تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۲۴۷۷۸

وزش باد به پرچم یاران آیت‌الله مصباح


گروه سیاسی: صبا آذرپیک،آیت الله مصباح یزدی که در شش سال گذشته همواره پدر معنوی حامیان احمدی نژاد در عرصه سیاسی کشور خوانده می شد، سرانجام روز پنجشنبه تشکل سیاسی ای را افتتاح کرد که قرار است به اتفاق آیت الله یزدی و آیت الله خوشوقت پدران معنوی این تشکل جدید باشند. جبهه پایداری اسلامی که ستون های اصلی اش را چهره های اخراج شده از دولت نهم و دهم و طیفی از حامیان احمدی نژاد تشکیل می دهند، با این داعیه که نمی توانند ببینند آنچه کاشتند توسط جریان خاص درو می شود، گرد هم آمدند. تشکلی که سخنان تمام لیدرهایش در یک جمله خلاصه می شد: «اختلاف ایجاد نمی کنیم: انشقاق نمی کنیم: خیالتان راحت» پیغامی که به اصولگرایان می دادند تا مبادا اصولگرایان فکر کنند که حامیان قدیمی احمدی نژاد و دلخوران امروز آمده اند تا ساز و کاری که آیت الله مهدوی کنی راه انداخته را با چالش مواجه کنند. صادق محصولی که مرد اجرایی تشکیلات آیت الله مصباح یزدی است، به صراحت اعلام کرد که آمده اند تا آنهایی که روزگاری به احمدی نژاد رای دادند، این روزها دلخور نشوند که تلاش هایشان بی نتیجه مانده است. در این همایش البته «توقعاتشان» از آیت الله مهدوی کنی را هم مطرح کردند و گفتند از شورای وحدت اصولگرایان سهم داریم و نماینده معرفی می کنیم. رایحه خوش خدمتی های سابق گفتند این بار هم حاضر نیستند هیچ حزبی تشکیل دهند و نمی روند برای کارهایشان مجوز بگیرند. آیت الله مصباح یزدی قرار است پدر معنوی این تشکیلات باشد و در کنار آیت الله خوشوقت پشتوانه یی برای این گروه شود تا بتوانند وزنشان را در اردوگاه اصولگرایی بالاتر ببرند.
باقری لنکرانی وزیر بهداشت دور قبل احمدی نژاد، روح الله حسینیان لیدر رایحه خوش خدمت مجلس، مرتضی آقاتهرانی معلم اخلاق کابینه احمدی نژاد، غلامحسین الهام سخنگوی کابینه نهم همگی آمده بودند تا بگویند اگر روزگاری سبب شدند تا محمود احمدی نژاد پیروز شود و سوم تیر 84 را رقم زدند، حالاپس از طرح مباحث مربوط به جریان خاص، عمر سیاسی شان را تمام شده فرض نمی کنند و با پرچمی جدید می آیند تا بگویند در بین اردوگاه سنتی های اصولگرا همچنان حرف برای گفتن دارند. بویژه آنکه به قول آنها حوادث انتخابات 88 ثابت کرده که به حضور آنها سخت نیازمند است.
پدر معنوی هشدارهایش را داد
آیت الله مصباح یزدی در حالی که صادق محصولی بر دستانش بوسه زد، سخنانش را با توصیفی از فرزندان سیاسی اش شروع کرد و گفت: «جبهه پایداری در جامعه اصولگرا به معنای انشقاق، تضاد، اختلاف و انشعاب نیست، این اعلام موجودیت به معنای نفی دیگران، تضاد با دیگران نیست. حتی به معنای دکان دیگری نیست: چرا که در طول همه این سال ها چیزی جز افترا و فحش از به وجود آمدن این دکان ها نصیب نشده. برخی گفته اند که این اعلام موجودیت به معنای این است که می خواهند وحدت را بهم بزنند و انشقاق ایجاد کنند. خدا به عمق دل ها و نیت ها آگاه است و امیدوارم که نیت همه ما خالصانه باشد و بر آن بیفزاید.» تا بدین ترتیب پرچم صلح را به اصولگرایانی که تصور می کنند تشکل وی منجر به اختلاف و انشقاق می شود، نشان دهد. آیت الله مصباح بخش اصلی سخنانش را به مفاهیم فقهی و فلسفی «وحدت» اختصاص داد و اینکه هر وحدتی مطلوب نیست و وحدت یک ارزش مطلق نیست، بلکه ابزاری است برای پیشرفت بهتر و بعد هم ماجرای همان کشاورز و پسرانش و چوب های شکسته را تعریف کرد.
وی هشدار داد که اصولگرایان مراقب باشند وحدت اگر هدفش، هدف خوبی نباشد، وحدت نامطلوب است از جمله نمونه آن در جنگ احزاب بود که کفار و منافقین همه برای شکست مسلمانان متحد شدند تا اسلام را شکست دهند. با این مقدمات آیت الله مصباح یزدی حرف اصلی اش را برای اصولگرایان مخابره کرد: «برخی تصور می کنند هر کجا که عنوان وحدت مطرح شد، نمی توان حرفی روی آن زد و همه باید تسلیم شوند. در حالی که باید دید هدف از وحدت چیست و وحدت برای چه صورت می گیرد؟» سوالی که به یقین از این به بعد می تواند موضوعی برای طرح نظرات جدید بازیگران این اردوگاه باشد و شاید حالادرباره مصادیق وحدت به اختلاف برسند.
سوم تیری‌ها هستیم
بعد از آیت الله مصباح، روح الله حسینیان لیدر حامیان احمدی نژاد بود که سخن گفت و از همان ابتدا از تابلوی تشکیلاتش پرده برداری کرد: «ما همان سوم تیری ها هستیم.» گفت که آنها یک جریان فکری در جامعه بودند که در طول انقلاب با همه نوسانات به پیش رفته و تبلور و ظهور آن در سوم تیر صورت گرفت. گفت تشکیلات هستند نه حزب و اصولگرایان باید بدانند انتخابات تازه آغاز کارهای آنها در عرصه سیاسی کشور است: «هدف جبهه پایداری تغذیه فکری جامعه، سامان دادن به ارتباطات و تعامل با دوستان در سراسر کشور و شرکت فعال در انتخابات با صبغه دینی است.»
روحانی ای که سال ها در رده های امنیتی کشور دارای نقش های مهمی بوده، در این همایش هشدارهای جالبی داد که کشور تاکنون دست چه کسانی بوده و به چه دلیل اصولگرایان باید حواس شان را جمع کنند: «16 سال گرایش های فن سالارانه و اندیشه های لیبرال منشانه و حاکمیت تکنوکرات ها و سکولارها این شجره طیبه را لرزاند، اما نتوانست ریشه کن کند و ثمره این 16 سال حماسه های پی در پی همچون سوم تیر و 23 خرداد بود. وی بار دیگر برای اینکه کسی تصور نکند پایداری ها، قهر کنندگان از احمدی نژاد هستند با ادبیاتی که شاید شش سال پیش بازارش داغ بود به تعریف از انتخاب اصولگرایان در سال 84 پرداخت و دلیل آورد که چنین دولتی ماحصل کار آنها بود: «دولتی روی کار آمد که احیاگر گفتمان امام بود، دولتی که ساده زیستی، خدمت به مردم و تلاش برای رفع مشکلات مردم را الگو قرار داد و در واقع مردم قهر کرده از حاکمان اجرایی بار دیگر به سوی کارگزاران نظام رو آوردند و جشن آشتی کنان ملت و دولت دل مردم رنجیده را شاد کرد.»
مرزکشی پایداری‌ها با مشایی
یک اصل در این همایش بسیار مشخص بود. همان قدر که باید خیال اصولگرایان راحت می شد که آنها برای انشقاق نیامده اند گویا لازم بود تاکید شود که آنها آمده اند تا احمدی نژاد را از دست مشایی ها نجات دهند. شاید لازم نبود حسینیان وسط چنین همایشی با محوریت انتخابات این طور پای مشایی را وسط بکشد اما همان اصول ایجاب می کرد گویا که این طور بگوید: «ماجرای معاون اول رییس جمهور در اوایل تشکیل دولت دهم و همچنین عزل وزیر اطلاعات اتفاقاتی بود که با تحلیل های غیرواقعی صورت گرفت. در این حوادث مردم ولایت مدار ایران با امور غیرمنتظره یی روبرو شدند و شوک آن روزها آنان را در بهت فرو برد و بودند افرادی که تاب تاخیر در اجرای فرمان ولایت را نداشتند و عده یی از همان همراهان که بار عظیم رسالت برآمده از حماسه سوم تیر را بر دوش داشتند با این سوال مواجه شدند که چیست یاران طریقت بعد از تدبیر ما؟» بدین ترتیب حسینیان همان حرف هایی را زد که محصولی و آقا تهرانی هم زدند: «ما آمده ایم تا اصولگرایان و بچه حزب اللهی های واقعی که از دست رفتارهای کنونی دولت ناراحت هستند، سرخورده نشوند، نیرو بگیرند و جمع شوند و دوباره کار سیاسی را شروع کنند.»
گفت که تشکیلاتی راه انداخته اند که دیگر وابسته به شخص نیست تا وقتی اشخاص، کار را خراب می کنند کل تفکرات از بین برود: «تشکیلات ما متکی به اشخاص و افراد نیست و این حرکت به پیش می رود و این اشخاص هستند که باید خود را با این حرکت هماهنگ کنند. جبهه علامت پذیرش همه نیروهای ولایی و پایداری مظهر ماندگاری در خط رهبری و انقلاب اسلامی و اعتقاد به گفتمان امام و انقلاب است. ما برای رقابت با اصولگرایی نیامده ایم بلکه مکمل برادران اصولگرای خود هستیم.» حسینیان گلایه کرد که چرا امثال مطهری و برخی اصولگرایان با آنها چنین برخورد کرده اند: «ما از یاران چشم یاری داشتیم و منتظر استقبال بودیم و در حالی که برخی دوستان مجلس فاتحه ما را تدارک می دیدند با این حال ما دست دوستی به اصولگرایان دراز می کنیم و دست آنها را می فشاریم.»
تکرار هشدار به اصولگرایان متهم به سکوت در سال 88
بعد هم شاید طبیعی است که باید نوبت به حوادث پس از انتخابات برسد. کلیدواژه جبهه پایداری ها همین است که اصولگرا یعنی کسی که ثابت کند در حوادث 88 سکوت نکرده است. حسینیان اینجا هم نشان داد حتی اگر عده یی از اصولگرایان مستقل هم از این دیالوگ ها خوش شان نیاید اما آنها تکرارش می کنند: « ما از فتنه گران چه آنهایی که فتنه را رهبری و مدیریت کردند، چه آنهایی که همراهی و میدانداری و حمایت کردند و در دفتر یا خانه خود با سران فتنه نشستند و آنها را تحریک کردند و چه کسانی که سکوت کردند و در واقع حق و ولی شان را یاری نکردند و فتنه را خوار نکردند و چه آنهایی که روزی بر میخ می کوبیدند و روزی بر نعل، متنفریم و اعلام برائت می کنیم. بین ما و آنها خط سرخی به رنگ خون تا قیامت کشیده شده است. نقش مردودان فتنه در مرکزیت اصولگرایان برای ما به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و نه توجیه اشتباه را می پذیریم، نه توجیه توبه را و ما نمی توانیم سرنوشت انقلاب و ملت را به دست اشتباه کاران و بی بصیرتانی بسپاریم که در لحظات حساس به آرما ن های انقلاب پشت می کنند. ما به خود اجازه نمی دهیم که بار دیگر به نام اصولگرایی، کسانی به مجلس بروند که در فتنه 88 در زمین دشمن بازی کردند و نظام اسلامی را متهم کردند و در واقع ما نمی توانیم تن به محوریت کسانی بدهیم که بیت المال را به جیب فتنه گران ریختند و سر بزنگاه حساس در برابر رهبری در فکر و عمل ایستادند. استراتژی ما وحدت اصولگرایان با حفظ ارزش اصولگرایی است.»
و ادامه این برائت حسینیان به مشایی می رسد: «ما همچنین از منحرفین اعلام برائت می کنیم، کسانی که با شعار ولایت به جنگ ولایت آمده اند. ما معتقدیم بی عشق خمینی و خامنه ای عاشق مهدی شدن دروغی کلاهبردارانه بیش نیست، پس این مدعیان دروغین را منحرف می دانیم و با آنها اعلام جنگ می کنیم.» حرف هایی که آقاتهرانی هم تکرارش کرد: «در این دوران برخی ساکت بودند و برخی با فتنه بودند و برخی نیز داد می زدند و رهبر معظم انقلاب نیز اشارات صحیحی داشتند که اکنون زمان سکوت و نشستن نیست و باید فریاد زد. بنابراین هر کاری وقت خود را دارد و اگر آن کار در زمان خود انجام نشود، فایده یی ندارد. به همین دلیل آن زمان نیز زمان فریاد زدن بود.»
اخراجی‌ها چه می‌گویند
باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم که به دلیل اختلاف با مشایی، اخراج شده بود هم گویا حرف های زیادی برای گفتن داشت: «وقتی در عرصه اجتماعی رفتاری بروز می کند ناشی از یک سری باورها و اعتقادات است. یک نگاه انحصار در قدرت، ثروت و حتی علم در برخی از مسوولان در زمان مسوولیت شان شکل گرفته و این روند خطرناک ممکن است تابوی جریان سیاسی هم به خود بگیرد. زمانی که فضای سیاسی غبارآلود می شود این ارتباطات می تواند کمک کند. ما تفکیک بین خدمتگزاری و حاشیه سازی را ضروری می دانیم و هنگامی که این تفکیک نباشدعملافرصت خدمتگزاری از بین می رود.»
پشت‌پرده‌های حضور محصولی از زبان خودش
مردی که انتخابات 88 را در کشور مدیریت کرد این طور از پشت پرده حضورش در انتخابات مجلس نهم صحبت کرد: «رمضان سال گذشته اقداماتی انجام شد، توسط پنج نفر از اصولگرایان که سه نفر از این برادران عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی هستند و این اقدامات منجر به برگزاری جلسه 30 نفره اصولگرایان در دفتر آقای رییس جمهور بود و به دنبال آن کمیته سه نفره تشکیل شد.»
محصولی که از او به عنوان لیدر این جریان نام برده می شود، از دوستانی که سنگ جلوی پایش انداخته اند گلایه کرد: «برخی متاسفانه به خاطر نگاه های حزبی، جبهه را رقیب می دانند و آگاهانه یا ناآگاهانه مطالب کذبی را منتشر می کنند. مثل اینکه مثلامقام معظم رهبری در دیداری با آیت الله مصباح اعلام کردند که دوستان را از تشکیل چنین جبهه یی نهی کنند، در صورتی که این موضوع کذب محض بود و آیت الله مصباح آن را تکذیب کردند.» همچنین غلامعلی حدادعادل، عضو گروه هفت نفره اصولگرایان نیز در سخنانی در این همایش گفت: تحمل لازمه وحدت است و در انتخابات پیش روی و در مسیری که پیش رو داریم باید به این مساله توجه کنیم و نباید تابع قانون همه یا هیچ باشیم. او سوگند خورد که اگر خدای نکرده غرض ما صرف قدرت و برای ماندن در مسند به هر قیمتی باشد این تشکل باعث خیر و برکت نیست، اگر تشکلی به وجود آید برای اینکه یک عده از دوستان هوای یکدیگر را داشته باشند و مناصب و مسوولیت ها را در بین خودشان تقسیم کنند این تشکل به سود انقلاب اسلامی نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات