تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۲۹۱۸۶

عزم مردم مصر برای بازپس گیری انقلاب و رد نسخه‌های تحمیلی آمریکا


گزارش : رضا مهری
 گروه بین‌الملل:
برگزاری تظاهراتی با عنوان"جمعه بازپس گیری انقلاب" در مصر نشان می دهد که انقلابیون مصری عزم خود را برای ناکام گذاشتن تلاشهای آمریکا برای مصادره دستاوردهای انقلاب و هدایت آن به سمت اهداف تعریف شده خود و رژیم صهیونیستی جزم کرده اند.
روز گذشته دهها نفر از تظاهرات کنندگان از جمله جوانان جنبش ششم آوریل و جوانان مستقل خواستار پاکسازی وزارت کشور، دستگاه قضایی و رسانه های مصر، لغو فوری حالت فوق العاده و تعیین جدول زمان بندی برای انتقال سریع حکومت به غیر نظامیان و تحقق دیگر خواسته های انقلاب شدند.
مردم مسلمان مصر امروز جمعه در تظاهرات بازپس گیری انقلاب شرکت کرده اند، آنها پس از گذشت بیش از هشت ماه از انقلاب 25 ژانویه به چشم خود می بینند که هنوز بسیاری از اهداف انقلابی که برای به ثمر نشاندن آن خونهای زیادی بر زمین ریخت، محقق نشده است، هر چند مبارک سرنگون شده است، اما هنوز دستگاههای امنیتی، نظامی و مراکز دولتی به طور کامل از بقایای رژیم سابق پاکسازی نشده است و مهمترین چالش پیش روی انقلاب، ادامه حکومت نظامیانی است که تا دیروز گوش به فرمان مبارک بودند و اکنون تحت عنوان شورای نظامی با تکیه بر حمایتهای آمریکا و دیگر کشورهای غربی، به مهمترین مانع و بازدارنده در برابر انقلاب مصر تبدیل شده اند.
در این زمینه محمد البلتاجی دبیرکل حزب آزادی و عدالت تاکید کرده است ما تا روز یکشنبه برای اجرای خواسته های گروههای انقلابیبه شورای نظامی مهلت داده ایم.
وی خاطر نشان کرد شورای نظامی، سازنده انقلاب نبوده، هر چند در مرحله ای از آن حمایت کرد، اما اگر این شورا به وعده های خود برای اجرای خواسته های مردم مصر که به خاطر آن انقلاب کردند، پایبند نباشد، ما در مقابل این شورا خواهیم ایستاد.
این در حالی است که دخالتهای گسترده غربی ها به ویژه آمریکا برای مصادره انقلابهای مردمی جهان عرب به ویژه انقلاب مردم مصر همچنان ادامه دارد، آمریکا که زمانی رئیس جمهورش، مصر دوره حسنی مبارک را بزرگترین متحد خود می دانست و از آن به عنوان الگویی برای جهان اسلام یاد می کرد، پس از سرنگونی رژیم وی در انقلاب مردمی، تغییر موضع داده و با گرفتن ژست حمایت از مردم مصر، آمده است تا انقلاب را به میل خود منحرف کند.
در زمان مبارک، آمریکا کمکهای چند میلیارد دلاری و بلاعوض به رژیم حسنی مبارک در مصر ارائه می کرد و البته مبارک هم منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی را بدون در نظر گرفتن مخالفتهای مردم مصر، بی چون و چرا تامین می کرد، تامین گاز مورد نیاز رژیم اشغالگران قدس با قیمتی ناچیز و کمک به پیشبرد روند به اصطلاح صلح از جمله خدمات مهم مبارک به آمریکا و صهیونیستها بود.
اما شرایط از 25 ژانویه کاملا دگرگون شده است که مهمترین ویژگی آن، سرنگونی رژیم حسنی مبارک است، اکنون فرعون پشت میله های زندان قرار دارد تا در ارتباط با اتهاماتی همچون دستور کشتار تظاهرات کنندگان و .... محاکمه شود و مردم مصر هم نقش تعیین کننده ای در روند تحولات کشورشان ایفا می کنند و می خواهند بدون دخالتهای بیگانگان، دولتی منتخب نه بر اساس معیارهای آمریکا که بر اساس ارزشهای اسلامی داشته باشند، آمریکا که تا پیش از 25 ژانویه با تمام توان و بدون در نظر گرفتن خشم مردم مصر از رژیم حسنی مبارک حمایت می کرد، اکنون با از دست دادن متحد استراتژیک و نوکر سرسپرده خود، از در دوستی با مردم مصر وارد شده است.
هیلاری کلینتون در دیدار اخیر خود با همتای مصری اش دراظهاراتی عوامفریبانه گفته است لغو قانون فوق العاده گامی مهم در راستای حفظ حقوق مردم مصر و زمینه سازی برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در این کشور است.
اگر این سخنان را با اظهارات باراک اوباما در جریان سفر به مصر در دوره حکومت مبارک مقایسه کنیم به عمق نفاق و دورویی سیاستمداران آمریکا پی می بریم، اوباما در آن زمان، مصر زمان مبارک را به زعم خود الگوی جهان اسلام معرفی کرده بود، رئیس جمهوری آمریکا اذعان کرده بود مبارک متحد راهبردی کشورش است و وی کمکهای فراوانی به کاخ سفید در ارتباط با سیاستهای خاورمیانه ای آمریکا کرده بود که مهمترین آن از نظر اوباما تلاش برای عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی بود.
تلاشهای هدفمند آمریکا برای مصادره انقلاب مردم مصر در حالی است که احساسات ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در مصر به اوج خود رسیده است، شیخ الازهر با رد دخالتهای غربی ها، حمایتهای نامحدود از رژیم صهیونیستی را علت اصلی انزجار و تنفر ملتهای عربی به ویژه مصریها از آمریکا دانسته و تاکید کرده است انقلابهای عربی برخاسته از اراده مردمی است و هیچ تناسبی با دموکراسی مورد نظر غربی ها ندارد.
مهمترین ویژگی انقلاب مردم مصر، ماهیت ضد صهیونیستی و ضد آمریکایی آن است که اقدام آنها در به آتش کشیدن پرچمهای رژیم صهیونیستی و آمریکا و همچنین تسخیر سفارت رژیم اشغالگر مهر تاییدی بر این ادعاست.
نگرانی کاخ سفید از افزایش نفرت مردم مصر از آمریکا
آمریکا بارها از افزایش نفرت و انزجار مردم مصر از این کشور ابراز نگرانی کرده است، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به شورای نظامی حاکم بر مصر گفته است ما از این وضعیت به شدت نگران هستیم.
عوامل بازدارنده شکوفایی انقلاب مصر
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه درباره موانع پیش روی انقلاب مردم مصر به مهر می گوید : اظهارات غیر مسئولانه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا درباره ضرورت تقویت روابط مصر و اسرائیل نشانه اوج دخالت آمریکا در مسائل داخلی مصر است.
نگاه آمریکا به انقلاب مصر از تراکمات ذهنی آمریکا نسبت به مصر در طول دوره 30 ساله حکومت دیکتاتور سابق این کشور ناشی می شود.
هر چند انقلابیون مصر با حساسیت بالایی تحرکات آمریکا را در منطقه رصد می کنند، اما به نظر می رسد که ایالات متحده همچنان درصدد مهار انقلاب مصر است.
اگر چه مصر دوران گذار را پشت سر می گذارد، اما به نظر می رسد این دوره نیزبه دلیل تفاوت دیدگاه انقلابیون با شورای نظامی حاکم خالی از تنشهای داخلی نخواهد بود.
تلاش جوانان انقلابی مصر برای لغو قانون فوق العاده و کاهش نفوذ شورای نظامی حاکم بر مصر که در واقع سیاستهای آمریکا را عملیاتی می کند، قطعا خوشایند کاخ سفید نیست.
علت این امراین است که اکنون آمریکا نگران تحولات بعدی مصر است، زیرا این تحولات ممکن است تاثیر خود را بر امنیت رژیم صهیونیستی باقی بگذارد.
از نظر انقلابیون مصر، دولت آمریکا از هم اکنون تلاش می کند، تا دستاوردهای انقلاب مردم مصر را مصادره کند و این انقلاب را به سمت اهداف تعریف شده آمریکا و رژیم اسرائیل هدایت کند.
از سوی دیگر نگرانی آمریکا این است که گروه های اسلام گرا ممکن است در انتخابات آینده مصر قدرت را در اختیار بگیرند، بنابراین رفت وآمدهای مقامات آمریکا به قاهره در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر نشان می دهد که آمریکا درصدد تاثیرگذاری بر روند انتخابات مصر است .
حضور چهره های مشکوک در میان نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری نشان می دهد که غرب به ویژه آمریکا قصد دارند در آینده نزدیک چهره های وابسته به خود را در راس قدرت مصر قرار دهند.
کارشناس مسائل خاورمیانه ابراز عقیده می کند : دخالت آمریکا و حضور نخبگان وابسته به قدرتهای خارجی در میان صفوف انقلابیون ممکن است انقلاب جوانان مصر را به کجراهه سوق دهد.
مردم مسلمان مصر امروز در تظاهرات بازپس گیری انقلاب می خواهند این پیام را به کاخ سفید، رژیم صهیونیستی و دیگر قدرتهایی که خوابهای خطرناکی برای انقلاب آنها دیده اند، برسانند که دیگر نمی خواهند برده و مطیع باشند، می خواهند خود برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند، آنها دیگر نمی خواهند کشورشان از کاخ سفید اداره شود، بلکه می خواهند هر چه سریعتر انتخابات آزاد و شفاف برگزار شود و رئیس جمهوری و پارلمانی منتخب در راستای عمل به خواسته های مشروع و قانونی آنها گام بردارد و تحت هیچ شرایطی مصر به دوره خفت بار پیش از 25 ژانویه برنگردد.
به هر حال مردم مسلمان مصر با تظاهرات مستمر خود پس از پیروزی انقلاب 25 ژانویه، نشان داده اند تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند بر سر ارزشهایی که به خاطر آن انقلاب کرده اند، معامله کنند و هرگز اجازه نمی دهند غربی ها و به ویژه آمریکا بار دیگر بر سرنوشت آنها مسلط شوند و مصر بار دیگر به جاده صاف کن طرحهای خطرناک غرب و رژیم اشغالگر قدس تبدیل شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات