تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۵۹۶۳۸

تهديدات و فرصت‌هاي پيش روي کابينه يازدهم

مهمترين تهديد کابينه اعتدال، مطالبات گروه هاي افراطي جريانات سياسي همچون حزب مشارکت و کساني که در جريانات فتنه نقش داشته يا مشوق بوده اند است

پايگاه بصيرت: گروه سياست داخلي / دولت يازدهم به تدريج در حال شکل گيري است و تا چند هفته ديگر اعضاي آن مشخص خواهد شد. در اين بين از همينک آسيب‌هايي آن را تهديد مي کند که براي عبور از آنها بايد چاره انديشي کند و در کنار آن از قوت‌ها و فرصت‌هايي برخوردار است که اگر بتواند از آن به خوبي بهره مند گردد، خواهد توانست که با اقتدار کار خود را آغاز نمايد.

به همين مناسبت، پايگاه بصيرت گفت‌وگويي را با آقاي دکتر «سيد حسين نقوي حسيني »، سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و نماينده محترم  مردم شهرستان هاي ورامين و پيشوا  انجام داده است که تقديم خوانندگان عزيز مي‌گردد.

 

باتوجه به اخبار واصله در اين ايام تفکر حاکم بر کابينه دولت يازدهم به کدام جريان سياسي نزديک‌تر خواهد بود؟

تا آنجا که بنده اطلاع دارم گروه آقاي دکتر روحاني در حال بررسي و ارزيابي افراد از جريانات مختلف هستند و ما تا زماني که افراد مشخصي انتخاب نشده‌اند نمي‌توانيم قضاوت کنيم که گرايش کابينه آينده به سوي کدام جريان خواهد بود. البته آقاي روحاني قبلاً اعلام کردند که من اصلاح طلب نيستم، اصولگرا هم نبوده بنابراين سعي کرده که به عنوان يک نيروي مستقل حرکت کند. برداشت ما ازگمانه زني وگفتگوها اين است که انتخاب خود را به سمت شايسته سالاري مديريت مي‌کنند، اما بهترين و دقيق ترين پاسخ بعد از زمان معرفي کابينه است که در انتخاب مديران مشي اعتدال و چهارچوب شايسته سالاري غالب بوده يا مسائل سياسي اثر گذار بوده اند.

 

 

باتوجه به گمانه‌هاي اعلام شده دولت آينده از چه نقاط قوت و ضعفي برخوردار خواهد بود؟

يکي از نقاط قوت دولت آينده اين است که در دوران انتخابات به دليل تمکين قانون از سوي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري و جريانات حامي آنها فضاي مثبتي را پيش روي خود دارد. حال اين تمکين از قانون چه در مرحله بررسي و احراز صلاحيت ها باشد  چه در زمان تبليغات، کمک بسياري به خلق حماسه ي سياسي کرد، همچنين تمکين از قانون بعد از انتخابات به طوري که همه نامزدهاي رقيب  به ديدار رييس جمهور منتخب رفته و اعلام همکاري کردند، ضمن اينکه رؤساي هر سه قوه با رييس جمهور منتخب ملاقات کرده، انتخاب وي را تبريک گفتند و اعلام کردند که نهايت همکاري را با منتخب ملت خواهيم داشت. اينها نقطه قوت اين دولت است چرا که در دولت هاي گذشته ما شاهد بوديم که رقباي انتخاباتي بعد از انتخابات همچنان به رقابت خويش ادامه داده و براي دولت منتخب مشکلاتي را ايجاد کردند، با دولت منتخب همکاري نکرده و مقابله کردند. اما در دولت يازدهم بستر خيلي خوبي براي همکاري همه  گروهها، جريانات و شخصيت ها فراهم شده است و اين همان نقطه قوت است.

در کنار اين نقاط قوت مطمئناً  نقاط ضعفي هم وجود دارد و آن  تهديداتي است که عليه دولت از طرف جناح‌ها و جريانات افراطي صورت مي‌گيرد و اين نگراني را ايجاد مي‌کند. اميدواريم که دولت تدبير و اميد بتواند از نقاط قوت به نحوه احسن براي حل مشکلات مردم  استفاده کند و نقاط ضعف و موانع را نيز از سر راه بردارد.

 

چه آسيب‌هايي آقاي روحاني را در تشکل کابينه‌اي کارآمد و اعتدالي تهديد مي‌کند؟

مهم‌ترين تهديد کابينه اعتدال، مطالبات گروه هاي افراطي جريانات سياسي است. مثلاً مطالبات اصلاح طلب هاي افراطي همچون حزب مشارکت و کساني که در جريانات فتنه نقش داشته يا مشوق بوده اند کابينه ي آقاي روحاني را تهديد مي‌کند. بنده مطمئن هستم که آقاي دکتر روحاني شخصيتي نيست که تحت تاثير اين مطالبات قرار گرفته و مشي اعتدال را ناديده بگيرد يا اينکه وجوه سياسي را بر شايسته سالاري ترجيح دهد اما به هر حال اين تهديدات وجود دارد که اگر گروه هاي افراطي اصلاح طلب و کساني که در فتنه نقش داشته اند بخواهند در دولت نفوذ پيدا کنند دولت آقاي دکتر روحاني با مشکل روبرو خواهد شد.

 

با توجه به موارد اشاره شده، مهمترين ويژگي‌ها و شاخصه براي تعيين اعضاي کابينه در دولت يازدهم چه بايد باشد؟

رئيس جمهور منتخب مردم در برنامه ها و اعلام مواضع خود مشي اعتدال را به عنوان خط مشي  مديريتي قوه‌ي مجريه اعلام کرد. مشي اعتدال بايد يکي از شاخصه هاي انتخاب مديران و وزاري وزارتخانه‌ها باشد چرا که اگر اين خط مشي در انتخاب وزرا و مديران اجرايي درن ظر گرفته شود قطعاً مديريت اجرايي کشور از افراط و تفريط ها مصون خواهد بود و ديگر جريان هاي افراطي نمي‌توانند در دولت نقشي داشته باشند. بنابراين اولين نکته و شاخص مهم داشتن مشئ اعتدال است.

نکته دوم اين است که  مديران اجرايي بايد به  اصول نظام جمهوري اسلامي در حوزه سياست خارجي و داخلي کاملاً متعهد باشند و سياست هاي نظام جمهوري اسلامي را خوب بشناسند. آنها بايد در چارچوب منويات مقام معظم رهبري حرکت کنند که قطعاً رييس جمهور منتخب اين شاخص ها را مد نظر خواهند داشت.

نکته سوم بر اين مبناست که ما در کشور به اقدامات اساسي در حوزه‌هاي مختلف جهت حل مشکلات مردم نيازمنديم. مديران انتخابي بايد افرادي کارآمد، توانمند و متخصص در حوزه فعاليت خود باشند، چرا که مردم انتظار دارند دولت بتواند مشکلات اقتصادي و مسائل معيشتي آنها را حل کند، لذا تخصص و توان مديريت شاخص مهمي است که بايد مدنظر قرار بگيرد. شاخص مهم ديگر ساده زيستي و گرايش به خدمتگذاري به محرومين است که ازجمله شاخص‌هاي مهم انتخاب مديران  درنظام جمهوري اسلامي است و مقام معظم رهبري روي آن تاکيد بسيار دارند. مديران ساده زيستي که از تجمل گرايي و زندگي اشرافي پرهيز کنند، خود را هم سطح مردم نگه دارند و ميل خدمت به محرومين در آن ها قوي باشد و سعي کنند در نظام اجرايي به طبقات محروم رسيدگي کنند، اينها همه شاخصه هاي مهمي است که بايد رعايت شود. در بعضي از دولت‌هاي گذشته شاهد بوديم که زندگي اشرافي و تجمل گرايي باب شد و خسارات زيادي  به مديريت کشور وارد گرديد و نتيجتاً اختلاف طبقاتي را به ارمغان آورد. همه  اينها نکاتي است که اگر رعايت شود دولتي مقتدر و توانمند خواهيم داشت.

 

آقاي روحاني پيش از اين از دولت وحدت ملي و به کار گيري شايستگان از همه گروهها و جريانات سياسي سخن گفته بود وي تا چه اندازه به اين شعار پايبند خواهند ماند؟

شايسته‌سالاري و پرهيز از انتخاب سياسي از جمله موضوعاتي است که مورد تاکيد اغلب صاحب نظران، جريانات وگروه ها بوده و رييس جمهور منتخب آقاي دکتر روحاني هم خود در نشست‌هاي مختلف بر اين موضوع تاکيد کرده‌اند که ما با پرهيز از انتخاب سياسي مديران به توانمندي‌هاي آنها و شايسته‌سالاري توجه داريم. به نظر بنده آقاي روحاني مي‌تواند اين مسئله را تا حدودي عملي کرده و تحت تاثيرگروه‌هاي افراطي قرار نگيرد. چرا که ايشان اعلام کرده‌اند که من وامدار هيچ حزب و گروهي نيستم و هيچ حزب و گروهي نمي‌تواند نظرات خود را بر من تحميل کند. اين بيانات و مواضع ما را اميدوار مي‌کند که در انتخاب مديران شاهد انتخابي شايسته سالارانه باشيم.

 

آيا اصولگرايان حاضر خواهند بود در کابينه ي دولت يازدهم در کنار کارگزاران و اصلاح طلبان همکاري نمايند؟ آيا اين همکاري با توجه به تفاوت نگرش به مسائل اقتصادي، سياسي، فرهنگي امکان پذير خواهد بود؟

اگر انتخاب بر اساس شايسته سالاري باشد و افرادي که انتخاب مي‌شوند مشي  اعتدال را دنبال کنند و افراد تندرو و افراطي جريانات وارد دايره انتخاب نشوند، به نظرم اعضاي کابينه فراجناحي مي‌توانند در کنار هم براساس ميثاق ملت ايران يعني پيروي از منويات مقام معظم رهبري و اجراي قانون اساسي کار کنند، اما اگر انتخاب‌هاي افراطي داشته باشند و اشخاصي از اين جريانات انتخاب شوند که گرايشات تند و افراطي دارند مسلماً کار کردن با مديران اصولگرا سخت خواهد شد.

دولت بنا دارد براي هردستگاه اجرايي يک برنامه ارائه کند و مديراني را انتخاب کند که بتوانند اين برنامه‌ها را اجرا کنند چون مديران مجري برنامه‌هاي دولت هستند، برنامه‌هايي که به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد. اگر ما انتخاب مديران را متناظر با اجراي برنامه انتخاب کنيم، قطعاً انتخاب ديدگاه ها اثر خيلي کمي خواهد داشت، اما اگر مديران بر اساس گرايشات سياسي انتخاب شوند قطعا دولت دچار تعارضاتي مي شود و در عملکرد خود موفق نخواهد بود. بنابراين اگر انتخاب براساس برنامه باشد انتخاب خوبي است، اما اگر  انتخاب سياسي باشد قطعاً همکاري سخت خواهد شد.

 

نحوه مواجهه مجلس اصولگراي نهم با کابينه پيشنهادي دولت آينده چگونه خواهد بود؟

اولين ملاقات‌ها، ديدار رييس مجلس با رييس جمهور منتخب بود و همچنين 225 نفر از نمايندگان با امضاي خود اعلام کردند که مجلس بنا دارد نهايت همکاري و همراهي را با منتخب ملت داشته باشد، بنابراين فکر مي‌کنم فضاي تعاملي مثبت بين مجلس و دولت منتخب وجود دارد که اميدواريم دولت هم بتواند از اين فضاي مثبت به نحوه احسن براي انتخاب يک کابينه مقتدر استفاده کند.

 

تهيه و تنظيم:سيد محمد مشکوة الممالک

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات