صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۶۲۲۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3755 چهارشنبه 15 آبان‌ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هرچه می‌توانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم.(12/5/92)

سر مقاله

جان‌کری در عربستان

جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در دومین سفر ده‌روزه به منطقه غرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا، سه روز پیش به عربستان رفت و با سعود الفیصل، همتای عربستانی‌اش، دیدار و گفت‌وگو کرد. به نظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی سفر کری به عربستان، دلجویی از مقامات این کشور پس از انصراف عربستان از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل در اعتراض به نحوه برخورد این سازمان و آمریکا، با مسئله سوریه بود. پس از انصراف عربستان از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل، بندر بن‌سلطان، رئیس‌سازمان اطلاعات عربستان، گفته بود: «این پیامی برای آمریکا و نه سازمان ملل بوده است.» با اینکه کری در مصر اختلاف آمریکا و عربستان را تاکتیکی دانست و همین ادعا را سعود الفیصل در ریاض و در دیدار با کری تکرار کرد، به نظر می‌رسد اختلاف آمریکا و عربستان بسیار عمیق‌تر از آنی است که وزیران خارجه این دو کشور ادعا کرده‌اند. اگر مقامات این دو کشور درباره حذف بشار اسد از قدرت، توافق کامل دارند، به همان میزان درباره جایگزینی وی اختلاف جدی دارند و تلاش‌های تروریستی مقامات عربستان برای تأثیرگذاری بر مسائل کشورهای منطقه، در مسیری نیست که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند؛ افزون بر اینکه مرحله جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 نگرانی شدید مقامات عربستان را در پی‌داشته و آن‌ها احساس می‌کنند به‌زودی جایگاه منطقه‌ای خود را در نزد آمریکایی‌ها از دست می‌دهند و به کشوری درجه دو در منطقه تبدیل می‌شوند که در این صورت، موقعیت عربستان در بین کشورهای عربی حوزه‌ خلیج‌فارس نیز به شدت متزلزل خواهد شد. با وجود اظهارات علنی وزیران خارجه آمریکا و عربستان درباره مسائل مختلف، برخی از تحلیل‌گران سیاسی امنیتی معتقدند هدف اصلی سفر کری به عربستان، بررسی وضعیت دستگاه حکومتی عربستان است که به سبب فرسودگی و کهنسالی به‌زودی توان حاکمیتی خود را از دست می‌دهد و عربستان به سرنوشت نامعلومی دچار می‌شود.

ترجمه

خط لوله نفتی کردستان عراق به ترکیه

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 6 نوامبر 2013 (15آبان) در مقاله‌ای به انتقال نفت از کردستان عراق به ترکیه پرداخت و نوشت: حکومت اقلیم کردستان ساخت خط لوله نفتی خود به ترکیه را تقریباً به پایان رسانده و امیدوار است که نفت خام کردستان را صادر کند و به منبع درآمدی تضمین شده مستقل از بغداد دست یابد. این خط لوله مورد توجه جدی رسانه‌ها و تحلیل‌گران صنعتی قرار گرفته است. این مسئله سرپیچی و دور زدن حکومت عراق است و در عین حال خودمختاری سیاسی و انرژی حکومت اقلیم کردستان عراق را بالا می‌برد و سبب می‌شود شرکت‌های نفتی بین‌المللی به طور کامل تولید را به درآمدزایی برسانند. با وجود این، نگاهی عمیق به خط لوله نفتی حکومت اقلیم کردستان این پرسش را مطرح می‌سازد که این اقدام تا چه حد مستقل صورت می‌گیرد.

در ادامه مقاله آمده است: ترکیه می‌تواند در میانجی‌گری برای چانه‌زنی بزرگ در مورد سیاست‌های نفتی که حاکمیت و استقلال عراق را تأیید می‌کند، نقش ابزاری ایفا کند و در عین حال، اقلیم کردستان عراق در مورد رشد صادرات مطمئن می‌شود. به جهاتی می‌توان گفت خط لوله نفتی حکومت اقلیم کردستان خودمختار است و درون مرزهای رسمی کردستان عراق قرار دارد و تحت تسلط کامل حکومت اقلیم کردستان است. همچنین این خط لوله با ایستگاه اندازه‌گیری مستقل از ایستگاه کنونی تحت نظارت عراق در مرز ترکیه مرتبط است. به این لحاظ، حکومت اقلیم کردستان می‌تواند صادرات خود را بدون مداخله حکومت عراق نظارت کند. در سطح حداقلی، این خط لوله می‌تواند به عنوان یک شاهراه داخلی و با انتقال چهارصد هزار بشکه در روز فعالیت کند که در واقع به لحاظ هزینه- فایده بهتر از انتقال نفت خام کردستان به مرز ترکیه از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای است. با وجود این، این خط لوله را می‌توان غیرمستقل نیز خواند. حکومت اقلیم کردستان عراق حتی با داشتن ایستگاه اندازه‌گیری مستقل در صورتی که بخواهد نفت خام کردستان را به بندر مدیترانه ترکیه در سیحان بفرستد، باید خط لوله خود را با خط لوله کنونی عراق- ترکیه مرتبط کند.

در پایان مقاله آمده است: هنگامی که نفت خام کردستان از طریق خط لوله عراق- ترکیه منتقل می‌شود، بغداد می‌تواند سهم صادرات نفتی حکومت اقلیم کردستان را با کسر میزان نفت انتقالی کرکوک از کل نفت ارسالی به سیحان، محاسبه کند که مقامات سازمان بازاریابی رسمی دولت عراق که در آنجا مستقر هستند، می‌توانند آن را تأیید کنند. همچنین حکومت اقلیم کردستان باید زمان انتقال نفت خود را با مقامات عراقی در کرکوک که بر خط لوله عراق- ترکیه نظارت دارند، هماهنگ کنند؛ زیرا نفت سنگین‌ کردستان را نمی‌توان با نفت سبک‌ کرکوک مخلوط کرد. مسائل حقوقی نیز چالش‌های شدیدتری برای صادرات مستقل و رسمی حکومت اقلیم کردستان به وجود می‌آورد. قانون گمرکی خط لوله میان بغداد و ترکیه در سال 2010 برای مدت 25 سال تجدید شد.

اخبار و تحلیل‌ها: ترکیه با داشتن بیشترین اقلیت کرد (حدود 25 میلیون) و معضلی به نام پ.پ.ک چند سال  است که در امور داخلی همسایگان خود به‌ویژه سوریه و عراق دخالت می‌کند که خلاف مصلحت و منافع این کشور و دولتمردان آن است. استفاده از گزینه اکراد علیه دولت عراق می‌تواند در آینده علیه خود این کشور نیز استفاده شود.

 اخبار

بهانه‌تراشی برای هتاکی!

 گویا قرار است هر از گاهی شاهد برخی توهین‌ها درباره مقدسات دینی و یاوه‌بافی‌ها باشیم. در آخرین مورد، به‌تازگی یادداشتی با عنوان «آتشی زیر خاکستر» در مجله چشم‌انداز ایران (نزدیک به نهضت آزادی) منتشر شده که نویسنده با نیت دلسوزی برای حکومت(!)، اقلیت‌های مذهبی را آتشی زیر خاکستر سرد دانسته است. نویسنده به بهانه محور قرار دادن وحدت شیعه و سنی در کشور، دچار لغزش شده و خواسته یا ناخواسته(!) به ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و حضرت زهرا(س) توهین کرده و نوشته‌است: «بعد از جنگ (تحمیلی) توجه به ایشان نسبت به سایر ائمه(علیهم‌السلام) برجسته‌‌تر شد و رویکرد به ایشان نیز متفاوت شد. به‌تدریج مهم‌ترین فاز زندگی ایشان در روزهای اول پس از وفات پیامبر(ص) اعلام شد. پیش از آن درگذشت آن حضرت به‌عنوان وفات یاد می‌شد که به‌تدریج عنوان شهادت جایگزین شد و در رسانه‌ها هم رایج شد.»

نویسنده در ادامه می‌نویسد: «متأسفانه مسئله(!) حضرت زهرا(س) را چنان احساسی و عاطفی عنوان می‌کنند که شنونده و بیننده به جای تأمل و تفکر در شخصیت و منش ایشان، صرفاً حس انتقام‌جویی و کینه‌توزی پیدا می‌کند»!

گویا نویسنده این مطلب در میانه نوشتن آن، از خود بی‌خود شده و تا توانسته به حضرت‌زهرا(س)، عزاداران وی و هیئت‌های مذهبی توهین کرده است که بسیاری از آن‌ها را نمی‌توان منعکس کرد. مثلاً در بخشی از مقاله برگزاری عزاداری برای حضرت زهرا(س) به «گرم کردن تنور» تعبیر شده است یا نویسنده قویاً به مخاطبان القا کرده که شیعیان هر روز به دنبال پیدا کردن سوژه‌ای برای ایجاد نفاق هستند. در مقاله «آتشی زیر خاکستر» به‌دفعات به شیعیان، حضرت زهرا(س) و طفل مظلوم ایشان، زیارت عاشورا و قبرستان بقیع توهین شده و این‌گونه نتیجه گرفته که با ادامه اینگونه عزاداری‌ها، اسلام به شصت سال پیش باز‌می‌گردد و خرافات و فرقه‌گرایی و رمالی و جن‌گیری رواج می‌یابد!

اخبار کوتاه     

 * سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از ارسال درخواست تعدادی از نمایندگان برای رفع تبعیض تحصیل فرزندان مقامات و سایر افراد جامعه در خارج از کشور به شورای‌عالی امنیت ملی خبر داد. سیدحسین نقوی، نماینده مردم ورامین، تأکید کرد: مسئله از این قرار است که تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور (به‌ویژه انگلیس) ممنوع است و برخی بر اساس اصل سوم قانون اساسی، چنین ممنوعیتی را تبعیض آشکار می‌دانند. در این جلسه، نمایندگان در مخالفت و موافقت این موضوع صحبت کردند و در نهایت مقرر شد درخواست مذکور به شورای‌عالی امنیت ملی ارسال شود.

* نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! در روزهای آغاز به کار خود گفتید که بنده با داس نیامده‌ام، بلکه با کلید تدبیر آمده‌ام؛ اما شواهد و قرائن موجود این گفته شما را تأیید نمی‌کند، بلکه به جای داس با کمباین در حال درو کردن برخی از مدیران هستید. برخی رسانه‌ها این روزها از تغییرات اتوبوسی مدیران خبر دادند.

* هفته‌نامه فرانسوی «کوریه انترناسیونال» نوشت: دولت جدید ایران با رسانه‌ها رابطه بهتری دارد. ولی روزنامه‌ها در یک اقدام غیرحرفه‌ای، بی‌وقفه مدح و ثنای رئیس‌جمهور را می‌گویند. این هفته‌نامه می‌افزاید: با نگاهی گذرا به روزنامه‌های منتشر شده در این مدت، می‌توان دریافت که بیشتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب از تصاویر رئیس‌جمهور ایران، اطرافیانش و گزارش‌های چاپلوسانه لبریز گشته‌اند. تعداد مقالات منتقد و بی‌طرف در این روزنامه‌ها در حد صفر است. ولی از سوی دیگر، روزنامه‌های اصول‌گرا از اخبار نفرت‌انگیزی پر شده‌اند که با هدف مخدوش کردن وجهه رقبا منتشر می شوند. این نشریه افزود: ثناگویی از دولت جدید در بخشی از مطبوعات آنقدر زیاد شده که دیگر حتی جایی برای انتقادهای جزئی باقی نمانده است.

* یک منبع آگاه در وزارت نفت، از افزایش فروش روزانه نفت ایران خبر داد و گفت: در ماه اخیر، صادرات روزانه نفت ایران تا دویست‌وپنجاه‌هزار بشکه افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در دو ماه سپتامبر و اکتبر امسال به طور متوسط 8/2 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است که 100 هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

* دولت آلمان روز گذشته سفیر انگلیس را برای ادای توضیحات در مورد گزارش اخیر روزنامه «ایندیپندنت» احضار کرد. ایندیپندنت با استناد به اسنادی که «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی، در اختیار دارد، از جاسوسی سرویس اطلاعاتی انگلیس از مقامات آلمانی خبر داد. اسنادی که اسنودن پیش از این منتشر کرده بود، نشان می‌داد که آمریکا هم از «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، جاسوسی کرده است. از آنجا که انگلیس به همراه آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا گروه موسوم به «پنج چشم» را تشکیل داده و بر اساس موافقت‌نامه‌ای، همکاری‌های اطلاعاتی گسترده‌ای با هم دارند، جاسوسی انگلیس از مرکل دور از ذهن به نظر نمی‌رسید.

* در حالی که برخی در دولت به‌طور مکرر از خالی بودن خزانه کشور سخن می‌رانند، گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که در سه ماهی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌های با هزینه‌های بالا از سوی دستگاه‌های دولتی افزایش قابل‌توجهی داشته است. یکی از این همایش‌های پر هزینه به‌تازگی در جزیره کیش و با حضور چند تن از اعضای دولت، با عنوان صندوق توسعه ملی برگزار شده است. نکته قابل‌تأمل در این میان هم آن است که  دولت یازدهم به‌تازگی در مصوبه‌ای، سقف هزینه‌های پرداختی دستگاه‌های دولتی برای برگزاری همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی را شش برابر افزایش داد و از بیست‌وپنج میلیون تومان به صدوپنجاه میلیون تومان رساند.    

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات