تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۲۰۴۰۷
رئیس مجلس در دیدار با گروهی از خواهران:

راه برای کارهای اجتماعی خانم‌ها در جامعۀ آینده باز است


حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با گروهی از بانوان که به مناسبت روز زن با وی دیدار کرده بودند، طی سخنانی تاکید کرد: «انقلاب اسلامی، بیش از هر کس به نفع خانم‌ها بوده است.»
وی اظهار داشت: هر چه که دنیای به اصطلاح متمدن برای خانمها در نظر گرفته است، اسلام به طور سالم مورد نظر داشته است.
جمعی از خواهران مسئول بسیج سراسر کشور و خواهران شاغل در وزارت دفاع و سازمان‌های تابعه، در سالروز میلاد بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه‌ زهرا(س) با حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) به انتخاب این روز به عنوان روز زن اشاره کرد و گفت: این انتخاب از شما می‌خواهد که در راه اولین بانوی همه‌ی تاریخ بشریت تلاش کنید که هر چه بیشتر خودتان را به آن محیط مقدس نزدیکتر کنید. معلوم است که البته به مقام حضرت زهرا(س) هیچکس نمی‌رسد. او زنی است که بزرگترین مرد تاریخ، پیامبر اکرم(ص) دستشان را می‌بوسیدند و آنگونه به ایشان احترام می‌گذاشتند.
رئیس مجلس گفت: این از لطف خداوند است که الگویی برای شما قرار داده که هر چه تلاش بکنید و هر چه ترقی کنید باز هم میدان بیشتری برای شما هست. وجود حضرت زهرا(س) در تاریخ و وجود زنان زیادی در تاریخ مثل خدیجه، حضرت مریم، حضرت آسیه و زنان بزرگی که نامشان ذکر شده است، نشان می‌دهد که برای خانم‌ها مثل آقایان راه پرو از بسوی مقام عالی انسانیت باز است و این خودشان هستند که باید این راه را انتخاب کنند.
آقای هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به این که انقلاب اسلامی بیش از همه به سود خانم‌ها بوده است، اظهار داشت: این انقلاب راه سلامت را باز کرد و این کار خود شما کردید.
رئیس مجلس با تاکید بر این‌ که سهم خانم‌ها در انقلاب کمتر از آقایان نیست گفت: ما در مسیر صحیحی قرار گرفتیم. البته نه من و نه هیچ کس دیگری نمی‌تواند ادعا کند که محیط صددرصد اسلامی شده و همه‌ی حقوق و حدود خانمها اکنون با حقوق اسلامی منطبق گردیده است.
اکنون اشکالاتی از لحاظ افراط و تفریط هست. در بعضی موارد حقوق لازم، داده نشده است و در بعضی موارد هم که داده شده است، خانم‌ها خودشان، خودسانسوری می‌کنند و یک نوع افراط‌گری‌هایی انجام می‌دهند که مانع کارها می‌شود. آقای هاشمی رفسنجانی گفت: همین حرفهایی که رهبر عظیم‌الشان و امام عالیقدرمان مطرح کردند، بسیار عالی بود.
ما امروز مقامی را نداریم که صحیح‌تر و معتبرتر از حرف‌های ایشان را مطرح کند.
ایشان درباره‌ی‌ مقام حضرت زهرا(س) مطالبی را گفتند که تا امروز کسی آن مطلب را آن طور که لازم بود مطرح نکرده بود.
وی افزود: در مورد تکالیف خانمها، آنچه به شما مربوط می‌شود در مورد آموزش فنون دفاعی، امام حرف محکمی را مطرح کردند. البته این اصل اسلامی مورد قبول فقهاست. اما فقیهی مثل امام وقتی این را در روز زن و در شرایط فعلی در انظار مطرح می‌کنند. خیلی با ارزش می‌شود دو سه سال پیش، وقتی ما در مجلس، قانون نظام وظیفه را می‌گذراندیم یک تبصره‌ای داشتیم که دولت مکلف است وسایل آموزش نظامی خانمها را فراهم کند، ولی افراد نادانی هم بودند که به آن اعتراض کردند و فکر می‌کردند که این خلاف شرع است. لذا در مجلس و بیرون هم با آن مخالف می‌شد، اما امام وقتی امروز با قاطعیت این مطلب را به عنوان یک تکلیف مطرح کردند، این حرف خیلی بزرگی بود.
رئیس مجلس در زمینه‌ی فعالیت خانم‌ها گفت: راه برای کارهای اجتماعی خانمها در جامعه‌ی‌ آینده به نظر من کاملا باز است و روز به روز بازتر خواهد شد، منتهی با شرایط سالم. تمام این مشاغلی را که دنیای به اصطلاح مترقی برای خانمها در نظر گرفته است، ما هم می‌توانیم به طور سالم در نظر بگیریم. در فرهنگ غربی حضور خانمها در میادین اجتماعی مساوی با بی‌بند و باری و فساد و اختلاط زن و مرد است. ما این را قبول نداریم و می‌گوییم می‌شود که خانمها در میدان‌های اجتماعی باشند ولی فساد همراهش نباشد. کارهای اجتماعی را در حدی که به کودکان و خانواده و سلامت جامعه لطمه نخورد و مسئولیت مادری و همسری بخوبی انجام شود. می‌پذیریم، آن طور که تحمیل به خانم‌ها نشود که اینها زیر بار مسئولیت خانه‌داری و مسئولیت بچه‌داری و هم مسئولیت تهیه‌ مخارج زندگی خرد شوند.
آقای هاشمی رفسنجانی سپس گفت: در محیط سالم خیلی از مسایل حل میشود. من شنیده‌ام در بعضی از مدارس دخترانه خانم معلم‌ها و خانم‌ مدیرها آنجایی که هیچ مردی هم در کلاس وجود ندارد، بچه‌ها را مجبور میکنند با مقنعه‌ی سخت و باروی گرفته در جلسه باشند که این کار به دخترها خدمتی نمی‌کند. وقتی که نامحرم در مدرسه نیست، این کار، بچه‌ها را از حجاب عاصی میکند، معلم نباید بیخود تحمیل کند، بلکه باید آن منطق را بفهمد که چرا باید حجاب باشد. آنجا که حجاب لازم نیست، چه لزومی دارد که ما آن را تحمیل کنیم؟ همینطور در جاهایی که خانم‌ها وزرش می‌کنند، شنیده‌ایم در سالن‌های ورزش، خانم‌ها را با آنکه نامحرمی وجود ندارد مجبور می‌کنند که لباس‌هایی بپوشند که نتوانند خوب حرکت کنند ما از این کارهای افراطی نفعی نمی‌بریم. باید اسلامی حرکت کنیم. آنجا که نامحرم هست آن حدی که برای پوشیدن واجب است، یعنی غیر از دست‌ها و گردی صورت بقیه بدن باید پوشیده باشد. لباس‌ها هم نباید زننده و تحریک کننده باشد و آرایش‌های تند و تحریک کننده را هم انجام ندهند، اگر ما معتدل برخورد کنیم. من به خانم‌های مربی تاکید می‌کنم که خشکی نکنید. خشکی‌هایی که خدا از شما نخواسته است، از مردم نخواهید. به حدود شرع متعبد باشید و آن حدود را رفتار کنید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه اضافه کرد: در کارهای اجتماعی هم همینطور است. گاهی افراط و تفریط میشود. یک وقتی میخواستند در کلاس‌های دانشگاه بین خانم‌ها و آقایان دیوار بکشند ولی آن کار لزومی نداشت، لذا گفتند این کار را نکنید، حجاب باشد و اختلاط نباشد، ولی اگر در یک ردیف خانم‌ها و آقایان نشسته‌اند، حالا که ما هنوز امکانات نداریم، مشکل درست نکنید. البته من می‌دانم که بعضی که یک مقدار بی‌بند و بار هستند و حجاب را برای خود محدودیت می‌دانند مقاومت می‌کنند و در خیابان‌ها حتی به اندازه‌‌ی بیرون آوردن کمی از موی سرشان، سعی می‌کنند دهن‌کجی نمایند و خیال می‌کنند که این فتحی برای آنهاست! ولی رفته رفته و کم کم قانع شده و خودشان را با محیط توجیه می‌کنند، ولی هنوز مقاومت وجود دارد. البته اکثریت قریب به اتفاق، خانم‌های ما از صمیم دل اصرار به حفظ حجاب دارند. باید توجه داشت که ما در کشورمان افراد غیرمسلمان داریم که در دینشان مسئله‌ی‌‌ حجاب نیست بعضی هم اصلا ملحد هستند و اصلا عقیده ندارند، ولی آنها هم باید تا حدودی رعایت کنند.
آقای هاشمی رفسنجانی افزود: خانم‌ها می‌توانند در تمام کارهای سیاسی اجتماعی، خدماتی، تولیدی و اداری و هر چه هست شرکت کنند با حفظ امکانات خانواده و حفظ این توان که زن قدرت تحمل کار در خانه و خارج را داشته باشد و با توجه با اینکه در اسلام تکلیف تهیه‌ی مخارج به عهده‌ی‌ خانم‌ها نیست، ولی ممکن است آنها مایل باشند در توسعه‌ی زندگی شرکت کنند و خوب است که شرکت کنند و خدمت نمایند. بهرحال میدان‌ها باز است. وقتی که جنگ تمام شود و اقتصاد شکوفا شده و گسترش یابد، خواهید دید که ما نیروی انسانی کم داریم و آنوقت احساس نیاز به خانم‌ها زیاد خواهد شد. الان هم در میدان آموزش خانم‌ معلم خیلی کم داریم. در دانشگاه‌ها هم استادان زن بسیار کم داریم. در پزشکی متخصص زن بسیار نیاز داریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه خانم‌‌ها در سایه‌ اسلام همه چیز بدست می‌آورند، به تصویب قانون خدمت نیمه وقت بانوان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و این قانون را به نفع خانم‌ها و بسیار خوب توصیف کرد که به بانوان اجازه می‌دهد ساعات کار خود را در منزل و محل کار مشخص کرده و برای اداره‌‌ی امور زندگی برنامه‌ریزی کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات