تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۲۲۶۳۶
آیت‌الله مصباح یزدی:

یاری خداوند در فتنه 88 ما را امیدوار می‌کند


آیت‌ا... مصباح یزدی در بیست و یکمین نشست فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با عنوان گروه انحرافی جدید گفت: اطلاع از شرایط سیاسی موجود بر هر انسان مسؤول ضرورت دارد؛ چرا که امروز دست‌هایی در کار است و اهدافی را دنبال می‌کند که در سرنوشت ما تأثیرگذار است.
ایشان با اشاره به این‌که برخی گمان می‌کنند جریان فراماسونری جریانی مرده است، گفت: همواره جریانات انحرافی مترصد ضربه زدن به این نظام هستند.
وی با اشاره به انقلاب عظیم اسلامی از اسلامیت، استقلال و آزادی و ولایت‌فقیه به‌عنوان ارکان نظام یاد کرد و گفت: همه دشمنان و مخالفان نظام نیز در این جهات با نظام اسلامی مخالفند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به تقسیم‌بندی دشمنان بر حسب تفکر و اعتقاداتشان خاطر نشان کرد: کسانی که با اسلامیت این نظام مخالفند چند گروه هستند: گروهی که اصلا دین را قبول ندارند، مانند ماتریالیست‌ها و کسانی که اساسا منکر دین بوده و دین را افیون جامعه می‌نامند.
وی دسته دیگر از مخالفان اسلامیت نظام را کسانی دانست که هرچند دین را قبول دارند و اصل وجود خدا، پیامبران و اجمالا وحی را می‌پذیرند، اما برای دین نقش تاریخی قائلند و می‌گویند دین در دوره‌ای اثرگذار بوده و امروز تاریخ مصرف آن گذشته است.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به تقسیمات برخی جامعه‌شناسان درباره دوران زندگی بشر گفت: این دسته دوران زندگی بشر را به دوره خرافات و دین؛ فلسفه و علم تقسیم می‌کنند و معتقدند هرکدام در دوره خود در کنترل وضع جامعه و حتی پیشرفت تمدن بشری نقش داشته‌اند، اما امروز دوره علم و تجربه در آزمایشگاه‌هاست و تنها حقایقی که با آزمایش و تجربه اثبات می‌شوند، اهمیت دارد.
وی گفت: این دسته افراد که با اسلامیت نظام مخالفند لزوما غیرمسلمان نیستند و حتی در بین مسلمانان نیز افرادی تصریح می‌کنند که دوره اسلام‌گرایی گذشته ولو این‌که اسلام وجود دارد، همانگونه که دوره سوارکاری گذشته هرچند هنوز هم اسب وجود دارد.
آیت‌ا... مصباح ادامه داد: این عده که مسلمان هم هستند دین را نفی نمی‌کنند و معتقدند اگر کسی خواست دیندار باشد اشکالی ندارد، اما با نقش‌آفرینی اسلام در اداره نظام مخالفند.
وی با اشاره به دسته دیگر مخالفان نظام گفت: گروهی نیز هستند که دشمنی آن‌ها با اسلامیت نظام به خاطر تعصبشان به دین یا مذهب خاصی است، اما از این گروه کسانی که قصد دشمنی و براندازی نظام را داشته باشند، بسیار اندک‌اند.
این فیلسوف بزرگ جهان اسلام، استقلال و آزادی را رکن دیگر انقلاب اسلامی دانست و گفت: این رکن به معنای مبارزه با امپریالیسم خارجی و دیکتاتوری داخلی است.
وی منفت‌طلبی را دلیل مخالفت با این رکن دانست و گفت: اینان لزوما عاشق آمریکا و اسرائیل و امپریالیسم نیستند، بلکه به دلیل این‌که منافعشان در گرو رابطه با آن‌هاست، قصد رابطه با آن‌ها را دارند و حمایت از خط اسرائیل و آمریکا برای آن‌ها جنبه تاکتیکی دارد و از این‌رو با نظام اسلامی دشمنی می‌کنند.
عضو خبرگان رهبری ضمن اشاره به رکن سوم نظام اسلامی و اهداف مخالفان این رکن گفت: مخالفان این رکن گروه‌های مختلفی هستند. یک گروه کسانی هستند که اسلامیت نظام را قبول ندارند و از این رو ولایت‌فقیه را نیز که جلوه اسلامیت است قبول ندارند.
آیت‌ا... مصباح یزدی گفت: گروه دیگر از مخافان ولایت‌فقیه کسانی هستند که خودشان با انگلیس سال‌ها مبارزه کرده و زحماتی را برای کشور کشیده‌اند، اما معتقدند امام خمینی(ره) با زرنگی انقلاب را به نام اسلام و روحانیت تمام کرده و قدرت را به‌عنوان میراثی در دست روحانیان قرار داده است.
وی با اشاره به دسته دیگری از مخالفان ولایت‌فقیه گفت: یک دسته از مخالفان ولایت فقیه، این نوع کشورداری را تئوکراسی می‌دانند که تاریخ مصرف آن گذشته و در حقیقت آن را ارتجاعی و واپسگرایی می‌دانند.
این متفکر اسلامی ادامه داد: گروه دیگری از مخالفان ولایت‌فقیه کسانی هستند که معتقدند روحانیت صلاحیت اداره کشور را ندارند. از این رو برخی از آن‌ها خودبزرگ‌بین بوده و معتقدند رهبری باید در تمام مسائل با آن‌ها مشورت کند و پیشرفت‌های حاصل در کشور را نیز از وجود خودشان می‌دانند.
آیت‌ا... مصباح یزدی خاطر نشان کرد: در صورتی که انسان این جریان‌های فکری را بشناسد درمی‌یابد که برخی جریان‌هایی که دم از نظام اسلامی و ولایت‌فقیه می‌زنند با آن مخالفند.
ایشان با تأکید بر شناخت وظیفه گفت: ابتدا باید خودمان را بسنجیم و ببینیم آیا واقعا با اجرای احکام اسلامی موافقیم یا نه؟
این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در مرحله بعد باید ببینیم آیا واقعا معتقدیم که باید با آمریکا تا زمانی که این رویه را در پیش دارد مبارزه کنیم یا آن را امری لغو می‌دانیم؟ و در نهایت باید خود را بسنجیم که آیا به ولایت‌فقیه اعتقاد داریم و آماده هستیم همه مال و جان خود را در راه او که عمود خیمه نظام است فدا کنیم یا خیر؟
آیت‌ا... مصباح ادامه داد: اگر این چنین است باید در این راه ثابت قدم بوده و محکم در مقابل انحرافات بایستیم و منفعت‌طلبی را کنار گذاشته، و از تغییر مسیر بپرهیزیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر ولی‌فقیه محفوظ بماند، آبرو، دین و دنیای مردم محفوظ است.
بنده در طول زندگی‌ام، طرحی بابرکت‌تر از طرح ولایت ندیده‌ام.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین در دیدار با جمعی از اساتید طرح ولایت گفت: در این جهان کران ناپیدا، تا آن‌جا که می‌دانیم تنها بر روی کره زمین موجوداتی وجود دارند که دارای اختیار بوده و می‌توانند به مبدأ و معاد اعتقاد داشته و راه سعادت خود را بپیمایند، و به عبارت دیگر آدمیزاد گل سرسبد خلقت است.
آیت‌ا... محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که انسان به‌عنوان محصول جهان باید نقش خود را در جامعه ایفا کند، گفت: اگر قرار بود انسان به تنهایی وظیفه خود را درک کرده و راه سعادت را بپیماید، بسیار دشوار و حتی غیر ممکن بود و خداوند پیامبران و ائمه علیهم‌السلام را فرستاد تا وظیفه خود را بشناسیم و امروز میراث پیامبر صلی‌ا...‌علیه‌وآله به ما رسیده است.
وی با اشاره به این‌که جایگاه انسان در خلقت خلیفة‌اللهی است، گفت: انسان برای پول، شهرت، غریزه جنسی، جلب منافع مادی و سلطه بر دیگران خلق نشده است، بلکه خداوند او را به‌عنوان خلیفه ا... خلق کرده است.
آیت‌ا... مصباح یزدی حضرت امام خمینی(ره) را نمونه برجسته انسان خداپسند ذکر و خاطر نشان کرد: انسان جانشین خداوند در جهان خلقت است و باید در این مسیر گام بردارد و در این راه باید خدا، پیامبر، احکام و ارزش‌های الهی را شناخته و بدان عمل کند.
وی ادامه داد: به مقتضای تقسیم کارهای اجتماعی، روشنگری و ارشاد انسان‌ها بر عهده روحانیت است و این بزرگ‌ترین کرامتی است که خداوند به مخلوقی داده است، چراکه در عالم خلقت چیزی بالاتر از این وجود ندارد که انسان در هدایت بندگان خدا و رساندن آن‌ها به اوج سعادت، جانشین خدا باشد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به امکانات موجود برای ترویج باورهای اسلامی ادامه داد: زمانی بود که اصلا روحانی در دانشگاه جایگاهی نداشت، اما امروزه روحانیون دوره‌هایی آموزشی برای اساتید دانشگاه برگزار می‌کنند که این امر به برکت حرکت و مجاهدت‌های امام(ره) است.
وی یکی از راه‌های کم هزینه و پرثمر برای روشنگری و ارشاد را طرح ولایت دانست و گفت: بنده بیش از شصت سال است که در حوزه‌های علمیه هستم و تاکنون طرحی بابرکت‌تر از طرح ولایت ندیده‌ام.
وی خطاب به اساتید طرح ولایت گفت: امروز جاده هموار و برای کار مناسب است و فقط بستگی به تلاش، پشتکار و اخلاص شما دارد.
وی با تأکید بر لزوم درک ارزش کار به فرمایش رسول اکرم صلی‌ا...‌علیه‌وآله خطاب به امیرمؤمنان علیه‌السلام اشاره و خاطر نشان کرد: اگر در اثر کار شما یک نفر هدایت شود، ارزش آن بیش از هر چیزی است که آفتاب برآن بتابد، پس نباید این فرصت را از دست داد.
گروه انحرافی نه تنها نظام اسلامی، بلکه اساس اسلام را تهدید می‌کند.
آیت‌ا... مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از مسؤولان و کارکنان قرارگاه سید الشهدا علیه‌السلام با اشاره به ویژگی‌های حضرت امام خمینی(ره) گفت: یکی از نکاتی که حضرت امام خمینی(ره) بارها در سخنان و نوشته‌های خود بر آن تأکید کردند انجام کار برای رضای خداست.
وی با اشاره به آیه " قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ " که حضرت امام(ره) آن را به‌عنوان موعظه بیان کردند، ادامه داد: هرچند در ظاهر، کار برای رضای خدا بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع، بسیار دشوار است.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به این‌که هرکجا کار برای رضای خدا انجام شده، پیشرفت هم در پی داشته است، خاطر نشان کرد: وقتی کاری برای خدا انجام شود، خدا نیز در آن کار یاری‌دهنده خواهد بود.
وی استقامت را از دیگر مسائلی دانست که حضرت امام خمینی(ره) بارها بر آن تأکید کردند و گفت: در بسیاری از مواقع انسان تصمیم به انجام کار خیری گرفته و خود را آماده می‌کند، اما با گذشت زمان و مقایسه خود با دیگران و با وسوسه شیطان که تو به وظیفه خود عمل کرده‌ای و دیگر وظیفه‌ای نداری، به سمت منافع دنیا جذب و منحرف می‌شود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که وارد کار خیر شدن دشوار نیست، اما ادامه دادن آن و ثابت قدم بودن در آن دشوار است، گفت: امیدوارم برداشت غلطی از این سخن صورت نگیرد، اما شهدای زنده تکلیفی سنگین‌تر از شهدای جبهه دارند، چرا که شهدا در مدت کوتاهی تصمیم گرفتند و به شهادت نائل شدند، اما کسانی که شهید نشده و جانباز شدند یا از جبهه برگشتند باید ببینند آیا با همان نیت صحیح راه را ادامه می‌دهند یا به دنبال کسب مقام می‌گردند؟ و آیا در امتحانات پیچیده بعدی با همان نیت راه را ادامه می‌دهند یا تغییر می‌کنند؟ و البته در صورتی که در راه مستقیم استقامت کنند اجری بالاتر از شهدا دارند چون تکلیفی سنگین‌تر داشته‌اند.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به فتنه 88 گفت: کسانی سردمدار این فتنه بودند که همواره با امام(ره) بودند و اگر می‌دانستند روزی قرار است با بزرگ‌ترین دشمن اسلام یعنی اسرائیل همگام شوند، از خداوند آروزی مرگ می‌کردند، اما همان افراد کم‌کم تغییر کردند و در مقابل نظام ایستادند.
عضو خبرگان رهبری عدم "منیت" را از دیگر درس‌هایی دانست که می‌توان از امام(ره) آموخت و گفت: هرجا "من" بیاید شیطان حضور دارد. حضرت امام خمینی(ره) این "من" را فراموش کرد و به جای آن خدا را قرار داد.
وی با اشاره به ویژگی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس گفت: حتی برخی از فرماندهان جنگ به گونه‌ای رفتار می‌کردند که مشخص نبود فرمانده هستند و هیچ منیتی در آن‌ها نبود و چنین گل‌هایی به برکت تربیت اسلامی پرورش یافتند.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به این‌که فتنه‌ها روز به روز سنگین‌تر می‌شوند، خاطر نشان کرد: همان‌گونه که امتحانات درسی هرسال دشوارتر می‌شود و فرد با قبولی در آن‌ها پیشرفت می‌کند، امتحان خدا نیز دائما دشوار‌تر می‌شود، چرا که می‌خواهد بندگانش را رشد دهد؛ پس باید برای پیشرفت، انتظار امتحان دشوارتری داشت.
عضو مجلس خبرگان با اشاره به حوادث و امتحانات صدر اسلام گفت: با این‌که امتحانات صدر اسلام بسیار ساده بود افراد بسیاری در آن رد می‌شدند، اما امروز مردم مسلمان کشور ما، دارای بینش عمیق‌تری هستند و در فتنه 88 و بخصوص نهم دی شاهد نمونه‌ای از آن بودیم. و شاید سخن امام که می‌فرمود " مردم ما از مردم حجاز در عهد رسول ا... و مردم کوفه در زمان امیرالمؤمنین(ع) بهترند" از همین جهت باشد.
وی ادامه داد: نباید از دشواری امتحانات آینده غافل شویم، اما یاری خداوند در فتنه 88 ما را امیدوار می‌کند که در صورت توکل بر او، در فتنه‌های آینده نیز ما را یاری خواهد داد.
ایشان تنها راه نجات از فتنه‌ها و قبولی در امتحانات الهی را توکل بر خدا، توسل به ائمه علیهم‌السلام و اولیای خدا و اطاعت از رهبری دانست.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به خطرات گروه انحرافی جدید گفت: افرادی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه انحرافاتی دارند، ولی علائم زیادی وجود دارد که مشکل این افراد کج فهمی نیست، بلکه کج خواهی است و نمی‌خواهند انقلاب به هدفش برسد.
وی خاطر نشان کرد: خطر این انحراف نه تنها نظام اسلامی، بلکه اساس اسلام را تهدید می‌کند، پس باید متضرعانه به درگاه الهی رجوع و به اولیای الهی متوسل شویم و بدانیم که این توسلات اثرات بسیاری در خاموش کردن آتش فتنه دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات