تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۶۳۷۲۰
ناگفته‌های زاکانی از جلسه گروه شش نفره با معترضان انتخابات 88

نامه‌ای که هاشمی نوشت اما منتشر نکرد

اشاره: پس از اعتراض برخی کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گروه شش نفره‌ای را برای رسیدگی به اعتراض کاندیدای معترض انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفت تا این گروه برای رسیدگی به شکایات بتوانند مستنداتی را تهیه کنند. این گروه شش نفره را کاظم جلالی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، حجت‌الاسلام سید‌محمدحسن ابوترابی‌فرد، حمیدرضا کاتوزیان و علی عباسپورتهرانی تشکیل می‌دادند. این گروه فعالیت خود را دقیقاً با شروع ناآرامی‌ها در کشور آغاز کرد و با کاندیدای معترض انتخابات و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی جلساتی را تشکیل دادند.

بر همین اساس خبرگزاری تسنیم، گفت‌وگویی را با علیرضا زاکانی یکی از اعضای کمیته شش نفره مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به اعتراض کاندیدای معترض بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 انجام داد و در این گفت‌وگو در مورد دیدارهای این کمیته با میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سؤالاتی مطرح شد که وی نیز اطلاعات مهمی از جلسات‌شان گفت.

زاکانی به جلسه گروه شش نفره با موسوی، کروبی، رضایی و هاشمی اشاره کرد و افزود: جمع‌بندی ما برای صحبت با آقای هاشمی این بود که اگر ایشان اطلاعاتی راجع به اعتراض نامزدها داشتند، به ما این اطلاعات را بدهند و اگر هم در واقع آقای هاشمی می‌توانستند فضای التهاب‌آلود را به سمت فضای عقلانی سوق بدهند، به ما کمک کنند. بعد از جلساتی که داشتیم و در جمع‌بندی من مجدداً از دوستان جدا شده و به سمت بازداشتگاه رفتم که دانشجویان در آن جمع بودند، تقریباً تا آخر شب نزدیک به 12:30 - 1 شب در بازداشتگاه با دانشجوها بودیم که اواخر شب هم آقای رهبر رئیس محترم دانشگاه تهران آمدند و معاون اطلاعات ناجا سردار لشکری هم آمدند و عملاً با چهار تا اتوبوس دانشجوها را شبانه آزاد کردند و با آنها آمدیم تا داخل کوی رفتند و داخل ساختمان‌ها مستقر شدند و ما برگشتیم.

به موسوی گفتیم جمع حاضر از یک جناح و سلیقه نیست

وی تصریح کرد: روز سه‌شنبه 26 خرداد با آقای موسوی در دفتر کارشان در خیابان پاستور دیدار داشتیم و این دیدار حدود یک ساعت و نیم طول کشید و آقای موسوی تنها بود و ما شش نفر با وی صحبت می‌کردیم. یکی از دوستان به آقای موسوی گفت دو نفر از دوستان که اینجا هستند به شما رأی ندادند، اسم من و آقای نادران را گفت و دو نفر از نمایندگانی هم که هستند برای شما ستاد برگزار کردند و قطعاً به شما رأی دادند که اسم آقای عباسپور و آقای کاتوزیان را آورد، به خاطر اینکه آقای کاتوزیان ستاد اصولگرایان حامی آقای موسوی را برگزار کرد و بعد هم گفت که دو نفر هستند که اشاره به خودشان کرد و گفت، معلوم نیست چه رأیی دارند. در حقیقت این را بیان کرد که جمع ما جمع یکپارچه‌ای نیست که مثلاً شما فکر کنید برای یک جناح یا یک سلیقه و یک نامزد باشند.

زاکانی در خصوص جلسه با موسوی گفت: همه بحث با آقای موسوی این بود که ما اینجا آمدیم تا مطالب شما را بشنویم و اگر موضوعی هست که محل شک است، ما موضوع را پیگیری کنیم و حقیقت را معلوم کنیم، لذا حضور در اینجا حضور جهت فهم اشکالی است که شما با انتخابات می‌بینید و حتماً گفتیم که اگر اشکالی هست شما بگویید و ما پیگیری کنیم. در ادامه کار بنده به آقای موسوی گفتم که ما از شما خاطره‌خوشی از دوره نخست وزیری در ذهن داریم و به عنوان یک رزمنده شما نخست‌وزیر دوران جنگ بودید، حال اگر حرف و حدیثی هم است هنوز این خاطره خوش شما در ذهن ما هست و اینجا هم که آمدیم ما به شما رأی ندادیم ولی علاقه‌مندیم که شما در راستای توانمندی‌هایتان برای انقلاب در صحنه باشید اما به هر حال یک نفر از صندوق رأی بیرون می‌آید و یک نفر رئیس‌جمهور می‌شود و اگر شما رئیس‌جمهور نشدید، دلیل بر این نیست که ما شما را نفی کنیم و آرزومندیم که شما در صحنه باشید و بتوانید کار کنید ولی دلیل اینکه شما این کار را انجام می‌دهید، چیست و این اعتراضات چیست؟

وی سپس به واکنش موسوی به اظهارات این گروه اشاره کرد و گفت: آقای موسوی اولاً اظهار ناراحتی کردند و گفتند که چرا بخشی از این سایت‌هایی که به من مربوط است را بسته‌اند یا محدود کردند و نکته دومی هم که گفتند این بود که هیچ دلیلی برای اعتراضات ذکر نمی‌کرد و تنها دلیلی که شنیدیم این بود که اگر من اعتراض نکنم این 13 میلیون رأی از من عبور می‌کند. اعتراض من به خاطر این است که یک پیشتازی نسبت به این 13 میلیون داشته باشم و بتوانم آنها را پشت سر خودم نگه‌‌ دارم، حال اینکه اینها به چه دلیل و چه نیتی است را به ما نگفتند، حتی موقعی که جلسه تمام شد، همان‌جا با خداحافظی مناسبی جدا شدیم که دوستانه و خیلی صمیمی بود و اظهار آرزو کردیم که در فرصتی دیگر مجدد بتوانیم این جلسات را ادامه بدهیم.

هاشمی گفت موسوی خواستار ابطال انتخابات است

زاکانی همچنین به جلسه این گروه با هاشمی‌رفسنجانی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: وقتی روز چهارشنبه که هر شش نفر از آقای موسوی دلیلی نشنیدیم، تلقی کردیم که شاید در جلسات بعد بتوانیم دلیلی آقای موسوی بشنویم. فردای آن روز که روز 27 خرداد بود با آقای هاشمی دیدار داشتیم و آقای هاشمی هم تنها بودند. اولین نفری که صحبت کرد آقای ابوترابی‌فرد بود که ایشان گزارش مثبتی از جلسه ما شش نفر با آقای موسوی ارائه کرد و فضای مثبتی را منتقل می‌کرد. آقای هاشمی وقتی گزارش آقای ابوترابی را شنید، نکته‌ای را گفتند که آقای موسوی همه حرف‌هایی را که هست به شما نگفته‌اند و بحث این است که آقای موسوی خواهان ابطال انتخابات است و اصرار بر تقلب دارند و برای رسیدگی به اعتراضاتشان راه‌هایی که در چارچوب قانون هست را قبول ندارند. آقای هاشمی گفت صبح روز شنبه 23 خرداد آقای خاتمی با من تماس گرفتند و اعلام کرد ما می‌خواهیم با آقای سیدحسن خمینی و آقای موسوی پیش شما بیاییم و من هم گفتم جلسه مجمع تشخیص مصلحت را باید بروم و شما بعدازظهر بیایید و آقای هاشمی گفت که این سه نفر ظهر آمدند. آقای هاشمی گفت، موسوی می‌گوید تقلب شده و نتایج انتخابات را قبول ندارم و اینکه در حقیقت راه‌های قانونی را هم قبول ندارم. این سه نفر آمده بودند اعتراض کنند و البته گفتند میزان اعتراض آقای موسوی نسبت به بقیه بیشتر بود.

وی تصریح کرد: وقتی از آقای هاشمی خواهش شد که شما هم اظهار نظر کنید تا فضای التهاب آرام شود، آقای هاشمی گفت، ما دیگر مرجعیت سابق را نداریم. حال این جوانان و این دانشگاهیان هستند که مرجعیت را دارند و اینها که به خیابان آمدند بازنمی‌گردند، مگر اینکه چیزی را بگیرند، چه بهتر که خودمان پیشقدم شویم و چیزی را به معترضان بدهیم که برگردند.

وی به بخشی از سخنان هاشمی‌رفسنجانی در این ملاقات اشاره کرد و افزود: نکته‌ای را که آقای هاشمی گفت این بود که در انتخابات تقلب شده و خود آقای هاشمی هم قائل به تقلب بود و در مورد دو تا از دلایلش برای تقلب گفت: اولاً آقای ری‌شهری پیش من(هاشمی) آمدند و گفتند که هفته قبل از انتخابات روز 15 خرداد، یکی از کارمندان آستانه مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به کرج پیش پدر و مادرشان رفتند و مشاهده کردند پدرشان نیست و بعد از مدتی که پدرشان برگشت دیدند که انگشتان پدر جوهری است و جوهر استامپ بوده و بعد هم شناسنامه در دست داشته که پرسیدم پدر جان کجا بودی؟ پدر گفت من 50 هزار تومان پول گرفتم و به احمدی‌نژاد رأی دادم. بعد آقای هاشمی گفت ناقل این صحبت خود آقای ری‌شهری است، لذا معلوم بوده که اینها از قبل تقلب در انتخابات را شروع کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: علت دوم‌شان هم که بنده همین جا می‌گویم که بعداً وزارت اطلاعات بررسی کرد و نتایج را آقای اژه‌ای وزیر اطلاعات وقت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به آقای هاشمی گفت که این حرف، حرف دروغی است و به هیچ‌وجه صحت ندارد و همان‌جا چون نقل از آقای ری‌شهری بود، آقای ری‌شهری هم سؤال کردند که صورت موضوع چیست و موضوع را که گفتند آقای ری‌شهری به آقای هاشمی اعتراض کردند که بنده این حرف را به شما نگفتم.

زاکانی همچنین نقل قول دیگری از هاشمی عنوان کرد و افزود: نکته دوم، آقای هاشمی بیانش این بود که آقای محسن رضایی گفت از40 میلیون رأی، 8 میلیون رأی «آب» است که من سؤال کردم آقا محسن این را گفتند و آقای هاشمی گفت بله خود آقای رضایی به من گفتند. نکته آخر، آقای هاشمی از مناظره‌ای که آقای احمدی‌نژاد داشتند و صحبت‌هایی که ایشان داشتند اظهار ناراحتی کرد. همچنین از دستگیری خانم فائزه هاشمی هم اظهار ناراحتی کرد ولی همان‌جا گفت افرادی که خانم فائزه هاشمی را دستگیر کردند با وی خیلی خوش‌برخوردی کردند، از این رو اظهار رضایتمندی کرد.

کروبی: قبلاً 4 میلیون رأی داشتم!

زاکانی همچنین به دیدار این گروه با محسن رضایی نیز اشاره کرد و افزود: ما به منزل آقای رضایی در شهرک شهید دقایقی رفتیم که آقای نادران، آقای جلالی، آقای ابوترابی و بنده و آقای دانش جعفری هم بودند ( آقای دانش‌جعفری مسئول ستاد آقای محسن رضایی بودند) طبق معمول نشستیم و بنده راجع به همان سؤال محل اشکالی که آقای هاشمی راجع به 32 میلیون رأی و 8 میلیون رأی اضافی سؤال کردم که شما این را گفتید؟ آقای رضایی تأیید کرد و گفتم چه دلیل یا سندی دارید که 8 میلیون از رأی خودساخته است؟ آقای رضایی گفت به این خاطر که تا ساعت 5 پنج بعدازظهر به ستاد مرکزی وزارت کشور مصرف تعرفه 17میلیون تعرفه اعلام شده و ساعت 5 بعداز ظهر تا ساعت 10 شب، 5 ساعت را ضرب در 60 دقیقه ضرب در 60 ثانیه و ضرب در 45 هزارصندوق رأی 21 میلیون نفر می‌شود که به اضافه این 17 میلیون 32 میلیون نفر است و این میانگینی بود که آقا محسن حساب کرده بود را ضرب در این عدد می‌کرد و می‌گفت که امکان ندارد 22-21 میلیون پای صندوق رفته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همان جا برای آقای رضایی استدلال کردیم و گفتیم اشکال ما این است که به صورت پیوسته مصرف تعرفه اعلام نمی‌شود و ممکن است در یک صندوق پنج بسته مصرف شود و به دلیل ازدحام با مرکز تماس گرفته نشود و تعرفه مصرفی اعلام نشود. من به آقای رضایی گفتم اگر این استدلال شماست، این استدلال از پایه سست است، به دلیل اینکه الکترونیکی نیست که در لحظه اعلام شود و آقای رضایی هم پاسخی نداشت و معلوم بود استدلال غلطی را هدف‌گذاری کردند.  زاکانی در خصوص دیدار با کروبی نیز گفت: ‌ما چهار نفر بودیم، آقای گرامی‌مقدم با آقای کروبی هم بود که جمعاً شش نفر شدیم. آقای ابوترابی، جلالی، نادران، بنده، آقای گرامی‌مقدم با آقای کروبی. این جلسه نزدیک دو ساعت طول کشید و جمله‌ای که آقای کروبی دائماً تکرار می‌کرد، این بود که من دلم برای «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام می‌سوزد. گفتیم چرا برای اسلامیت و جمهوریت نظام؟ گفت چون تقلب شد. گفتیم دلیل تقلب چیست؟ گفت من دفعه قبل 5/4 میلیون رأی آوردم و این بار 350‌هزار، پس یقیناً تقلب شده و ما گفتیم مردم رأی ندادند اینکه اسمش تقلب نیست! گفت: نه! تقلب شد. ما اصرار کردیم تا اینکه آقای گرامی‌مقدم به آماری از برخی صندوق‌های بزرگ بجنورد اشاره کرد و ما خواهش کردیم شما بیایید این 700-600 صندوقی را که در حوزه‌های خراسان‌شمالی است، انتخاب کنید و اصرار از ما بود که این کار را انجام بدهید، آنها ابتدا قبول کردند ولی در آخر قبول نکردند که صندوق‌های رأی را باز کنیم و کمک کنیم و اگر اشکالی هست در هر صندوقی که خودشان می‌خواهند، اما قبول نکردند.

هاشمی نامه‌ای نوشت ولی خانواده‌اش مانع انتشار نامه شدند

زاکانی در خصوص دیدار مجدد این گروه با هاشمی‌رفسنجانی نیز اظهار کرد: روز یک‌شنبه بود که مجدداً با آقای هاشمی جلسه گذاشتیم، این جلسه بعد از خطبه‌های نماز جمعه مقام معظم رهبری در 29 خرداد بود و آقای هاشمی هم خیلی خوشحال بودند و می‌گفتند مقام معظم رهبری موضع ایشان را مشخص کرده‌اند. ما به آقای هاشمی گزارش دادیم که صحبتی با دوستان شد و هیچ‌کدام دلیلی بر تقلب ارائه نکردند و فقط کلی‌گویی کردند، لذا ما مطالبه داریم که شما نامه‌ای یا بیانیه‌ای بدهید که محصولش این باشد که شرایط به سمت حالت غیرالتهابی می‌رود و خطاب به مردم باشد. آقای هاشمی گفت من نامه می‌دهم، البته نامه‌ای که با سلیقه خودم می‌نویسم. ما گفتیم به هر حال شما موضع خودتان را اعلام کنید که بعدها شنیدیم نامه را نوشته‌اند اما خانواده مانع انتشار آن شده بودند. این حاصل پنج دیداری بود که من خدمت شما گفتم و پس از آن هم در چند کار ما ورود جدی داشتیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات