تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۲۷۲۹

افشای طرح محرمانه آمریکا برای ترور مقتدی صدر


مشاور امنیت ملی عراق از تصمیم ارتش آمریکا برای کشتن و یا دستگیری مقتدی صدر روحانی شیعه عراق پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «موفق الربیعی» در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت خاطرنشان کرد: ارتش آمریکا در نظر داشت تا صدر را پس از فریب دادن برای مذاکرات صلح در خانه‌ای در شهر نجف دستگیر کرده و یا ترور کند.

به نوشته این روزنامه غربی، افشای این طرح عجیب، که در صورت موفقیت احتمالا با شورش شیعیان روبرو می‌شد، بی‌اعتمادی تلخی را در ذهن صدر نسبت به آمریکا و همپیمانان آن در عراق که ممکن است هنوز در پی آن باشند، ایجاد کرده است.

«ربیعی» تصریح کرد: من معتقدم که این حادثه خاص سبب شده تا صدر هرگونه اعتماد و یا اطمینان به نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را از دست بدهد و واقعا وی را ناآرام کرده است.

برپایه این گزارش، مشخص نیست که چه کسی دستور این اقدام را علیه مقتدی صدر صادر کرده باشد، اما این مورد یکی از اقدامات به اشتباه تصور شده آمریکا در عراق از زمان حمله به شمار می‌رود. در ماه ژانویه سال جاری نیز آمریکا تلاش کرد تا دو مقام ارشد امنیتی ایران را در یک دیدار رسمی با رئیس جمهوری عراق برباید. نمونه‌های دیگری از اقدامهای تحریک‌کننده پیش از این از سوی آمریکا با تفکر و تامل کم انجام شده است.

اقدام برای ترور و یا دستگیری مقتدی صدر دو سال و نیم پیش در آگوست سال 2004 در زمانی اتفاق افتاد که صدر به همراه اعضای جیش المهدی از سوی تفنگداران دریایی آمریکا در نجف محاصره شده بودند.

ربیعی معتقد است که آمریکا از تلاشهای میانجی‌گرایانه وی به عنوان یک مقدمه‌چینی دقیق در جهت فریب دادن صدر در جایی که بتوان وی را به دام انداخت، استفاده کرد. چرا که وی جزئیات کاملی را درباره برخی مسائل به سفارت آمریکا و دولت عراق در بغداد ارائه کرد.

به نوشته این روزنامه، اگرچه صدر در آخرین لحظه جان سالم به در برد، اما این حادثه می‌تواند به توضیح این مسئله کمک کند که چرا در زمانیکه جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا به مقابله خود با مقتدی صدر و جیش المهدی در ماه ژانویه شدت داد، از دیدها در عراق ناپدید شد.

ربیعی در آگوست سال 2004 به نجف رفته بود تا برای حل درگیری‌ها بین طرفداران صدر با نیروهای امنیتی عراق و نظامیان آمریکایی میانجی‌گری کند. وی با صدر که با یک سری شرایط برای پایان دادن به آن بحران موافقت کرد، دیدار کرد. پس از بازگشت از بغداد که پیش‌نویس آن توافقنامه را به ایاد علاوی نخست‌وزیر وقت عراق نشان داد، به نجف رفت تا به توافق نهایی با صدر برسد.

براساس این گزارش، توافق شد تا دیدار نهایی در خانه محمدصادق صدر پدر مقتدی صدر انجام شود. ربیعی و دیگر واسطه‌ها به طرف آن خانه حرکت کردند. به محض آغاز حرکت با صحنه‌ای روبرو شدند که تفنگداران آمریکایی آن خانه را هدف بمباران شدیدی قرار دادند و نیروهای عملیات ویژه آمریکایی هم به طرف آنجا در حال حرکت بودند، اما این حمله به مدت چند دقیقه طول کشید و موقتی بود. صدر در خانه نبود و توانست نجات پیدا کند.

مقتدی صدر از مخالفان سرسخت حضور نظامیان آمریکایی و متحدان آنها در عراق است و بر ضرورت خروج فوری آنها از کشورش تاکید کرده است؛ صدر ضمن انتقاد شدید از جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا، وی را «بزرگترین شیطان» توصیف کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات