تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۲۵۶۱۰
اعضای جبهه پایداری زمزمه جدایی سر دادند

دفاع ولایتی از ساختار وحدت


یاسرفاتحی
با وجود اینکه اعضای کمیته داوری «جبهه متحد اصولگرایی» اشتیاق چندانی به مصاحبه و سخن گفتن راجع به این کمیته و نتایج آن ندارند ولی تحرکات اخیری که سعی دارد کمیته وحدت اصولگرایان را با ابهام و علامت سوال مواجه کند، باعث شده این سکوت ادامه پیدا نکند و اعضای کمیته داوری اصولگرایان یکی بعد از دیگری به دفاع از این ساختار وارد شوند.در همین زمینه بعد از اظهارات و دفاع قطعی حبیب الله عسگراولادی از چینش ساختار اعضای شورای مرکزی«جبهه متحد اصولگرایی» روز گذشته علی اکبرولایتی تمام قد از این سازوکار دفاع کرد.عضو کمیته داوری اصولگرایان در حمایت از این جبهه تاکید کرد که بعد از انقلاب نظیر چنین مجموعه‌ای وجود نداشته است.
ولایتی که در کانون اعضای حزب موتلفه اسلامی استان تهران سخن می‌گفت با اشاره به وضعیت گروه 7+8 اظهار کرد: گروه 7+8 حاصل یکسال تلاش است و پس از انقلاب چنین مجموعه‌ای که متشکل از متدینین و پیشکسوت‌ها، مبارزین مسلمان و بزرگان روحانیت بوده باشد وجود نداشته و امروز به میدان آمده‌اند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه بر حضور موثر آیت‌الله مهدوی کنی در ساختار وحدت اصولگرایان اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مهدوی کنی پرچم وحدت اصولگرایان را در دست گرفته‌اند. وی با بیان اینکه آیت‌الله یزدی از این تشکل حمایت کرده‌است تاکید کرد: این ساز و کار مورد قبول اکثریت اصولگرایان است و این گروه بی‌سابقه یا کم سابقه است. ولایتی تاکید کرد: تشکیل گروه 7+8 نشان از احساس تکلیف شرعی در مقابل مخاطراتی است که از نبود اتحاد حاصل می‌شود و اگر اینچنین نبود هیچگاه جامعتین حضور نمی‌یافتند.
جالب توجه اینکه ولایتی به چینش کمیته 7+8 اشاره کرد و ضمن دفاع از این چینش تصریح کرد: تقریبا همه کسانی که به نوعی به عنوان اصولگرایان سرشناس شناخته می‌شوند در این گروه حضور داشته یا نماینده دارند که وجود این گروه پدیده بسیار مبارکی است و امید بسیار زیادی برای وحدت اصولگرایان داریم. عضو کمیته سه نفره اصولگرایان در پاسخ به سوالی درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده گفت: حضور اصلاح طلبان به خودشان مربوط است، شورای نگهبان هر کسی تحت هر عنوانی و نامی یا گروهی که به نظام جمهوری اسلامی اعتقادی ندارد یا حرکتش ضد جمهوری اسلامی است، صلاحیتش را تایید نمی‌کند.
ولایتی،‌چهره موثر کمیته 7 نفره
اظهارات ولایتی و دفاع‌اش از ساختار «جبهه متحد اصولگرایی» از آن جهت اهمیت دارد که وی از جمله اعضای کمیته داوری این جبهه است که در ساختار گذشته وحدت اصولگرایان یعنی 5+6 نیز نقش داشت. با گذشت چهار سال از آن زمان مشخص شد که سیدرضا تقوی، محمدحسن ابوترابی فرد، رضا آشتیانی، عزیز خوشوقت و علی اکبر ولایتی اعضای این شورا بودند. به این ترتیب حضور ولایتی به همراه،‌تقوی و ابوترابی فرد در هیات داوری «جبهه اصولگرایی» حکایت از کارکشته و غنی بودن این کمیته دارد.البته اخیرا جبهه پایداری انقلاب اسلامی که از فرستادن نمایندگانش برای حضور در جلسات اعضای شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایی خودداری کردند، در ادامه رویکرد «چانه‌زنی دیرهنگام» سعی دارند نماینده خود را به کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایی اضافه کنند که تا کنون مورد موافقت 7+8 قرار نگرفت.
«جبهه پایداری» آغازگر اختلاف
جبهه پایداری انقلاب اسلامی که هنوز مرکب بیانیه اعلام موجودیت‌اش خشک نشده و در عین اینکه اصولگرایان پذیرفته‌اند این جبهه تازه تاسیس دو نماینده در «جبهه متحد اصولگرایی» داشته باشد، همچنان بر رویکرد تفرقه افکنی خود تاکید می‌کنند. البته نا گفته نماند که اعضای این جبهه از ابتدا بر طبل اختلاف کوبید،‌ این روزها دو دسته‌اند. گروه معتدلی که در مصاحبه‌ها و اظهارات خود همقطاران شان را متعهد به وحدت با اصولگرایان و ساختار 7+8 عنوان می‌کنند و گروه تندرویی که حضور نمایندگان چهره‌های مستقل اصولگرا همچون محمدباقرقالیباف در ساختار 7+8 را بهانه عهدشکنی از قبل برنامه‌ریزی شده شان کرده‌اند. در همین راستا و با تقسیم کاری که بین اعضای تندروی این جبهه شده بدون توجه به توصیه بزرگان اصولگرا هر روز شاهد حملات تندی علیه تصمیم «جبهه متحد اصولگرایی» هستیم.
قاسم روانبخش نیز روز گذشته در کسوت عضو جبهه پایداری به تصمیم جبهه متحد اصولگرایی مبنی بر حضور نمایندگان قالیباف و لاریجانی حمله کرد و آن را دلیل غیبت متوالی نمایندگان جبهه‌اش در جلسات اصولگرایان توصیف کرد. اظهارات روانبخش در حالی مطرح می‌شود که محمدرضا باهنر روز دو شنبه اعضای این جبهه را از تنگ نظری برحذر داشته بود. نکته جالب توجهی که به نظر می‌رسد ناخواسته از زبان روانبخش که در دانشگاه امیرکبیر تهران سخن می‌گفت، بیان شد‌ همان علت همراهی نکردن جبهه پایداری با اصولگرایان است. روانبخش با بیان اینکه «جبهه پایداری چون اکثریت را ندارد،‌نمی‌تواند چندان در این کمیته موثر عمل کند»، رسما اعلام کرد که «جبهه نو تاسیس پایداری انقلاب اسلامی» بنایی بر همراهی با ساختار 7+8 نداشته و قصد دارند جداگانه عمل کنند. جبهه پایداری که ادامه همان رایحه خوش خدمت یا حامیان دولت‌اند، این روزها به دلیل اینکه به خاطر رویکرد افراطی شان در اقلیت قرار گرفته‌اند واهمه دارند نتوانند همانند انتخابات مجلس گذشته، نمایندگان بیشتری را بر کرسی‌های سبز رنگ قوه مقننه بنشانند.
پر واضح است سهم خواهی در جریان اصولگرا توسط رایحه خوش خدمت یا همان حامیان دولت که اخیرا در قالب جبهه پایداری تاکید شان بر حمایت از گفتمان سوم تیر است،‌احیا شد. نمایندگان این جریان که تا کنون تاکید می‌کردند که در جریان وحدت با اصولگرایان همراهند، ‌بعد از اینکه نسبت به شرکت در جلسات اصولگرایان سر باز زدند این بار به بهانه‌ای غیر از حضور نمایندگان قالیباف و لاریجانی متمسک شده‌اند که از ابتدا قابل پیش‌بینی بود. روانبخش که در دانشگاه امیرکبیر سخن می‌گفت با تایید عدم شرکت جبهه پایداری در جلسات اخیر 7+8 تاکید کرد که ابهاماتی راجع به این موضوع دارند. به گزارش ایسنا وی در توضیح دلایل عدم شرکت جبهه پایداری در جلسه کمیته 7+8 بعد از حمله به قالیباف و لاریجانی به «اهمیت اثری که از این وحدت و لیستی که از آن خارج می‌شود» اشاره کرد گفت: «جبهه پایداری چون اکثریت را ندارد، نمی‌تواند چندان در این کمیته موثر عمل کند.سردبیر «پرتو سخن» حتی به فکر آرای انتخاباتی «جبهه پایداری» نیز بود.
چرا که با طرح نوعی تقسیم بندی، مردم را حامی جبهه پایداری عنوان کرد نه اصولگرایان ذیل کمیته وحدت.وی خاطرنشان کرد: بدنه اصلی اصولگرایی مردم هستند و نه احزاب؛ لذا این‌ها نمی‌توانند برای بدنه اصلی اصولگرایی تصمیم بگیرند. روانبخش در ادامه سخنانش رسما «جبهه متحد اصولگرایی» و در راس آن تصمیم‌گیران این جبهه را تهدید کرد و گفت: باید ابهاماتی که برای جبهه پایداری وجود دارد را برطرف کنند وگرنه قطعا جبهه پایداری فکر دیگری می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات