صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۵۴۷۳۲

تشکیل جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی؛ ضرورت امروز/علی حیدری

برای ایفای نقش بهتر و اثرگذاری بیشتر در فضای مجازی، باید گام هایی را برداشت که یکی از آنها، تشکیل جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی است. تحقق این امر و انسجام و هماهنگی بیشتر بین فعالان این حوزه سبب می شود تا بتوان ضمن پرهیز از برخی موازی کاری ها، در ابعاد گوناگون تهاجم فکری، فرهنگی و رسانه ای دشمن فعالیت کرد و نه تنها دفاع کرد، بلکه حرکت های تهاجمی نیز انجام داد.

اختصاصی بصیرت:
اولین «نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی» با هدف ساماندهی مجموعه های فعال در حوزه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی و همچنین آشنایی موسسات مردم نهاد و فعال در این حوزه با یکدیگر از هفته پیش در مصلای امام خمینی(ره) تهران برپا شده است. محورهای اصلی این نمایشگاه موضوعاتی همچون؛ جنگ نرم، انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی، بیداری اسلامی، معارف اسلامی و اهل بیت(علیهم السلام) و دفاع مقدس است.شاید اولین پرسشی که پیش از هر سخنی به ذهن بیاید این باشد که تفاوت این نمایشگاه با «جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال» که از شش سال پیش، هر ساله در کشور ما برگزار می شود، چیست؟ آیا برپایی این نمایشگاه موازی کاری به حساب نمی آید؟در پاسخ باید گفت که هدف از برپایی نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال؛ بسترسازی برای شکوفایی استعدادها، حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکل ها و شرکت های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال و ایجاد جایگاهی معتبر برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در کشور است، اما در نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی تمرکز بر محتوای مبتنی بر آرمان ها، اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و در همه حوزه ها، نگاه اصلی به مقوله انقلاب اسلامی است.
واقعیت این است که رشد و توسعه شتابان رسانه های مجازی و دیجیتال و فراگیر شدن آن در سراسر جهان و همچنین استفاده قدرت های استکباری از این ظرفیت علیه ملت ها و کشورهایی که در چارچوب منافع آنها حرکت نمی کنند، ضرورت توجه بیشتر ما به رسانه های مجازی برای مقابله با توطئه ها و به عبارتی، جنگ رسانه ای دشمنان را روزافزون کرده است، چرا که اگر نگاهی به پشت سر بیندازیم به قدرت تأثیرگذاری این رسانه ها در میان افکار عمومی در شرایط و مواقع خاص همچون فتنه88 پی خواهیم برد.در این میان و برای اینکه در مقابله رسانه ای با دشمنان انقلاب اسلامی که دارندگان اصلی فضاهای مجازی و رسانه ای هستند و به لحاظ فنی قدرت هدایت و کنترل این عرصه را دارند، چند نکته مهم را مورد توجه قرار می دهیم:1
- تشکیل جبهه رسانه ای: در سال های اخیر به ویژه پس از فتنه88 موضوع رسانه های مجازی از سوی فعالان فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گرفت و حرکت هایی هم آغاز شد که نتیجه آن به نوعی در چنین نمایشگاه هایی قابل مشاهده است، اما برای ایفای نقش بهتر و اثرگذاری بیشتر در فضای مجازی، باید گام های بعدی را هم برداشت که یکی از آنها، تشکیل جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی است. تحقق این امر و انسجام و هماهنگی بیشتر بین فعالان این حوزه سبب می شود تا بتوان ضمن پرهیز از برخی موازی کاری ها، در ابعاد گوناگون تهاجم فکری، فرهنگی و رسانه ای دشمن فعالیت کرد و نه تنها دفاع کرد، بلکه حرکت های تهاجمی نیز انجام داد.
2- پشتیبانی فنی و تجهیزاتی: همان طور که اشاره شد دشمن به مدد فناوری رسانه ای اش، از نظر فنی در این جبهه دست برتر دارد و با سوء استفاده از این امکان در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش می کند. از سوی دیگر، متخصصان ایران اسلامی در سال های اخیر در حوزه فناوری های ارتباطی دستاوردهای بزرگی داشته اند. فلذا به نظر می رسد ضمن پشتیبانی فنی و تجهیزاتی از گروه های فعال در حوزه مجازی (البته با حفظ استقلال آنها) باید به پیشبرد اهداف انقلاب در مواجهه رسانه ای با دشمن کمک شایانی کرد.
3- تقویت سواد رسانه ای: همان طور که می دانید سواد رسانه ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی، توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام ها و قدرت تولید و انتقال اطلاعات را پدید می آورد، لذا تلاش برای تقویت سواد رسانه ای آحاد مردم به ویژه جوانان که در معرض تهدیدات رسانه ای دشمنان هستند، مهم و ضروری است، چرا که در کنار بصیرت و هوشیاری مردم، آشنایی با تکنیک های خبری و رسانه ای دشمن هم برای مقابله با آنها خالی از لطف نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات