تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۳۲۸۵۷

کسی جوابی دارد!؟


ابوالقاسم قاسم‌زاده
این ستون «محک» بفهمی نفهمی، خوانندگانی دارد و از این که اغلب درباره مسایل بین‌المللی و روابط خارجی قلم می‌زند، مورد پسند است. اما برای رضایت دل خوانندگان عزیز، نویسنده آن، گاهی گریزی به صحرای کربلا می‌زند و از مشکلات داخلی و زندگی عادی مردم هم مطالبی می‌نویسد. در اینگونه نوشته‌ها، سیاست و سیاسی‌نویسی به حاشیه می‌رود و نویسنده وارد متن زندگی جامعه و بیان نگرانی‌ها و درددل‌های مردم می‌شود.
چند وقت قبل در همین ستون، نوشته‌ای کوتاه و مختصر با نام «گرانی سوژه نیست» درج شد، استقبال خوانندگان به نویسنده نشان داد که پیغام خوانندگان چنین است، اگر سیاست‌ورزی، اسب‌سواری باشد، مردم با گرفتاریهایی که در زندگی روزانه خود دارند به نویسنده ستون محک می‌فرمایند، اسب‌سواری سیاسی پیش‌کش شما، کمی هم هوای زین را داشته باش که بدجوری دارد وامی‌رود و نکند سرانجام اسب و سوارکار را وارونه کند!‌ البته مشکل نوشتن درباره مسایل داخلی در مطبوعات علاوه بر سیاست‌زدگی و خط و خطوط بازی آن، این است که کمتر مسئولین خود را پاسخگو می‌دانند و یا کسی جوابی نمی‌دهد. اگر هم جوابی بیآید بر این سیاق است که ما کجاییم و شما روزنامه‌نگاران کجا؟ ضرب‌المثل معروف وارونه می‌گردد که سواری را بچسب که ما در حال تغییر و تحول مدیریت جهانیم!
همین امروز که موضوع تشکیل شورای حکام آژانس انرژی اتمی و ناکام ماندن آمریکا و اسرائیل از تصویب قطعنامه علیه ایران در این شورا در صدر گزارش‌های خبری قرار گرفته است. در کنار آن تیتر گوجه‌فرنگی کیلویی 1800 تومان و 22 تریلی مرکبات ترکیه‌ای همزمان با برداشت محصول در داخل، وارد کشور شده است را ملاحظه کرده‌اید.
چشم‌گیری این خبر از گزارش کوتاه دبیر اتحادیه بارفروشان تهران است که گفته است:
«محصولات مرکبات شمال کشور تازه وارد بازار شده و همزمان با آن 22 تریلی مرکبات ترکیه‌ای که بیش از 400 تن می‌شود، با بارنامه و مجوز برگه گمرکی دیروز وارد پارکینگ بزرگ میدان تره‌بار مرکزی شد.» او گفت: «در حال حاضر هر کیلوگرم پرتقال داخلی 600 و در نهایت به قیمت 1400 تومان پرتقال جنوب درشت و شیرین عرضه می‌شود، اما پرتقال ترکیه‌ای که به ظاهر شکیل و با بسته‌بندی مناسب است، به قیمت کیلویی 2000 الی 2500 تومان و نارنگی به قیمت 1200 الی 2000 تومان در میدان تره‌بار مرکزی عرضه می‌گردد!»
دبیر اتحادیه بارفروشان با گلایه از مسئولین وزارت بازرگانی، گمرک و وزارت جهاد کشاورزی سیاست ورود محصولات کشاورزی همزمان با برداشت محصول در داخل را ضربه سخت به کشاورزان کشور می‌خواند و می‌گوید: «دولت برای نجات تولیدکنندگان داخل باید ثبت سفارش‌های قبل را باطل کرده و به گمرک نظارت بیشتری داشته باشد. در صورتی که محصول داخلی گران‌تر هم باشد، اما ارزی از کشور خارج نمی‌شود و نفع آن برای تولیدکنندگان داخلی است. در حالی که قرار بود به جای صادرات نفت، صادرات میوه داشته باشیم اما معلوم نیست این چه مدیریتی است که همزمان با آمدن محصولات داخلی به بازار محصولات خارجی با حجم بالا وارد کشور می‌شود.»
تاکنون مسئولین در دولت دو پاسخ به این خبرها و همزمانی واردات محصولات کشاورزی با برداشت محصولات داخلی داده‌اند. یکی این که ، ثبت سفارش این محموله‌ها از قبل صورت گرفته است و دولت کاری نمی‌تواند انجام دهد. دوم، دولت با ورود این محصولات هم رقابت کیفی ایجاد می‌کند و هم اشراف بهتر به کنترل نرخ‌ها در بازار پیدا خواهد کرد.
مدت‌ها است که کشاورزان و تولیدکنندگان موادغذایی دامی (گوشت و مرغ و شیر و ....) شکایت از همزمانی ورود محصولات خارجی با ارائه تولیدهای داخلی دارند. اخبار و گزارش‌های متعدد درباره محصولات چای، برنج، مرکبات، حبوبات، سیر و پیاز و تخم‌مرغ را خوانده‌اید. این همزمانی که انگار با برنامه‌ریزی انجام می‌پذیرد، نه ایجاد رقابت در کیفیت تولید محصولات داخلی در مقایسه با واردات بی‌رویه مشابه خارجی آن می‌کند و نه نرخ قیمت‌ها را می‌شکند. آشفتگی در بازار خرید و فروش بوجود می‌آورد که هم تولیدکنندگان داخلی، هم مصرف‌کنندگان زیان می‌بینند و فضای نارضایتی عمومی را گسترش می‌دهد.
این روزها از زبان بسیاری می‌شنوید که «تولید دیگر صرفه ندارد.»، کافی است آمار واقعی تعطیلی و بسته شدن مراکز کوچک و بزرگ از مرغداری‌ها و تولید لبنیات را در دو سال اخیر ملاحظه کنید.
کشاورزان از شمال، تا جنوب، از شرق تا غرب کشور، همواره از زیان‌دهی تولیدات خود می‌نالند. نمایندگان مردم از شهرستان‌های کشور در مجلس شورای اسلامی بارها و بارها گلایه و شکایت تولیدکنندگان کشاورزی و دامی در کشور را بیان کرده‌اند. اما هنوز اقدامی کارساز صورت نگرفته است که منجر به حل مشکلات تولید گردد. در این که کشور ما ظرفیت بالای تولید انواع و اقسام محصولات را دارد، کسی تردید ندارد. کارنامه تولید محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که به راحتی علاوه بر کفاف نیاز داخلی می‌تواند به تجارت خارجی مطلوب و ارزآور تبدیل گردد. هنوز هم، حداقل در بازارهای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، وقتی محصولات کشاورزی ایرانی عرضه می‌گردد، حرف اول را می‌زند و تقاضای بسیار دارد. اما امروز با سوءمدیریت به جایی رسیده‌ایم که مراکز تولیدی یک به یک یا تعطیل می‌شود، یا تولیدکنندگان از ادامه فعالیت دست می‌کشند و به قول معروف تغییر کاربری و شغل می‌دهند!
بازار داخلی را محصولات خارجی قبضه کرده است، در حالی که کشورهای همسایه ما با تدبیر توازن تجاری و تولیدی خود را روز به روز بهتر و وسیع‌تر می‌سازند. یک نمونه آشکار از دو کشور کوچک اردن و لبنان در تولید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ است که بازارهای منطقه را بخصوص در ایام حج در عربستان در اختیار خود گرفته‌اند و مثال‌ زدنی است. در حالی که صاحبان تولیدی مرغداریها در کشور یک به یک اعلام ورشکستگی می‌کنند.
اجازه بفرمایید این نوشته کوتاه را با بیان واقعیتی از زبان مردم پایان دهم که، باور بفرمایید وحدت اصول‌گرایان و یا شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، مساله و مشکل‌ روز مردم نیست، مشکل دهن‌کجی به تولیدکنندگان کشور در واردات بی‌رویه محصولات خارجی آن هم، همزمان با عرضه محصولات داخلی است. آیا کسی جوابی دارد!؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات