صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۶۶۹۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3877 دوشنبه 29 اردیبهشت ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) علاج مقابله‌ با دشمن فقط یک‌چیز است و آن، تکیه‌ به اقتدار ملّی و به توان داخلی ملّی و مستحکم کردن هرچه بیشتر ساخت درونی کشور [است]. (28/11/1392)

سرمقاله

ایران‌هراسی در کتب درسی مدارس آمریکایی؟!

اسلامی، رایزن فرهنگی ایران در سازمان ملل، از کشیده شدن بحث «ایران‌هراسی» به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان آمریکایی خبر داد. برنامه‌ریزان دولتی برخی از ایالت‌های آمریکا مانند کالیفرنیا و شیکاگو با گنجاندن مباحث تاریخی ایران و یونان باستان در کتاب‌های درسی، به‌دنبال نهادینه کردن بحث «ایران‌هراسی» در نزد دانش‌آموزان آمریکایی هستند. تدوین‌کنندگان این مبحث، یونان باستان را که نماد تاریخی تفکر غرب امروز به‌شمار می‌رود، جامعه‌ای آزاد و دموکراسی‌خواه و ایران باستان را که پیشینه ایرانیان امروز محسوب می‌شود، جامعه‌ای خشن و مستبد معرفی کرده‌اند. ترسیم چهره‌ خشن جامعه ایران باستان آنچنان افراطی و غیرواقعی و وحشتناک است که برخی از خانواده‌های آمریکا به گنجاندن چنین درسی در کتاب درسی فرزندانشان به‌شدت اعتراض کرده‌اند. برنامه‌ریزان آمریکایی‌ در حالی به سوءاستفاده از کتب درسی و ذهن خالی دانش‌آموزان این کشور برای دامن زدن و نهادینه کردن «ایران‌هراسی» روی آورده‌اند که تاکنون در این باره در آمریکا بیش از صد فیلم ساخته شده است. این رویکرد اجتماعی آموزشی آمریکایی‌ها به بحث «ایران‌هراسی»، بیانگر آن است که برنامه‌ریزان اصلی آمریکا در نظر دارند به موازات فعالیت بیرونی در راستای «ایران‌هراسی»، در داخل آمریکا نیز حداقل یک نسل آمریکایی را درگیر این مسئله جعلی و سیاسی کنند. معنای این اقدام مذبوحانه این است که آمریکا به هیچ وجه سر سازش با انقلاب اسلامی را ندارد و برای تمام برنامه‌هایش درباره ایران، ماهیت و سمت و سوی براندازانه دارد؛ اگرچه شروع این حرکت، بسیار ناشیانه بوده و ظاهراً مقبول هم واقع نشده و حتی در صورت اصلاح مواردی که سبب نامقبولی شده، باز هم مشخص نیست به چه میزان بر دانش‌آموزان آمریکایی تأثیرگذارد، باید در نظر داشت تنها راه مقابله با رفتار و برنامه‌های کینه‌جویانه آمریکایی‌ها‌ که شکل آن متفاوت می‌شود، حفظ آمادگی ملی از طریق افشاگری‌های منطقی درباره شیطان بزرگ است که برای انجام آن، موارد متعددی موجود است و به وجود می‌آید.

ترجمه

پیامدهای تحقق نیافتن توافق هسته‌ای جامع

گروه ترجمه ـ روزنامه گاردین 19 می 2014 (۲۹ اردیبهشت) در مقاله‌ای به تأثیرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و پیامدهای شکست گفت‌وگوهای مربوط به توافق هسته‌ای نهایی پرداخت و نوشت: با وجود صحبت از اقتصاد مقاومتی، پیامدهای تحقق نیافتن توافق‌ هسته‌ای با غرب جدی خواهد بود.

آیت‌الله جنتی در نماز جمعه اخیر سخنان ضد آمریکایی شدیدی بر زبان راند. آیت‌الله جنتی در مورد خودکفایی و آنچه که رهبر ایران اقتصاد مقاومتی خوانده، سخن گفت. در واقع، اقتصاد مقاومتی، پاسخ ایران به تحریم‌های شدید نفتی، بانکی و تجاری علیه ایران است. آیت‌الله جنتی گفت: «کارگران و معلمان، ستون جامعه ما هستند. ما باید در تمام حوزه‌های اقتصاد و تمام عرصه‌ها خودکفا باشیم.» آیت‌الله جنتی گفت: «در مصر و حالا در اوکراین، آمریکا رؤسای جمهور منتخب را کنار زده و عوامل مطلوب خود را سر کار آورده است. خوشبختانه روسیه توطئه آمریکا در اوکراین را خنثی کرد.»

در ادامه مقاله آمده است: به هر حال باید گفت که با وجود تورم حدود بیست درصدی در ایران، تورم کاهش یافته است. دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به طور رسمی گفته که تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران که از سال 2006 تشدید شد، بی‌تأثیر بوده یا چندان تأثیرگذار نبوده است و به طور خاص این تحریم‌ها نتوانسته در بازگرداندن ایران به میز مذاکرات مؤثر باشد. گفت‌وگوهای هسته‌ای که هفته گذشته بدون پیشرفت از سر گرفته شد، قرار است ماه ژوئن در وین ادامه پیدا کند؛ اما در خیابان‌های تهران، در فروشگاه‌ها، بازارها و تجارت، داستان بسیار متفاوت است. اگر توافق‌نامه هسته‌ای جامع با غرب و در نتیجه لغو تحریم‌ها به‌زودی محقق نشود، پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن ممکن است بسیار گسترده باشد.

در پایان مقاله آمده است: محمد مرندی، تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه، می‌گوید: «در حال حاضر، روحانی به طور گسترده از حمایت دستگاه سیاسی برخوردار است. اما اگر وی موفق نشود، صداهای منتقد بیشتر شنیده خواهد شد و رویکردها در قبال غرب تشدید می‌شود.» یک روزنامه‌نگار بازنشسته در تهران گفت که «به جهات مختلف، روحانی با وضعیتی مشابه محمد خاتمی روبه‌روست... روحانی فردی سنتی و میانه‌روست و البته شبیه خاتمی اصلاح‌طلب نیست؛ اما وی شبیه خاتمی تلاش می‌کند در عین حال که نیروهای متخاصم، وی را محاصره کرده‌اند، تغییر به وجود بیاورد... این نیروها خواهان توافق با غرب نیستند. روحانی همانند خاتمی محکوم به شکست است.» امیر محبیان، نویسنده بانفوذ جناح راستی، می‌گوید: «رویکرد رهبر ایران بسیار تأثیرگذار است... رهبر گفته است که به نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای خوش‌بین نیست؛ اما آنچه وی واقعاً می‌خواهد؛ بهبود وضعیت اقتصادی است. مسئله هسته‌ای تنها نماد و نشانه‌ای از خودکفایی و استقلال است؛ اما به خودی خود، یکی از اصول جمهوری اسلامی ایران نیست.»

اخبار و تحلیل‌ها: یکی از انتظارات پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اخیر هسته‌ای، روی آوردن رسانه‌های غربی به دلهره‌آفرینی بود که نشانه آن تا حدودی در یادداشت‌ فوق مشاهده می‌شود. به گمان طرف غربی، این دلهره‌آفرینی‌ها می‌تواند با نگران کردن مسئولان و مردم ایران، آن‌ها را منعطف و آماده امتیاز دادن کند؛ حال آنکه چیز دیگری است و آن‌ها به توافق با ایران نیازمندترند؛ چرا که نگرانی‌شان از پیشرفت هسته‌ای ایران زیاد و رو به فزونی است.

اخبار

شجاعانه بگویید که خاطرات هاشمی ایراد دارد...!

 گروه چندرسانه‌ای «شفق» در نامه سرگشاده‌ای به اظهارات اخیر وزیر ارشاد درباره ساخت مستند «من روحانی هستم» اعتراض کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «آقای جنتی! جناب‌عالی فرموده‌اید: «مستند «من روحانی هستم» دروغ‌های فاحشی دارد که از میان آن‌ها دروغ‌هایی که به امام نسبت داده شده، قابل بخشش نیست...در رابطه با حضور آقای روحانی در قضیه «مک فارلین» که چنین چیزی نبوده و دروغ است»، همان‌طور که قبلاً هم بیان شد، این قسمت از مستند عیناً از کتاب خاطرات جناب آقای هاشمی رفسنجانی نقل شده است. جناب آقای جنتی! لطفاً کتاب خاطرات آقای هاشمی‌رفسنجانی از روز 30 تیرماه تا روز یکم مردادماه سال 1362 را مطالعه کنید تا برای‌تان مشخص شود آنچه که در این مستند بیان شده است، عیناً از کتاب خاطرات ایشان ذکر شده است. در ادامه این نامه آمده است: جناب آقای جنتی! اگر علم دارید مسائلی که گفتید دروغ‌هایی است که به امام نسبت داده شده، به جای سرزنش‌کردن مستندسازان، شجاعانه بیان کنید که خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی ایراد دارد و این کتب را در دستور کار ممیزی وزارت ارشاد قرار دهید تا دیگر چنین دروغ‌هایی به امام نسبت داده نشود و اگر علم ندارید که؛ سخن گفتن درباره شنیده‌ها، خلاف اخلاق است.»

اخبار روزانه      

* روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب‌یزد درباره لغو سفر هاشمی رفسنجانی به اصفهان نوشت: به گفته یکی از اعضای کمیته برگزاری این مراسم، هاشمی رفسنجانی به‌دلیل کدورت از سر باز زدن استاندار و مقامات استان برای دعوت از وی، حضور خود را در این مراسم منتفی اعلام کرد. همزمان فرزند آیت‌الله طاهری اصفهانی که قرار بود میزبان هاشمی رفسنجانی در این سفر باشد نیز استاندار اصفهان را به‌عنوان فرد مخالف با این سفر دانسته و گفته است: «استانداران به جای اینکه بخواهند با این گروه‌های فشار برخورد کنند، صورت مسئله را پاک کرده و کلاً سخنرانی‌ها را لغو می‌کنند تا هیچ برخوردی صورت نگیرد.»!

* همایش بزرگ «دلاوران دلواپس» ساعت هفده سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت، به همت استادان حوزه و دانشگاه در اصفهان خیمه گلستان شهدا برگزار خواهد شد. شنیده‌ها حاکی است تاکنون چهره‌های فرهنگی، سیاسی، حوزوی و دانشگاهی مختلف شهر اصفهان در کنار مردم برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند. احتمال لغو این برنامه از سوی استانداری به گوش می‌رسد.

* فرمانده مرزبانی سیستان‌وبلوچستان از کشته شدن دو شرور و قاچاقچی مسلح هنگام ورود به مرزهای ایران در مرز شهرستان زابل خبر داد. سرتیپ دوم پاسدار «رهام‌بخش حبیبی» گفت: از این دو شرور مسلح که قصد داشتند مقادیری مواد افیونی وارد کشور کنند، حدود سیصدوهشتاد کیلوگرم انواع مواد مخدر از نوع تریاک، کراک و حشیش کشف شد. همچنین روز گذشته طی احکام صادره شعبه چهار دادگاه انقلاب اسلامی کرمان، ده سوداگر مرگ در محوطه زندان مرکزی کرمان به دار مجازات آویخته شدند. این افراد از بزرگ‌ترین باندهای قاچاق و حمل مواد مخدر در جنوب شرق کشور بوده‌اند که با پیگیری‌های مستمر اداره اطلاعات استان کرمان، شناسایی و دستگیر شدند.

* روزنامه صهیونیستی «معاریو» از تلاش سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) برای جذب جاسوس از طریق شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیس‌بوک پرده برداشت. این روزنامه خاطرنشان کرد: «بر اساس اطلاعیه مذکور، از جمله ویژگی‌های مورد نیاز دیگر برای همکاری با موساد، آشنایی و تسلط به زبان‌های عربی و فارسی است.»!

* مولوی عبدالحمید در گفت‌وگو با یک پایگاه تندرو، در توهینی بی‌سابقه‎ به یکی از مراجع بزرگ تقلید، گفت: در رابطه با آیت‌الله مکارم شیرازی باید عرض کنم که ایشان کتاب‌های متعددی دارند و ‌بنده با مطالعه بعضی از کتاب‌های ایشان، در هیچ‌کدام از آن‌ها مسائل اختلافی را ندیدم و توهینی به اهل‌سنت صورت نگرفته است و خود ایشان اظهار داشته است که در هیچ یک از کتب ایشان مطلبی علیه اهل‌سنت وجود ندارد؛ اما برخی اظهارات ایشان در اوضاع کنونی برای ما نگران‌کننده است؛ زیرا سن ایشان بالا رفته و گزارش‌هایی را که به ایشان می‌دهند، زودتر باور می‌کنند و بدون تحقیق آن‌ها را مطرح می‌کنند.»!

* علی مطهری، در جمع فعالان سیاسی استان گلستان بدون اشاره به جنایات و خیانت‌های سران فتنه در سال 88 که هزینه کلانی بر نظام تحمیل کرد، گفت: حصر از ابتدا کار غلطی بوده است. چه معنی دارد کسی را بدون برگزاری دادگاه چون منتقد است، حصر کنیم؟ نمی‌دانم این چه روشی است که برخی می‌گویند یا باید توبه کنید یا آنقدر در حصر بمانید تا بمیرید. افرادی که بر این امر اصرار دارند جز ایجاد دشمنی و مشکل برای جمهوری اسلامی، هدف دیگری ندارند، علما هم اگر معتقدند حصر و ادامه آن ظلم است، باید سکوت خود را بشکنند.

* مؤسسه مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی در گزارشی با عنوان «آمریکا، رژیم صهیونیستی و احتمال تنظیم یک نقشه کلی برای توافق نهایی با ایران» راهکارهای قابل پذیرش بودن توافق جامع هسته‌ای با ایران برای رژیم صهیونیستی را اعلام کرده است. در این گزارش، شروط رژیم صهیونیستی برای پذیرش توافق جامع با ایران بدین ترتیب اعلام شده است: امحای اکثر سانتریفیوژهای ایران به‌طوری‌که فقط تعداد محدودی از سانتریفیوژهای نسل اول باقی بماند، کاهش موجودی اورانیوم غنی‌شده ایران به سطحی کمتر از مقدار مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته‌ای، اوراق ساختن تجهیزات غنی‌سازی ایران در فردو با توجه به امکان مقاومت آن در برابر بمباران، تغییر و تبدیل رآکتور اراک به‌گونه‌ای که برای اهداف نظامی، قابل استفاده نباشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات