تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۲۶۷۴۹

مانورهای ضد خلقی شیطان و شیطان‌بچگان در آمریکای مرکزی


نیروهای دریایی ایالات متحده و سربازان هندوراسی، به زودی مانور نظامی «فالکون ویستا» را آغاز خواهند کرد. واشینگتن این مانورها را به عنوان نمایش جدیدی از قدرت آمریکا در آمریکای مرکزی تلقی می‌کند.
به گفتۀ «جک بینز» سفیر ایالات متحده در هندوراس، مانورهای یاد شده، برای تمرین‌های مربوط به عملیات «جستجو و قطع» د‌ر اقیانوس، انجام میشود.
این نوع «تمرین» جنگی، نخستین تمرینی است که ایالات متحده در ارتباط با تنها یک کشور (به جای چندین کشور آمریکای لاتین) انجام می‌دهد. این نشانه روشنی بر پیوندهای نزدیک میان «پولیکارپو بازگارسیا» رئیس رژیم هندوراس و حکومت «‌رونالد ریگان»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده است.
در ماه اوت، ‌«ریگان»‌ پیشنهاد ارسال 80 میلیون تا 4/8 میلیون دلار اسلحه به هندوراس در سال مالی جاری را کرد.
او همچنین پیشنهاد اعزام سربازان «کلاه سبز» آمریکایی به هندوراس را کرد که این کلاه سبزها به گفتۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده، هندوراسی‌ها را در زمینۀ ‌«انضباط‌های فنی، نگاهداری هلی‌کوپترها و عملیات هوایی، با واحدهای کوچک تاکتیکی» آموزش خواهد داد.
همچنین برنامه‌هایی برای ارسال ده هلی‌کوپتر «کبرا» و ده میلیون دلار کمک نظامی برای رژیم «پازگارسیا» و همچنین دادن آموزش افزون‌تر به 247 سرباز هندوراسی در پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه ترعۀ «پاناما» وجود دارد. افزون بر فروش تسلیحات به حکومت هندوراس، دو میلیون دلار مهمات، تجهیزات مخابراتی و وسایل یدکی هم، به عنوان کمک نظامی مستقیم برای هندوراسی‌ها فرستاده خواهد شد.
همین که اخبار مربوط به مانورهای «فالکون ویستا» منتشر شد، اعتراض علیه این مانورها در سراسر جهان آغاز گردید، زیرا مانورها، به منزلۀ خطری برای صلح در آمریکای مرکزی و منطقه کارائیب است و این خطر خاصه نیکاراگوئه و مبارزات آزادی‌بخش ملی خلق ال‌سالوادور را تهدید میکند. در «تگوسی گالپا»، پایتخت هندوراس، «خوان آلمن دارز بونیلاد»، رئیس دانشگاه ملی، از حکومت هندوراس خواست هزینۀ نظامی را کاهش بدهد و او همچنین دربارۀ نگرانی گسترده بر سر تمرین‌های جنگی میان ایالات متحده ـ هندوراس مباحثاتی را انجام داد. «دارز» گفت در حالی که بحران جدی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، کشور را زیر فشار قرار داده است، رژیم «پازگارسیا» هزینه‌های فراوانی را صرف تسلیحات می‌کند و در مانورهای نظامی شرکت می‌کند.
«پاتریشیا الویر»، دستیار روابط بین‌المللی «سازمان جوانان ساندینیستایی نوزدهم ژوئیه»، گفت که 210 نمایندۀ تقریباً 100 سازمان در آمریکای مرکزی، مکزیک و پاناما، توافق کردند راه‌پیمایی‌های اعتراض‌آمیزی را علیه مانورها در پایتخت‌های کشور‌های مربوطۀ خود انجام بدهند. این تظاهرات در ساعت 5 بامداد روز هشتم اکتبر برگزار شد.
در پنجم اکتبر، نیکاراگوئه‌ای‌ها، مبارزۀ ضد مداخله را به رهبری «بنجامین زلدون» انجام دادند. این مبارزه در پاسخ به درخواست «هومیر تواورتگا»، فرماندۀ انقلاب، ‌به نام رهبری ملی «جبهۀ آزادی‌بخش ملی ساندی نیستا» صورت گرفت. در این مبارزه مانورهای «فالکون ویستا» که در آب‌های نزدیک نیکاراگوئه انجام می‌شود، تقبیح شد. در میتینگ‌ها، مردم اصول استقلال سیاسی و اقتصادی، هم‌بستگی با خلق‌های در حال مبارزه و بالاتر از همه تصمیم برای دفاع از انقلاب خود علیه هرگونه حملۀ ممکن خارجی را تکرار کردند.
اتحادیۀ روزنامه‌نگاران نیکاراگوئه‌ای، نیز بر این مبارزه صحه گذارده است. و در هندوراس، حزب کمونیست این کشور، از سازمان‌های خلقی کشور خواسته است مانورهای «فالکون ویستا» را محکوم کنند. این حزب بازگو کرد که مانورها شامل تمرین‌های مربوط به راه‌بندان دریایی در دریاهای بلند نیز می‌شود که به گفتۀ آن باید با خشم شدید خلق هندوراس مواجه شود. حزب همچنین تمرینهای جنگجویانۀ ایالات متحده در تمامی منطقه را تقبیح کرد.
روزنامه چکسلواکیایی «پراودا» تائید می‌کند که مانورهای «فالکون ویستا»، خطری برای نیکاراگوئه است و «پراوادا» این مانورها را بخشی از فشارهای ایالات متحده بر حکومت «ساندینیستا»یی برای جلوگیری از تحکیم انقلاب نیکاراگوئه خواند.
روزنامۀ ویتنامی «نهان‌دان» اظهارنظر کرد که مانورها و طرح‌های ایالات متحده در آمریکای مرکزی و منطقۀ کارائیب، به منظور حمله به کشورهای منطقه و مداخله در این کشورها انجام میشود و این موضوع یک خطر جدی را برای صلح و امنیت ایجاد می‌کند.
روزنامۀ «نهان دان» افزود که واشینگتن پول و اسلحه در آمریکای مرکزی و منطقۀ کارائیب سرمایه‌گذاری می‌کند تا بی‌ثباتی در این منطقه را باعث شود. «نهان‌دان» نوشت که ایالات متحده با مبارزه برای استقلال ملی، دموکراسی و پیشرفت اجتماعی مقابله میکند، نیروهای ارتجاعی را گردهم می‌آورد و خصومت نسبت به کوبا را رهبری می‌کند. روزنامۀ ویتنامی همچنین تقاضای متوقف ساختن فوری خصومت آمریکا نسبت به کوبا، نیکاراگوئه و گرنادا را توأم با توقف سیاست‌های جنگ‌طلبانه و مداخله‌گرانۀ آن کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات