تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۲۳۵۵۸

سابقه حضور سوریه در لبنان


خبرگزاری فرانسه به مناسبت تدارک استقرار نیروهای سوریه در غرب بیروت طی گزارشی به بررسی سابقه حضور نظامی سوریه در لبنان پرداخته و نوشته است ارتش سوریه برای نخستین‌بار در روز اول ژوئن 1976 در لبنان حضور یافت.
درآن تاریخ در حالیکه الکسی کاسیکین نخست‌وزیر وقت شوروی در دمشق بسر می‌برد 8000 سرباز سوری وارد دره مرکزی بقاع و بلندی اکار در شمال لبنان شدند.
نیروهای سوری برای متمرکز کردن احزاب مترقی و رزمندگان فلسطینی که با احزاب مسیحی در جنگ بودند در روز هشتم ژوئن وارد سفار در 25 کیلومتری شرق بیروت شدند که دو روز بعد بدنبال نبردهای شدیدی که در این منطقه در گرفت وارد جلده در مدخل جنوبی بیروت شدند.
نیروهای سوری سپس به سمت صیدا مرکز جنوب لبنان حرکت کردند لیکن با واکنش شدید رزمندگان فلسطینی مواجه شدند.
نیروهای سوری در روز 22 ژوئن به سمت حزین عقب‌نشینی کرده و در اوایل ماه اوت بخشی از این نیروها به دره بقاع بازگشتند. ارتش سوریه در روز 28 سپتامبر به کمک شبه‌نظامیان مسیحی کنترل کوهستان متن در شمال بیروت را بدست گرفت.
طی اجلاس محدود عرب که در روزهای شانزدهم تا هجدهم اکتبر 1976 در ریاض برگزار شد شرکت‌کنندگان اقدام به تشکیل یک نیروی بازدارنده عربی کردند که اکثریت آن را سربازان سوری و گردانهائی از چندین کشور عربی تشکیل داده بودند.
در روز پانزدهم نوامبر 8000 سرباز عضو نیروی بازدارنده عرب وارد دو بخش بیروت شدند و 6 روز بعد نیز 3000 سرباز دیگر طرابلس و صیدا را به تصرف خود درآوردند.
در روز نهم ژانویه 1977 نیروی بازدارنده عرب در کوهستان شوف، تیول کمال جمبلاط رهبر ائتلاف احزاب چپ‌گرا و مقاومت فلسطینی که در روز شانزدهم مارس همان سال ترور شد موضع گرفتند. از روز چهاردهم مه روابط میان احزاب مسیحی و دمشق بدنبال وقوع درگیری در منطقه بشاره در شمال لبنان رو به تیرگی گذارد.
طی نخستین درگیری در روز هفتم فوریه 1978 بدنبال نبرد میان نیروی بازدارنده عرب و ارتش لبنان در فیاضیه در حومه بیروت روی داد درگیری جدیدی نیز در روز یازدهم اوریل در عین الرمانه درحومه مسیحی‌نشین جنوب بیروت به وقوع پیوست که با گلوله‌باران شدید سوریه در این ناحیه پایان گرفت.
ترور تونی فرنجیه فرزند سلیمان فرنجیه رئیس‌جمهوری سابق لبنان که در روز سیزدهم ژوئن 1978 توسط فالانژیست‌ها انجام گرفت به قطع روابط میان دمشق و احزاب مسیحی منجر شد.
محله‌های مسیحی‌نشین از روز اول تا ششم ژوئیه 1978 گلوله‌باران شده و ژاندارمری لبنان در روز دوازدهم ژوئیه در برخی از محله‌های لاشرفیه در قلب شرق بیروت جایگزین نیروی بازدارنده عرب شد.
در اوایل ماه اوت مناطق مسیحی‌نشین بار دیگر گلوله‌باران شدند و نیرو بازدارنده عرب نیز بار دیگر به شرق بیروت عقب‌نشینی کرد. از روز 25 تا 31 اوت درگیری‌هائی در کوراهت و باترون در شمال لبنان روی داد و شبه‌نظامیان مسیحی نیروهای لبنانی به بخشی از منطقه بیروت عقب‌نشینی کردند.
در ماه سپتامبر 1978 نیروهای بازدارنده عرب کوهستانهای شمال بیروت را گلوله‌باران کردند لیکن گلوله‌باران شدید دیگری نیز در اوایل ماه اکتبر روی داد.
شورای امنیت سازمان ملل در ششم اکتبر 1978 خواستار آتش‌بس فوری در لبنان شد در روز 26 اکتبر سربازان سوری بخش مهمی از مناطق مسیحی‌نشین را ترک کرده و جای خود را به نیروهای سعودی دادند.
در ماه مه 1979 تمامی گردانهای عرب خود را از نیروی بازدارنده عرب کنار کشیدند و نیروی مزبور را به ارتش سوریه تقلیل دادند.
از روز بیستم تا 26 دسامبر 1980 درگیریهای شدیدی میان نیروهای لبنانی و سوری در زحله واقع در دره بقاع روی داد.
در روز اول آوریل 1981 بار دیگر نبردها در اطراف زحله از سر گرفته شد و شرق بیروت نیز گلوله‌باران گردید.
در روز 29 آوریل 1981 نیروی بازدارنده عرب کنترل قله سنین را به دست گرفت و 9 روز بعد ارتش رژیم صهیونیستی دو فروند هلیکوپتر سوری را در این منطقه سرنگون ساخت.
به دنبال این حادثه سوریه در دره بقاع اقدام به استقرار موشکهای سام 6 و سام 2 کرد که اسرائیل خواستار برچیده شدن آنها شد.
سوریه در روز چهاردهم مه 1981 موشکهای جدیدی از نوع سام 3 را در منطقه بقاع مستقر کرد و در روز چهاردهم مه یک فروند هواپیمای شناسایی اسرائیلی از نوع بدون خلبان را بر فراز بقاع سرنگون کرد.
زحله و بخش مسیحی‌نشین بیروت به مدت 4 روز گلوله‌باران شد و از روز 21 تا 23 مه نیز درگیریهای شدیدی میان نیروهای سوری و ارتش لبنان در حومه بیروت روی داد.
در روز سی‌ام ژوئن نیروی بازدارنده عرب همزمان با گلوله‌باران کاخ ریاست جمهوری لبنان محاصره زحله را لغو کرد.
در روز ششم ژوئن 1982 ارتش رژیم اشغالگر قدس به لبنان هجوم برد و دو روز بعد به بلندیهای شوف دست یافت.
نیروهای سوری به دنبال تبادل آتش سنگین توپخانه تا جاده بین‌المللی بیروت دمشق عقب نشستند.
در روز نهم ژوئن یک فروند هواپیمای اسرائیلی حومه دمشق را بمباران کرد و در روز دهم نبردها میان نیروهای سوری و اسرائیلی در شوف و بقاع درگرفت.
در روز یازدهم در تمامی جبهه‌ها آتش‌بس اعلام شد و تل‌آویو علام کرد که 80 فروند هواپیمای سوری را سرنگون ساخته است حال آنکه سوریه نیز اظهار داشت که 29 فروند هواپیمای اسرائیلی ساقط شده است.
در روز نهم اوت فیلیپ حبیب فرستاده دولت آمریکا یک سند ده ماده‌ای را در خصوص تخلیه رزمندگان فلسطینی و نیروهای بازدارنده عرب از بیروت پیشنهاد کرد.
ارتش سوری کمی پس از آن بیروت را ترک کرد.
در روز چهاردهم ژوئیه 1985، 30 ناظر نظامی سوری بار دیگر در چهارچوب یک طرح از پیش هماهنگ شده به بیروت بازگشتند و در روز دوم ژوئیه 1986، 80 و سپس 200 سرباز سوری دیگر به آنها پیوستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات