صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۳۸۲۶۴

اخبار ویژه برخی روزنامه های24 فروردین 1391


دنیای اقتصاد

روزنامه دولت: گزینه سومی برای ریاست مجلس نهم در راه است

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت در شماره دیروز خود نوشت: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته با تعدادی از منتخبان مجلس نهم دیدار و گفت‌وگو کرده است. قبل از این هم منتخبان مجلس نهم به مناطق عملیاتی جنوب سفری داشتند که در آن سفر غلامعلی حدادعادل نیز حاضر بوده و در جمع نمایندگان سخنرانی داشت.

روزنامه دولت اضافه کرد: گمانه‌زنی‌ درخصوص ریاست مجلس آینده چندی است در محافل رسانه‌ای مطرح می‌باشد. در این بین رقابت بین علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل بیش از سایرین مورد توجه است؛ هر چند برخی دیگر از سیاسیون نیز امکان مطرح شدن گزینه سومی را پیش‌بینی کرده‌اند که گوی رقابت را از روسای قبلی مجلس خواهد ربود.

انتقاد احمدی نژاد از «سنگ‌اندازی‌ها در مسیر فاز دوم هدفمندی»

رییس‌جمهور: ما گفتیم هر ایرانی می‌تواند 70 - 80 هزار تومان در ماه دریافت کند، اما این گفته به مذاق برخی خوش نیامد و سعی کردند با سنگ‌اندازی جلوی اجرای مرحله دوم هدفمندی را بگیرند

دنیای اقتصاد- اگر مجلس همچنان پای مخالفت خود با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ایستاده، رییس‌جمهور هم از مواضع خود عقب ننشسته است و علاوه بر تاکید چندباره بر اجرای فاز دوم هدفمندی در سال‌جاری، بالاخره زبان به انتقاد از اقدامات مجلس گشوده و تلویحا از آنچه در روزهای گذشته در باره اجرای فاز دوم هدفمندی در مجلس و توسط ریاست آن صورت گرفته گلایه کرد.

قدس

احداث رستوران آمریکایی در  ایران

براساس شنیده ها قرار است تا پایان سال جاری تعدادی از شعب رستوران های زنجیره ای “کی اف سی” در تهران و شهرهایی چون تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، بندرعباس، آمل و سنندج افتتاح شود!کی‌اف‌سی مخفف (مرغ سوخاری کنتاکی به انگلیسی)، نام یک رستوران زنجیره‌ای آمریکایی است که در سال 1952 میلادی توسط کلونل هارلند ساندرز در ایالت کنتاکی آمریکا آغاز به کار کرد و در حال حاضر در بیش از یکصد کشور جهان دارای بیش از سیزده هزار رستوران است!

لاستیک‌ کم‌باد هواپیما علت لغو پرواز 

مدیرکل دفتر هواپیمایی جمهوری اسلامی شعبه بوشهرگفت: انجام نشدن پرواز شماره 408 صبح سه شنبه مسیر بوشهر به تهران به علت کم شدن باد لاستیک هواپیما بوده و خلبان بخاطر رعایت احتیاط و جلوگیری از بروزحادثه احتمالی در هنگام فرود، پرواز را متوقف کرده است.

تظاهرات در اعتراض به واردات گوشت

هزاران نفر از فعالان تایوانی در اعتراض به تلاش آمریکا برای فروش گوشت حیوانات پرورش یافته با داروی رشد، در تایوان تظاهرات کردند.

 فعالان تایوانی به منظور ابراز نگرانی خود از تصمیم آمریکا برای مرتبط ساختن دو مسئله ممنوعیت واردات گوشت و مذاکرات تجارت آزاد، در مقابل ساختمان بنیاد آمریکا در تایپه تجمع کردند و هشدار دادند اصرار آمریکا برای واردات این گوشتها احساسات ضد آمریکایی را در جزیره بر خواهد انگیخت.

در این حال نگرانی اصلی فعالان تایوانی از واردات گوشتهایی است که ممکن است حاوی ماده ای به نام هیدروکلراید راکتوپامین - ماده افزودنی که برای فربه ساختن حیوانات لاغر استفاده می شود - باشند.

بازی کردن نقش زن توسط بازیگران مرد

 عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار پوشیدن لباس زنانه برای مردان را حتی برای سرگرمی امر ناپسندی دانست و گفت: به سخره گرفتن ارزش‌ها در یک جامعه راحت‌ترین کار غیرهنرمندانه است که بر روی مخاطب تأثیر می‌گذارد.

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با اشاره به بحث‌هایی که درباره بازی یک هنرپیشه مرد سینما در نقش یک زن پیش آمده است، گفت: حکم پوشیدن لباس زنانه برای مردان حرام است، اما فردی به ضرورت شرعی و در مقطعی بخواهد تغییر پوشش دهد، این تغییر به طور مطلق و از نظر شرعی ممنوع نیست.

وی با بیان این‌که به طور مطلق نمی‌توان گفت که انجام این کار در یک داستان از نظر شرعی اشکال دارد، افزود: اگر تغییر پوشش سبب بی‌احترامی به یک حکم شرعی شود و یا به گونه‌ای باشد که این رفتار نامشروع را در فرهنگ جامعه ترویج کند و به فرهنگ جامعه لطمه بزند کار ناپسندی است.

عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار تصریح کرد: پوشیدن لباس زنانه برای مردان و یا پوشیدن لباس مردانه برای زنان جایز نیست و حتی برای سرگرمی امر ناپسندی است، اما اگر یک ضرورت شرعی مانند نجات گروهی جز با این وسیله ممکن نباشد و در این ضرورت این کار انجام شود، نامشروع نیست.

وی با اشاره به ساخت فیلم‌هایی که در آن مردی در نقش زن و یا زنی در نقش مرد بازی می‌کند، اضافه کرد:‌ پس از پخش یک نمایش یا فیلم سینمایی که در آن مردی با پوشش زنانه ظاهر می‌شود و یا بالعکس، قبح این گناه ریخته شده و سبب شکسته شدن برخی مرزهای شرعی در فرهنگ جامعه می‌شود؛ این کار مذموم و ناپسند و اگر به تعداد فراوان تکثیر شده و در برابر همه دیده‌ها قرار گیرد، نامشروع است.

اعطای پست‌های ویژه به کاندیداهای رد صلاحیت شده جریان انحراف

سران جریان انحراف به منظور دلجویی از برخی کاندیداهای خود به آنان اطمینان داده اند که بزودی پست هایی را در مجموعه دولت به آنان اعطا خواهد کرد.

به گزارش محدوده، جریان انحراف در ادامه فعالیت های انتخاباتی خود جلسه ای را با برخی از ردصلاحیت شدگان جریان خود برگزار کرده است.

سران جریان انحرافی در این جلسات ضمن حمله به یکی از نهادهای انقلابی این نهاد را عامل رد صلاحیت این کاندیداها عنوان کرده و از آنان خواسته است که در محافل مختلف به تخریب این نهاد انقلابی بپردازند.همچنین سران جریان انحراف به منظور دلجویی از برخی کاندیداهای خود به آنان اطمینان داده اند که بزودی پست هایی را در مجموعه دولت به آنان اعطا خواهد کرد.گفته می شود استانداری،معاونت برخی وزارتخانه ها از جمله پست های پیشنهادی بوده است.

جمهوری اسلامی

* مراسم دیدار رئیس‌جمهور با علما، ایثارگران، مدیران و منتخبان استان هرمزگان با حاشیه‌هائی همچون مقایسه احمدی‌نژاد با ذوالقرنین توسط یکی از سخنرانان همراه بود. به گزارش بازتاب به نقل ازمهر، عبدالرحیم خطیبی قشمی به عنوان نماینده علمای اهل سنت استان هرمزگان در این مراسم، ضمن تلاوت آیاتی از قرآن کریم در خصوص ذوالقرنین، در اظهاراتی به مقایسه اعمال و رفتار احمدی‌نژاد با این شخصیت پرداخت و در پایان نیز احمدی‌نژاد را ذوالقرنین زمان نامید که برای ملت ایران افتخارآفرینی می‌کند. در این مراسم، اسماعیل خوشدل نماینده جامعه صیادان و کشاورزان هرمزگانی ضمن برشمردن مشکلات صیادان و کشاورزان با صدای بلندی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: آقای رئیس‌جمهور یکی یا علی بگو و مشکل اقساط بانکی عقب افتاده صیادان و کشاورزان هرمزگانی را حل کن، چون کشاورزان به علت خشکسالی و صیادان به علت حمله دزدان دریایی به آنها در آبهای آزاد با مشکلات فراوانی در پرداخت تسهیلات بانکی خود مواجه شده‌اند. وی افزود: اگر دشمنان نگاه چپی به خاک ایران داشته باشند همین کشاورزان هرمزگانی با دسته بیلهای خود و صیادان با لنجهای خود دشمنان را طعمه کوسه‌های خلیج فارس خواهند کرد.

* پس گرفتن‌های مکرر مصوبات مجلس توسط خود نمایندگان، عکس‌العمل‌های نامطلوبی در افکار عمومی برجای گذاشته است. ظرف هفته جاری، رد شدن کلیات بودجه سال 91 کل کشور در مجلس در کمیسیون تلفیق و سپس پذیرفته شدن آن در فردای آن روز و تصویب دو فوریت نحوه استیضاح رئیس‌جمهور در روز سه‌شنبه و تصویب مسکوت گذاشتن آن در فردای آن روز یعنی چهارشنبه، این سئوال را در اذهان ایجاد کرده که مگر نمایندگان مجلس قبل از آنکه به یک طرح رأی بدهند درباره آن مطالعه نمی‌کنند؟ قبلاً نیز مجلس هشتم دو مصوبه خود را پس گرفته بود!

* یک روزنامه آمریکائی از علت حمایت نتانیاهو از نامزدی "میت رامنی" برای ریاست جمهوری آمریکا پرده برداشت. روزنامه نیویورک تایمز نوشت: "سابقه دوستی بسیار نزدیک و احترام چشمگیر میان نتانیاهو ورامنی به زمانی باز می‌گردد که هر دوی آن‌ها، دانشجوی دانشگاه‌های ایالت ماساچوست بودند و تاکنون کمتر کسی در خارج از اسرائیل از این دوستی ریشه‌دار دو سیاستمدار آگاه بوده است." این روزنامه افزود: "دوستی ده‌ها ساله این دو دانشجوی نخبه پیشین برای جمهوری اسلامی ایران به شدت زیانبار بوده است زیرا برای نخستین بار، این نتانیاهو بود که به رامنی گفت باید همه منابع مالی ایران را قطع کردو در وهله اول باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در ارتباط با صنایع ایران کاملاً قطع شود. رامنی هم فوراً ملاقات‌های زیادی برای نتانیاهو با مقامات ارشد آمریکایی ترتیب داد و خود نیز با قانونگذاران آمریکایی به صورت مرتب در تماس بود."

کیهان

ارگان رسمی سازمان سیا جا زد آمریکا قدرت حمله به ایران را ندارد (خبر ویژه)

ارگان رسمی سازمان سیا پس از ماه ها نقش آفرینی در عملیات روانی موردنظر دولت آمریکا، اذعان کرد تهدید نظامی علیه ایران فراتر از بلوف نیست.

رادیو فردا از جمله صدها رسانه ای است که علی الدوام تلاش داشته با انتشار تحلیل ها و گزارش های القایی، گزینه تهدید نظامی علیه ایران را معتبر و جدی نشان دهد. با این حال وب سایت رادیو فردا در تحلیلی که به اختلافات اپوزیسیون جمهوری اسلامی از جمله در زمینه موافقت یا مخالفت با حمله به ایران اختصاص داشت، تصریح کرد: هیچ کشور غربی برنامه ای برای حمله نظامی جهت سرنگونی رژیم ایران ندارد و معمولا این مقامات جمهوری اسلامی هستند که این هدف را برای غربیان اعلام کرده اند [!؟] بنابراین دیدگاهی که عکس گزاره فوق را تحت عنوان لیبیائیزه کردن ایران به کار گرفته، واقعیت را نادیده می گیرد.[جالب اینجاست که همین رادیو پیش از این بارها گزارش های القایی با موضوع احتمال لیبیایئزه کردن ایران از سوی آمریکا منتشر کرده بود که هیچ کسی آن را جدی نگرفت.]

این وبسایت می افزاید: هیچ کشوری حتی در حال حاضر و حداقل تا یکسال آینده برنامه ای برای حمله به تاسیسات اتمی نیز ندارد. تا روشن شدن نتایج تحریم های خرید نفت و بانک مرکزی برای مهار برنامه اتمی ایران نمی توان از حمله نظامی به عنوان یک احتمال قریب الوقوع سخن گفت. پس از تجربه پر خرج و پرهزینه حمله به عراق و افغانستان، دولت آمریکا و افکار عمومی این کشور برای جنگی دیگر آمادگی ندارند. همچنین تا نوامبر 2012 و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ریسک جنگ برای دولت اوباما بالا و احتمال اقدام بدان پایین است. سخن از حمله نظامی اسرائیل نیز بیشتر به تحرکاتی برای اعمال تحریم ها می ماند تا اعلام زمان جنگ.

در ادامه این تحلیل خواندنی آمده است: بیش از ده هزار غیرنظامی در سوریه کشته شده اند اما هنوز دول غربی نتوانسته اند با روسیه و چین بر سر کناره گیری دولت اسد به توافق برسند و قطعنامه شورای امنیت توسط آن دو وتو می شود. با توجه به شرایط ایران و به خواب رفتن جنبش سبز هیچ چشم اندازی برای مداخله نظامی برای برهم زدن توازن قوا در شرایط بحران سیاسی به چشم نمی خورد. بدین ترتیب اصولا فرض نزدیک بودن حمله نظامی و همسویی یا عدم همسویی اپوزیسیون با آن و بنا کردن بنیان تمایزگذاری در درون اپوزیسیون بر این مبنا بی دلیل و ناموجه است.

نویسنده این تحلیل (مجید محمدی) که از ترویج کنندگان علنی «مزدوری» برای سازمان سیا به شمار می رود، بدین ترتیب نتیجه گرفته که نباید اپوزیسیون را براساس مخالفت یا موافقت با حمله نظامی به ایران تقسیم بندی کرد. این در حالی است که پس از حمله ناتو به لیبی، طیفی از گروهک های ضدانقلاب نظیر سلطنت طلبان، سازمان منافقین و برخی عناصر سابقا مدعی اصلاح طلبی ارتباطاتی با مقامات آمریکایی گرفته و خواستار حمله نظامی به ایران به شیوه لیبی شدند. گزارش این ملاقات ها در مطبوعات غربی منتشر و از سوی برخی رسانه ها- از جمله بالاترین و رادیو فردا و گویانیوز و...- برجسته سازی هم شد. حال اینکه اصل این پیشنهاد، از سر بلاهت و خارج از عهده طرف آمریکایی بود و رادیو فردا هم با 6 ماه تاخیر و گنده گویی، بدان اقرار می کند موضوع دیگری است.

نویسنده رادیو فردا که طی چند نوبت فروش اطلاعات و همکاری با دولت های غربی به ویژه آمریکا را شغلی «شرافتمندانه»! خوانده، بار دیگر در نوشته اخیر خود از اپوزیسیون خواسته تا به دنبال هم پیمان در میان دولت های غربی باشند و از اینکه حتی در این میان اپوزیسیون به آنها «همسو با بیگانه، ابزار دست امپریالیسم و ستون پنجم بیگانه» گفته شود، ابایی نداشته باشند. او البته به دلایل کاملا روشن، مزدوری و روابطه ارباب- نوکری را «هم پیمانی» جا زده است.

گلوبال ریسرچ: آمریکا به جای سند بهانه رو می کند (خبر ویژه)

یک رسانه معتبر آمریکایی اعلام کرد با وجود افزایش جاسوسی های سازمان سیا کوچک ترین نشانه ای مبنی بر انحراف برنامه هسته ای ایران به سوی برنامه نظامی به دست نیامده و بنابراین می توان نتیجه گرفت که آمریکا با القای نگرانی درباره برنامه هسته ای ایران، مایل است هدف اصلی خود در زمینه معارضه با ایران را بپوشاند.

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارش خود نوشت: گسترش مراقبت های آمریکا نسبت به برنامه هسته ای ایران در 3 سال گذشته و به کارگیری صدها هواپیمای جاسوسی، هیچ نتیجه ای نداشته تا آمریکا با استفاده از آن بتواند ترس از جمهوری اسلامی به دلیل تولید سلاح اتمی را توجیه کند.

این گزارش می افزاید: از زمانی که اوباما به ریاست جمهوری رسیده، تعداد اعضای سیا که در بخش ایران کار می کنند، از ده ها نفر به صدها نفر افزایش پیدا کرده است. پنتاگون و سیا تلاش می کنند ثابت کنند که ایران در پی رسیدن به توانایی تولید سلاح اتمی است، اما مدرکی ارائه نکرده اند. این نتیجه درخشانی است که از گزارش های واشنگتن پست در روز 8 آوریل بدست آمده است. نه مقامات آمریکایی و نه خود روزنامه هیچ تلاشی برای ارائه مدارک نمی کنند. آنها در عوض از هواپیمای جاسوسی که می تواند صدها عملیات جاسوسی را انجام دهد و وارد حریم دفاعی ایران شود، می نویسند و قابلیت هایش را نشان می دهند.

گلوبال ریسرچ افزود: بعبارت دیگر، مدرکی دال بر وجود سلاح اتمی یا تلاش برای ساخت آن از سوی ایران وجود ندارد. همانطور که ایران سال هاست اعلام می کند.

این رسانه آمریکایی سپس به گزارش واشنگتن استناد کرد: واشنگتن پست می نویسد «هواپیماهای جاسوسی سیا ده ها سایت اتمی را در این کشور تحت نظر دارند و صدها بار قبل از سقوط یکی از این هواپیماهای بدون سرنشین در ایران، بر فراز تأسیسات اتمی ایران پرواز کرده اند. زیر نظر گرفتن تأسیسات اتمی ایران بخشی از برنامه افزایش اطلاعات است که در دولت بوش آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.»

گلوبال ریسرچ از گزارش واشنگتن پست این نتیجه را گرفت:

بدون توجه به اینکه وارد شدن به حریم هوایی ایران قانونی است یا نه، گزارش این روزنامه نشان می دهد اگر سازمان های جاسوسی آمریکا و کشورهای غربی، کوچک ترین اثری از تولید سلاح اتمی در تأسیسات ایران پیدا می کردند، خبر آن تیتر صفحه اول همه روزنامه های دنیا بود. اما این کار را نکرده اند. تعداد زیادی از منابع اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 اعلام کردند که ایران برنامه تولید بمب اتمی ندارد.

این پایگاه اینترنتی معتبر خاطرنشان می کند: به نظر می سد ورای همه این ها ایران حق دارد از اورانیوم غنی سازی شده در امور پزشکی مثل رادیوگرافی استفاده کند. کارشناسان می گویند برای تولید بمب اتمی، این کشور باید توانایی غنی سازی اورانیوم 90 درصد را داشته باشد. چطور ممکن است اورانیوم 20 درصد معنایش تولید سلاح اتمی باشد؟

از همه این گفته ها می شود به این نتیجه رسید که هدف واقعی آمریکا در مورد ایران چیست. موضوع اصلی براندازی و معارضه با ایران است و آمریکا با هشدار در مورد سلاح اتمی قصد دارد هدف اصلی خود را پنهان نگاه دارد.

یافتن نامزد انتخابات یا مشخص کردن نسبت خود با نظام و ساختارشکنان؟! (خبر ویژه)

یک عضو اقلیت مجلس گفت اشتباه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 باعث حذف آنان از صحنه سیاست شد.

خباز در عین حال گفته است اصلاح طلبان با محوریت خاتمی به عرصه انتخابات بازمی گردند. اما محمد هاشمی دبیر سیاسی حزب کارگزاران معتقد است با روند فعلی حضور اصلاح طلبان بعید است و باید منتظر اعلام استراتژی کشور درباره انتخابات ریاست جمهوری ماند.

محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی به خبرگزاری مهر گفت: اشتباه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 88 منجر به حذف همیشگی آنان از صحنه سیاست شد. اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان به همراه حربه های تهدید و تحریم رقیب منجر به سنگین شدن هزینه و حذف اصلاح طلبان از صحنه سیاست شد.

وی گفت: علت حضور کم رنگ اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، فقدان محور در تهران بود تا بتواند بین نیروهای اصلاح طلبی در سراسر کشور هماهنگی ایجاد کند.

خباز با بیان اینکه خاتمی باید نقش محوریت اصلاح طلبان را برای بازسازی و حضور مجدد به عهده بگیرد گفت: حضور خاتمی در انتخابات مجلس باب جدیدی را در جریان اصلاحات برای بازگشت مجددش به صحنه سیاست باز کرد؛ بنابراین اگر نظام نیز کمک کند یک بازی و رقابت جدی در جامعه برای انتخابات ریاست جمهوری شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه چهره ای جز خاتمی برای بازسازی جبهه اصلاحات وجود ندارد، گفت: فکر نمی کنم دیگر حزب اعتماد ملی برپا شود و فعالیت سیاسی داشته باشد چرا که دبیرکل آن حق فعالیت سیاسی ندارد و تا قائم مقام حزب از اعضا دعوت نکند اعضا نمی توانند فعالیت حزبی داشته باشند.

عضو اقلیت مجلس با اشاره به اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری گفت: تعدد کاندیدای اصلاح طلب یکی از اشتباهات ما در انتخابات بود که آرا شکست و چندکاسه شد لذا این اشتباه دیگر نباید تکرار شود و اگر محوری برای وحدت و جمع کردن نیروهای معتدل و میانه روی اصلاح طلب پیدا شود باید به کاندیدای حداقلی راضی باشیم.

اما محمد هاشمی معتقد است: اصلاح طلبان برای شروع مجدد فعالیت خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده منتظر استراتژی کشور برای این دوره انتخابات باشند.

دبیر سیاسی حزب کارگزاران سازندگی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اگر درباره این موضوع انتخابات مجلس نهم را الگو قرار دهیم بایستی گفت احزاب در این دوره نقش فعالی نداشتند و بیشتر برخی تشکل ها در قالب جبهه ها در این دوره تاثیرگذار بودند.

وی افزود: در صورتی که این روند همچنان ادامه داشته باشد به طور حتم حضور اصلاح طلبان بعید به نظر می رسد لذا بایستی منتظر ماند تا استراتژی کشور نسبت به انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود.

گفتنی است انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال آینده برگزار می شود.

اخیرا برخی فعالان جبهه اصلاحات و از جمله کسانی چون عباس عبدی و محمد قوچانی و... از سران این جریان خواسته اند پیش از بازگشت مجدد به فضای سیاسی، صراحتا تکلیف خود را با تحرکات رادیکال 3 سال گذشته تحت عنوان جنبش سبز به رفتارهای ساختارشکنانه و ادعاهایی نظیر تقلب در انتخابات که در تعارض با ادعای اصلاح طلبی و پایبندی به نظام و قانون اساسی قرار داشت، مشخص کنند.

هر کدام از این میتینگ ها زار و نزاری اپوزیسیون را داد می زند (خبر ویژه)

نشست گروهی از عناصر فراری در واشنگتن، ضمن اینکه باعث برخی مجادلات شد، سر درد دل درباره بحران اپوزیسیون را میان محافل ضدانقلاب باز کرد.

علیرضا نوری زاده درگفت وگو با شهرام همایون مجری «کانال یک» گفته است: به خاطر اینکه بعضی ها شخصیت من را «کاریزماتیک» می دانند، گفته بودند که اگر نوری زاده در این نشست حضور داشته باشد حاضر به شرکت نیستند؛ چون با حضور نوری زاده جلسه اپوزیسیون به هم می ریزد.»

وی افزود: «این کنفرانس دو روزه با حضور اشخاصی از طیف های کومله، مارکسیست، اصلاح طلب میانه رو و اصلاح طلب تندرو با موضوع هماهنگی میان طیف های مختلف اپوزیسیون مقیم خارج برگزار شد. موارد مختلفی در این جلسه مطرح شد؛ بعضی ها پروژه عبور از جمهوری اسلامی را خواهان بودند و اعتقاد به براندازی نظام موجود داشتند. اما عده دیگری که از اصلاح طلبان میانه رو بودند، قائل به باقی ماندن جمهوری اسلامی بودند و فقط اصلاحات جزئی را مطالبه می کردند.»

وی همچنین به ترتیب دهندگان نشست گفت اگر آنها به کوته فکری های خودشان ادامه بدهند، علیه آن ها افشاگری می کنم. من نمی دانم این آدم ها وقتی اینطور کوته فکر هستند چطور می خواهند ایران را نجات بدهند؟ به قول یکی از دوستان ما که به این آقایان گفته بود «اینقدر برای آزادی ایران عجله نداشته باشید. یک کم صبر کنید من کارهایم را در آمریکا انجام بدهم تا بتوانم با شما به ایران بیایم»!

حسن شریعتمداری از شرکت کنندگان در نشست هم به بی بی سی گفت: برخی فکر می کنند امکان همکاری بین جریان برانداز و کسانی که می خواهند درون نظام اصلاحات کنند فراهم نیست. در میان طرح هایی که پیشنهاد شد، اصلاحات از درون نظام با کمترین استقبال حضار مواجه شد.

آرش غفوری نیز به بی بی سی گفته است: اگر می دانستم نشست دنبال طرح های براندازانه است از اول شرکت نمی کردم.

در این میان حسین باقرزاده عضو جدا شده سازمان منافقین معتقد است: اپوزیسیون دچار یک بحران است، بحران نمایندگی از طرف مردم ایران. البته مدعیان نمایندگی کم نیستند. حتی کسانی هم تلاش کرده اند از راه دور (خارج کشور) شانس خود را بیازمایند و مردم را به حرکت نمادین فرا بخوانند اما پاسخ چندانی نگرفته و انزوای بیشتر خود را به نمایش گذاشته اند.

وی در سایت «ایران امروز» نوشت: دستاورد نشست استکهلم و واشنگتن دیدار افرادی با دیدگاه های متضاد بود. [اما] برای بسیاری که در این جلسات حضور ندارند سؤال منطقی پیش می آید مبنی بر اینکه اینها چه کسانی هستند و چه صلاحیتی برای شرکت در آن داشته اند؟ به همین دلیل اولین و عمومی ترین واکنش در برابر این نشست ها، اعتراض و تخطئه و شایعه پردازی است. البته احتمالاً عوامل اطلاعاتی رژیم نیز در پخش این بدگمانی ها و تهمت زنی ها و شایعه پراکنی ها سهم کمی ندارند. ولی، نقد و اعتراض های منطقی و بی غرضانه به این نشست ها و ترکیب شرکت کنندگان در آن ها نیز کم نبوده است.

«ایران امروز» در نوشته دیگری خاطرنشان کرد: اغلب نشست های سالیان اخیر در خارج کشور جنجال آفرین و حاشیه ساز بوده اند. شاید به این دلیل که، برخلاف شفاف مند بودن مالی/ هزینه ای و آشکار بودن و علنیت خبری/ رسانه ای در کنفرانس ها و همایش های برگزار شده توسط احزاب و سازمان های سیاسی یا نهادها و مؤسسات مدنی در کشورهای اروپایی یا آمریکا، نسخه های مشابه چنین کنفرانس هایی که در همین کشورها توسط ایرانیان (اپوزیسیون) برگزار می شود، نه تنها شفاف نبوده بلکه همواره با برگزاری هر کنفرانس جدیدی، انبوهی از ابهامات و سردرگمی های جدیدتر برآنچه تا پیش از آن تلنبار شده بود، افزون می شود.

این ارزیابی ناظر به برخی گزارش های رسانه های وابسته به اپوزیسیون است که از هدایت اطلاعاتی و مالی دو نشست واشنگتن و استکهلم توسط سرویس موساد و استخبارات عربستان سعودی خبر داده بودند.

ایران امروز با بیان اینکه «پرسش های روشن اما بی جواب وجود دارد» نوشت: نتیجه این نشست ها و هزینه های مالی و ارتباطی صرف شده، به چه میزان به کار مبارزه می آید و چه قدر مخاطب دارد؟ چه قدر به اپوزیسیون در خارج اعتبار می بخشد؟ مروری اجمالی بر تجربه تلاش هایی از این دست در یکی دو دهه اخیر حاکی از آن است که در برابر پرسش های مذکور، آن سان که بتوان با نگاه به پشت سر گام های بعدی را با احساسی توأم با رضایتمندی و کامبیابی برداشت، پاسخ های مجاب کننده و مثبتی نمی توان یافت.

نویسنده همچنین خاطرنشان کرد: در طول سالهای اخیر بخش قابل تأملی از مجموعه مواضع و رویکردها و طرح ها و فراخوان های سیاسی، به فاصله کوتاهی پس از ارائه به افکار عمومی به دلیل عدم انطباق با شرایط واقعی و مؤلفه های عینی دست اندرکار تکوین روندهای جاری، رنگ باخته و بلاموضوع شده اند.

همین تکرار رنگ باختگی و بی ثمر و بی اثر ماندن مواضع و طرح ها به فاصله کوتاهی پس از دسترسی افکار عمومی به آنها، نه فقط باعث عمیق تر شدن خندق بی اعتمادی در درون مجموعه های سیاسی می گردد، بلکه منجر به سلب مجدد اعتماد عمومی می شود.

خراسان

آفتاب نوشت

سعید مرتضوی مدیرعامل صندوق تأمین‌اجتماعی در سومین تغییر خود ،در حکمی غلامرضا نیک‌بخت را به سمت سرپرست هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان این صندوق منصوب کرد.

اعتدال نوشت

حسن غفوری فرد وزیر نیروی دولت سوم و عضو هیئت دولت هاشمی رفسنجانی با انتقاد شدیداز تصمیم اخیر دولت گفت: طرح انتقال آب خزر ، را قبل از انقلاب آقایی به نام هومن فرداد اعلام کرد و مدتها روی آن کار شد ، آقای هاشمی رفسنجانی هم در دوران ریاست جمهوری در سفر ژاپن این مسئله را طرح و امکان اجرای آن را اعلام کردند ؛ وقتی بازگشتند بنده با دلیل و مدرک به ایشان اثبات کردم که این کار غیر ممکن است و اصلا این طرح عملی نیست و آقای هاشمی رفسنجانی نیز قبول کردند.

آصف نیوز نوشت

خباز عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به اشتباه اصلاح طلبان در انتخابات 88 که به حذف آنان از صحنه سیاست منجر شد گفت: اگر خاتمی در محوریت این جریان قرار گیرد می توانیم خودمان را برای انتخابات آینده بازسازی و با کاندیدای حداقلی وارد رقابت برای ریاست جمهوری 92 شویم.

جهان خبرداد

ابتدای سال جاری میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد با دخترانشان دیدار کرده اند، در این دیدار طراح نظریه "داماد لرستان" با اشاره به درخت "توتی" که سال ها قبل موسوی در خانه کاشته و اکنون درخت تناوری شده گفته است که "ما به اینها هم گفته ایم که بر همه حرف ها و باورهای قبلی خود ایستاده ایم!"این صحبت جالب رهنورد که ید طولایی در ایراد "سخنان" عجیب دارد با نام نظریه "توت شاهد" ثبت شده است.

رادیو آلمان

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، با ورود به توکیو با تاکید بر "نیاز و اتکای ویژه ژاپن به واردات نفت" گفت : «من به میزبان خود خواهم گفت که چقدر مهم است که فشارها بر ایران را به حداکثر رسانیم.» کامرون گفت: «هر چه تحریم نفت ایران نیرومندتر باشد، بهتر است.»چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی چهار واردکننده بزرگ نفت خام ایران در آسیا هستند .

بی بی سی

یک مقام بلندپایه ارتش ایران از برگزاری مانور نظامی مشترک ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سطح لشکر خبر داده که به گفته او بی‌سابقه است.به نظر می رسد که اشاره این مقام نظامی به برگزاری مانور در رده لشکر اشاره به تعداد افراد شرکت کننده در آن است.

بی بی سی

کامران دانشجو، وزیر علوم ایران گفته است که از ورود کسانی که در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ فعال بوده‌اند، به دانشگاه جلوگیری می‌شود.

رادیوآمریکا

رضا پهلوی در مصاحبه ای که از تلویزیون اسراییل پخش شد از اسراییل خواست ایران را بمباران نکند و به مخالفان کمک کند او از اسرائیل خواست تا «منابع مالی، تکنولوژیکی و منابع دیگری» را در اختیار مخالفان رژیم ایران قرار دهد.

رادیو آلمان

ایران اعلام کرد، پس از توقف فروش نفت به چهار کشور اروپایی از این روز به بعد فروش نفت به پالایشگاه‌های آلمان را نیز متوقف کرده است. یک خبرگزاری ایران منابع مطلع از در دستور کار قرار گرفتن بررسی قطع صادرات نفت به ایتالیا نیز خبر داده‌اند.

رویترز

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی نوشت که در پی کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش انرژی ایران، تولید نفت این کشور ممکن است در سال جاری میلادی با حدود ۱۵ درصد افت روبه‌رو شود و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

رادیو آلما ن

وزیران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان برای مشورت در مسائلی چون اوضاع سوریه و مذاکرات اتمی ایران در واشنگتن گرد می‌آیند. پایتخت آمریکا از چهارشنبه ۱۱ آوریل، میزبان همایش دو روزه وزیران خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی دنیا و روسیه خواهد بود. قرار است این نشست علاوه بر بررسی وضعیت بحرانی سوریه و از سرگیری مذاکرات اتمی با ایران، راه را برای تشکیل اجلاس سران "گروه هشت" نیز هموار سازد. این اجلاس اواسط ماه مه در کمپ دیوید برگزار خواهد شد. وزارت خارجه آلمان در بیانیه خود نوشته که نشست وزیران خارجه گروه هشت باید پیامی شفاف به رهبران جمهوری اسلامی بدهد که فرصت یک گفتگوی واقعی در استانبول را به هدر ندهند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در چارچوب این نشست از اعضای گروه چهارگانه صلح خاورمیانه نیز دعوت به حضور و مذاکره کرده است. این گروه شامل نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه است. ناظران آگاه می‌گویند امید کمی به تحرک بیشتر این گروه و تحول در اوضاع جاری خاورمیانه وجود دارد.قرار است گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان پس از نشست واشنگتن به نیویورک برود و برای کسب کرسی آلمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، ‌آرای محافل ذیربط را جلب کند. تصمیم در این زمینه در پایان سال ۲۰۱۲ گرفته خواهد شد.آمریکا، سوئد، یونان و ایرلند رقبای آلمان در این عرصه اند. عضویت در این شورا برای یک فاصله زمانی دو ساله از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در نظر گرفته شده است.

بی بی سی

مدیرکل اتباع خارجی استانداری تهران به مهاجران "غیرمجاز" ساکن این شهر اخطار داده است که اگر تا کمتر از سه ماه دیگر وضعیت اقامتی خود را روشن نکنند، "دستگیر می شوند." بر اساس آخرین آمارها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تبعه خارجی غیرمجاز در ایران سکونت دارند که سهم تهران از اتباع غیرمجاز ۵۶۰ هزار نفر است.عمده مهاجرانی که در ایران سکونت دارند از کشور افغانستان هستند که مرز طولانی با ایران دارد.

جمهوری اسلامی

رایزنی درباره توقف استیضاح وزیر رفاه، کار و تأمین اجتماعی در آستانه موعد برگزاری استیضاح وعده داده شده، به اوج رسیده است. محافل سیاسی اصولگرا از تلاش بعضی نمایندگان مطرح مجلس برای توقف استیضاح شیخ‌الاسلامی خبر می‌دهند.

ایران

علی لاریجانی با تعدادی از منتخبین مجلس نهم دیدار و گفت‌وگو کرده است. قبل از این هم منتخبین مجلس نهم به مناطق عملیاتی جنوب سفری داشتند که در آن سفر حدادعادل نیز حاضر بود و در جمع نمایندگان سخنرانی داشت. گمانه‌زنی‌ درخصوص ریاست مجلس آینده چندی است در محافل رسانه‌ای مطرح شده است. در این بین رقابت بین علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل بیش از سایرین مورد توجه است هر چند برخی دیگر از سیاسیون نیز امکان مطرح شدن گزینه سومی را پیش‌بینی کرده‌اند که گوی رقابت را از رؤسای قبلی مجلس خواهد ربود.

مردمسالاری

دولت ژاپن از سفر نخست وزیرسابق این کشور به تهران و دیدارش با مقامات ارشد ایرانی انتقاد کرد.«یوکیو هاتویاما» نخست وزیر سابق ژاپن در سفر به تهران علاوه بر ملاقات با احمدی نژاد ، از شیوه رفتار آژانس بین المللی انرژی اتمی در برابر ایران، انتقاد کرده بود.

شرق

دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر استخدام استادان متخصص و در عین حال متعهد در دانشگاه‌ها اعلام کرد: کسانی که در فتنه سال 88 فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تیر همان سال همچنان به فتنه‌گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند.

شرق

سال گذشته نامه‌ای از مدیرعامل فراری بانک ملی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد خاوری پس از فرار از کشور در نامه‌ای به مدیرکل حوزه مدیریت بانک ملی (که هم‌اکنون بازداشت است) خواهان اهدای سلام گرم(!) به همکاران عزیزش خصوصا آقایان «ق»، «ص» و «پ» می‌شود و می‌گوید: «به علت مشکلات عصبی قادر به صحبت تلفنی نیستم و نمی‌توانم احساسات خود را کنترل کنم! وضعیت فعلی مرا متاثر کرده چون هیچ‌گاه اینچنین تحقیر نشده بودم!» وی سپس می‌نویسد: «ان‌شاءا... به‌زودی همه شما را زیارت خواهم کرد!» پیگیری‌ها نشان می‌دهد این افراد که تا این حد آقای خاوری به آنان دلبسته است متاسفانه هنوز در سیستم بانکی کشور حضور دارند.

ابتکار

ستار هدایت خواه، عضو جبهه پایداری گفت: فعالیت جبهه پایداری پس از انتخابات مجلس نهم نیز ادامه خواهد داشت. عضو جبهه پایداری درباره ریاست مجلس نهم گفت: بنده آقای حدادعادل را برای احراز ریاست مجلس نهم ارجح می‌دانم. وی با بیان این مطلب که لاریجانی در حال آماده شدن برای ریاست جمهوری یازدهم است، تصریح کرد: اینکه جبهه متحد برای رئیس‌جمهور شدن آقای قالیباف فعالیت می‌کند، مسئله‌ای است که این جبهه باید خودش پاسخ دهد اما شنیده‌ها حاکی است آقای دکتر ولایتی و لاریجانی هم از دیگر گزینه‌های ریاست جمهوری یازدهم در جبهه متحد هستند.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات