صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۳۶۲۰۸

نگاهی به گرایش‌های فمینیستی (بخش چهارم)

شهاب زمانى مقدمه: تا کنون سه گونه از گرایش های فمینیستی (فمینیسم لیبرال و فمینیسم مارکسیستی و فمینیسم رادیکال) را مورد مطالعه و بررسی اجمالی قرار داده ایم. واکاوی ابعاد و زوایای مختلف فمینیسم بوم گرا که شاخه ای از رادیکال فمینیسم است را در این شماره پی می گیریم. پیش از ورود به بحث در خصوص گرایش فمینیستی زیست محیطی یا بوم گرا، توجه به دو نکته خالی از فایده نیست. اولاً فمینیسم و مباحث مربوط به آن را نباید با «جنبش زنان» یا «نهضت دفاع از حقوق زن» و به طور کلی با مطالعات زنان خلط نمود و اشتباه گرفت. ثانیاً باید توجه داشت که فمینیسم و مباحث مربوط به آن نوعاً عمیق تر از طرح یک سلسله تبعیض ها و کاستی های حقوقی و قانونی مربوط به زنان است، لذا در این عرصه کسانی که متعصبانه در مقام دفاع، بر اندیشه های کهن که نوعاً اندیشه های دینی هستند، خط بطلان کشیده و از روی نواندیشی و اصلاح طلبی خواستار تغییرات در برخی احکام شرعی و فقهی می باشند و به عنوان مثال معتقدند مسائلی همچون دیه، ارث، شهادت زن در دادگاه، مهریه، نکاح متعه یا عقد موقت، تعدد زوجات، قاضی شدن زنان، مرجع تقلیدشدن زنان، حق سقط جنین، نگهداری فرزند و قوانین مربوط به آن، حجاب، خشونت مردان علیه زنان و... نیاز به اجتهادی نو با معیارهای دوره مدرن دارند و چنین امری را لازمه یک نظام فقهی پویا می دانند، در عرصه فمینیسم و مباحث مربوط به آن به حداقل ها قناعت کرده اند. البته به این قبیل موضوعات در ذیل عناوینی چون؛ پیامدهای پذیرش ساده لوحانه و غیر محققانه فمینیسم و مقایسه تطبیقی جایگاه انسانی و اجتماعی «زن» در اندیشه اسلام و این جنبش غربی بیشتر خواهیم پرداخت. اما از آنجا که فمینیسم بوم گرا شاخه ای از رادیکال فمینیسم است و بسیاری از ویژگی های این گرایش فمینیستی را در خود جای داده، لازم است برای ورود به مطالعه آن، به برخی از تحلیل های افراطی گرایش رادیکالی مجدداً اشاره شود. البته علاقه مندان می توانند برای مطالعه و یادآوری مطالب مربوط به رادیکال فمینیسم، به شماره گذشته این ستون مراجعه کنند.

رادیکال فمینیست‌ها و تحلیل‌های افراطی
همان طور که متذکر شدیم، خاستگاه رادیکال فمینیسم به عنوان تندروترین گروه از جنبش های فمینیستی، مبارزاتی بود که در کشور آمریکا جهت دفاع از حقوق زنان سیاه پوست درگرفت و رفته رفته دامنه این جریان به سایر کشورها نیز سرایت کرد. این نحله از فمینیسم از گسترده ترین انواع آن در طول تاریخ شکل گیری فمینیسم است. اگرچه متفکران زیادی تحت این عنوان به فعالیت فمینیستی پرداخته اند، اما نقاط تمایز آرای آنان گاه چنان زیاد است که جمع تفکرات آنان در یک حوزه خاص فکری را با دشواری های زیادی روبه رو می کند، اما آنچه که می تواند حلقه اتصال تفکرات اندیشمندان این گروه باشد، طرح مسئله پدرسالاری در اغلب تحلیل های آنان است و این که آنان مبارزه برای رهایی زنان را در کنار هیچ مبارزه دیگری قرار نمی دهند.
فمینیست های رادیکال با رویکردی افراطی به مقوله جنسیتی، مشکل اصلی زنان را مردان معرفی می کنند. در واقع رادیکال فمینیست ها راه حل مشکل رهایی زنان را در برابری آنها با مردان نمی بینند، بلکه به بیانی «خود مردان» به معنای یک گروه ستمگر و حتی گاهی تک تک آنها به عنوان موجوداتی مشکل ساز شناخته می شوند.(1) از این رو، جامعه ایده آل فمینیست های رادیکال جامعه بدون جنسیت است، نه جامعه دوجنسی که فمینیست های لیبرال در پی آن بودند.
اینان همچنین به شدت مخالف ازدواج بوده و آن را ابزار خطرناک مردان برای به بندکشیدن زنان می دانند و لذا در ارضای میل جنسی زنان، بر همجنس گرایی تأکید کرده و آن را به عنوان یک راهکار به شدت ترویج می کنند. این گروه همچنین برای فرار از مسئله فرزندزایی که آن را ظلم آشکار طبیعت در حق خود می بینند، مسئله سقط جنین را به عنوان راهکاری عملی توصیه می کنند. اینان همچنین بر توانایی تولیدمثل نه از طریق شیوه سنتی آمیزش، بلکه از طریق لقاح مصنوعی تأکید می کنند.(2)
نکته اساسی در تحلیل های فمینیسم رادیکال مسئله تمایزات زیستی است. به عبارت دیگر عمده ترین دغدغه پژوهش های آنها، پاسخگویی به این سوال است که آیا اساساً تفاوت های زیست شناسی بین زنان و مردان مطرح است یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت است، تفاوت های زیستی در نظام مردسالاری چه نقشی دارد؟ و در رابطه با مردان چه تدبیری باید اندیشید؟ و یا این که چگونه باید زنان را از این وضعیت رهانید؟
رادیکال فمینیست ها در پاسخ به این پرسش ها با یکدیگر هم رأی نیستند و عقاید مختلفی در این راستا به وجود آمده که اولاً کاملاً با یکدیگر متفاوتند، ثانیاً سبب شکل گیری طیف های مختلفی در ذیل این گرایش از فمینیسم شده است، به گونه ای که این نظرات را می توان در دو گروه عمده بررسی کرد. طیف اول رادیکال فمینیست ها که عمده ترین شاخص آنها پذیرش تفاوت های زیستی و بیولوژیکی طبیعی بین زنان و مردان است، متأثر از کتاب «دیالکتیک جنسیت» نوشته «شولامیث فایرستون» می باشند، اما گروه دوم بر خلاف آنها، با رد شدید پایه های زیستی در تحلیل تفاوت زنان، وجود تفاوت های جنسیتی را عامل اجتماعی می دانند نه طبیعی. اینان تحت تأثیر نویسنده فرانسوی کتاب «جنس دوم» «سیمون دوبوار» هستند.(3)
گرایش بومگرا یا زیست محیطی
گرایش فمینیسم بوم گرا که در واقع شاخه افراطی فمینیسم رادیکال به شمار می آید، ابتدا در آلمان شکل گرفت. این گروه معتقدند نه فقط تمام ظلم هایی که بر زنان می رود از جانب مردان است، نه فقط همه ناهنجاری های جامعه و تاریخ نتیجه جاه طلبی ها و زیاده خواهی های آنان است؛ بلکه آلودگی محیط زیست نیز ریشه در خوی ناهماهنگ مردان با طبیعت دارد. ولی خلقت و طینت زن با طبیعت هماهنگی و ملایمت دارد. بر این اساس معتقدند فقط زنان می توانند حقیقتاً از محیط زیست حمایت و حفاظت کنند.
گفتنی است در سال 1979مبنای اولیه و اصلی تشکیل «حزب سبزها» را همین رادیکال فمینیست های بوم گرای آلمان بنیان نهاده اند. این حزب، هم جنس گرایی را به شدت ترویج می کند و زمینه سازی قانونی ساختن ازدواج زن با زن در کشورهایی نظیر نروژ، سوئد و انگلستان را از افتخا رات خود می داند. این حزب با راه اندازی تظاهرات بزرگی در سال 1379 شمسی به نام «راه پیمایی عشق» توانست بیش از یک میلیون از مردم آلمان را به پشتیبانی از همجنس گرایی به خیابان ها بیاورد. برپایی این راه پیمایی موجب شد، همجنس گرایی در آلمان به صورت قانونی درآید. هم اکنون نفوذ این حزب در جریانات سیاسی کشورها به قدری است که عضویت در آن نوعی افتخار و امتیاز سیاسی و اجتماعی به شمار می رود.(4)
به هر روی، رادیکال ها برای نیل به مقاصدشان، گرچه قائل به نسل کشی مردان نیستند، اما معتقدند برابری فقط از طریق انقلاب جنس مونث پدید خواهد آمد، در نتیجه باید با سازماندهی مبارزات سیاسی علیه مردان و تأسیس سازمان های مستقل و قطع هرگونه وابستگی به جنس مذکر در رسیدن به جامعه ایده آل سرعت گرفت. علاوه بر حزب سبزها، از دیگر فعالان این گرایش، می توان به «فرانسیس رایت»، «مری دیلی»، «جیمز ریموند» و «کریستین دلفی» اشاره کرد.
پی‌نوشت‌ها در دفتر نشریه موجود است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات