تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۲۰۹۵۰
یک کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد؛

بازیگران اصلی انتخابات پارلمانی ترکیه


به گزارش فارس، "اسماعیل بندی‌داریان " کارشناس مسائل ترکیه در آستانه انتخابات در این کشور در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس به بررسی انتخابات پارلمانی که قرار است فردا یکشنبه در این کشور برگزار شود و فعالیت احزاب مختلف سیاسی در این کشور پرداخت.
وی در ابتدا با رد ادعای غربی‌ها درباره اینکه عامل محبوبیت رجب طیب اردوغان رشد اقتصادی ترکیه است، تاکید کرد که ماهیت اسلامی ترکیه باعث اقبال مردم به حزب عدالت و توسعه است.
بازیگران اصلی انتخابات در ترکیه
بندی‌داریان با اشاره به اینکه چهار حزب "عدالت و توسعه AKP " و حزب "جمهوری خواه خلق CHP "، حزب "حرکت ملی MHP " ، و حزب کردی "صلح و آزادی BDP " بازیگران اصلی انتخابات جاری در ترکیه هستند، تصریح کرد که حزب عدالت و توسعه بخت اول پیروزی در انتخابات ترکیه است.
فعالیت 27 حزب بزرگ و 20 حزب کوچک در انتخابات پارلمانی
وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون 27 حزب بزرگ و 20 حزب کوچک مشغول فعالیت در فضای انتخاباتی ترکیه هستند، افزود: حزب سعادت که مرحوم "نجم الدین اربکان " بنیانگذار آن بوده می‌تواند به عنوان ضلع پنجم این انتخابات مطرح شود.
این کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه هر کاندیدا انتخاباتی برای حضور در انتخابات باید 10 درصد آرا حوزه انتخاباتی را به دست بیاورد، اظهار داشت که احزابی چون حزب دموکرات، حزب ترکیه ‌و حزب ترکیه آزاد شانس خیلی کمی برای راه یافتن به پارلمان دارند.
حزب اسلامگرای "عدالت و توسعه " بخت اول پیروزی در انتخابات
وی ابراز داشت که بر اساس آخرین نظر سنجی ها حزب عدالت توسعه می‌تواند تا 45 درصد آرا را کسب کند و حزب جمهوری خواه خلق که رهبر جریان لائیک است بین 25 تا 30 درصد شانس رسیدن به کرسی‌های پارلمان ترکیه را دارا است.
بندی داریان توسعه اقتصادی را شعار اصلی حزب عدالت و توسعه دانست و ابراز داشت که این حزب به دنبال اعاده سیاسی و اقتصادی تسلط بر سرزمین‌های امپراطوری عثمانی است و هدف تحت تاثیر قرار دادن این جغرافیای است.
وی با اشاره به اینکه اعاده حقوق مسلمانان به عنوان اکثریت مردم ترکیه از شعارهای اصلی عدالت و توسعه است، تاکید کرد: در ترکیه قبل از اردوغان به حقوق مسلمانان کمتر از مسیحیان توجه می‌شده است و حقوق مسلمانان تضییع می‌شده است.
جذابیت پیوستن به اتحادیه اروپا در ترکیه کم‌رنگ شده است
این کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه در این دوره شعار پیوستن به اتحادیه اروپا از کانون توجه سیاسیون خارج شده است، تصریح کرد: یکی از شعارهای عدالت و توسعه پیوستن به اتحادیه اروپا یا رسیدن به استانداردهای اروپایی است.
وی افزود: جذابیت پیوستن به اتحادیه اروپا در پی بحران اقتصادی در منطقه یورو برای دولت آنکارا کاهش یافته است.
بندی‌داریان با اشاره به اینکه ترکیه از بحران اقتصادی آسیب کمی دیده است، عدم وابستگی اقتصادی ترکیه با آمریکا را عامل این مسئله دانست.
این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به سابقه مبارزاتی اسلام گرایان ترک و سرکوب این تلاش‌ها توسط ارتش لائیک در دهه 70 و 80 میلادی، تاکید کرد که نگرانی از امواج انقلاب اسلامی ایران عامل کودتا نظامی ارتش در سال 1980 در ترکیه بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه هنوز آثار حکومت لائیسم در ترکیه آشکار است، افزود: همچنان اسلامگرا در شرایط سخت‌ تری نسبت به دیگر احزاب برای فعالیت‌ در ترکیه قرار دارند.
بندی داریان افزود: پاسخ منفی و قطعی اروپا به ترکیه درباره عدم پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا از زبان افرادی چون "آنگلا مرکل " صدر اعظم آلمان و "نیکلا سارکوزی " رئیس جمهور فرانسه به ترکیه اثبات کرد که 50 سال تلاش برای رسیدن به آرمان پیوستن به اروپا بیهود بوده است و از این رو ترکیه به کشورهای اسلامی دوباره تمایل پیدا کرده است.
همکاری با کشورهای اسلامی به سود ترکیه است
بندی‌داریان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ماهیت اسلام ستیز حزب خلق، این مسئله را عامل عدم محبوبیت مردمی این حزب دانست.
وی گفتمان اسلامی رجب طیب اردوغان را عامل اصلی محبوبیت وی دانست و تصریح کرد، تا قبل از عدالت و توسعه هیچ یک از احزاب ترکیه به فرهنگ‌ها و ارزش‌های اسلامی مردم اهمیت نمی‌دادند.
این کارشناس منطقه تمایل ترکیه به کشورهای اسلامی را هم از جهت سیاسی و هم اقتصادی به سود این کشور دانست و افزود: اردوغان در عمل با اجرای فرائض دینی به طور عملی احترام به اسلام را نشان داده است و این مسئله منجر شده تا به محبوبیت زیادی دست یابد.
دولت اسلامگرای اردوغان آلوده به فساد اقتصادی و مالی نیست
وی با رد ادعای رسانه‌های غربی در اینکه تنها عامل ریشه اقتصادی سال‌های اخیر دلیل محبوبیت اردوغان است، ابراز داشت این ادعای غربی‌ها برای کمرنگ کردن حقیقت محبوبیت اسلام‌گراها است و علی رغم اینکه سرعت رشد اقتصادی ترکیه بالا است ولی این عامل اصلی محبوبیت دولت اردوغان نیست.
بندی داریان با بیان اینکه رشد اقتصادی ترکیه نیز از هویت اسلام گرا دولت است، ابراز داشت: دولت اردوغان به دلیل اینکه اسلام‌گراست کمتر به فساد اقتصادی و مالی آلوده است و این ناشی از اعتقاد به اسلام است و در گفتمان اسلامی پول دولت، پول مردم محسوب می‌شود.
وی افزود: بخش مهمتر این است که افزایش همکاری اقتصادی ترکیه با کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قدرت اقتصادی ترکیه را افزایش زیادی داد.
حزب صلح و آزادی نسخه سیاسی پ.ک.ک است
این کارشناس با اشاره به حمایت رسانه‌های غربی چون بی‌بی‌سی از جمله حزب جدای طلب موسوم به صلح و آزادی، تاکید کرد که این حزب نسخه سیاسی گروه تروریستی پ.ک.ک است.
وی افزود: فشار برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا باعث شد تا آنکار تحمیل حزب صلح و آزادی را بپذیرد و این حزب دارای اهداف جدایی طلبانه است.
این کارشناس تصریح کرد: حزب آزادی و صلح دارای ماهیتی سکولار است و مانند طرفداران آتاتورک اذان را به زبان کردی می‌خواند که این اشتباه باعث شده تا این حزب نزد کردهای ترکیه محبوبیت نداشته باشد چرا که 90 درصد مردم کرد‌های ترکیه مسلمان هستند.
بندی داریان تصریح کرد: به نظر می‌رسد که رای مردم کرد در این دوره از انتخابات به سود عدالت و توسعه باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات