تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۴۱۴۵۳
رییس‌جمهور در آیین رونمایی از گنجینه باز پس گرفته شده تمدن جیرفت تاکید کرد:

پیگیری حقوقی بازگرداندن میراث فرهنگی متعلق به ایران در خارج از کشور

اشاره: رییس جمهور میراث فرهنگی را از ارکان هویت فرهنگی یک کشور و نشان دهنده قابلیت های یک ملت دانست و بر صیانت و بازیابی میراث فرهنگی در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: شیاطین و دشمنان ملت ها که ریشه و سابقه تاریخی ندارند، مخالف معرفی تاریخ و تمدن ملت بزرگ ایران هستند چراکه می دانند ملتی که هویت خود را از دست بدهد به راحتی تحت تاثیر توطئه های آنان قرار خواهد گرفت.

دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز (یکشنبه) در آیین رونمایی از گنجینه تمدن جیرفت با اشاره به بازگردانده شدن آثار تاریخی به سرقت رفته از کشورمان، این کار را از لحاظ تاریخی، اقدامی بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: مهمتر از بازگشت این آثار تاریخی آن است که برای اولین بار، توانستیم از مسیر حقوقی، حقانیت خود را ثابت کنیم و در این راستا سازمان میراث فرهنگی باید گروهی را برای پیگیری حقوقی به جهت بازگرداندن تمام میراث فرهنگی که از کشور خارج شده و در موزه های خارج از کشور قرار دارد، تشکیل دهد.
دکتر احمدی نژاد با تقدیر از تلاشها و زحمات کارکنان، مدیران و روسای سازمان میراث فرهنگی در سالهای اخیر گفت: در طول 6-5 سال گذشته به اندازه تاریخ تشکیل این سازمان برای میراث فرهنگی کشور اقدامات موثر صورت گرفته است.
رییس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها در حوزه حفظ میراث فرهنگی در کشور کار می شود، بر لزوم استفاده و بکارگیری تجربیات تاریخی در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی فعلی تاکید کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی باید جریان بهره برداری از این میراث را آغاز کند و در این راستا در موضوعات گوناگون از جمله معماری و شهرسازی باید سیر تاریخی آنها را تهیه و در اختیار عموم مردم قرار دهد، چرا که این کار می تواند تاثیر شایانی در معماری، شهرسازی و روابط اجتماعی داشته باشد.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران هرگز نخواسته که در گذشته متوقف بماند، کسانی که در گذشته متوقف مانده اند را انسان های متحجر خواند و افزود: ملت ایران هیچ گاه در گذشته خود ساکن نبوده و درباره کسب علم و فناوری از خود تعصب نشان نداده است و با نگاهی به آینده همواره از علوم و فناوری های بدست آمده در سایر کشورها استفاده بهینه کرده است و از آنها برای رشد و پیشرفت خود استفاده کرده و این سیر در تنظیم روابط آینده قطعاً کمک خواهد کرد.
رییس جمهور با اشاره به اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی در جامعه اظهار داشت: کسانی که نسبت به حفظ و شناسایی میراث فرهنگی انتقاد دارند، به انسان نگاهی فیزیکی و مکانیکی دارند و جریان انسانی را جریانی پیوسته نمی دانند و اینان اعتقاد ندارند که منحنی تاریخی بشر یک منحنی پیوسته بوده و ادامه آن راه آینده را می سازد.
رییس جمهور با بیان اینکه کسانی که ریشه تاریخی ندارند، مخالف معرفی پیوستگی تاریخ تمدن ملت بزرگ ایران هستند، تصریح کرد: مدعیانی که تمام سابقه تاریخی آنها به اندازه قدمت یکی از آثار تاریخی دوران زندیه در ایران نیست، علاقه‌ای ندارند تا درباره سابقه تاریخی ایران اقدامی انجام و به مردم جهان معرفی شود، چرا که آنها می دانند اگر مشخص شود 5 هزار سال قبل در این سرزمین تمدنی بوده که به واسطه آن ارتباطات و فرهنگ اجتماعی بسیار پیشرفته ای در جامعه وجود داشته، دیگر جایی برای حضور آنها در صحنه جهانی نمی ماند.
دکتر احمدی نژاد گفت: صهیونیست ها به دروغ فرهنگ 2 هزار و 500 ساله برای خود در تاریخ ایجاد کرده و می خواهند ریشه تاریخی سایر کشورها را از بین ببرند.
رییس جمهور بر اهمیت بازیابی تاریخ فرهنگی کشور و استفاده از آن برای رسیدن به آینده ای سعادتمند تاکید کرد و با اشاره به اینکه امروز درگیری اصلی در دنیا در عرصه فرهنگ است و بمب ها و موشک ها در رقم زدن آینده بی تاثیر هستند ، تصریح کرد : آینده را انسان ها می سازند و انسان ها را فرهنگ و تاریخ و تمدن آنها خواهد ساخت و دشمنان امروز، مخالف بررسی تاریخ گذشته ملت ها هستند، چرا که به واسطه آن مشخص می شود که آنها هیچ چیزی از خود ندارند.
دکتر احمدی نژاد اظهار داشت: ملتی که می خواهد به رشد و سعادت برسد، اگر خط سیر تاریخی و گذشته خود را بازیابی کند، با سرعتی بیشتر و با اطمینان به نفسی بالاتر می تواند به جایگاهی که هدفگذاری کرده دسترسی پیدا کند.
رییس جمهور افزود: دانستن اینکه نیاکان ما در گذشته های دور، مدیریت و امکاناتی در جامعه داشتند که بسیاری از کشورهای به اصطلاح پیشرفته امروزی حسرت آن را می خوردند، موجب خواهد شد که دیگر کسی مقهور تکنولوژی و پیشرفت آنها نشود و از سوی دیگر روحیه خودباوری در جامعه تقویت می شود که می توان به واسطه آن همه قله ها را فتح کرد؛ دشمنان ما از این موضوع نگرانی دارند و متاسفانه برخی افراد ساده اندیش هم با آنها همراهی می کنند.
دکتر احمدی نژاد در ادامه سابقه معماری ایرانی را تجلی فرهنگ، روحیات و اندیشه ایرانیان و شکل دهنده فرهنگ و تمدن تاریخی دانست و گفت: اگر منحنی معماری تکاملی خود را ترسیم کرده و سپس آن را در ساختار معماری امروز به کار بگیریم بیشتر ناامیدی ها و ناراحتی اعصاب در جامعه از بین خواهد رفت.
رییس جمهور با بیان اینکه در دوره ای انقطاع و غفلت تاریخی در کشور ایجاد شده که باید امروز جبران شود، تصریح کرد: اگر بتوان شهرسازی و روابط اجتماعی موجود در جامعه را اصلاح کرد بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی حل خواهد شد.
دکتر احمدی نژاد خاطرنشان کرد: ارتباط انسان ها با گذشته تاریخی شان قطع نشدنی و ناگسستنی است، چرا که این کار هویت انسانی، فرهنگی و تاریخی آنها را از بین می برد.
رییس جمهور با اشاره به اینکه باید با هوشمندی، خودباوری، همت و استحکام، شناسایی و صیانت از میراث فرهنگی در کشور دنبال شود، این کار را اقدامی انسانی، اجتماعی و انقلابی برشمرد و گفت: اگر ملتی نسبت به میراث فرهنگی خود بی اعتنایی کرده و دست به تخریب آنها بزند در حقیقت خودکشی هویتی و فرهنگی کرده است.
دکتر احمدی نژاد با انتقاد از موضع تند برخی افراد نسبت به نام بردن از اسطوره های تاریخی ایران که راهنما و انگیزه‌بخش برای جامعه امروز هستند، گفت: اسطوره های تاریخی همچون فردوسی، باعث شدند ایرانی ها خود را باور کرده و به اصالت خود بازگردند و در حقیقت اگر ایرانی های آزادی خواه و حقیقت طلب وجود نداشتند، امروز خبری از تمدن بشری هم در جهان نبود.
رییس جمهور با اشاره به اینکه اگر از موزه های جهان آثار تاریخی متعلق به ایران، مصر و عراق که بخشی از تمدن ایرانی بوده حذف شود، دیگر هیچ چیزی برای نمایش نمی ماند، گفت: ایرانی‌ها اساس توحید و فرهنگ بشری را در جهان حفظ کردند، اما متاسفانه امروز برخی افراد متوجه اهمیت این موضوع نبوده و حاضرند برای دستیابی به منافع شخصی خود میراث فرهنگی کشور را نابود کنند.
دکتر احمدی نژاد با اشاره به اقداماتی که در تاریخ گذشته ایران در راستای تخریب و از بین بردن میراث فرهنگی کشور از جمله کتب علمی و شعر اندیشمندان و بزرگان ایرانی به تحریک غربی ها صورت گرفته است، اظهار داشت: سلطه گران با هیچ کشور و ملتی به اندازه ملت ایران مخالفت نکرده اند و این نشان دهنده آن است که در این کشور، میراث انسانی، اسلامی و تمدنی الهام بخشی وجود دارد که آنها تمام توان خود را برای مقابله و نابودی آن به کار گرفتند.
رییس جمهور گفت: امروز دشمنی ها با ملت ایران به خاطر آن است که کسانی که می خواهند دنیا را غارت کنند، از تاریخ ملت ایران اطلاع دارند و می دانند که اگر این ملت فرصت پیدا کند، اندیشه خود را جهانی خواهند کرد و اگر حقیقت ملت ایران به دنیا معرفی شود، دیگر آنها نمی توانند در مناسبات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی افزود: سلطه گران با ملت ایران دشمنی و مخالفت کرده و اعلام می کنند که می خواهند ریشه ملت ایران را از بین ببرند، اما باید بدانند که کسی که بخواهد ریشه این ملت را از بین ببرد تاکنون نه به دنیا آمده و نه خواهد آمد.
دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه انسان های بی فرهنگ و بی هویت به پشتوانه سلاح و بمب مغرور شده و به کشورهای دیگر دست اندازی می کنند، خاطرنشان کرد: ملتی همچون ملت ایران که پشتوانه آن فرهنگ و شخصیت آن است با منطق، فرهنگ و اندیشه خود دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک عید سعید غدیر این عید را بزرگترین عید بشریت دانست و گفت: عید غدیر، عید حقیقت انسانی و دروازه ورود انسان به حیات طیبه و جامعه سعادتمند و نقطه اوج رسالت همه انبیاء الهی است.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه حقیقت بشر و زندگی سعادتمند زمانی در زمین بوجود می آید که عشق و عدالت در سایه توحید در جهان حاکم شود، تصریح کرد: عدالت و عشق زمانی در جامعه حاکم خواهد شد که حاکمی عادل و عاشق انسانها حاکمیت جامعه جهانی را در دست داشته باشد، چرا که نقش حاکم در جامعه، نقشی کلیدی است.
رییس جمهور با بیان اینکه واقعه غدیر که در حدود یک هزار و 400 سال پیش رخ داد، در حقیقت آغاز یک راه بوده و غدیر رودخانه جاری در هستی است، اظهار داشت: تا زمانی که به حاکمیت انسان کامل نرسیده باشیم، دردها، بدبختی ها، حرمان ها، جنگ، ظلم و تبعیض در جهان ادامه دارد، چرا که هنوز کسی از حقیقت انسانی چیزی نچشیده است و بسیاری از انسانها به لحاظ شرایط حاکم فرصت اندیشیدن به هستی و خودشان را پیدا نمی کنند.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه غدیر، انسان را از اعماق تاریخ به آینده ای روشن هدایت می کند، این عید را عید همه انسانها دانست و گفت: برخی افراد که در حلقه های عقب ماندگی قرار دارند، تصور می کنند که غدیر تنها متعلق به شیعیان و یا مسلمانان است، در حالی که انسان کامل و برگزیده خدا متعلق به همه بشریت است و آمده تا همه انسانها را به قله سعادت برساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات