تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۶۴۰۴۸

علي مطهري: دولت امید هواداران را ناامید نکند


از جمله شخصیت‌های سیاسی کشور است که با ورود به مجلس همگان او را شناختند اما شاید کسی تصور نمی‌کرد که او روزی در زمره خبرسازان کشور قرار گیرد و مشی‌ای که او انتخاب کرده ورد زبان اصولگرا و اصلاح‌طلب شود که آخرین نمونه آن نطق اخیرش در مجلس بود که منجر به واکنش دادستانی شد. او در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و پیش از آغاز موج انتقادات به دولت وقت، به یکی از منتقدان جدی رئیس‌جمهور وقت تبدیل شد و پای سوال از رئیس‌جمهور هم ایستاد و این تابو را شکست. علی مطهری اکنون صلاح دانسته تا در گفت‌وگویی به بیان دیدگاه‌های خود درباره انتشار دایره‌المعارف فتنه 88، رفتار اصولگرایان با دولت احمدی‌نژاد، رابطه مجلس و دولت، پرونده بابک زنجانی، سیاست‌های افزایش جمعیت، وضعیت عفاف و حجاب و... سخن بگوید تا مخالفانش تصور نکنند او عقب نشسته است.

دولت امید هواداران را ناامید نکند

علی مطهری با بیان اینکه دولت و شخص رئیس‌جمهور از مسائل سیاست داخلی غافل نیستند، گفت: به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد با تدبیر و در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهد البته در جاهایی لازم بود که قدری صریح‌تر و قاطع‌تر ورود می‌کردند و موضع می‌گرفتند اما مثلا در بحث آزادی بیان و آزادی مطبوعات عملکرد دولت در مجموع خوب بوده و دولت از آزادی بیان دفاع کرده است، به نظر من این، نیاز به استقامت و ثبات قدم دارد تا امید هواداران دولت را ناامید نکنند. ایسنا نوشت؛ نماینده مردم تهران در مجلس افزود: فکر می‌کنم خواست مردم رسیدگی عادلانه به همه جوانب فتنه سال 88 است.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه زمانی که عدالت برقرار شود جامعه هم روال طبیعی خود را خواهد داشت، تاکید کرد: اینکه یک طرف دائم اظهارنظر و صحبت کند و طرف دیگر را متهم کند نوعی تجدید حیات برای آنان است. وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مربوط به سالروز گرامیداشت نهم دی ماه سال 88، ابراز کرد: برخی رفتارهایی که در روزهای منتهی به نهم دی ماه امسال صورت گرفت رفتارهای متعادلی بود. هرچند برخی رسانه‌ها در این ایام افراط کردند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره انتشار دایره‌‌المعارف 9 جلدی حوادث 88 نیز گفت: من این مجموعه را ندیده‌ام و  نمی‌توانم قضاوت منصفانه‌ای داشته باشم. هر وقت حرف دو طرف وجود داشت آن زمان می‌توان گفت که مسائل مطابق واقعیت است.

اصولگرایی واقعی راهی است که من طی می‌کنم

این نماینده اصولگرای مجلس درباره جایگاه سیاسی خود در جریان اصولگرا، اظهار کرد: من دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب را خیلی قبول ندارم اما طبعا معتقدم اصولگرایی واقعی راهی است که من طی می‌کنم. البته هر کسی همین ادعا را دارد و هرکس خودش را اصولگرای واقعی می‌داند. وی تاکید کرد: من معتقدم اکثریت افرادی که نام خود را اصولگرا گذاشته‌اند واقعا اصولگرا نیستند بلکه به تناسب شرایط سیاسی کشور و منافع خودشان موضع‌گیری می‌کنند، این به معنی اصولگرایی نیست.

اصولگرایان تخلفات احمدی‌نژاد را نادیده گرفتند

مطهری با بیان اینکه تجربه هشت ساله ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تجربه بدی برای اصولگرایان بود، گفت: اصولگرایان در آن دوران به جای اینکه واقعیت را ببینند و انصاف به خرج دهند بیشتر تعصب گروهی داشتند و حمایت‌های بیجا و بیش از اندازه از احمدی‌نژاد ‌کردند. آنها تخلفات را نادیده گرفتند و اوضاع را به اینجا رساندند. ما باید منتقد چنین افرادی باشیم که چرا آن موقع با انحرافات مبارزه نکردند و اگر امثال ما حرفی می‌زدیم علیه‌مان فعالیت می‌کردند.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص آینده سیاسی و پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد، تصریح کرد: اینکه آقای احمدی‌نژاد در آینده چه خواهد کرد، باید از خودش بپرسید اما من فکر می‌کنم تقریبا همه مردم قبول کرده‌اند که دوره احمدی‌نژاد دوره‌ای بود که در آن قانون‌شکنی و بی‌انضباطی مالی به حد وفور انجام شد. نماینده تهران در مجلس معتقد است: قانون‌گریزی آقای احمدی‌نژاد و اینکه به صراحت اعلام می‌کرد فلان قانون را اجرا نمی‌کنم یا اینکه فقط قوانینی را که خودم شخصا منطبق با قانون اساسی بدانم اجرا می‌کنم، اینها انحرافات بزرگی بود و من شخصا معتقدم مجلس باید همان زمان ایشان را برکنار می‌کرد زیرا وقتی رئیس‌جمهور علنا بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم معنایی غیر از استبداد ندارد.

متاسفانه مجلس به وظیفه خودش عمل نکرد. ما با ابزارهایی مانند سوال از رئیس‌جمهور خیلی تلاش کردیم آقای احمدی‌نژاد را به راه بیاوریم اما این اتفاق نیفتاد. وی همچنین خاطرنشان کرد: در مجموع اصولگرایان قدری عصبانی هستند و کارهای احساسی می‌کنند اما کم‌کم آرام می‌شوند. اکثریت مجلس هم به این شدت با دولت زاویه ندارند اما اکنون اقلیت تندرویی ابتکار عمل را به دست گرفته و از احساسات، دلگیری‌ها و ناراحتی‌های نمایندگان استفاده می‌کند اما در آینده وضعیت بهتر می‌شود.

جزییات کارگذاری شنود و برکناری معاون وزیر اطلاعات

نماینده تهران در مجلس درباره کارگذاری دستگاه شنود در دفتر خود نیز اظهار کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت اطلاعات داشتم، آقایان گفتند که این اقدام کار یکی از معاونان مدیریت قبلی وزارت اطلاعات، مدیرکل او و افراد زیرمجموعه این دو بوده است. این مساله را قبول کردند و گفتند آن معاون و مدیرکل را برکنار کردیم و پرونده‌شان هم در کمیته انضباطی وزارت اطلاعات مفتوح و در حال بررسی است و قطعا مجازات خواهند شد. من اینطور فهمیدم که لااقل یکی از دلایل برکناری آن دو نفر همین موضوع بوده است. البته هیچ وقت ادعا نکردم که آنها صرفا به این دلیل برکنار شده‌اند.

مطهری تاکید کرد: همین که وزارت اطلاعات مسئولیت این کار را پذیرفته است موضوع مهمی است زیرا در کشور ما هیچ گاه مسئولیتی در ارتباط با این موارد پذیرفته نمی‌شود. پس این، کار بزرگی بوده که وزارت اطلاعات مسئولیت این اقدام اشتباه را پذیرفته است. وی با بیان اینکه این اقدام با انگیزه سیاسی انجام شده، یادآور شد: آنها می‌خواستند نقطه ضعفی از ما بگیرند، آن را علم کنند و ما را وادار به سکوت کنند. اصل قضیه این بود که در دفتر ما افراد مختلفی مثل خانواده‌های زندانیان سال 88 یا خانواده‌های دراویش گنابادی که در زندان هستند رفت و آمد می‌کردند و درخواست کمک داشتند.

ما از بهمن سال 91 در این دفتر مستقر شدیم و از اسفند 91 یعنی 20 روز بعد در این دفتر شنود گذاشتند. نماینده تهران در مجلس گفت: ما موضوع را تیرماه کشف کردیم که می‌خواستند دوربین کار بگذارند. آنها طبعا در این مدت همه مذاکرات و گفت‌وگوها را ضبط کرده بودند و شاید موضوع قابل توجهی برای آنها وجود داشته که می‌خواستند دوربین بگذارند که افراد را دقیق‌تر شناسایی کنند اما مساله لو رفت. انگیزه آنها هم به نظر من انگیزه سیاسی بوده زیرا تیپ افرادی که برکنار شدند از نظر گرایش سیاسی صددرصد مخالف ما بودند.

عدم استفاده از اصولگرایان نقص دولت است

مطهری در ارزیابی از رابطه مجلس نهم با دولت یازدهم، بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از نمایندگان از اینکه بیشتر مسئولان از اصلاح‌طلبان انتخاب و منصوب شده‌اند، گله‌مندند. دولت، اصولگراها را خیلی به بازی نگرفته. البته این، نقصی برای دولت است و من معتقدم دولت باید از اصولگراها بیشتر استفاده می‌کرد. وی تصریح کرد: اصولگراها در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری شکست خوردند و برخی رفتارها در مجلس از ناراحتی این شکست است. نمونه‌اش نوع برخورد مجلس با وزیر علوم بود.مطهری ادامه داد: اینکه رئیس‌جمهور دستور دادند کسانی که در شرایط تحریم سوءاستفاده‌هایی کرده‌اند، شناسایی و مجازات شوند دستور خوبی بوده و مجلس هم پیگیری و نظارت خود را در این خصوص خواهد داشت.

این مشکلات به خاطر شرایط تحریم پیش آمد و دولت قبل هم چاره‌ای غیر از این نداشت زیرا می‌خواست پول خود را دریافت کند تا بتواند کالاهای اساسی را وارد کشور کند. بنابراین مجبور بوده این کارها را انجام دهد اما در این میان عده‌ای سوءاستفاده‌هایی به نفع خود انجام داده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات