صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۵۹۸۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3692 سه‌شنبه 15 مرداد ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) درست است که فشارهاى دشمنان براى مردم مشکلاتى را به‌وجود مى‌آورد؛ اما تجربه‌هاى باارزشى هم در اختیار مسئولان و در اختیار مردم می‌گذارد.(12/5/92)

 سرمقاله

تعطیلی سفارت‌خانه‌های آمریکا با کدام رویکرد؟!

آمریکا تعطیلی بیست‌ودو سفارت‌خانه و کنسولگری‌اش در یکشنبه هفته جاری را به‌مدت یک هفته تمدید کرد. محل این سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها، شمال آفریقا و غرب‌آسیا در کشورهایی مانند عربستان، عراق، یمن، مصر، کویت، بحرین، عمان، امارات، اردن، جیبوتی، بنگلادش، قطر و افغانستان است. علت این اقدام، ابتدا نگرانی از آغاز حملات القاعده در این مناطق بیان شد و پس از تمدید این زمان یک روزه به یک هفته اطلاعات بیشتری در این باره منتشر شد. براساس اطلاعات جدید، این تعطیلی‌ها  بیشتر جنبه نمایشی دارند و چنانچه خبر حملات القاعده صحت داشته باشد، این تعطیلی نمی‌تواند بازدارنده باشد. اطلاعات جدیدی که مقامات آمریکایی افشا کرده‌اند و آن را علت اصلی نگرانی‌ها می‌دانند، بیانگر آن است که القاعده روش‌های جدیدی را برای حمله‌های انتحاری ابداع کرده و بدین وسیله می‌تواند نیروهای انتحاری خودش را از سیر تجسسی امنیتی آمریکا عبور دهد. یکی از این روش‌های جدید، آزمایش‌هایی است که به‌تازگی القاعده برای کاشت بمب در بدن انسان انجام‌داده است. در صورت صحت این خبر، دیگر فقط سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های آمریکا در معرض خطر نیستند، بلکه تمام حوزه‌ منافع آمریکا حتی در داخل این کشور در معرض تهدید فزاینده و دائمی قرار دارند. علت دیگری که برای این تعطیلی‌ها بیان شده و آن را هم مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، شنود مکالمه محرمانه ایمن الظواهری، سرکرده القاعده با ناصرالوحیشی، سرکرده القاعده در یمن و عربستان است که چند روز پیش انجام شد و الظواهری از الوحیشی خواست که علیه اهداف آمریکا عملیات کند.

با وجود خبرهای متعددی که خود آمریکایی‌ها در این باره منتشر کردند و سروصدای زیادی که به‌راه انداختند، به‌نظر می‌رسد این نمایش، همه ماجرا نیست و برای فهم دقیق‌تر موضوع لازم است نیم‌نگاهی نیز به داخل آمریکا داشت. بررسی برنامه‌های مختلفی که مراکز گوناگون آمریکا برای اداره جامعه چندملیتی آمریکا به کار می‌گیرند، نشان می‌دهد فعالیت این مراکز برای شکل و جهت دادن به افکار عمومی شهروندان آمریکایی بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که آمریکا در خارج از کشور برای تأثیرگذاری بر سایر ملل می‌پردازد. آمریکایی‌ها هر از گاهی برای اطمینان از منحرف نشدن افکار عمومی آمریکا از چارچوب‌هایی که آن‌ها برایشان می‌سازند، غیرمستقیم حساس‌ترین نقطه این مردم بی‌خبر یعنی امنیت آن‌ها را هدف می‌گیرند تا حس امنیت‌خواهی ذاتی و افراطی آن‌ها را به نفع خودشان زنده و به‌روز نگه‌دارند. اگر چه این روش‌ پیش از حادثه 11 سپتامبر در اشکال دیگر به کار گرفته می‌شد؛ اما پس از حادثه 11 سپتامبر نظر دولتمردان آمریکایی بیشتر به آن جلب شد.

 

ترجمه

ایران جزیره ثبات در منطقه‌ای بحران‌زده

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 6 آگوست 2013 (15 مرداد) در مقاله‌ای به تحولات سیاسی ایران پرداخت و نوشت: حکومت ایران توانسته پس از انقلاب اسلامی همچنان خود را حفظ کند و با نگاهی به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می‌بینید که این کشور همچنان جزیره ثبات در دریای متلاطم و بی‌ثبات منطقه است. آیا این ثبات در این مقطع واقعی است یا اینکه اوضاع ایران همانند سال 1977 است که تنها ظاهراً جزیره ثبات بود؟ حکومت روحانی‌ها همواره شانس داشته است و آیا این شرایط و فرصت‌ها همچنان ادامه می‌یابد؟ آیت‌الله خمینی در سال 1979 وارد ایران شد. روحانی‌ها بدون جنگ داخلی یا کشمکش جدی، کنترل کشور را به دست گرفتند. پس از آن، سفارت آمریکا نیز به تسخیر دانشجویان درآمد و 52 آمریکایی مدت 444 روز گروگان گرفته شدند.

در ادامه مقاله آمده است: جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران نیز نتوانست مشکل جدی برای ثبات جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. در عین حال، حمله آمریکا به افغانستان و عراق وضعیت بهتری را برای ایران رقم زد. در عراق سرنگونی صدام سبب قدرت‌یابی شیعیان متحد ایران شد. با وجود وقوع بهار عربی نیز ایران از فضای بی‌ثباتی و آشوب مصون مانده است. بحران اقتصادی سال‌های 2007 و 2008 سبب شده است آمریکا در سیاست خارجی ضعیف شود. از نظر حکومت ایران، جنجال‌های آمریکا در این اوضاع بد، جدی نیست. ایرانی‌ها هرچند از فرصت‌های اقتصادی محروم بود‌ه‌اند؛ اما خود را در مقایسه با مردم بحرین، مصر، عراق، لیبی، سوریه، تونس و یمن خوش‌شانس‌تر می‌بینند. همه چیز نسبی است. اگرچه ایرانی‌ها پس از انقلاب و جنگ با عراق خسته‌ شده‌اند؛ اما همچنان به دلیل اینکه در کشوری باثبات زندگی می‌کنند، خود را خوش‌شانس می‌دانند. بحران‌های منطقه‌ای سبب شده که حکومت ایران در مقایسه با این وضعیت، مطلوب به نظر برسد. در واقع، بهبود نسبی اوضاع اقتصادی در ایران می‌تواند این وضعیت مطلوب را تقویت کند. در عین حال، تداوم بحران‌های منطقه‌ای و بحران اقتصادی آمریکا می‌تواند ایران را به تأمین‌کننده منافع‌ آمریکا تبدیل کند. آمریکا به همکاری ایران در سراسر منطقه نیاز دارد. آمریکا آماده دادن امتیاز به حکومت ایران است. تنها پرسش این است که این امتیاز چگونه و چه زمانی داده می‌شود؟

در پایان مقاله آمده است: حکومت ایران به‌خوبی این مسئله را می‌داند و از آن بهره‌بردای کامل می‌کند. حسن روحانی نشان داده و گفته که به‌دنبال همکاری صلح‌آمیز است. دلیل ثبات حکومت دینی ایران چندان دشوار نیست. جهان به‌ویژه آمریکا ناآگاهانه اقداماتی در جهت حفظ قدرت حکومت ایران صورت داده است. آیا این بخت و اقبال حکومت ایران رو به اتمام است؟ آیا حسن روحانی به این بخت و اقبال کمک خواهد کرد؟ کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در صف بعدی بحران‌ها و خیزش‌های مردمی قرار دارند. آمریکا در شماری از کشورهای بحران‌زده، حامی رژیم‌های غیرمردمی است و به حمایت ایران برای مهار اوضاع نیاز دارد. آمریکا حتی ممکن است از حکومت روحانی‌های ایران حمایت کند. سیاست‌گذاران آمریکایی از تاریخ اخیر منطقه پس از جنگ جهانی دوم درس نگرفته‌اند. آمریکا تحلیل‌های خود را بر اساس تحلیل‌های کارشناسانی شکل می‌دهد که از ذهنیت حاکمان و نخبگان ایران اطلاعات چندانی ندارند. در عین حال، با روی کار آمدن آقای روحانی، این کشور به اصلاحات اقتصادی بنیادین نیاز دارد.

اخبار 

شکاف و دو دستگی در ارتش آزاد!

 سرکردگان عناصر وابسته به چندین گردان و گروهک مسلح که شمار آن‌ها به ده‌ها تن می‌رسد، با انتشار ویدئویی در پایگاه اینترنتی یوتیوب، لشکر «درع الجبل» را فاقد مشروعیت اعلام کردند و ضمن جدایی از آن، پیگرد و مجازات فرماندهان این لشکر را خواستار شدند.

گروه‌های مسلح جدا شده از لشکر درع الجبل، وابسته به ارتش آزاد عبارتند از: گردان معرزاف، گردان الترنبه، گردان التحریر، گردان لوف، گردان کفرنجد، دسته سراقب و المعره و همچنین گروه‌های منطف، نحله، مصیبین، کفرلاتا و مجدلیا.

در بیانیه مصور این گروه‌ها، یکی از دلایل جدایی از این لشکر، استفاده آن از سلاح‌های سنگین ضدساکنان روستاهای معربلیت و کفرلاته عنوان شده است؛ اما اطلاعات دیگری در دست است که دلیل این جدایی را انعقاد قرارداد همکاری با گروهک تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام وابسته به القاعده بیان می‌کند. در صورت صحیح بودن این خبر، گردان‌های جدا شده از ارتش آزاد به همراه نیروهای موسوم به دولت اسلامی عراق و شام تحت امر القاعده فعالیت خواهند کرد، بدون آنکه اعضای تشکیلات القاعده به صورت مستقیم وارد درگیری‌ها شوند.

پس از جدایی گروهک «خالد عیسی» که به همراه تمام اعضای گردان خود از ارتش آزاد اعلام استقلال کرد، این انشقاق از نظر تعداد نفرات، بزرگ‌ترین جدایی از ارتش آزاد به‌شمار می‌رود.

شهرداری که خشم منافقین را برمی‌انگیزاند!

 شهرداری شهر استکهلم در میدان اصلی این شهر در اقدامی اسلام‌دوستانه، بنرهایی را برای تبریک گفتن ماه رمضان نصب کرده که سبب خوشحالی مسلمانان این شهر شده است. این برای چندمین بار است که شهرداری پایتخت سوئد به‌طور علنی اقدام به ترویج اسلام می‌کند و باعث خشم عناصر ضداسلامی در این شهر شده است. این در حالی است که عناصر ضداسلامی که بیشتر از منافقان و ضدانقلاب‌های فراری هستند، شبانه این بنرها را در سطح شهر استکهلم پاره می‌کنند؛ اما صبح دوباره با بنر‌های جدید روبه‌رو می‌شوند!

گفته می‌شود شهردار این منطقه یک تازه مسلمان است که قصد دارد با این نوع اقدامات تبلیغی، اسلام را در بین مردم ترویج کند. گفتنی است که پخش اذان هم از سوی مدیریت شهری شهر استکهلم که این روزها به حیاط خلوت منافقین و عناصر ضدانقلاب تبدیل شده، آزاد است و مسلمانان به‌راحتی می‌توانند در این شهر به ترویج اسلام بپردازند که همین مسئله باعث خشم و ناراحتی خودفروخته‌های فراری شده است.

اخبار و تحلیل‌ها: یکی از علل اصلی مخالفت عملی با برنامه‌های اسلامی شهردار تازه‌مسلمان، این است که آن‌ها نگرانند تا عملکرد وی برای تازه‌مسلمان‌هایی که دارای منصب می‌شوند، الگو شود.

    اخبار کوتاه

* گفته می‌شود یکی از وزرای پیشنهادی دکتر روحانی برای تصدی یک وزارت‌خانه با وجود داشتن سابقه وزارت در دولت‌های قبلی، خاطره خوشی از خود در میان کارمندان آن دستگاه مهم دولتی به‌جای نگذاشته است. رئیس دفتر سابق این فرد گفته است که وی به‌صراحت اعلام کرده که مقلد آقای منتظری است و این را مایه افتخار خود می‌داند! همچنین همکاران او در وزارت‌خانه متبوعش می‌گویند که او جز سیاسی‌کاری، کار مهم دیگری انجام نداده و در صورت گرفتن رأی‌اعتماد از مجلس، بعید است راه دیگری جز راه قبلی را در پیش بگیرد!

* پایگاه اینترنتی شبکه «العربیه» وابسته به شاهزادگان سعودی، در گزارشی تصویری که از حال و هوای ماه رمضان و افطاری‌های مسلمانان عربستان سعودی منتشر کرد، در اشتباهی فاحش، تصویر افطاری آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) را نیز در بین تصاویر افطاری‌های مسلمانان در عربستان سعودی به نمایش درآورد!

* یک روزنامه فرانسوی در گزارشی نوشت: «غرب آرزو می‌کند مذاکرات هسته‌ای به سال 2003 برگردد؛ اما این اتفاق به‌اعتبار قدرتمند شدن ایران ممکن نیست.» روزنامه لوموند می‌افزاید: «آیا بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به سال 2003 ممکن است؟... در آن زمان، آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان حضور داشتند و ایران از این موضوع احساس خطر می‌کرد... اما اکنون وضعیت ایران فرق می‌کند. اکنون ایران متحدانی چون حزب‌الله لبنان دارد که در سوریه به‌غرب و به‌ویژه اسرائیل، چنگ و دندان نشان می‌دهند؛ از سویی، آمریکا از منطقه رفته و در این زمینه ایرانی نگرانی گذشته را ندارد.»

* پایگاه اینترنتی شبکه  بی‌بی‌سی فارسی در چند روز گذشته با انتشار صفحات ویژه‌ای با عنوان «خداحافظی با دکتر احمدی‌نژاد» تا توانست به سیاه‌نمایی اقدامات وی در سمت ریاست‌جمهوری ایران اسلامی پرداخت و  اقدامات مثبت دولت و شخص وی را نادیده گرفت و طوری وانمود کرد که گویی هیچ اقدام مثبت و سازنده‌ای در طول هشت سال ریاست‌جمهوری وی اتفاق نیفتاده است. هر چند انتقادهایی به اقتصاد کشور در چند سال اخیر وارد است؛ اما دولت احمدی‌نژاد را می‌توان پرکارترین دولت پس از انقلاب دانست و این اقدام بی‌بی‌سی به‌واقع نوعی انتقام‌گیری از دولتی است که در دوران مسئولیتش هیچ امتیازی به درخواست‌های غیرمنطقی غرب نداد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات