تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۴۳۵۳۵
یک رخداد، یک نگاه؛

اتحاد عربستان و بحرین و پیامدهای خطرناک آن برای منطقه


"حسن هانی‌زاده"  کارشناس مسائل بین‌الملل
شورای همکاری خلیج فارس قرار است در هفته جاری، طرح جدید و البته خطرناک رژیمهای عربستان سعودی و بحرین را برای تشکیل یک اتحاد دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار دهد.
رژیم حاکم بر عربستان سعودی از مدتها پیش و همزمان با قیام مردم بحرین و اهالی منطقه الشرقیه عربستان تلاش کرده تا برای مهار این قیام ،جزیره بحرین را با استفاده از ابزارهای قانونی اشغال کند.
چنانچه طرح ادغام دو کشور پادشاهی بحرین وعربستان عملیاتی شود، امنیت منطقه خلیج فارس در آینده تحت تاثیر حضورشوم و نامشروع رژیم آل سعود قرار خواهد گرفت و تنشها در این منطقه حساس افزایش خواهد یافت.
عربستان سعودی که دارای یک سیستم حکومتی کاملا قبیله ای و قرون وسطایی است، اساسا تلاش می کند تا بیش از حجم سیاسی و فرهنگی خود در منطقه ایفای نقش کند.
دخالت این رژیم در مسائل داخلی بحرین، سوریه ، عراق، لبنان ودیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تا کنون هزینه های سنگینی برای کشورهای مستقل منطقه به همراه داشته است.
هدف عربستان از اشغال قانونی بحرین جلوگیری از تاثیرگذاری شیعیان به عنوان اکثریت این جزیره بر روی شیعیان ساکن مناطق الشرقیه عربستان است.
بیش از پنج میلیون شیعه در شرق عربستان زندگی می کنند که از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محروم هستند.
اگر طرح ادغام بحرین و عربستان عملیاتی شود، قطعا شیعیان بحرین در آینده با مشکل جدی روبرو خواهند شد، زیرا هدف رژیم آل سعود در آینده اخراج شیعیان بحرین و جایگزین کردن نیروهای خارجی به جای این مجموعه است.
با اینکه شیعیان بحرین اعلام کرده اند این طرح باید به همه پرسی ساکنان بحرین گذاشته شود، اما به نظر می رسد عربستان تلاش دارد تا بدون مراجعه به آرای عمومی ملت بحرین، این کشور را تحت سلطه خود قرار دهد.
هدف دیگر رژیم آل سعود از اشغال جزیره بحرین محاصره و انزوای سیاسی رقیب سنتی خود، قطر است، زیرا عربستان با اشغال جزیره بحرین به سادگی قادر خواهد بود تا قطر را مهار کند.
در چنین فضایی، شکاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه میان پادشاهی عمان و قطر از یکسو و بحرین وعربستان از سوی دیگر افزایش خواهد یافت، زیرا دو کشور عمان و قطر از اشغال بحرین توسط عربستان بیمناک هستند.
اما آیا عربستان در دراز مدت قادر خواهد بود سیاستهای خود را بر جزیره بحرین تحمیل کند؟
قطعا اکثریت مردم بحرین با حضورعربستان در کشور خود مخالفند، زیرا نگاه مثبتی نسبت به رژیم سرکوبگر آل سعود که طی یک سال گذشته دهها نفر از مبارزین بحرینی را به شهادت رسانده است، ندارند.
اشغال بحرین توسط عربستان پیامدهای ناگواری برای امنیت قطر و پادشاهی عمان دارد، زیرا پیشینه تاریخی عربستان ثابت کرده که رژیم این کشور صرفا بقای خود را با ایجاد تنشهای مذهبی و قبیله ای در منطقه تضمین کرده است.
بنابراین کشورهای منطقه باید نسبت به حضور شوم عربستان در بحرین حساسیت لازم را از خود نشان دهند و اجازه ندهند این کانون فتنه ،اهداف شوم خود را در خلیج فارس عملیاتی کند.
از سوی دیگر آمریکا و دیگر کشورهای غربی در قبال تلاش جدید عربستان سعودی برای اشغال بحرین سکوت از خود نشان داده و این امر نشان می دهد که کشورهای غربی توجهی به امنیت خلیج فارس ندارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات