تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۱۷۷۸۷
موضع‌گیری رسمی ایران در مقابل ادعاهای عربستان

عربستان اسیر فتنه شده است


گروه سیاسی: پس از اظهارنظر مقامات بحرینی و کویتی علیه جمهوری اسلامی ایران، گویی در روزهای اخیر، نوبت به عربستان سعودی رسیده تا به گونه های مختلف، به تبلیغ علیه ایران بپردازند که در راس آن سخنان وزیر خارجه این کشور در مقابل اظهارات علی اکبر صالحی، اظهارات سفیر عربستان در مصر ،اظهارات عجیب شاه عربستان درباره برنامه های هسته ای ایران و حاشیه سازی فدراسیون فوتبال عربستان درباره میزبانی بازیهای جام ملت ها در ایران را می توان نام برد. بعضی از این ادعاهای عجیب روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه مطرح و موضع ایران در این خصوص اعلام شد .
این در حالی بود که دوشنبه گذشته عده ای از دانشجویان درمقابل سفارت عربستان سعودی در تهران تجمع کرده بودند و بعضی خبرگزاری ها نوشتند که آنها با پرتاب کوکتل مولوتف به سمت سفارت عربستان سعودی خشم خود را نسبت به جنایات این کشور نشان دادند.
رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود، در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسید اتهامات مقامات عربستانی علیه ایران به بحث ورزش نیز کشیده شده است و برخی از باشگاه های ورزشی عربستان اعلام کرده اند برای مسابقات فوتبال جام باشگاه های آسیا به دلیل ناامنی در ایران نمی آیند ، پاسخ داد: به نظر می آید این یک نکته هر چند ظاهر سیاسی دارد اما در واقع این است که ترس از شکست با توجه به قدرت تیم های باشگاهی کشور ما باعث شده برخی از تیم های کشورهای منطقه دست به دامن موضوعاتی شوند که به هیچ وجه صحت ندارد. بهتر است تیم های خود را تقویت کنند و تمرینات شان را افزایش دهند تا قدرت بیش تری پیدا کنند.
همچنین خبرنگاری گفت سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان اخیرا در واکنش به صحبت های صالحی، ایران را متهم به دروغ گویی، جعل، فتنه انگیزی و دخالت در امور منطقه کرده است در حالی که اخیرا مساجد مسلمانان در بحرین توسط نیروهای عربستان تخریب و آتش زده شد; موضع شما چیست؟ که مهمان پرست گفت: عربستان هرچه بیش تر در مسیری حرکت کند که خواسته رژیم صهیونیستی تامین شود و به اختلاف بین کشورها منجر شود مشخص می شود بیش تر اسیر این فتنه شده است. باید دقت کند و با هوشیاری و درایت خود را از این راه نجات دهد و متوجه باشند که یک برنامه کلی برای کشورهای منطقه توسط آمریکایی ها و صهیونیست ها طراحی شده که در نهایت در این برنامه هیچ کدام از این کشورها استقلال و اقتداری در آینده نخواهند داشت.
وی تاکید کرد: باید با درایت توجه کنند تنها کسانی که می توانند به ثبات و امنیت منطقه کمک کنند مردم هستند و باید مردم را در کنار خود داشت و اگر دولت ها از مسیر مردم فاصله داشته باشند ضعیف می شوند و با ضربه ای از سوی رژیم صهیونیستی و حامیان آن از پا در خواهند آمد. مسیر اشتباه و وارد شدن به فتنه ها باعث می شود اظهاراتی نسنجیده را شاهد باشیم.
بازی سیاسی در فوتبال
چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال عربستان طی نامه ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرده که بازی تیم های این کشور با ایرانی ها در لیگ قهرمانان آسیا را به دلیل ناامنی در کشور دیگری برگزار کنند! اما پس از آن رسانه ها، خبری مبنی بر تکذیب عدم حضور تیم های عربستانی در تهران به منظور برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا منتشر کردند که به نقل از سایت رسمی سعودی ها مطرح شده و حاوی نکات جدیدی بود. به گزارش فردا مسوولان فوتبال عربستان در حالی عدم حضور تیم های عربستانی در تهران را رد کرده اند که در متن منتشر شده در سایت رسمی خود از تضمین دادن مسوولان ایرانی خبر داده اندو نوشته اند: این مسائل ربطی به فوتبال ندارد و مسوولان ایرانی نیز تضمین داده اند هیچ مشکلی برای کاروان 4 تیم عربستانی پیش نمی آید.
اما از سوی دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران هر گونه تماس و نامه نگاری با فدراسیون عربستان را رد کرده و عنوان کردند این اقدامات سعودی ها جوسازی علیه ایران می باشد.
عباس ترابیان مسوول کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ضمن رد هر گونه تماس و نامه نگاری با فدراسیون عربستان خاطر نشان کرد: ما به فدراسیون عربستان تضمین نداده و تضمین هم نخواهیم داد; بلکه آنها هستند که باید به ما تضمین بدهند.
وی در ادامه تصریح کرد: مسوولین فدراسیون فوتبال عربستان بعد از این همه سال باید به این نکته رسیده باشند که وقتی مجری برگزاری مسابقاتFIFA وAFC هستند هیچ مقام دیگری حق دخالت در امور را نداشته و برقراری امنیت و دادن تضمینات امنیتی بر عهده این مجریان است.
رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال همچنین افزود: این حرف سعودی ها که گفته اند مسوولان ایرانی تضمین داده اند کاملا غیرحرفه ای است و کنفدراسیون فوتبال آسیا مجری برگزاری مسابقات است یکی از موارد انجام شدن مسابقه نیز بر قراری امنیت است.
ترابیان در پایان اظهارات خود خطاب به فدراسیون فوتبال عربستان گفت: شما اول مشکل خودتان در کشورتان را حل کنید بعد در خصوص امنیت سایر کشورها نظر بدهید.
همچنین علی کفاشیان هم گفت: "اقدام فدراسیون فوتبال عربستان کاملا غیرحرفه ای است و ایران همانند گذشته هیچ مشکلی برای میزبانی بازی های لیگ قهرمانان آسیا ندارد. "
به گزارش ایسنا رئیس فدراسیون فوتبال ایران در واکنش به نامه فدراسیون فوتبال عربستان مبنی بر این که بازی تیم های این کشور با ایرانی ها در لیگ قهرمانان آسیا در کشور دیگری برگزار کنند، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره از عربستان انتقاد کرد.
کفاشیان گفت: " این یک عمل کاملا غیر حرفه ای است. به نظر من این نظر خود فدراسیون فوتبال عربستان نبوده و احتمالا به دلیل مسایلی که در چند وقت اخیر روی داده از سوی دولت عربستان به آن ها تحمیل شده است. در حالی که تیم های قطری هم که پیش از این حاشیه سازی کرده بودند، بدون هیچ مشکلی در ایران حضور یافتند و بازی های خود را با نمایندگان ایران برگزار کردند.اصلا این مسایل ربطی به فوتبال ندارد و نباید سیاست را داخل ورزش کرد. "
پیش از عربستانی ها نیز باشگاه های قطری برای حضور در ایران بهانه آورده و ادعا کرده بودند ایران برای بازی امنیت کافی ندارد. در حالی کهAFC نیز این ادعای قطری ها را رد کرده بود و بازی های آن ها به میزبانی استقلال و سپاهان بدون هیچ مشکلی برگزار شد.
اظهارات پادشاه و وزیر خارجه عربستان
وزیر خارجه عربستان نیز دوشنبه گذشته در واکنش به اظهارات همتای ایرانی خود مبنی بر اشتباه ریاض در لشکرکشی به بحرین با تکرار ادعاهای گذشته ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرد.
به گزارش پایگاه خبری "الجزیره " قطر، "سعود الفیصل " در اظهاراتی خبری در واکنش به اظهارات "علی اکبر صالحی "، همتای ایرانی خود درباره دخالت عربستان در امور بحرین به دنبال لشکرکشی نیروهای سعودی به این کشور گفت: این اظهارات تنها موجب فتنه انگیزی و ناآرامی در منطقه می شود.
وزیر خارجه عربستان درباره ابراز نارضایتی مقامات ایرانی از کمک ریاض به دولت منامه برای سرکوب انقلابیون گفت: ما از ادامه سیاست ایران در دادن حق به خود برای دخالت در امور منطقه و کشورهای آن و نقض حاکمیت شان متاسفیم.
وی در ادامه ادعاهای خود با نادیده گرفتن لشکرکشی این کشور به بحرین برای سرکوب قیام مردمی که دخالتی آشکار در امور داخلی یک کشور با حاکمیت است، مدعی شد: واقعیت دخالت های ایران بزرگ تر از تلاش های این کشور در جعل و دروغگویی است.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه شنبه گذشته پس از دیدار و گفت و گو با "لوئیس المگرو" وزیر امور خارجه اروگوئه در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه سعودی ها راه خطایی را در پیش گرفتند، گفت: راه خطا، آثاری سلبی در آینده خواهد داشت. اصولا فرق حق و باطل این است که حرکت باطل زود نمودار می شود ولی حق یک مقدار طول می کشد. مثل ساختن ساختمان است که طول می کشد تا برای افکار عمومی جهان روشن شود. باطل مثل تخریب یک ساختمان است.
وزیر خارجه افزود: ورود به بحرین یک امر باطلی بود. فکر می کنند مردم را سرکوب کردند ولی این نارضایتی ها و ناخرسندی ها در دل مردم خواهد ماند و یقینا به سهولت نمی توانند از این اتفاق که رخ داده عبور کنند. این اشتباه بزرگی است که آنها مرتکب می شوند.
همچنین شنبه گذشته پادشاه عربستان در دیدار با گیتس نسبت به حمله اتمی ایران ابراز نگرانی کرد. روزنامه واشنگتن تایمز درباره دیدار رابرت گیتس با ملک عبدالله نوشت: پادشاه عربستان، از این زاویه از ناآرامی های منطقه ناراحت است که این بحرانها تا چه پایه بر نقش سعودی ها به عنوان عامل موازنه کننده ایران، آسیب می رساند.
به نوشته واشنگتن تایمز سعودی ها بیش از آنکه از استقرار دموکراسی در مصر نگران باشند نگران تهدیدی هستند که حمله نظامی یک ایران مجهز به جنگ افزارهای اتمی می تواند متوجه عربستان سعودی سازد. این اظهارات نشان می دهد عربستان و آمریکا توطئه تبلیغاتی جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دارند.
تهدید به حمله نظامی
پس از این اظهارات، گویی نوبت به سفیر این کشور در مصر رسید تا در اظهاراتی ضد ایرانی و کم سابقه، ایران را تهدید به حمله نظامی کند!
به گزارش خبرگزاری انتخاب، احمد القتان سفیر عربستان سعودی در مصر در مصاحبه با شبکه الحیات ادعا کرد: ما در عربستان سعودی مخصوصا ملک عبدالله از زمانی که وی ولیعهد بود تلاش کرده ایم که دست دوستی را به سوی ایران دراز کنیم به هر شکلی. اما متاسفانه، توطئه های ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس هرگز تمامی ندارد.
وی می افزاید: تا امروز، انها با توهم امپراطوری فارس زندگی می کنند.اظهارات اخیر ایرانیان عجیب و غریب است. انها عربستان سعودی را متهم به دخالت در امور بحرین کردند. این حقیقت ندارد و من می توانم آن را ثابت کنم.
احمد القتان مدعی می شود: این اتهامات زمانی از سوی ایران متوجه ما می شود که ایران هم در حال مداخله در امور لبنان ، عراق، مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
سفیر عربستان سعودی در مصر، می افزاید: وضعیت ما با ایران در منطقه به صورت وحشتناکی است. ما پیام قدرتمندانه و مهمی را به آنها منتقل کرده ایم: ما اجازه نقض امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس را نمی دهیم. امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس، خط قرمز ما در عربستان سعودی است. مطمئنا شما به یاد دارید که عربستان چگونه به حمله کویت پاسخ داد!
احمد القتان در ادامه ادعاهایش، می گوید: اهداف ایران در ایجاد یک شبکه جاسوسی در کویت چه بود؟ کل این قضیه هشدار دهنده است. ایران چندین سال است که جزیره های امارات را اشغال کرده است! و هنوز هم از هر نوع مذاکره ای در این مورد سرباز می زند! و حتی داوری بین المللی را هم قبول نمی کند!
وی با بیان این که "ما در عربستان سعودی خیلی از دست ایران رنج کشیدیم" ادعا کرد: بگذارید که به شما یادآوری کنم که ایران در سال 1986 و 1987 دو بار به آسمان عربستان سعودی حمله کرد. ما به آنها هشدار دادیم و زمانی که برای بار سوم این قضیه تکرار شد، ما هواپیماهای آنها را زدیم.
احمد القتان اضافه می کند: من فکر نمی کنم که سیاست ایران با سیاست مصر در یک خط است. ایران برنامه های خود را دارد. من از اعماق قلبم آرزو می کنم که مصر قادر باشد که ایران را متقاعد کند تا روابط همسایگی اش را حفظ کند و به کنوانسیون های بین المللی احترام بگذارد و دست از دخالت در کشورهای حاشیه خلیج فارس بردارد.
سفیر عربستان سعودی در مصر، در ادامه، تلویحا ایران را تهدید به حمله نظامی می کند و می گوید: من به این چیزی که می گویم اعتقاد دارم: امیدوارم ایرانی ها قدرت ما را امتحان نکنند. آنها نباید قدرت ما را تست کنند. انشالله، اگر آنها بخواهند کشورهای حاشیه خلیج فارس را بی ثبات کنند، ما توانایی مقابله با ایران را داریم. جالب اینجاست که مصاحبه کننده در پایان گفت وگو، از سفیر عربستان سعودی در مصر پرسید: آیا ایران مسئول آشوب و تظاهرات در عربستان هم هست؟سفیر عربستان، بدون اشاره به درگیری های سنگین در کشورش که روزهای متمادی ادامه داشت، پاسخ داد: کدام تظاهرات؟ همانی که 10 تا 15 نفر آمدند؟!
نگاهی به سخنان حسینیان
این اظهارات مقام عربستانی در حالی بیان شد که چند روز قبل ، روح الله حسینیان از نمایندگان اکثریت مجلس گفته بود: دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان به یک کشور دیگر قشون کشی می کند او نیز نیروهای نظامی خود را آماده کند.
وی در گفت وگویی درباره عملکرد دستگاه سیاست خارجی در قبال تحولات منطقه، تصریح کرد: دغدغه کسانی که معتقدند دستگاه سیاست خارجی از تحولات منطقه عقب افتاده، دغدغه درستی است. ما حتما باید در برابر اردوکشی دولت پادشاهی عربستان به بحرین و کشتار وسیع مردم مسلمان بحرین موضع قاطع تری می گرفتیم و یک موضع بین المللی اتخاذ می کردیم.
وی ادامه داد: حتی نظر من بر این بود که دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان قشون کشی می کند، ما هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کنیم و اجازه ندهیم مرزهای عربستان سعودی به ما نزدیک شود. حسینیان در پاسخ به اینکه استفاده از نیروی نظامی هیچ گاه در طول جمهوری اسلامی سابقه نداشته است، خاطر نشان کرد: اکنون یک فرصت استثنایی پیش آمده و نباید از این فرصت، به خاطر محافظه کاری کنار بکشیم و اجازه دهیم دشمنان ما در منطقه به اشغال نظامی بپردازند.
حسینیان اظهار داشت: به هرحال باید وزارت امور خارجه بیش از این تلاش می کرد و شکایت های بین المللی را علیه پادشاهی عربستان طرح می کرد و از سازمان کنفرانس اسلامی درباره کشتار مردم در بحرین استمداد می طلبید.
اما در مقابل ، حسن غفوری فرد درباره پیشنهاد استفاده از نیروی نظامی جهت کمک به مردم بحرین، این اقدام را خلاف قانون اساسی و نیازمند تشخیص فرمانده کل قوا دانست.
نماینده تهران در گفت وگو با خبرآنلاین درباره انتقادات برخی نمایندگان به عقب بودن دستگاه سیاست خارجی از تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، با تاکید بر اینکه تحولات خاورمیانه آنقدر سریع بوده که دستگاه دیپلماسی هیچ کشوری آمادگی لازم را برای آن نداشته است، وی تصریح کرد: تصمیم گیری درباره استفاده از نیروی نظامی به بحرین در مرحله اول با فرماندهی کل قوا است و در صورتی که ولی فقیه مصلحتی را تشخیص دهند، حتما انجام خواهد شد. اما طبق قانون اساسی این کار امکان ندارد و قانون اساسی این اجازه را نداده است، مگر اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در خطر باشد.
وی ادامه داد: اگر نخواهیم از اختیارات فرمانده کل قوا استفاده کنیم، به نظر می رسد که قانون اساسی این اجازه را به ما نمی دهد. اما اگر ولی فقیه تشخیص دهند که جهان اسلام در خطر است، می توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند.
به عقیده وی، ورود این گونه جمهوری اسلامی ممکن است دامنه کار را خیلی مشکل تر کند و حتما خاورمیانه دچار یک اشتعال عظیم خواهد شد که معلوم نیست که به کجا می رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات