تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۶۳۷۱۱

محاکمه سران فتنه، مطالبه‌ای که چهار ساله شد


 زینب شریعتی

روزی که نام حسن روحانی به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری از صندوق‌های رأی بیرون آمد، اصلاح‌طلبان جشن و شادمانی برپا کردند. آنها پیروزی اویی را جشن گرفتند که می‌دانستند اصلاح‌طلب نیست و البته پیش‌تر کاندیدایشان را از سر یقین بر نداشتن رأی، برای او قربانی کرده بودند.

 رادیکال‌های اصلاح‌طلب از همان آغاز کوشیدند در عین معرفی روحانی به عنوان رئیس‌جمهور اکثریت غالب، او را برای خود و در جهت مطالبات خاص خویش مصادره کنند؛ لابد از آن رو که خویش را در اکثریت غالب می‌دیدند! بی‌توجه به آنکه 49 درصد به روحانی رأی ندادند و مگر همان 7/ 50 درصدی که به او رأی داده‌اند، چقدر با این تندروهای اصلاح‌طلب همراه هستند؟! بی‌توجه به همه این گزاره‌ها، تندروهای اصلاح‌طلب بر طبل خواسته‌های خویش کوبیدند و آنها را به عنوان مطالبات همان اکثریت غالب موهوم عرضه کردند؛ آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از سران فتنه از خواسته هایی بود که از همان آغاز مطرح شد. در این میان، حسن روحانی گرچه به خوبی از خاستگاه اقتصادی رأی خویش آگاه است، اما 49درصدی بودن مخالفانش او را مجبور می‌سازد که در چشم انداز حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، هوای همه ملت را داشته باشد ‌.

 روحانی در اوج تلاش تندروها برای مصادره او، یک روز قبل از 9 دی در جلسه هیئت دولت سخنانی را بر زبان می‌آورد که مورد خشم آنها قرار می‌گیرد. او گفت که مردم در 9 دی، برای دفاع از اسلام و مقدسات و ادای احترام به اباعبدالله‌الحسین(ع) و حمایت از انقلاب و رهبری حضور یافتند. گرامیداشت سالروز 9 دی از سوی رئیس‌جمهوری که تندروها او را تنها برای رسیدن به خواسته‌های غیرقانونی خویش می‌خواهند، آنها را خشمگین کرد و صفحات فضای مجازی از اعتراض و توهین به حسن روحانی پر شد. صرف نظر از اظهار نظر رئیس‌جمهور که با توجه به موضع گیری‌های قبلی او در مورد کسانی که به هر نحوی آشوبی در کشور ایجاد کرده‌اند، از جمله در وقایع سال 78 کوی دانشگاه، عجیب و غیرمترقبه نبود، بسیاری از کارشناسان در سالروز حضور بی‌نظیر مردم در 9 دی با اشاره به رأفت نظام در عدم محاکمه سران فتنه و بسنده کردن به حصر خانگی در مورد ایشان، خواستار محاکمه قانونی آنها شدند.

  محاکمه‌ای که طبق نظر حقوقدانان منجر به صدور حکم اعدام برای کسانی خواهد شد که مطابق قانون مجازات اسلامی، محارب و مفسد فی الارض محسوب می‌شوند. افکار عمومی نیز خواستار محاکمه موسوی و کروبی هستند و با این وجود شاید بتوان گفت کم کم دوره شامل شدن رأفت نظام در حق سران فتنه رو به اتمام است. آنچه در پی می‌آید، در ضمن تقاضاها برای محاکمه سران فتنه به بازخوانی عملکرد آنان می‌پردازد که موجب اظهار نظراتی در باب محارب بودن آنها شده است.

فتنه‌گران دشمن را امیدوار کردند

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «نسیم» گفت که نه تنها تقلبی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نشد، بلکه با ساز و کارهایی که قانون اساسی و قوانین عادی پیش‌بینی کرده است، امکانی برای تقلب نبود. از تأسف‌بارترین و ضایع‌ترین اموری که در فتنه 88 اتفاق افتاد این است که عده‌ای که از آن‌ها انتظار نمی‌رفت، برای رسیدن به اهداف خود حریم‌ها را شکستند و حرمت قانون، شرع، دولت، مجلس، شورای نگهبان و رهبری را نادیده گرفتند و دشمنان مأیوس شده را امیدوار و معاندین به خواب رفته را بیدار و همه با هم، آهنگ ضربه زدن به جمهوری اسلامی و انتقام از پیشرفت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فنی و علمی کشور نمودند.

 دشمنان وقتی تحریکات فتنه‌گران و اختلافات داخلی را مشاهده کردند بر جرئت خود افزودند. من به همه فتنه‌گران و آنان که هنوز در دام فریب آنان باقی مانده‌اند و گاه و بیگاه با صراحت و کنایه از آن راه کج و تهمت آشکار، سخن می‌گویند و حمایت می‌کنند، نصیحت می‌کنم از این راه کج توبه کرده و به صراط مستقیم اسلام و قرآن بازگردند و از آنان نباشند که با ضربه به خود، درصدد ضربه به دیگرانند.

حصر جان فتنه‌گران را نجات داد

علیرضا مرندی در گفت‌وگو با «نسیم»: موج مطالبه مردم و مسئولان برای محاکمه فتنه‌گران در 9 دی ماه امسال، تقصیر خود این افراد و طرفداران محدودشان است.

اخیراً شنیدم فردی از این فتنه‌گران مطلب نا‌بجایی گفته که «ما از طلب سال 88 خود گذشتیم»، این امر موجب شد مسئولان و مردم خشم‌شان بیشتر از همیشه شود وگرنه مشکل آنها که از بین نرفته است. فتنه‌گران در مقابل خیانت‌هایی که کردند هنوز توبه نکرده‌اند بنابراین در اذهان ملت مشکلی از بین نرفته بود و فقط جمهوری اسلامی به نظر من یک تمهید، که البته شاید مورد رضایت همه نبود، ولی خب یک تمهید ارزشمندی اندیشید و اینها را در حصر قرار داد. این حرکت باعث شد که جان این افراد نجات یابد. بنده مطمئنم اگر قرار بود که سران فتنه محاکمه بشوند، حتماً حکمشان اعدام بود چراکه هر طوری به ماجرای فتنه 88 نگاه کنیم می‌بینید که مسئله غفلت نبوده است.

  اساس حرکت سال 88 فتنه‌گران کودتای به اصطلاح مخملی و اصل حرکتشان لطمه زدن به اصل نظام اسلامی بود. بنده معتقدم توبه سران فتنه نباید به این سادگی‌ها پذیرفته شود، چراکه یک زمان انسان یک کار اشتباه کوچکی می‌کند و خداوند آن را می‌بخشد اما این مسئله، مسئله کوچکی نبود، این مسئله داشت حیثیت کشور را به باد می‌داد.

برای توجیه خیانت‌ها واژه‌سازی می‌کنند

حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع): امروز بعد از چهار سال از فتنه 88 حرف‌ها و سخنانی زده می‌شود که جای تأمل دارد؛ می‌گویند دست خارجی بود یا نبود؟ بازیگران اصلی و فرعی فتنه چه‌کسانی بودند؟ اما من فکر می‌کنم که این حرف‌ها را امروز بچه‌هایی که در مقاطع راهنمایی و ابتدایی هم هستند به‌خوبی درک کرده‌اند هرچند بعضی‌ها در مجلس هم هستند که تحلیل درستی نداشته و هنوز نفهمیدند ماجرا چه بوده و فکر می‌کنند فتنه 88 دعوای احمدی‌نژاد و موسوی بود و این به‌خاطر عدم قدرت تحلیل درست است.

 وی با اشاره به برخی واژه‌سازی‌های امروزه از فتنه 88 به‌عنوان تخلف، تدلیس و. . . خطاب به بازیگران اصلی فتنه 88 اظهار داشت: شماها با آبروی نظام بازی کردید، به نظام تهمت تقلب زدید و امروز برای توجیه خیانت‌ها واژه‌سازی می‌کنید. اگر صحبت از پنهانی‌های فتنه 88 می‌شود باید بگویم که هنوز بسیاری از پنهانی‌های فتنه 88 خود را نشان نداده‌اند و نباید انتظار داشت خیلی زود عقبه‌های پنهان و دست‌های پنهان خارجی روشن شود، ما تاکنون برخی از قرائن و اندکی از اسناد این دخالت‌ها را آن هم در عرصه آشکار به دست آورده‌ایم. در شناخت پیدا و پنهان فتنه 88 باید هوشمندانه عمل کنیم و تحلیلی عمیق و صحیح از وقایع و ماجراها داشته باشیم و بشناسیم دشمن در کجاها کمین کرده که توانست ما را غافلگیر کند.

وزیر اطلاعات: مجرمین باید مجازات شوند

چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده باشد، باید در محکمه‌ای عادل به اتهاماتش رسیدگی شود.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت شهید ابراهیم انصاری (رایزن فرهنگی ایران در لبنان) طی سخنانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن 9‌دی گفت: حماسه 9 دی در سال 88 نشان داد که مردم به دین و مقدساتشان پایبند هستند و از سنگرهای اعتقادی خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. وی افزود: مردم ما نسبت به مقدسات خود حساس هستند و زمانی که می‌بینند حرمت مقدساتشان نادیده گرفته می‌شود، طبیعی است که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. این واکنش فراگیر مردم در نهم دی‌ماه سال 88 نشان داد که آنها پایبند به دین و مقدساتشان هستند و از ارزش‌های معنوی خود پایداری می‌کنند. وزیر اطلاعات با بیان اینکه مردم به هیچ‌وجه از سنگرهای اعتقادی خود عقب‌نشینی نمی‌کنند، تأکید کرد: دشمن سعی می‌کند در هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده کند که از جمله این فرصت‌ها که به زیان خودش تمام شد، شکستن حرمت عاشورا بود.

علوی ادامه داد: چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده باشد، باید در یک محکمه عادله‌ای به اتهاماتش رسیدگی شود و برابر با جرمی که مرتکب شده، مجازات شود.

برخی آگاهانه با دشمن همکاری کردند

محمد حسن قدیری ابیانه با اشاره به اینکه مدعیان تقلب سال ۸۸ علیه آرای عمومی و حق حاکمیت مردم کودتا کردند، معتقد است: حکم موسوی و کروبی اعدام است.

به گزارش تسنیم، محمدحسن قدیری‌ابیانه در جمع مردم صومعه‌سرا با بیان اینکه دشمن برای ایجاد تفرقه در جامعه به دنبال افراد خدمتگزار و امین در نظام می‌رود، خاطرنشان کرد: ایجاد انحراف در مسئولان برگ برنده دشمن برای تفرقه بین گروه‌های مردمی است. قدیری‌ابیانه به زندگی طلحه و زبیر اشاره کرد و گفت: موسوی، نخست وزیر زمان امام(ره) بود ولی دشمن با نفوذ در وی سبب شد که ولایت فقیه را تضعیف و در بین مردم شکاف ایجاد کند. قدیری‌ابیانه اظهار کرد: کسی که می‌داند تقلب نشده و ادعای تقلب کند، علیه آرای عمومی و حق حاکمیت مردم کودتا کرده است. وی با اشاره به اینکه اگر فائزه و مهدی نبودند، عده‌ای جرئت نمی‌کردند به میدان ایادی ضد انقلاب بیایند، تصریح کرد: فتنه‌گران می‌دانستند که تقلب نشده و به همین خاطر نیز شکایت نکردند. کارشناس عالی سیاست خارجی با تأکید بر اینکه فتنه‌گران مورد برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت دشمنان قرار گرفتند، بیان کرد: افرادی مثل تاج‌زاده، موسوی لاری و خاتمی می‌دانستند تقلب نشده ولی با دشمن همکاری کردند. قدیری‌ابیانه حکم موسوی و کروبی را اعدام دانست و گفت: فتنه‌گران اگر موفق به رو در رو قرار دادن ملت و حاکمیت می‌شدند از کودتای نوژه بدتر می‌شد.

فتنه ۸۸ کودتای تمام عیار بود

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه فتنه 88 را کودتای تمام‌عیار علیه تجربه ملت ایران دانست و گفت: کودتا از وسیع‌ترین و پیچیده‌ترین تهاجمات علیه دستاوردهای انقلاب است که در این 30 سال اتفاق افتاده است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه‌ تصریح کرد: مردم تشخیص دادند که امریکا و دولت‌های غربی می‌خواهند نظامی را که محصول انتخاب مردم است سرنگون کنند و جای آن دیکتاتور سکولار را جایگزین کنند. وی تأکید کرد: آنهایی که معتقدند فتنه 88 سوءتفاهم بود در فهم پدیده اجتماعی دچار ساده‌انگاری شدند. وی در ادامه درباره اینکه چرا فتنه 88 را کودتا می‌دانید، اظهار داشت: من در همان دوره این اصطلاح را به کار بردم. معتقدم برخی از افراد از امکانات نظام استفاده می‌کنند و این امکانات در اختیار آنها گذاشته می‌شود اما این امکانات را علیه نظام به کار می‌گیرند. ضمن اینکه این کودتا نظامی نبود، بلکه سیاسی بود. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه در انتخابات امکاناتی در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد تا رقابت و هیجان شکل بگیرد، اظهار داشت: عده‌ای در اوج این هیجان‌ها‌ تلاش کردند هیجان‌ها را علیه نظام به کار بگیرند. ما این اقدامات را در فتنه مشاهده کردیم که افرادی درصدد برآمدند نظام را ساقط و نظام سکولار با ماهیت دیکتاتوری ایجاد کنند. لاریجانی اضافه کرد: افرادی در روزهای آخر انتخابات مسیر را کج و علیه نظام فعالیت کردند البته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در عرصه بین‌الملل نیز در قضیه فتنه 88 صورت گرفته بود.

افساد فی‌الارض اتهام سران فتنه

رئیس قرارگاه فرهنگی عمار معتقد است که موسوی و کروبی دنبال براندازی بودند و به همین دلیل ازآن‌جا که براندازی نظام اسلامی از مصادیق افساد فی الارض است، حکم این دو اعدام است. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام مهدی طائب در مورد جرم سران داخلی فتنه اظهار داشت: به‌طور کلی نفس اینکه برنامه‌ای برای به‌هم‌زدن نظام طراحی کرده بودند. فرض می‌کنیم شما اشتباه فکر کردید که پیروز شدید، خود این هم جرم نیست. نفس اینکه فکر کنید تقلب شده و از راه‌های قانونی هم به‌جد آن را پیگیری کنید هم جرم نیست. یعنی اجزا اشکالی ندارد، اما جرمی داریم که شبیه «ارتداد» است و آن اقدام برای براندازی نظام است. این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در مورد حرکت میرحسین موسوی برای براندازی نظام اظهار داشت: به آقای موسوی گفتند که اگر دوباره انتخابات شود و رأی نیاوری، چه می‌گویی؟ گفت دوباره می‌گویم تقلب شده! پس این کارها برای رئیس‌جمهور شدن نیست، بلکه برای براندازی است. هنگامی‌که ثابت شد اینها دنبال براندازی بودند، اصلاً نباید دنبال جرم دیگری باشیم. براندازی، «افساد فی‌الارض» است و آن حکم «اعدام» دارد و حکم قطعی و شرعی این دو فرد اعدام است. ‌

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات