تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۴۸۶۵۲

پیدا و پنهان مسیحیت تبشیری (بخش سوم)

مقدمه: در بخش نخست و دوم گزارش پیدا و پنهان مسیحیت تبشیری که در شماره‌های قبل به چاپ رسید، به اصطلاح تبشیر و هزینه‌هایی که برای گسترش آن انجام می‌شود و همچنین مخاطبان اصلی تبشیر و این‌که تبشیر نوعی راهکار برای تقابل با انقلاب اسلامی است پرداختیم. در این شماره به اختصار به برخی از رسانه‌های تبشیری و همچنین روش‌هایی که مبشران برای جلب مخاطب به کار می‌گیرند خواهیم پرداخت.

راحت‌الحلقوم‌هایی برای مبشران مسیحی
با بررسی کوتاهی در میان مخاطبان مسیحیت تبشیری می‌توان به این نتیجه رسید افرادی که سست عقیده و غیر ملتزم به شریعت هستند از جمله افرادی هستند که با کمترین هزینه و صرف انرژی، به دام آن گرفتار می‌شوند.در این میان دانشجویان نیز اغلب به واسطه ژست‌های روشنفکری که از سوی مبشران این دین به خود می‌گیرند، به این گروه‌ها علاقه‌مند می‌شوند.
علاوه بر آن برخی از افراد که دارای نابسامانی‌های خانوادگی هستند نیز به‌راحتی در این دام گرفتار می‌شوند. این طیف از افراد به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانانی هستند، که دچار خلأ‌های عاطفی بوده و مسیحیت تبشیری با تمرکز بر روی بحث محبت خداوند، نسخه‌ای موهوم برای کاستی‌های عاطفی و روانی آنان می‌پیچد.
همین مسئله موجب شده که در پارک‌ها و محل‌هایی که افراد دارای مشکل برای کسب آرامش به آنجا مراجعه می‌کنند، مکانی برای حضور مبشران مسیحی و تبلیغ چهره به چهره و محبت‌آمیز آنان باشد. البته در این گیر و‌دار نباید از افراد معتادی غفلت کرد که به دنبال درمان اعتیاد خود هستند.
نباید فراموش کرد که موارد فراوان و ارتباط‌گیری و سرمایه‌گذاری مبشران روی افراد مبتلا به اعتیاد و تلاش برای بازگرداندن آنان به جریان عادی زندگی و ثبت این خاطره خوش و احیای مجدد به نام آموزه‌های مسیحیت در ذهن آنان، در پاره‌ای موارد به گرایش این افراد به مسیحیت منجر شده است.
البته کم نیستند افراد دارای عقده‌های فروخفته از خانواده و اجتماع و همچنین افراد دارای مشکلات معیشتی نیز در اجتماع تحت فشار مدرنیت امروزی نیز کم نیستند که به نوبه خود طعمه‌های بسیار خوبی برای این گروه از مبشران مسیحی به شمار می‌روند. شاید یکی از بهترین طعمه‌های این افراد گروه مخالفان سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران باشند که مبشران با بهره‌گیری از اختلاف سلایق و مشی‌های سیاسی افراد با مسیر حرکت نظام اسلامی و ثبت برخی ناکارآمدی‌های احتمالی و نابسامانی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و پاره‌ای تضییع حقوق‌ها و رفتار‌های احتمالی اشتباه از سوی برخی مدیران و کارگزاران به نام اسلام این امکان را به مبلغان مسیحی می‌دهد که مدعی شوند مسیحیت نسخه‌ای بدیل و بی‌عیب و نقص برای اداره جامعه خواهد بود.
آنان با استفاده از خلأ آگاهی‌ها و اطلاعات ناکافی در مخاطب و پیوند زدن برخی پیشرفت‌های ظاهری غرب با مسیحیت سرابی را در ذهن فرد تصویر می‌کنند که در آن خبری از مشکلات موجود نخواهد بود!
مخاطب را بکش، اما جلب کن!
برای مبشران کارآزموده‌ای که از سوی بنگاه‌های عظیم رسانه‌ای، حمایت‌های فکری و مالی بسیار می‌شوند، بسته به نوع مخاطبان و شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی، طرق مختلفی برای جلب وجود دارد که به نظر می‌رسد استفاده از جذابیت‌های جنسی برای جذب مخاطب یکی از ساده‌ترین این راه‌ها باشد.
مبشران برای رسیدن به اهداف خود از هر ابزاری استفاده می‌کنند و با بهره‌برداری از فضای بحران جنسی و مشکلات موجود بر سر راه روابط دختر و پسر در جامعه، مسیحیت را در این موضوع سهل‌گیر معرفی کرده و آن را به عنوان یک مسئله طبیعی و حق انسانی مطرح می‌کنند. آنان به تبلیغ این استدلال می‌پردازند که مسیحی نیز مانند هر فرد دیگر دارای احساسات جنسی است و مزیت وی این است که با درک عشق و محبت به مسیح، از رابطه‌ای جذاب‌تر و عمیق‌تر برخوردار می‌شود.
آنان به صورت رسمی و آشکار، به توصیه روابط جنسی به افراد همت گماشته و به پیوند زنان و مردان مجرد متقاضی سکس از طریق سایت‌ها و وبلاگ‌های خود می‌پردازند. لذا لینک‌ها و سایت‌های متعددی با عناوینی همچون سایت دوست یابی رایگان مسیحی، لذت بردن از چت با مسیحی اتاق چت، و... با شعارهایی از قبیل ارتباط یک زن مجرد و مرد مسیحی از طریق این اتاق، بهتر از ارتباطات بی‌ثمر در خیابان است به جذب مخاطب خاص خود می‌پردازند.
البته در این میان تنها دختران و پسران جوان طعمه‌های رنگارنگی برای مبشران به شمار نمی‌روند، بلکه کودکان نیز از جمله مخاطبان اصلی مبشران حرفه‌ای به شمار می‌روند. اهتمام به سخن گفتن از آموزه‌های مسیحی با کودکان و القای آنها در قالب اسباب بازی، فیلم و کارتون‌های جذاب، چاپ و نشر کتاب‌های مصور متناسب با سن کودکی به‌ویژه بخش‌هایی از کتاب مقدس، ساخت سرودها و آهنگ‌ها، از جمله راهبردهای مهم مبشران مسیحی است.
به گونه‌ای که حدود 70درصد برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به کودکان اختصاص داشته و مشاهده می‌شود در برخی منازل، والدین با این تصور که فقط این یک سرود یا کارتون است اجازه می‌دهند کودکان خود به تماشای این برنامه‌های جهت‌دار و به‌شدت انتقال‌دهنده ظریف و هنرمندانه آموزه‌های مسیحی بپردازند.
در این میان به بهانه ترویج شادی و شاد زیستن، به گوش سپردن موسیقی پاپ، خواندن سرودهای دسته جمعی، بوسیدن یکدیگر، رقص، نوشیدن شراب و... نیز به عنوان ابزار شادی نگریسته شده و جامعه را به سوی آن سوق می‌دهند. این امر با تظاهر به مثبت اندیشی و امید به آینده نیز مخلوط گشته و انسان امروزی که با پیشرفته‌ترین امکانات و مدرن‌ترین نوع زندگی، به سوی تنهایی سوق دارد، به مثبت اندیشی و آینده نگری ظاهری این گروه، پیوند می‌خورد. تکریم و شخصیت دهی به مخاطب و احترام ظاهری به شخصیت، افکار و آزادی اندیشه مخاطب نیز از جمله راه‌هایی است که می‌توان مخاطب را جلب کرد.
البته این امر دیری نپاییده و با میان آمدن سخن از آموزه‌هایی چون تثلیث، تجسد و... دیگر خبری از این تکریم مخاطب و عقلانیت و اندیشه ورزی او نیست و وی با تعطیلی عقل خود، بنیادی‌ترین آموزه‌های مسیحی را به عنوان یک راز که دست عقل از رسیدن به آن کوتاه است، مواجه می‌شود.
تبلیغ حتی در قالب تور و بورس تحصیلی!
مبشران مسیحی با به راه‌اندازی تورهای ویژه و استثنایی مسیحی با هدف گرایش به مسیحیت، به بازدید از کلیساها و آشناسازی با آداب دینی مسیحیت و توزیع بروشورها و کتب تبشیری پرداخته یا از ظرفیت تورهای سیاحتی برگزار شده و فرصت حضور گردشگران در قلمرو خود، به نفع خود بهره می‌گیرند. گردشگران ایرانی که به کشورهای خارجی به‌ویژه ترکیه، ارمنستان و مالزی سفر کرده‌اند، با فارسی زبانانی مواجه شده‌اند که آنان را به شنیدن آموزه‌های مسیحی دعوت می‌کنند.
به‌طور مثال مسافران ایرانی که به بیروت رفته و از ساحل صخره‌ای صخره الروشه بازدید می‌کنند به یک هدف تبلیغی برای مبلغان مسیحی بدل شده‌اند و مبلغان مسیحی که عمدتا امریکایی هستند به توزیع کتاب، سی دی و محصولات فرهنگی میان آنان مبادرت می‌ورزند.حسین رئیس‌زاده رایزن فرهنگی ایران در لبنان، در همین زمینه می‌گوید: توریست‌های ایرانی به دلایل نامعلوم صرفا به مناطق مسیحی و سنی نشین از سوی شرکت‌های توریستی برده می‌شوند.
در این میان نباید اعطای بورس‌های تحصیلی و استفاده از ظرفیت‌های بورس‌های تحصیلی و اعطای مدارک و مدارج علمی را فراموش کرد. در همین راستا به تاسیس دانشکده‌های مجازی و برگزاری دوره‌های آموزشی مکاتبه‌ای و شناسایی نخبگان متقاضی بورس‌های تحصیلی و دارای شرایط مساعد برای تبشیر همت گماشته‌اند.
چندی پیش یکی از سفارتخانه‌های خارجی به بهانه اعطای بورس تحصیلی، اقدام به جذب و اعزام 30 جوان از استان اصفهان به‌ویژه شهر فریدن، به یکی از کشورهای آسیای میانه کرد. در این سفر، پس از مدتی که دو کشیش به آنان مناسک مسیحی را تعلیم کردند و همچنین یک زن راهبه مسیحی به پخت و پز برای آنان اقدام کرد، تعدادی از آنان تحت تاثیر قرار گرفته و مسیحی شدند.
در این میان ادعای جهان شمولی مسیحیت و تحریک احساسات ملی گرایانه ضمن معرفی مسیحیت به عنوان دینی فراگیر و همه شمول با استناد به تنوع اقوام و ملیت‌های گرایش یافته به آن، در مقابل اسلام که دینی قومی و مختص اعراب است نیز جای خود دارد.
و اما رسانه‌های تبشیری
رسانه‌های صوتی و تصویری همواره بهترین تبلیغ برای جلب نظر مخاطبان بوده‌اند. در این میان برخی از رسانه‌ها با برنامه‌ریزی‌های دقیق و سرمایه‌گذاری‌های کلان تنها با یک هدف مشخص و آن هم تبلیغ مسیحیت ایجاد شده‌اند.
در این میان تلویزیون نجات که یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای است که یک سالی از فعالیت آن می‌گذرد از چندی قبل فعالیت خود را 24 ساعته کرده و در بخش‌های مختلف به ترویج مسیحیت می‌پردازد. با این‌که هدف این شبکه نشر مسیحیت است اما با موسیقی‌های گروهی رپ و نمایش شفادادن‌های یک کشیش دروغین، مسیحیت و حضرت عیسی(ع) را به سخره گرفته است.
تلویزیون‌هایی چون محبت، ست 7 پارس، شبکه TBN، و تلویزیون امید ایران از جمله شبکه‌هایی است که با هدف تبلیغ و توسعه این دین راه‌اندازی شده است. اکثر مخاطبان این شبکه‌ها، ‌فارسی زبانان دنیا هستند که شبانه‌روز مشغول تبلیغ این دین بوده و با برنامه‌های جذاب خود، ‌تنها بر یک هدف پافشاری می‌کند و آن هم، گرایش به دینی به نام مسیحیت است. البته در این میان گاهی راه به جایی می‌برند که خود را چون فریبرز خندانی مجری شبکه تلویزیونی ست 7 پارس، به عنوان همکاران عیسی می‌خواند و در نام عیسی، گناهان خود را می‌آمرزد.
این فرد در این راه تا جایی پیش می‌رود که می‌گوید: در انجیل به ما اقتدار شده است. مسیح گفته است شما همکاران من هستید و من شما را می‌فرستم. من می‌توانم بگویم برو، در نام عیسی مسیح گناه تو بخشیده شد یا کشیش هوسپیان یکی دیگر از کارشناسان این شبکه یک ماه قبل در برنامه جوانان طی یک اعتراف جالب اظهار می‌کند که آزادی واقعی در اسیر شدن در برنامه‌های خداست.
این ادعا در حالی انجام می‌پذیرد که اغلب شبکه‌های مسیحی زبان به اسم تبشیر دین مسیحیت به طرق مختلف به دین اسلام توهین کرده و اسلام را دینی معرفی می‌کنند که در آن آزادی مذهبی وجود ندارد و در مقابل مسیحیت را دین آزادی تعریف می‌کنند.
البته سرمایه‌گذاران مسیحیت تبشیری تنها به داشتن رسانه‌های مکتوب و تصویری اکتفا نکرده و راه‌اندازی رسانه‌های صوتی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند. به‌طور مثال رادیو مژده، ‌رادیو ندای محبت، ‌رادیو ندای امید و صدای انجیل و رادیو واتیکان از جمله این رسانه‌های صوتی است.
در این میان رادیو مژده با شعار«رادیو مژده، ‌خوش‌خبر و خوش‌آواز» از فعال‌‌ترین رادیوهای فارسی زبان تبشیری است. این رادیو بخشی از موسسه مسیحی غیرانتفاعی«خدمات رسانه‌ای ندای مسیح» است که با همکاری موسسات مسیحی دیگر، به صورت شبانه‌روزی در هر روز برنامه‌های مسیحی پخش می‌کند.
دست اندرکاران این رادیو هدف از تاسیس این رادیو را اعلام و تعلیم کتاب مقدس به فارسی زبانان می‌دانند. این رادیو از برنامه‌های متنوعی برخوردار است که برنامه‌های ویژه جوانان، نمایشنامه‌های تکان‌دهنده رادیویی و... از جمله آنهاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات