صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۶۵۹۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3854 سه‌شنبه 26 فروردین ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مهم‌ترین وظیفه، تلاش براى استفاده از تمام ظرفیت‌ها در جهت زمینه‌سازى پیشرفت سریع‌تر در همه عرصه‌ها است. (11/8/1382)

سرمقاله

یار در خانه و ...

سردار جعفری، فرمانده کل سپاه، روز گذشته در دوره آموزشی شهید بسیجی مولوی مصطفی جنگی‌زهی که با حضور فرماندهان سپاه‌های استانی و فرماندهان نواحی مقاومت سراسر کشور در دانشکده شهید مطهری برگزار شد، درباره پیشنهادهای بسیج برای اقتصاد مقاومتی گفت: «متأسفانه دولت از پیشنهادات و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبالی نکرده است و امیدواریم دولت از توان موفق بسیج و سپاه و ظرفیت عظیم مردم در این عرصه‌ها استفاده کند.»

موقعیت کنونی کشور ایجاب می‌کند تا دولت از هر توان داخلی که قادر است بخشی از مشکلات را برطرف سازد، استفاده کند. مگر غیر از این است که وضعیت موجود به‌ویژه آنچه که مربوط به عرصه اقتصادی است، دولت را واداشته تا در پی یافتن شرکای خارجی باشد و مگر یکی از جذابیت‌های مذاکرات هسته‌ای که بعضاً برخی دولتی‌ها بر آن تأکید دارند، امتیازهای اندک اقتصادی آن نیست. همچنین بر کسی پوشیده نیست که دعوت از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران نیز به دلیل وضعیت ویژه عرصه اقتصاد است. این موارد و موارد مشابه، حاکی از نیاز اقتصاد به رونق و شکوفایی است که هر مجموعه خارجی برای مشارکت و کمک به این رونق و شکوفایی، فقط به سود خویش می‌اندیشد حال آنکه مجموعه‌های داخلی و به‌ویژه نهادهای انقلابی مانند سپاه و بسیج، دغدغه انقلابی و ملی و پیروزی نظام بر مشکلات و سرافکنده ساختن دشمنان را دارند. در این وضعیت، نادیده گرفتن توان عظیم سپاه و بسیج با سابقه و تجربه موفقی که در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه امور مختلف عمرانی و اقتصاد معطوف به تولید، کار، نشاط و رونق داشته‌اند تا آنجا که دشمنان را آنچنان بیمناک کرد که بخشی از سپاه‌هراسی را بر همین اساس طراحی کرده‌اند، برای افکار عمومی این پرسش را مطرح می‌سازد که چرا دولت از این توان عظیم استفاده نمی‌کند؟! به‌نظر نمی‌رسد هیچ پاسخ صادقانه و قانع‌کننده‌ای برای این پرسش سنگین و ماندگار و قابل‌ تکرار و جود داشته باشد؛ زیرا راکد نگه‌داشتن سرمایه‌های کلان و استعدادهای کارآزموده و امتحان پس داده و دراز کردن دست نیاز به سوی اجانبی که فقط به چپاول و تناول می‌اندیشند، هیچ ایرانی آزاده‌ای را خشنود و قانع نمی‌کند.  

ترجمه  

   ابعاد و ماهیت تحریم‌های ضدایرانی و ضدروسی آمریکا

گروه ترجمه - خبرگزاری رویترز 15 آوریل 2014 (26 فروردین) در مقاله‌ای به چالش‌های آمریکا در تداوم تحریم‌ها علیه ایران پرداخت و نوشت: در حال حاضر تحریم‌های اقتصادی، کانون فشار علیه ایران است. در عین حال، آمریکا از طریق اداره نظارت بر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری توانسته علیه مقامات روسی و معاونان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تحریم‌هایی به اجرا گذارد. این تحریم‌ها مطابق سه دستور اجرایی باراک اوباما، رئیس‌جمهور، در ماه مارس به اجرا گذاشته شده است. تحریم‌ها تا حدی نمادین و بیش از صدمه به اقتصاد روسیه در راستای رساندن پیام به رهبران روسیه بودند؛ از جمله قطع دسترسی روسی‌ها و بانک روسیا به نظام اقتصادی آمریکا و توقیف اموال آن‌ها در آمریکا. مشخص نبود که آیا این تحریم‌ها برای فشار بر پوتین به‌منظور توقف ادعاهای ارضی روسیه کافی بود یا خیر؟

در پایان مقاله آمده است: وزارت خزانه‌داری آمریکا خود را برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه آماده می‌کند. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز یکشنبه گفت که آمریکا آماده افزایش تحریم‌ها علیه روسیه در صورت تداوم اقدامات نظامی حامیان روسیه در شرق اوکراین است. اوباما با توسل به تحریم‌ها در واکنش به مداخله روسیه در اوکراین، روند عدم مداخله‌گرایی نظامی را در پیش گرفت؛ همان‌‌گونه که این رفتار را می‌توان در سیاست‌های آمریکا در قبال کره‌شمالی، ایران و سوریه دید. در واقع، اداره نظارت بر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) به اتاق جنگ و خط مقدمی برای آمریکا و متحدانش تبدیل شده است. مقامات کنونی و سابق این اداره در مصاحبه‌های خود در مورد برخی از اقدامات این نهاد از جمله تحمیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، مطالبی را بیان داشته‌اند. واحد تحریم‌ها با صدوهفتاد نفر پرسنل که عمدتاً از وکلا و تحلیل‌گران اطلاعاتی تشکیل شده، قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و در واقع می‌تواند جریان تبادلات دلار در سراسر جهان را مختل و مدیریت کند. شرکت‌های تجاری که با این اداره سر و کار دارند، اظهار نارضایتی می‌کنند که اغلب تحریم‌ها بدون وجود شواهد و مدارک کلیدی تحمیل می‌شوند.

در پایان مقاله آمده است: سخنگوی ولادیمیر پوتین تحریم‌های آمریکا را غیرقابل قبول خوانده است. مقامات وزارت خزانه‌داری نتوانسته‌اند در مورد برخی از تحریم‌ها علیه روسیه ادله و مدارک کافی ارائه کنند؛ اما آمریکا مبنای تحریم‌های خود را به‌ویژه علیه برخی شرکت‌هایی که پوتین در آن‌ها دخیل است، محکم و دقیق می‌داند. تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه همواره موفق نیستد به‌طوری که تحریم تجاری پنجاه و چهار ساله آمریکا علیه کوبا چندان نظام سوسیالیستی کوبا یا دیدگاه ضدآمریکایی این کشور را تغییر نداده است؛ اما وزارت خزانه‌داری به همراه کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا بسیاری از کسانی را که مدعی بودند تحریم‌ها علیه ایران به شکست می‌انجامد، به این نتیجه رسانده که برآوردشان اشتباه بوده و برعکس، این تحریم‌ها موفق بوده است. محدودیت‌های شدید نفتی و اقتصادی علیه ایران ظاهراً ایران را به پای میز مذاکره کشاند. آمریکا با چالش‌هایی در آینده روبه‌روست. در صورتی که قدرت و تسلط اقتصادی آمریکا در جهان در سال‌های آینده کاهش یابد، بیم آن می‌رود که هدف حملات و فشارهای اقتصادی کشورهایی مانند چین و روسیه قرار گیرد.

اخبار و تحلیل‌ها: آمریکایی‌ها اصرار دارند به هر نحوی القا کنند تحریم‌ها علیه ایران مؤثر بوده تا با تبدیل تحریم‌ها به سلاح جایگزین عملیات نظامی، آن را رویه‌ای کارآمد برای تسلیم مخالفانشان نشان دهند. در برابر این اصرار و ادعا این پرسش تعیین‌کننده‌ قرار دارد: اگر ایران به‌غنی‌سازی بیست درصد دست نمی‌یافت و نوزده هزار سانتریفیوژ فعال و آب سنگین در حال تکمیل و تأسیسات مستحکم زیرزمینی فردو و صدها دانشمند جوان هسته‌ای نداشت و با این همه امکان و استعداد، دستش پر نبود، باز هم حاضر به مذاکره بود یا خیر؟ رفتار گذشته ایران نشان می‌دهد که پاسخ، منفی است به این معنا که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره نکشانده؛ که دست پر ایران ایجاب می‌کرد مذاکره کند.  

اخبار 

    برآورد اطلاعاتی رئیس اسبق سیا از قدرت راهبردی ایران

  انتشار یادداشت اخیر «پترائوس» رئیس اسبق سازمان سیا و فردی که طی یک دهه گذشته به‌صورت مستقیم تمام ارزیابی‌های اطلاعاتی منطقه غرب آسیا و ایران را رصد می‌کرده، حائز اهمیت ویژه‌ای است. این یادداشت که در واشنگتن‌پست منتشر شده، به نحوی می‌تواند یکی از به‌روزترین ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا از پرونده هسته‌ای ایران و توافق ژنو باشد. در این باره به نکات ذیل می‌توان اشاره کرد:

1- یادداشت پترائوس نشان می‌دهد که یک اصل پذیرفته شده سازمان سیا این است که تنها راه مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران، گزینه دیپلماتیک است و گزینه‌هایی همانند جنگ، اساساً در مرحله تحلیلی متوقف شده است. نکته مهم دیگری که پترائوس در این باره اذعان می‌کند، این است که معلوم نبودن نتیجه جنگ، یکی از عوامل اصلی بازدارنده آمریکا در مقابل ایران است.

2- پترائوس اعتراف کرده که ایران در سخت‌ترین وضعیت تحریم نیز در حوزه سیاست خارجی ژئوپلیتیک محور خودش - محور مقاومت به‌ویژه سوریه و حزب‌الله-  به هیچ وجه عقب‌نشینی نکرده است. به تعبیر دیگر اساساً فشار تحریم هیچ تأثیری در این زمینه نداشته و آمریکایی‌ها نیز از این موضوع ناامید هستند.

 3- نکته مهم دیگری که یک نگرانی در میان جامعه اطلاعاتی آمریکا و به‌ویژه متحدان منطقه‌ای آن‌ها محسوب می‌شود، تقویت این محاسبه راهبردی است که حتی علائم خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا سبب برتری ایران در منطقه می‌شود.

نامه سرگشاده کارکنان یک دانشگاه

 در هفته گذشته یکی از پایگاه‌ها، خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه کارکنان دانشگاه شمال آمل به‌دلیل اعتراض به کسر حقوق خود و حذف و قطع سنوات کارکنان، در جلوی ساختمان اداری این دانشگاه تجمع و تحصن کرده‌اند. این تجمع با وعده و وعیدهای مدیریت دانشگاه، ساعتی بعد پایان یافت؛ اما گویی مطالبات قانونی کارکنان این دانشگاه با وجود وعده‌های رئیس آن محقق نشده و این بار کارکنان این دانشگاه نامه‌ای سرگشاده به فرمانداری و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نوشتند و خواستار عزل و تغییر مدیریت دانشگاه شدند.

 در این نامه از فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان خواسته شده که تهدید مدیریت دانشگاه به اخراج کارکنان را که حداقل در سال گذشته حدود دوازده نفر اخراج و عده‌ای از بستگان آقای رئیس استخدام شده‌اند، پیگیری کنند و همچنین از حقوق دوازده میلیون تومانی مدیریت دانشگاه با وجود حضور کم وی در دانشگاه تحقیق و تفحصی صورت پذیرد. گفتنی است استاندار مازندران و اکبر ترکان، معاون رئیس‌جمهور و نماینده وزیر علوم، عضو هیئت امنا و هیئت مؤسس این دانشگاه هستند.

اخبار کوتاه    

 *در پی سفر حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس‌جمهور به سیستان‌وبلوچستان، جمعی از خانواده‌های شهدای شیعه و سنی حوادث تروریستی استان سیستان‌وبلوچستان با انتشار نامه‌ای، خواستار دیدار رئیس‌جمهور با خانواده‌های شهدای ترور استان شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «اکنون سؤال این است: چه کسی پاسخگوی خون فرزندان ماست؟ چه کسی انتقام آنان را از جیش الظلم و حامیان آن‌ها خواهد گرفت؟! و چرا زمزمه مذاکره با گروهک‌ها شنیده می‌شود؟! به خدا قسم داغ عزیزان‌مان با چنین صحبت‌هایی تازه می‌شود و ما زجر‌دیده‌ها این عمل را بر نمی‌تابیم.»

* نشریه تایم آمریکا، نتیجه نظرسنجی مشترک مراکز نظرسنجی گالوپ و مؤسسه آمریکایی میریدیان را منتشر کرد. براساس این نظرسنجی، ایرانی‌ها، فلسطینیان، پاکستانی‌ها، لبنانی‌ها، یمنی‌ها، عراقی‌ها و مصری‌ها در فهرست اولین ملت‌های ضدآمریکایی قرار دارند. براساس یافته‌های این نظرسنجی، پنجاه‌وشش درصد ایرانیان پرسش شده، مخالفت خود را با سیاست‌های واشنگتن اعلام کردند. مداخله آمریکا در درگیری‌های خارجی و تداوم رابطه تنگاتنگ واشنگتن با رژیم صهیونیستی، از جمله انگیزه‌های مخالفت‌کنندگان با آمریکا است.

* در جلسه‌ای که به‌تازگی در منزل آخوندی، وزیر راه، برگزار شد و وزرایی از جمله زنگنه و جهانگیری حضور داشتند، در حضور سیدمحمد خاتمی بار دیگر از حجت‌الاسلام ناطق‌نوری برای شرکت در انتخابات مجلس دعوت شد که وی نیز گفته است در این مورد فکر می‌کنم.

* به‌تازگی فرزند «مسعود بارزانی» در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از تلویزیون عراق پخش می‌شد، گفته است که در عراق نه ما و نه مالکی و نه عربستان قدرت نداریم و فقط قاسم سلیمانی است که تأثیرگذارترین چهره در تحولات عراق به حساب می‌آید.

* «محسن تنابنده» سرپرست نویسندگان سریال پایتخت ۳ در جایی نقل کرده که به علت قرار دادن سکانس نماز در سریال پایتخت، به‌شدت از سوی برخی افراد و جریانات غیرمذهبی در سینما و تلویزیون تحت فشار قرار گرفته است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات