صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۳۵۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3790 یکشنبه 8دی 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فتنه‌ ۸۸ تنها آن چیزى نبود که توى خیابان به وسیله‌ تعدادى آدم دیده شد... هدف‌هاى بسیار خطرناکى دنبال این کار بود.(21/9/90)

سرمقاله

بازی سیاسی با براندازی واقعی

فتنه سال 88 به‌واقع و به‌تمام معنا فتنه بود؛ زیرا چهار سال پس از آن، شبهه‌افکنی‌های بی‌اساس برخی، درباره آن حرکت براندازانه، ادامه دارد. علی مطهری شب گذشته در جمع دانشجویان علوم پزشکی شیراز در بخشی از سخنان خود با انتقاد از اجتماع 9 دی گفت: اگر پس از انتخابات 88 دولت اجازه تجمع را داده بود و سخنان معترضان را پخش می‌کرد، هیچ‌گاه چنین اتفاقی نمی‌افتاد. اما زمانی که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کردند که باید از تجمع خودداری شود، تجمع کردن در نهم دی‌ماه بی‌مورد بود.

بسیار باعث تعجب و تأسف است که‌ آقای علی مطهری تجاهل به ‌واقعیت می‌کند و یا آن را از خاطر برده و احیاناً سفسطه می‌کند. مسئله آن‌گونه که وی بیان می‌کند، نیست. اگر وی تجمع غیرقانونی 25 خرداد 88 را که با فریب برخی از مردم انجام گرفت، قبول ندارد، فتنه‌گران و ضدانقلاب‌های حامی آن‌ها بر روی این تجمع که پس از آن، هیچ‌گاه تکرار نشد، تکیه تبلیغاتی و مصرانه‌ای دارند. پس تجمع انجام گرفت و فتنه‌گری ربطی به اجازه دادن و اجازه ندادن برای تجمع نداشت؛ زیرا یک برنامه بود نه حادثه و اتفاق. از آن گذشته، مهم‌تر از بحث تجمع و صحبت طرفداران نامزدهای فتنه‌گر، ادعای خود آنان بود که نظام، فرصت‌های مختلفی را برای اثبات ادعای آن‌ها در اختیارشان گذاشت، اما چون هیچ سند و مدرکی برای ادعاهایشان نداشتند و تنها دروغ می‌گفتند و تهمت می‌زدند، نتوانستند از آن فرصت‌ها استفاده کنند و بیشتر رسوا می‌شدند و هوادارانی هم که فریب خورده بودند، با مشاهده خیمه‌‌شب‌بازی آن‌ها، ریزش می‌کردند. آقای علی مطهری اگر فاصله زمانی خطبه‌های نماز جمعه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و فاصله آن تا نه‌دی را به خاطر بیاورد و درباره جنایت‌هایی که فتنه‌گران در این چند ماه آفریدند، کمی تأمل کند، متوجه می‌شود چه استدلال سست و بی‌پایه و عوامانه‌ای کرده است. از شأن و جایگاه نماینده مجلس و فردی تحصیل‌کرده به‌دور است که در جمع تعدادی دانشجو درباره واقعه‌ای که ابعاد و زوایای آن ثبت و ضبط شده و تنها چهار سال از عمر آن گذشته، اینچنین تحریف‌شده و اغواگرانه سخن بگوید. شاید اگر به درک و فهم دانشجو و مردم‌، باور وجود داشته باشد، هیچ‌گاه چنین سخنانی بر زبان جاری نمی‌شود.

ترجمه

چالش‌های رژیم صهیونیستی در غزه

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 29 دسامبر 2013 (8 دی) در مقاله‌ای به چالش‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخت و نوشت: نوار غزه یا به بیان جامعه اطلاعاتی اسرائیل، «تله غزه» چالش‌های بسیاری برای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] ایجاد کرده است. منطق حاکم بر تصمیم‌سازان در بیت‌المقدس، ایجاد توازن بازدارندگی و حمله علیه اهداف حماس (نظامی و یا غیرنظامی) در مواقعی است که بر حادثه‌‌ای امنیتی و جدی کنترل کافی وجود ندارد. واکنش نیروی دفاعی اسرائیل به کشته شدن یک نیروی نظامی اسرائیل در مرز حائل غزه و اسرائیل در 24 دسامبر سریع بود. مجموعه‌ای از اهداف، بمباران شدند و در حمله‌ای به مرکز نوار غزه دختری چهارساله کشته شد. در مقابل، موشک‌های قسام شلیک شد. نیروی دفاعی اسرائیل نیز در مقابل به عملیات تلافی‌جویانه دست زد. حماس نیز در زمانی که خشونت میان اسرائیل و غزه، تشدید می‌شود، مانند اسرائیل در تله می‌افتد. هنگامی که حماس مورد هدف اسرائیل قرار می‌گیرد یا از سوی سایر گروه‌ها ضعیف پنداشته می‌شود، جذابیت، انگیزه و مشروعیت خود میان مردم فلسطین را از دست می‌دهد.

در ادامه مقاله آمده است: در چنین اوضاعی حماس نمی‌تواند از گروه‌های مسلحی که وضعیت کشمکش را وخیم‌تر می‌کنند، جلوگیری کند. در این اوضاع، این گروه گزینه چندانی ندارد و نتیجه آن، رویارویی تمام‌عیار با اسرائیل خواهد بود. در نتیجه، حملات علیه اهداف حماس یا سایر اهداف در غزه نه‌تنها به بازدارندگی منجر نمی‌شود، بلکه نتیجه و تأثیری کاملاً عکس دارد. نکته دیگری که رهبران حماس خواهان آن هستند، تمایل به نمایش خود به‌عنوان تعامل‌کننده است و علیه گروه‌های فلسطینی که خواهان تعامل با اسرائیل به‌تنهایی هستند، اقدام می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: حماس به‌طور مداوم و مؤثر عمل کرده است و به‌نظر می‌رسد منافع مشترکی با اسرائیل در حفظ امنیت و پرهیز از کشمکش داشته باشد. این موضوع در سخنان یک ماه گذشته فرمانده لشکر غزه مشهود بود که گفت حماس به نیروهای دفاعی اسرائیل اجازه داده است در حدود صد متری داخل مرزهای غزه عملیات انجام دهد. قاعده قدیمی و آشنایی که سایر گروه‌های فلسطینی از آن در زمان ضعیف بودن حماس سود می‌برد، این بار نیز درست از آب درآمد. کمیته‌های مقاومت مردمی که رابطه پیچیده‌ای با حماس و نیز جهاد اسلامی و سایر گروه‌های سلفی دارند، حماس را به چالش می‌کشند و معتقدند حماس جنگ با اسرائیل را به دلیل افسون و جاذبه قدرت رها کرده است. نتیجه این است که حماس برخلاف میل خود، بار دیگر به رویارویی نظامی کشیده شود که در واقع تلاشی نیز خواهد بود برای برون‌رفت از انزوایی که طی بیش از یک سال اخیر گریبانگیرش شده است. مقامات اطلاعاتی ارشد اسرائیل از تجربه گذشته خود درس گرفته‌اند که الگوی حمله علیه اهداف در غزه لزوماً رهبران این جنبش را تشویق نمی‌کند تا از خشونت‌های سایر گروه‌های فلسطینی جلوگیری کند. درک رفتار اسرائیل لزوماً باید با افزودن مؤلفه مهم دیگری همراه باشد و آن، توجه به اذهان عمومی جامعه اسرائیل در مورد واکنش به حملات از غزه است.      

اخبار

انتقاد ضدانقلاب خارج‌نشین از یکدیگر!

عناصر ضدانقلاب که این روزها از ایستادگی ملت مسلمان ایران در دفاع از نظام جمهوری اسلامی عصبانی شده‌اند، در گوشه و کنار از فعالیت‌های همدیگر انتقاد می‌کنند و سعی دارند دیگری را عامل بدبختی و فلاک خودشان معرفی کنند. در شدیدترین انتقاد‌های موجود، «امید شریفی‌دانا» یکی از عناصر سلطنت‌طلب مقیم سوئد و فراری فتنه 88، از خط قرمز پادشاهی‌ها عبور کرد و با انتقاد از ربع پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران، گفت: «رضا پهلوی گفتند که من فراحزبی و فراگروهی می‌خواهم کار بکنم، ولی متأسفانه ایشان به طور تخصصی هوادارانشان را جمع نکردند و گفتند که من باید همه را جمع کنم و این باعث دلسردی نیروهای پادشاهی شده و اختلافات را گسترده‌تر کرده است.» 

وی که در مصاحبه با رادیو رادیس‌‌این رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، به قدری انتقادی صحبت کرد که صدای فسیل‌های بیسواد هوادار پادشاهی را هم در آورد. گفتنی است موضع‌گیری‌های امید دانا علیه دیگر اپوزیسیون خارج از کشور، این شبهه را در میان آن‌ها مطرح کرده است که او خبرچین سازمان‌های امنیتی در ایران است! این فراری فتنه، در فتنه سال 88 به‌ویژه در هتک حرمت عاشورای88 نقش زیادی داشته است.

اخبار کوتاه      

* «مهدی فضائلی» روز گذشته طی یادداشتی در روزنامه جام‌جم نوشت: «اگر به فرض محال بپذیریم آنچه در سال ۸۸ رخ داد، نتیجه سوء‌تفاهم بوده است، باید بگوییم تاریخ پر است از سوءتفاهم‌ها یا بدفهمی‌های خسارت‌بار که کمتر خیانتی هم‌سنگ‌ آن‌هاست و با هیچ ‌جایگزینی نمی‌توان آن‌ها را جبران کرد.»

اخبار و تحلیل‌ها: گفتنی است این روزها رسانه‌ها و سیاسیون فتنه چنین القا می‌کنند که فتنه 88 فقط یک سوءتفاهم بوده است.

* نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد حدود هفتاد درصد آمریکایی‌ها اوضاع اقتصادی این کشور را نامساعد می‌دانند. بر اساس این نظرسنجی‌ها، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها فکر نمی‌کنند اوضاع اقتصادی سال آینده بهبود یابد. همچنین به گزارش شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، مردم آمریکا تعطیلات کریسمس را درحالی سپری می‌کنند که اوضاع اقتصادی این کشور به‌ویژه برای اقشاری از جامعه اصلاً مناسب نیست، به‌طوری‌که روز گذشته بیمه بیکاری یک میلیون و سیصد هزار فرد بیکار در آمریکا قطع شد چرا که این افراد برای مدت بیست‌وشش هفته می‌توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

* پایگاه خبری شخصی آقای هاشمی رفسنجانی روز گذشته مطلبی با عنوان «۹ دی در خاطرات آیت‌الله هاشمی» منتشر کرد که در آن به موضوعاتی نظیر هدیه پسته‌کاران و مسائل خانوادگی و موضوع دانشگاه آزاد اشاره شده است! ولی در این خاطرات، به حماسه نهم دی سال ۱۳۸۸ که انبوه جمعیت از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی به خیابان‌ها آمدند و از ساحت اباعبدالله‌الحسین(ع) در برابر هتاکی فتنه‌گران دفاع کردند، هیچ اشاره‌ای نشده است! گفتنی است نشریات اصلاح‌طلب هم به‌تازگی در مصوبه‌ای تصویب کردند که درباره 9 دی هیچ مطلبی کار نکنند! و به عبارتی این روز مهم را که دودمان فتنه را بر باد داد، سانسور کنند.

* «نوام چامسکی» استاد دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا و منتقد سرشناس سیاست‌های واشنگتن، در مصاحبه با یک روزنامه اسپانیایی درباره مخالفت برخی کشورها با برنامه هسته‌ای ایران و تهدید دانستن آن برای صلح جهانی گفت: «ساکنان ایران دیدگاه‌ها و فرهنگی قوی دارند و جهان عرب، آمریکا و اسرائیل را تهدید واقعی می‌داند نه ایران را.» وی همچنین با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی از جنگ و درگیری میان سوری‌ها خوشحالند، گفت: «اگر واشنگتن و تل‌آویو خواهان سقوط نظام بشار اسد هستند، راه‌های دیگری غیر از ارسال سلاح و خمپاره به سوریه را در اختیار دارند.»

* با وجود آنکه هنوز زمان اجرایی شدن توافق ژنو مشخص نشده و کشورهای غربی نیز اجرای آن را آغاز نکرده‌اند، واشنگتن‌پست در نوشته‌ای که روز آنلاین آن را ترجمه کرده، ساخت سانتریفیوژ و ادامه غنی‌سازی ایران را عامل نگرانی غرب معرفی کرد و نوشت: «ایران می‌گوید بر اساس بند «تحقیقات و توسعه» در توافق ژنو، حق این کار را دارد و این اقدام ایران مورد بحث آمریکا و نمایندگان دیگر شش قدرت بزرگ قرار گرفته است. آن‌ها می‌گویند افزودن به تعداد سانتریفیوژها مغایر توافق هسته‌ای ژنو است»!

* پایگاه خبری بی‌بی‌سی فارسی، با انتشار یادداشتی از یک عضو جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، به وضعیت فلاکت‌بار اعضای این گروهک تروریستی پرداخت. «صامتی‌پور» عضو جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، نوشته است: «اخبار مربوط به مجاهدین [منافقین] را همیشه دنبال می‌کنم و به‌دنبال اسامیِ آشنا می‌گردم و متأسفانه در چند سال اخیر، فقط اسامیِ آشنا را در میان کشته‌شدگان می‌توان یافت. و البته عکس‌های پرسنلی، مردان کراوات‌زده و زنان با روسری‌های سرخ هم همیشه دست به نقد و آماده هستند.» تا پیش از سقوطِ صدام و در زمانی که من در اشرف بودم، عراقی‌ها دوستِ مجاهدین بودند و حشر و نشر تا بالاترین سطوح انجام می‌گرفت. هدیه می‌گرفتند و هدیه می‌دادند. بعد از سقوطِ صدام اما دوست و دشمن هشدار دادند که دیگر عراق برای شما نیست و سهمی از آن ندارید.»   

* در نظرسنجی که به‌تازگی انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در شهر تهران انجام داده، «۷۱ درصد از مردم مسببان حوادث سال ۸۸ را مجرم می‌دانند» و درباره نحوه برخورد با آن‌ها «۶۲ درصد» معتقدند: «مسببان حوادث سال ۸۸ مجرمند و باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود». «۹ درصد» بقیه نیز اگر چه آن‌ها را در هر صورت مجرم می‌دانند؛ اما معتقدند: «بهتر است بخشیده شوند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات