تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۱۶۲۷۱

زنان جنگ در دولت اوباما


پیشتر این موضوع در امور دیپلماتیک گفته می شد که زنان در عرصه قدرت به دلیل روحیات و تفکراتشان کمتر به فکر به راه انداختن جنگ هستند اما زنان در دولت اوباما بیشتر از دیگر مقامات زن در کشورهای جهان جنگ طلب و خواستار اعمال خشونت هستند.
به گزارش الف به نقل از پایگاه اینترنتی میدل ایست آن لاین، هیلاری کلینتون وزیر خارجه، سوزان رایس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل و سامانتا پاور یک مشاور ویژه باراک اوباما سه مقام زن ارشد در دولت آمریکا هستند که مواضع جنگ طلبانه و افراطی شان مشهور است. به نظر می رسد که این سه زن در کابینه دولت اوباما دقیقا اصول و سرمشق های نومحافظه کاران در آمریکا را پیاده می کنند. این سه زن معتقدند زمانیکه امریکا از اهرم نظامی و خشونت استفاده می کند، این به آمریکا افتخار و مشروعیت می دهد اما غافل از اینکه این نوع سیاست ها در چند سال اخیر ضربه جدی به اعتبار خدشه دار شده آمریکا در عرصه بین الملل وارد کرده است.
در مناقشه اخیر در لیبی نیز این سه مقام ارشد زن در دولت اوباما نقش مهمی در متقاعد کردن رئیس جمهور آمریکا در به راه انداختن جنگی دیگر علیه یک کشور مستقل ایفا کردند. هیلاری کلینتون، سوزان رایس و سامانتا پاور به طور جدی تلاش کردند تا اوباما را به اجرای درخواست های نومحافظه کاران آمریکا در حمله به لیبی راضی کنند.
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی به این موضوع اعتراف کرد که این سه مقام زن عامل اصلی آغاز حضور نظامی آمریکا در لیبی بودند. روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارش عنوان کرد که خانم "گیل اسمیت" دیگر مشاور امنیت ملی اوباما نیز خواستار انجام اقدام نظامی در لیبی شده بود. واشنگتن پس در این گزارش خود می نویسد: تصمیم اوباما برای حضور نظامی آمریکا در حمله به لیبی پیروزی برای نومحافظه کاران جنگ طلب در آمریکا محسوب می شود که در این میان سه مقام زن کابینه دولت (هیلاری کلینتون، سوزان رایس و سامانتا پاور) نقش ویژه ای را در به اجرا در آمدن درخواست های نومحافظه کاران ایفا کردند. این در حالی است که برخی از مقامات مرد ارشد در کابینه دولت اوباما از جمله "رابرت گیتس" وزیر دفاع، "تام دانیلون "مشاور امنیت ملی و "جان برنان" مسئول ارشد امور ضد تروریستی دولت اوباما با حمله نظامی به لیبی مخالفت کرده بودند.
سوزان رایس در جلسه رای گیری اخیر در مورد پیش نویس ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان لیبی به شدت تلاش کرد تا این پیش نویش با رای قاطع تصویب شود اما چند کشور که پیشتر با مداخله نظامی در لیبی مخالفت کرده بودند، به این پیش نویس رای ممتنع دادند. نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل حتی اعلام کرد که آمریکا حاضر است فراتر از قطعنامه سازمان ملل د رمورد لیبی عمل کند که این موضوع باعث اعتراض برخی از نمایندگان در شورای امنیت سازمان ملل شد.
آنچه به وضوح مشخص است نقش محوری چند مقام زن جنگ طلب و حامی اقدام نظامی در کابینه دولت اوباما است که به رغم مخالفت برخی مقامات ارشد مرد توانستند اوباما را به موافقت با حمله به لیبی متقاعد کنند. در این راستا هیلاری کلینتون نیز رایزنی های گسترده ای را برای جلب حمایت های بین المللی در مداخله نظامی در لیبی انجام داد. به نظر می رسد که زنان جنگ طلب در کابینه دولت اوباما تاثیرگذاری بیشتری در مقایسه با مردان دارند. مشخص است که این زنان جنگ طلب در دولت اوباما نمی خواهند از تجربیات دو جنگ عراق و افغانستان درس بگیرند و همچنان بر طبل جنگ و اقدام نظامی می کوبند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات