صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۲۱۷۲۳
به بهانه برگزاری همایش مبارزه جهانی با تروریسم در تهران

حامیان تروریسم مدعیان مبارزه با تروریسم

على تتماج مقدمه: در ادامه ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای تحقق صلح و عدالت جهانی، نشست مبارزه با تروریسم با حضور سران و مقامات ارشد 80 کشور جهان و نهاد بین المللی، روزهای چهارم و پنجم تیرماه با قرائت پیام مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد. بسیاری از ناظران سیاسی آن را تحولی بزرگ در حوزه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات واقعی در صحنه بین الملل دانسته اند. در کنار مواضع مطرح شده از سوی حاضران در این نشست و تعاملات و رایزنی های دوجانبه و چندجانبه ای که میان مقامات ایرانی و کشورهای مذکور صورت گرفته این نشست از چند منظر قابل تأمل می باشد.

باز تعریف تروریسم و مبارزه با آن
از مهم ترین مسائلی که در دنیای امروز اذهان عمومی را به خود مشغول داشته مقوله تروریسم می باشد. تروریسم که زمانی با مفهوم اجرای فعالیت های مغایر با امنیت از سوی افراد، گروه ها و حتی کشورها تعریف می شد امروز به امور اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و... گسترش یافته است. گستردگی این مقوله و اقدامات منفعت طلبانه نظام سلطه موجب شده تا تعریف واحدی از تروریسم ارائه نگردد. نتیجه این امر نیز عدم مبارزه صحیح و اصولی با مقوله تروریسم بوده است. در باب مقوله تروریسم و مبارزه با آن دو دیدگاه در صحنه جهانی قابل توجه است.
الف- نگاه منفعت‌طلبانه
شاید بتوان گفت که در سال های اخیر نظام سلطه بیشترین استفاده را از واژه تروریسم و مبارزه با آن داشته است. دیدگاهی که بهره برداری از تروریسم را به مثابه ابزاری برای رسیدن به هدف های نامشروع، وارد چرخه سیاست ها و برنامه ریزی های خود کرده اند. در تعریف آنها هرآنچه که تأمین کننده منافع آن باشد مشروع و هر آنچه که مغایر با اهداف آنها باشد تروریسم معرفی می شود. چنانکه امام خامنه ای (مد ظله العالی) در پیام خویش به نشست مبارزه با تروریسم در باب تعریف نظام سلطه از تروریسم بیان فرمودند:«در نظر سردمداران نظام سلطه، تروریسم عبارت است از هر آنچه منافع نامشروع آنان را تهدید کند. آنان مبارزانی را که از حق مشروع خود در مقابله با اشغالگر و مداخله گر استفاده می کنند، تروریست می دانند ولی هسته های خبیث و مزدور خود را که بلای جان و امنیت مردم بی گناه اند، تروریست نمی شناسند.»
کشورهای غربی به ویژه پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، به نام مبارزه با تروریسم، جنگ طلبی های گسترده ای را در جهان آغاز کردند که اشغال افغانستان و عراق نتیجه آن بوده است. در این چارچوب دو اصل مشاهده شده است؛ نخست آنکه اسلام و مسلمانان محور تروریسم معرفی شده و اسلام هراسی به شدت اجرا شده است و دوم آنکه مرز مشخصی برای تروریسم تعریف نگردیده و صرفاً منفعت طلبانه به آن نگاه شده است، چنانکه مردم فلسطین و لبنان به دلیل دفاع از خاک کشورشان در برابر رژیم اشغالگر و متحدان غربی آن، تروریست معرفی شده و گروهک هایی مانند گروهک تروریستی منافقین، جندالشیطان، پ.ک.ک، پژاک و ... در لیست تروریسم غرب قرار ندارند. دولت های مستقل مخالف نظام سلطه، حامی تروریسم معرفی شده در حالی که اقدامات صهیونیست ها و غرب که در سراسر جهان به ترور افراد، شخصیت ها و حتی دانشمندان و شهروندان عادی اقدام می کنند، در این لیست قرار ندارند.
چنانکه در پیام مقام معظم رهبری به اجلاس تهران در معرفی تروریست های واقعی و نگاه ابزاری نظام سلطه به مقوله تروریسم آمده است: «دولت های استعمارگر برای غصب فلسطین و فراری دادن ملت مظلوم آن از خانه و کاشانه خود، گروه های تروریستی مانند آژانس بین المللی صهیونیزم و بیش از ده گروه مشابه دیگر را سازماندهی کردند و فاجعه دیر یاسین و نظایر آن را پدید آوردند.
رژیم صهیونیستی از آغاز پیدایش خود تا امروز نیز علناً به رفتارهای تروریستی در درون و بیرون فلسطین ادامه داده و بی شرمانه آنها را اعلام هم کرده است. سردمداران قبلی و کنونی رژیم صهیونیستی، آشکارا به تاریخ تروریستی خود و حتی در مواردی به شرکت خود در عملیات ترور، افتخار می کنند.»
در کنار صهیونیست ها پرونده غرب در اجرای اقدامات تروریستی نیز امری قابل تأمل است.
آمریکا و متحدان غربی آن در چند دهه اخیر، کارنامه ای سیاه از رفتارهای تروریستی و نیز پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریست های سازمان یافته در کشورهای این منطقه، پدید آورده اند. حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین به خانوارهای بی دفاع در روستاها و مناطق محروم در افغانستان و پاکستان که بارها جشن عروسی آنها را به عزا مبدل کرده است، جنایات بلک واتر در عراق و کشتار شهروندان و نخبگان عراقی، کمک به گروه های بمب گذار در ایران و عراق و پاکستان، ترور دانشمندان هسته ای در ایران با همکاری موساد، سرنگون کردن هواپیمای مسافری ایران در خلیج فارس و کشتن حدود سیصد کودک و مرد و زن مسافر، جنایات ضد بشری در لیبی، حمایت از حاکمان عرب مستبد و سرکوبگر، ایجاد جنگ در کشورها و یا میان کشورها برای استفاده های اقتصادی و سیاسی، ایجاد مافیای قاچاقچیان سلاح در عرصه جهانی و تجهیز گروه های تروریستی برای کسب درآمد برای کارخانه های اسلحه سازی و ... تنها بخش های کوچکی از کارنامه سیاه این کشورها است.
ب- نگاه واقع‌بینانه
در کنار آنچه ذکر شد بسیاری از کشورها وجود دارند که تعریفی دیگر از تروریسم داشته و حتی تأکید دارند که تعریف نظام سلطه از تروریسم، یکی از پایه های اصلی مشکل تروریسم در جهان کنونی است. بسیاری از کشورهای جهان تأکید دارند که با تعریف نظام سلطه هرگز نمی توان با مقوله تروریسم مقابله کرد چرا که نگاه منفعت طلبانه عملاً مقابله با تروریسم را ناکارآمد ساخته است.
پیروان این دیدگاه که کشورهای مستقل و آزاد اندیش می باشند و جمع کثیری از آنها در نشست مبارزه با تروریسم تهران حضور یافتند، تأکید دارند که تروریسم فراتر از نگاه های شخصی و کاسب کارانه غرب است که شامل تمام تهدیدکنندگان و ناقضان حقوق انسانی و امنیت بین الملل می شود. در این تعریف دیدگاه های بسیاری برای تحقق واقعی مبارزه با تروریسم مطرح است از جمله:
اولاً، نظام سلطه به سردمداری صهیونیسم بین الملل و بازیگری آمریکا و اروپا در صدر تروریست ها قرار دارند. آنهایی که برای رسیدن به اهداف جاه طلبانه و اشغالگرایانه خویش حتی از غصب خانه و کاشانه ساکنان یک سرزمین ابایی ندارند. آنهایی که با نام مبارزه با تروریسم به اشغال سرزمین ها، کشتار و اخراج هزاران انسان بی گناه به سرزمین شان اقدام می کنند.
ثانیاً، حامیان این دیدگاه دارندگان سلاح هسته ای و کشتار جمعی را که با داشتن این سلاح ها عملاً تهدید امنیت جهان می باشند، برابر با گروه های تروریستی دانسته که خلع سلاح آنها امری مهم در مبارزه با تروریسم است.
ثالثاً، آنها تأکید دارند که پایان دادن به جنگ طلبی های نظام سلطه و واداشتن این کشورها به پایان دادن به حمایت از گروه های تروریستی از راهکارهای مبارزه واقعی با تروریسم است. آنها تأکید دارند که کشورهای مذکور در کنار جنگ طلبی های مستقیم با ایجاد و تجهیز گروه های خاص از آنها برای رسیدن به اهداف استعماری بهره برداری می کنند. نمود عینی این مسئله را در ایجاد گروه های تروریستی القاعده و طالبان می توان مشاهده کرد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا چندی پیش صراحتاً اذعان کرد که آمریکا در دهه 80 برای رسیدن به اهداف خود در منطقه این گروه ها را ایجاد کرده و پرورش داده است.
رابعاً، حامیان این دیدگاه بر این عقیده اند که باید تعریفی واحد و بدون نگاه منفعت طلبانه از تروریسم و مبارزه با آن صورت گیرد تا از اقدامات سودجویانه نظام سلطه از این مقوله جلوگیری شود.
جایگاه ایران
الف- نگاه اکثریت
از ویژگی های اجلاس مبارزه با تروریسم، نگاه جهانی به ایران و نقش آن در تحقق صلح و عدالت جهانی است. حضور سران و نمایندگان ارشد 80 کشور و نهاد بین المللی در تهران خود گواهی بر اعتماد همه جانبه جهان به ایران و رهنمودهای آن برای رسیدن جهان به صلح و عدالت پایدار است.
جمهوری اسلامی ایران همواره از قربانیان و در عین حال پیشگامان مبارزه با تروریسم بوده است که نمود عینی آن شهادت 12 هزار ایرانی به دست گروهک تروریستی منافقین و شهادت صدها نفر به دست گروهک تروریستی جندالشیطان و سایر گروه های تروریستی می باشد. بازداشت مقتدرانه ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان، نمود عینی از موفقیت های ایران در مبارزه با تروریسم است. تجربیات ایران در زمینه های ذکر شده می تواند راهکارهای عملی بسیاری برای جامعه جهانی در زمینه شناخت واقعی تروریسم و مبارزه با آن داشته باشد. نکته مهم اینکه جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای مستقل جهان است که تأثیر بسیاری بر حرکت های جهانی در تحقق صلح و عدالت بین المللی داشته که می توان نمود آن را در مبارزه با سلاح های هسته ای مشاهده کرد. جمهوری اسلامی ایران در سال های 1389 و 1390، نشست خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه را برگزار کرد که نتیجه آن نیز حرکت های قابل توجه جهانی به تحقق این امر بوده است. پس از برگزاری نشست هسته ای سال گذشته تهران، در نشست بازنگری ان پی تی، 189 کشور خواستار خلع سلاح دارندگان سلاح هسته ای در کنار بازرسی از تأسیسات هسته ای و خلع سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی شدند و در خرداد ماه امسال نیز چند روز پس از نشست تهران، کشورها در نشست امنیت هسته ای در «وین»، بازرسی و نظارت بر تأسیسات هسته ای جهان از جمله تأسیسات کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی که تاکنون از این امر خودداری کرده اند را خواستار شدند.
با توجه به این حقایق اکثر کشورهای جهان با نگاه ویژه ای به جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی می نگرند، چنانکه در کنار مشارکت گسترده کشورها در نشست تهران «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل و نیز «اوغلو» دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان بزرگ ترین نهادهای بین المللی در پیام های خود به نشست مبارزه با تروریسم تهران، صراحتاً بر این نقش اذعان کردند.
ب- نگاه اقلیت
در کنار اکثر کشورها و نهادهای بین المللی تعداد معدودی از کشورها از جمله آمریکا و برخی کشورهای غربی که چنین نشستی را مغایر با اهداف خود می دانند بار دیگر با فرافکنی و بعضاً سانسور خبری و فضاسازی منفی علیه ایران، سعی کردند تا این نشست را کم اهمیت جلوه دهند. گزارش های منتشره نشان می دهد که آنها در کنار صهیونیست ها تحرکات گسترده ای صورت دادند تا مانع از حضور کشورها در این نشست شوند. آنها با سانسورهای خبری برآن بودند تا پیام های این نشست نیز در اختیار جهانیان قرار نگیرد. با تمام این تفاسیر حضور قابل توجه سران و مقامات ارشد کشورها در این نشست، نشانگر اعتماد جهانی به ایران و جایگاه جمهوری اسلامی در معادلات جهانی بود که به اذعان محافل رسانه ای و سیاسی به رسوایی برای مخالفان این نشست مبدل شد.
محافل رسانه ای و سیاسی حتی در غرب و رژیم صهیونیستی اذعان کردند که جمهوری اسلامی ایران با برپایی این نشست حقارتی دیگر را بر غرب و مدعیان مبارزه با تروریسم تحمیل کرد. خودداری کشورهای غربی از حضور در این نشسست، برملا شدن واهی بودن ادعای غرب مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تأکید جهانی بر معرفی غرب به ویژه آمریکا و صهیونیست ها به عنوان مروجان و حامیان تروریسم، پذیرش جایگاه ارزنده ایران در برقراری امنیت بین الملل از سوی تعداد کثیری از کشورها و... چالش های بسیاری برای غرب به همراه داشته است. این نشست بار دیگر نشان داد که ادعای غرب مبنی بر انزوای ایران و نگاه منفی جهان به آن، امری واهی بوده و جهانیان، ایران را به عنوان پیشگام دگرگونی در ساختار جهان مورد تأیید قرار داده و بر توسعه روابط و همکاری با آن در زمینه های مختلف تأکید دارند.
برگزاری نشست تهران با چنین استقبالی، در شرایطی که غرب در هفته های اخیر به زعم خود، تحریم های شدیدتری علیه ایران وضع کرده و به فضاسازی منفی علیه تهران پرداخته را می توان ناکامی دیگر آنها در اجرای طرح های خود در برابر ملت بزرگ ایران و نظام اسلامی دانست که نشانه ای بر ارتقای نقش و جایگاه ایران در معادلات جهانی و انزوای بیشتر غرب در برابر کشورهای مستقل و آزادیخواه است که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود. تأکید بر تأسیس دفتر دائمی مرکز مبارزه با تروریسم در ایران را می توان از نشانه های اعتماد جهانی به ایران دانست. آنچه در نشست تهران مورد تأکید قرار گرفت ابطال نگاه غربی به مقوله تروریسم و راه های مقابله با آن است. حاضران با اجماع کامل دیدگاه غربی که در سال های اخیر به مرگ هزاران انسان بی گناه منجر شده را محکوم کرده و خواستار پایان این روند شدند. نشست مذکور نشان داد که جهان از اقدامات یک جانبه گرایانه و منفعت طلبانه غرب با بهره گیری از مقوله خودساخته تروریسم به ستوه آمده و مانند بسیاری دیگر از مسائل خواستار دگرگونی در این روند است.
نتیجه‌گیری
در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می توان نشست تهران را گامی مهم برای تحقق صلح و عدالت جهانی از سوی کشورهای آزاد و مستقل با محوریت جمهوری اسلامی ایران دانست که ضمن ارائه راهکارهای واقعی و عملی برای مبارزه با تروریسم، می تواند به تعاریف و اقدامات منفعت طلبانه غرب از مقوله تروریسم و مبارزه با آن پایان دهد. نکته بسیار مهم در این نشست تلاش واحد جهانی برای بیان تعریفی صحیح و به دور از منفعت های شخصی از واژه تروریسم و رسیدن به راهکاری برای مبارزه با این پدیده شوم است؛ امری که هراس شدید غرب و صهیونیست ها را به همراه داشت. چنانکه جهانیان اذعان کرده اند نشست تهران گامی مهم در زمینه مبارزه با تروریسم بوده که تحقق اهداف آن مسلماً برقرار کننده صلح و ثبات بین المللی و پایان بخش اقدامات یک جانبه گرایانه و ضدبشری نظام سلطه است که با نام تروریسم به دنبال اهداف استعمارگرایانه و ضدبشری خویش می باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات