تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۶۰۶۰۷
جامعتین هم تکلیفشان مشخص نیست

سردرگمی در راست


ریحانه طباطبایی

اصولگراها سردرگم هستند؛ دست‌کم پنج نامزد در انتخابات دارند که نمی‌دانند با آن‌ها چه کنند. سه نامزد محصول یک ائتلاف است که معلوم نیست بالاخره تا 24خرداد چه خواهد کرد و یک نامزد هم محصول حضور دیرهنگام، و البته محسن رضایی که می‌گوید به حمایت هیچ‌ کدامشان نیازی ندارد و تنها آمده است. تشکل‌های اصولگرا هیچ‌گاه این‌قدر سردرگم نبوده‌اند. جامعه روحانیت مبارز همیشه از چند ماه مانده به انتخابات می‌دانست باید از چه کسی حمایت کند و جامعه مدرسین هم به‌دنبال او اجماع جامعتین را شکل می‌داد. موتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسین و مابقی هم به‌دنبالشان راه می‌افتادند و بالاخره صالحی انتخاب می‌شد، اما این‌بار نمی‌دانند و منتظر هستند تا ببینند از جعبه جادویی چه بیرون خواهد آمد و بر همان اساس انتخاب کنند. از آن طرف هم سعید جلیلی است که نخست حضورش در انتخابات بعضی از نامزدهای اصولگرا را ذوق زده کرد اما کم‌کم از او فاصله گرفتند و حتی خروج از انتخابات به‌نفع او را رد کردند. هرچند که آیت‌الله مصباح یزدی که روزهای نخست به او روی خوشی نشان نمی‌داد حالا مدافعش شده است و می‌گوید از دولتی حمایت می‌کند که سعید جلیلی در رأسش باشد.

ترجیح صالح مقبول به اصلح غیرمقبول

نامزدهای جناح سنتی اصولگرایان همیشه از پیش مشخص بودند، اما با ظهور محمود احمدی‌نژاد این روند کم‌کم تغییر کرد و ریش‌سفیدان این مجموعه کم‌کم مجبور به تبعیت از بدنه جوان خود شدند. در انتخابات 92 آن‌ها نفسی به راحتی کشیدند. حضور ‌یکباره اکبر هاشمی‌رفسنجانی آنان را از حذف‌شدن نجات می‌داد و گروه‌های قدیمی این مجموعه پشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به صف می‌شدند، اما حذف ناگهانی هاشمی از گردونه انتخابات به‌ناگهان دست آنان را خالی کرد. حالا باید در میان همین افراد باقیمانده تصمیم بگیرند. آنان بیشترین نزدیکی را با علی‌اکبر ولایتی دارند، اما هنوز اجماع کامل در این‌باره شکل نگرفته است. هرچند که جامعه مهندسین و موتلفه حمایت خود را از‌مرد سیاست خارجی روز‌های جنگ اعلام کردند، هنوز دو گروه اصلی، یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در حال رایزنی هستند. به‌نظر می‌رسد که این دو تشکل روحانی می‌خواهند در این انتخابات فاصله خود را به مصباح یزدی هم نشان دهند و با ادبیات او فاصله بگیرند. ازاین‌رو برعکس همیشه می‌خواهند وارد مصداق شوند و براساس مصادیق موجود نامزد مصلح مورد اقبال را معرفی کنند، نه اصلحی که خود می‌پسندند.

حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با مهر گفت: «صالح مقبول را به اصلح غیرمقبول ترجیح می‌دهیم. با توجه به این‌که نظر مردم محترم است، اولین ملاک ما اقبال مردمی است که از میانگین نتایج حاصل از نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط ارگان‌ها و موسسه‌های مختلف به‌دست می‌آید.» به نظر می‌رسد انتخاب صالح مقبول بر اصلح غیرمقبول درواقع طعنه‌ای نیز به مصباح یزدی است که از اصلح مصلحین دست کشید و به‌سمت جلیلی گرایش پیدا کرد، بی‌توجه به پایگاه رای اصلح مقبول. حدادعادل نیز که یک روز پس از ثبت‌نام جلیلی اعلام کرد به‌نفع او کنار می‌رود دیروز گفت: «درباره کناره‌گیری‌ام به‌نفع جلیلی هیچ جلسه و صحبتی با او نداشته‌ام.» او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هر سه نفر ائتلاف برای پیشرفت در صحنه خواهید ماند؟ گفت: «حضور هر سه ما در این صحنه مشکلی ایجاد نمی‌کند و این احساس در جامعه وجود ندارد که حضور هر سه ما چه ولایتی، چه قالیباف، چه من باعث شکست اصولگرایان شود.»

به دولت گفتمان انقلاب اسلامی خدمت می‌کنیم

بالاخره آیت‌الله مصباح‌یزدی به سعید جلیلی رضایت داد. او نمی‌خواست ساکت این انتخابات باشد. هرچند که جلیلی چون کامران باقری لنکرانی در کنار او دست به زانو نمی‌نشیند و شانه‌به‌شانه رهبر معنوی جبهه پایداری بر صندلی تکیه می‌زند، اما به‌هرحال جلیلی تنها گزینه باقیمانده است که می‌تواند گفتمان آیت‌الله را پیش ببرد و در میان تمامی نامزدها بگوید که مصباح نورافشانی می‌کند. مصباح و جلیلی بالاخره با یکدیگر دیدار کردند. به‌گزارش فارس محمد‌تقی مصباح‌یزدی پس از دیدار سعید جلیلی، نامزد جبهه پایداری در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: «بعد از آقای باقری‌لنکرانی همه دوستان ما تشخیص دادند که اصلح آقای جلیلی است و امیدواریم که احیای ارزش‌های اسلامی به‌دست ایشان اتفاق بیفتد و ایشان بهترین یاور رهبری باشند.

ما در شعاع وجودی خود به نظام خدمت و در این راستا به دولت گفتمان انقلاب اسلامی خدمت می‌کنیم، دولتی که در راس آن فردی باشد که دغدغه اسلام و گفتمان انقلاب را داشته باشد.» سعید جلیلی نیز پس از این دیدار اظهار کرد: «برای من توفیق بسیار بزرگی بود که خدمت حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی که ستاره درخشان انقلاب بوده و وجودشان موجب خیر و برکت نظام اسلامی بوده است رسیدم و امیدواریم که سایه ایشان همیشه بر سر این کشور باشد. ‌درراستای تقویت گفتمان ا‌نقلاب اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است شخصیتی مثل آیت‌الله مصباح یزدی نور‌افشانی می‌کند.» بسیاری آیت‌الله مصباح را از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد معرفی می‌کنند و در واقع دولت او را وامدار رییس موسسه پژوهشی امام‌خمینی می‌دانند. امروز نیز نزدیکی رفتاری و ظاهری سعید جلیلی با احمدی‌نژاد را دلیل حمایت او از دبیر شورای امنیت ملی عنوان می‌کنند. هرچند که رجبی حمایت آیت‌الله مصباح از احمدی‌نژاد را انکار می‌کند و می‌گوید: «مبنای حرکت آیت‌الله مصباح در عمرش تکلیف‌مداری است از همین‌رو در این شرایط به‌عقیده او وظیفه ایجاب کرد که فرد اصلح را معرفی کند، ایشان هرگز با اسم‌بردن از کسی حمایت نکرده‌اند؛ حتی در دوران آقای احمدی‌نژاد از وی نام نبردند، اما در این دوره احساس کردند که این وظیفه الهی است و از این‌رو وارد عمل شدند.»

منت لنکرانی بر جلیلی

چند روز مانده به پایان بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار تمامی شایعات مربوط به احراز صلاحیت‌ها خبر آمد که اصلح آیت‌الله مصباح هم ردصلاحیت شده است. کامران باقری‌لنکرانی نیز نامش در فهرست ردصلاحیت‌شده‌ها بود. ازاین‌رو او یک روز پیش از پایان اعلام اسامی به دیدار سعید جلیلی رفت و انصراف خود از حضور در انتخابات را اعلام کرد، اما این روزها او نیز سخن دیگری می‌گوید. لنکرانی مدعی شده است که صلاحیتش احراز شده بود، اما چون جلیلی آمده بود، دلیلی برای ماندن در انتخابات نداشت. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات