و نیز رادیو دیوا (صدای آمریکا) در سه شهر دیگر است. سرویس FM رادیو سوا از 39 ایستگاه FM مستقر در فلسطین و ده کشور خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌شود. فرستنده FM در نابلوس، فلسطین، فعالیت خود را از مارس 2009 آغاز نمود. فرستنده FM رادیو سوا در وادمدنی و بندر سودان پس از اخذ مجوز از دولت سودان وارد کار خواهد شد. رادیو سوا در نظر دارد در سال مالی 2010 پخش موج FM را در سودان، عمان و سودان آغاز نماید.
ارائه برنامه در عراق
یکی از مهمترین فعالیت‌های دفتر مهندسی ارائه پوشش تلویزیونی و موج FM در عراق است. هم‌اکنون هیأت مدیران خبررسانی در عراق دارای 13 ایستگاه FM، هر کدام با دو فرستنده است که یکی به رادیو سوا و دیگری به صدای آمریکا و رادیو آروپای آزاد/ رادیو آزادی اختصاص دارند. در سال مالی 2009، دفتر مهندسی طرحی برای استقرار یک ایستگاه در شهر بعقوبه ارائه کرد که انتظار می‌رود در اواخر سال مالی 2010 وارد فعالیت شود. دفتر مهندسی پس از اخذ مجوزهای لازم از دولت کویت یک فرستنده FM در این کشور نصب خواهد کرد تا در سال مالی 2010 برنامه‌های رادیو فردا را در جنوب عراق پخش نماید. دفتر مهندسی به پروژه استقرار چهار ایستگاه تلویزیونی زمینی و اجاره یک مرکز دیگر برای پخش برنامه‌های تلویزیون الحرة ادامه می‌دهد.
پخش برنامه در مناطق مرزی افغانستان- پاکستان
هیأت مدیران خبررسانی به منظور بهبود پخش برنامه در مناطق پشتو زبان در منطقه مرزی بحران‌زده بین افغانستان و پاکستان یک سیستم موج متوسط 200 کیلوواتی در نزدیک یکی از شهرهای کلیدی افغانستان ایجاد می‌کند. این تأسیسات حیاتی، علی‌رغم وجود چالش‌های لجستکی و امنیتی فراوان، نزدیک به اتمام بوده و انتظار می‌رود در اوایل سال 2010 شروع به کار کند.
پخش برنامه در آفریقا
دفتر مهندسی یک استراتژی سه مرحله‌ای برای پخش برنامه در آفریقا ارائه نموده است. استراتژی مذکور عبارت است از: هدف قرار دادن شنونده‌های موج FM در بازارهای بسیار مهم، بازاریابی تولیدات تلویزیونی انگلیسی زبان در نماینده‌های تلویزیونی در بازارهای کلیدی، و پخش اخبار از طریق پلت‌فرم‌های دیجیتالی. در سال مالی 2009، دفتر مهندسی پروژه "صدای آمریکا اکسپرس " را برای تسهیل پخش صدا و متن در ایستگاه‌های وابسته در آفریقا، به طور موفقیت‌آمیزی عملیاتی نمود. دفتر مهندسی در حال توسعه این توانمندی در دیگر نقاط قاره آفریقا است. بکارگیری یک سیستم تولید ویدئویی جدید در صدای آمریکا جریان کاری دیجیتالی را شایع نموده و خبررسان‌ها را قادر خواهد ساخت که محتوای ویدئویی/ صوتی را به راحتی تولید نموده و برای پخش از طریق اینترنت و یا دستگاه‌های موبایل بی‌سیم آماده نماید. دفتر مهندسی زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای لازم برای پشتیبانی از پخش برنامه‌ها در بازارهای آفریقایی در سال‌های آتی را آماده می‌نماید. برنامه‌های مذکور از طریق تلویزیون، سرویس پیام کوتاه تلفن‌های همراه و اینترنت پخش خواهند شد.
دفتر مهندسی به پشتیبانی فنی از یک نماینده FM در موگادیشو، ‌سودان ادامه می‌دهد. در سال مالی 2009،‌ دفتر مهندسی همکاری نزدیکی با دفتر بازاریابی اداره خبررسانی بین‌المللی آغاز نمود تا پروژه‌های FM را در موگاشیدو و هارگسیا در منطقه سومالی‌لند کشور پیاده سازد. پخش موج FM از هارگسیا از اواخر سال مالی 2009 آغاز شد و انتظار می‌رود پخش تمام وقت برنامه‌ها از تأسیسات موگادیشو نیز از اواسط سال مالی 2010 آغاز گردد. علاوه بر این، دفتر مهندسی به پشتیبانی از تقسیم زمان پخش بین رادیو سوا و سرویس سومالی صدای آمریکا از فرستنده موج متوسط مستقر در جیبوتی ادامه می‌دهد.
دفتر مهندسی در حال پیاده‌سازی یک پروژه رادیویی تلفنی در جنوب قاره آفریقا است که به مخاطبین زیمبابوه‌ای امکان می‌دهد از طریق برقراری تماس تلفنی با موبایل‌هایشان به اخبار رادیو گوش دهند. دفتر مهندسی این سیستم را مطابق با نیازهای صدای آمریکا تعبیه نموده. هم‌اکنون مذاکراتی با شرکت‌های خدمات تلفنی در زیمبابوه برای میزیانی این سرویس در حال انجام هستند.
پخش برنامه برای کره شمالی
دفتر مهندسی به پخش برنامه‌های صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد برای کره شمالی ادامه می‌دهد. هیأت مدیران خبررسانی پس از اجاره زمان از ایستگاه موج کوتاه در شرق مغولستان در مارس 2008، شروع به پخش برنامه از یک فرستنده موج متوسط اجاره‌ای در کره جنوبی در ژانویه 2009 نمود. دفتر مهندسی در ژانویه 2010 به تعداد فرستنده‌های اجاره‌ای خود افزود تا ارائه سرویس موج کوتاه به کره شمالی را بهبود بخشد.
زیرساخت
دفتر مهندسی بر زیرساخت‌های فیزیکی و مجازی که فعالیت‌های انتقال برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی در دفتر مرکزی در واشنگتن و یا سایر تأسیسات در اقصی‌نقاط جهان بر اساس آنها انجام می‌گیرند، نظارت می‌کند. شبکه سازمان به کامپیوتر‌های رومیزی در واشنگتن امکان می‌دهند که هم به صورت درون‌سازمانی و هم با دیگر کامپیوتر‌ها در دیگر بخش‌های جهان ارتباط برقرار کنند. تکنولوژی اطلاعات، امنیت مجازی، ارتباطات راه دور، مدیریت تأسیسات، و همچنین تداوم پخش برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی از مسؤولیت‌های مهم دفتر مهندسی محسوب می‌شوند.
تکنولوژی اطلاعات
دفتر مهندسی به ارائه تخصص‌های فنی و همچنین پشتیبانی عملیاتی از 2700 کامپیوتر رومیزی سازمان در مرکز اصلی هیأت مدیران خبررسانی و همچنین جاهای دیگر ادامه می‌دهد.
سرورهای سازمان که توسط دفتر مهندسی مدیریت می‌شوند، پردازش و کنترل مرکزی فعالیت‌‌های نرم‌افزاری را بر عهده دارند.
دفتر مهندسی علاوه بر پشتیبانی فنی از فرمت‌های جدید و نوآورانه پخش به مانند پادکست‌ها، پیامک، "چت‌های آنلاین " و دیگر فعالیت‌های چند رسانه‌ای، سیستم انتشار وب و سرویس‌های میزبانی وب برای وب‌سایت‌های چندرسانه‌ای تمام سرویس‌های زبان‌های خارجی صدای آمریکا را انجام می‌دهد. دفتر مهندسی علاوه بر این برنامه‌های جدیدی را نیز مدیریت می‌کند که به کاربران در کشورهای دچار سانسور اینترنی امکان می‌دهند به تولیدات هیأت مدیران خبررسانی و وب‌سایت‌های آن دسترسی یابند.
دفتر مهندسی در حال کسب آمادگی برای انتقال به سرورهای مجازی است. این امر باعث ساده‌تر شدن کارکردهای سیستم و مدیریت کارآمدتر سیستم‌های سرور فایل‌های کامپیوتری می‌شود. سیستم ویدئویی "دالت‌پلاس "، که در چندین سرویس زبان‌های خارجی به کار گرفته شده، این سرویس‌ها را قادر می‌سازد تمام مراحل تولید و پخش برنامه‌های ویدئویی را در یک محیط کاملا دیحیتالی انجام دهند. دفتر مهندسی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا زیرساخت فنی را در راستای دستیابی به اهداف سازمان تنظیم کند - از اطمینان از ایمن بودن ایمیل‌ها و دیگر فایل‌های خودکار سازمان گرفته تا پشتیبانی از تکنولوژی‌های کامپیوتر محوری که آخرین امکانات تولید برنامه‌های ویدئویی و صوتی دیجیتالی را ارائه می‌کنند.
امنیت مجازی
دفتر مهندسی چندین لایه امنیت مجازی برای سیستم‌های کامپیوتری و زیرساخت‌های تکنولوژی اطلاعات هیأت مدیران خبررسانی فراهم آورده است. این امر باعث حفاظت از داده‌ها شده و همچنین میزان حوادث امنیتی را در مقایسه با دیگر سازمان‌های دولتی کاهش داده است. دفتر مهندسی در برنامه‌ای به منظور یافتن روش‌هایی بهتر برای حفاظت از شبکه‌ها، پایگاه‌های داده و کامپیوتر‌های رومیزی از حملات مخرب، ساختار و طبقه‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی خود را مطابق سطوح ریسک تنظیم نمود و نیز به توسعه برنامه‌های امنیتی و تشخیص و معرفی سیستم‌های با ریسک بالا ادامه داد.
تأسیسات
دفتر مهندسی به منظور تداوم کیفیت بالای فعالیت‌های فیزیکی مرکز اصلی هیأت مدیران خبررسانی در واشنگتن به پشتیبانی تأسیساتی و ساختمانی این مرکز ادامه می‌دهد. نیازهای تأسیساتی و ساختمانی مرکز عبارتند از: تولید انرژی، تدارک نیروی الکتریکی، نوسازی دفاتر، نقاشی، روشنایی، ذخیره‌سازی و انبار گردانی. دفتر مهندسی در سال مالی 2009 بر مسائل بهداشتی و ایمنی ساختمان و نیز مدیریت دارایی‌ها در واشنگتن و خارج متمرکز بود. این فعالیت‌های پشت صحنه، کارآیی عملیات‌های خبررسانی را افزایش داده و کارکنان هیأت مدیران خبررسانی را قادر ساخته وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.
تداوم عملیات‌ها (COOP)
دفتر مهندسی مدیریت برنامه‌های بازسازی بلایا در هیأت مدیران خبررسانی را بر عهده دارد. این امر سازمان را قادر می‌سازد که وظایف خبررسانی اصلی را در هنگام بروز خرابی‌های بزرگ شبکه‌ای در مجموعه اصلی ارتباطات راه دور و تولید در واشنگتن، ادامه دهد. در صورت اعلان وضعیت اضطراری فدرال، تجهیزات رادیویی انبار شده در تأسیسات "واحد تداوم عملیات‌ها " در "سازمان مدیریت اضطراری فدرال " (FEMA) سریعا به صورت پنج استدیو درآورده می‌شوند.
در این صورت و تا زمان رسیدن خبررسان‌های محلی به تأسیسات واحد تداوم عملیات‌ها،‌ اداره لندن هیأت مدیران خبررسانی وظیفه پخش برنامه‌ها را بر عهده خواهد گرفت. استدیو‌های برپا شده می‌توانند به ده زبان دارای بالاترین اولویت در صدای آمریکا خبررسانی نمایند اما فقط در صورت اعلان وضعیت اضطراری فدرال وارد چرخه می‌شوند.
دفتر مهندسی به منظور ارائه قابلیت‌های پخش اضافی برای مقاصد آموزشی و یا دیگر وضعیت‌های اضطراری در سال 2008 شروع به ساخت تأسیساتی در سایت "سازمان مدیریت اضطراری فدرال " نمود تا به صورت محدود توانایی خبررسانی رادیویی و تلویزیونی در این محل برقرار شود. ایجاد فضای فیزیکی و زیرساخت‌های لازم برای استدیوی تلویزیونی در سال مالی 2009 پایان یافت. دفتر مهندسی به محض آماده شدن منابع لازم، این ساختمان تازه تأسیس را به تجهیزات استدیویی رادیویی و تلویزیونی مجهز خواهد نمود.
اهداف اجرایی در سال مالی 2011
در سال مالی 2011 نشانگر عملکرد "شاخص کارآیی ماهواره‌ای "، که میزان توانایی شبکه ماهواره‌ای در دسترسی به خانوارهای دارای تلویزیون را نشان می‌دهد، 11.5 بود.
این شاخص پنج معیار را در نظر می‌گیرد:
1) پوشش ماهواره در ساعات پخش برنامه‌ها از کانال Channel-hours
2) پوشش به آنتن‌های کوچک (سه متر یا کمتر)
3) انعطاف‌پذیری بر اساس منطقه زمانی به منظور حصول اطمینان از پخش برنامه‌ها در ساعات اوج حضور مخاطب
4) تعداد خانوارهایی که به برنامه‌ها دسترسی دارند
5) توانایی برنامه‌رسانی به دیگر ماهواره‌ها به عنوان بخشی از شبکه.
امتیاز شاخص هیأت مدیران خبررسانی در سال مالی 2009 افزایش زیادی یافت زیرا این سازمان توانست با افزایش شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای بر پارازیت افکنی دولت ایران فایق آید. در سال مالی 2011 با افزایش ظرفیت تلویزیون ماهواره‌ای به منظور برآورده ساختن نیازهای فزاینده، شاخص کارآیی ماهواره‌ای نیز افزایش خواهد یافت.
"شاخص قدرت سیگنال رادیویی " برای سال مالی 2011، 2.70 تعیین گردیده است. این شاخص دسترسی مخاطبین هدف به سیگنال‌های رادیویی موج متوسط و کوتاه در کشورهای خارجی را می‌سنجد. از آنجایی که مدل پخش هیأت مدیران خبررسانی از پخش موج کوتاه به موج FM، تلویزیون، اینترنت و دستگاه‌های موبایل تغییر یافته است، بنابراین دفتر مهندسی فرستنده‌های موج کوتاه و متوسط باقیمانده را به دقت گلچین نموده تا خدمات این نوع فرستنده‌ها به مخاطبین هدف را تقویت نماید.
افزایش‌ در برنامه‌های سال مالی 2011
ارتقاء عملیات‌ها و توزیع ماهواره‌ای جهانی (4.3 میلیون دلار)

هیأت مدیران خبررسانی قصد دارد ظرفیت توزیع ماهواره‌ای جهانی خود و نیز قابلیت‌های "مرکز کنترل شبکه " (NCC)، قلب سیستم توزیع ماهواره‌ای جهانی هیأت مدیران خبررسانی، را تقویت کند. این امر می‌تواند تضمین‌کننده میزان ظرفیت و توانمندی مناسب سیستم توزیع ماهواره‌ای جهانی هیأت مدیران خبررسانی برای پشتیبانی از برنامه‌های نهادهای تابعه هیأت و نیز برآورده ساختن الزامات فزاینده‌ آنها، بالاخص در حوزه فرستنده‌های تلویزیونی، باشد.
توسعه FM، و رسانه‌های جدید و دیجیتالی (1.3 میلیون دلار)
هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند فعالیت‌هایی که به قسمت‌های مختلف سازمان اجازه می‌دهند از دارایی‌های دیجیتالی قرار داده شده در پلت‌فرم‌های رسانه‌ای متعدد استفاده کنند، ادامه یابد. این پیشنهاد چهارچوبی برای شبکه‌سازی، ذخیره‌سازی و دیگر قابلیت‌های لازم در حوزه پهنای باند به منظور پشتیبانی از تعداد فزاینده دارایی‌های دیجیتالی، ارسال فایل‌های دیجیتالی بزرگ، و دیگر انواع در حال گسترش رسانه‌های جدید، فراهم می‌آورد. این برنامه به هیأت مدیران خبررسانی اجازه خواهد داد تا شبکه FM را در آفریقا و افغانستان نیز توسعه دهد.
کاهش‌های برنامه‌های سال مالی 2011
فرستنده‌ها

هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند عملیات‌های برخی از سایت‌های فرستنده این سازمان در خارج مجددا سازماندهی گردند. هیأت مدیران خبررسانی مالکیت این تأسیسات را حفظ خواهد نمود؛ اما عملیات‌های این سایت‌ها را به صورت اجاره‌ای در اختیار طرف سوم قرار خواهد داد (1.5 میلیون دلار). علاوه بر این، پیشنهادهای ارائه شده در مورد حذف خبررسانی به برخی زبان‌ها باعث کاهش هزینه‌های پخش خواهد شد (0.91 میلیون دلار).
هزینه‌های عملیاتی و خدمات قراردادی
در درخواست بودجه سال مالی 2011 برای "خدمات فنی و مهندسی " شاهد کاهش در هزینه‌های عملیاتی و مناصب (2.3 میلیون دلار) و نیز کاهش در خدمات قراردادی از طریق بهبود عملکردها (0.8 میلیون دلار) هستیم.
هیأت مدیران خبررسانی بودجه درخواستی سال مالی 2011 برای "خدمات فنی و مهندسی " را 190.7 میلیون دلار اعلام می‌کند.           ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات