تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۶۷۸۱۱
حماسه 24 خرداد چگونه شکل گرفت؟

پیروزی روحانی، حاصل اجماع اصلاحات و تشتت اصولگرایی


محسن فرامرزی

پس از آنکه مقام معظم رهبری در صبح روز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از رای مردم به عنوان حق‌الناس نام بردند، عده‌ای که انگیزه کافی برای حضور در انتخابات نداشتند و توصیه‌های آیت‌الله‌ هاشمی و سید‌محمد خاتمی نتوانسته بود آنها را قانع کند، به این نتیجه رسیدند که برای تعیین سرنوشت خود و نجات کشور باید وارد عرصه انتخابات شوند.

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در شرایط ویژه‌ای برگزار شد. این انتخابات همچنان زیر سایه سنگین انتخابات ریاست جمهوری 88 و وقایع پس از آن بود. اصلاحات حضور جدی در انتخابات مجلس نداشت با این حال با وجود همه محدودیت‌ها، اصلاح‌طلبان بر آن شدند که در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند و اگر نمی‌توانند با نامزد حداکثری خود وارد این عرصه شوند، لااقل با ظرفیت موجود، شانس خود را در مقابل رقبای خود امتحان کنند.

اصلاح‌طلبان قادر نبودند که از احزاب خود به خوبی استفاده کنند و بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب نیز در حبس یا حصر بودند بنابراین پس از آنکه صلاحیت آیت‌الله ‌هاشمی از سوی شورای نگهبان تایید نشد، به حمایت از محمدرضا عارف پرداختند. اما پس از آنکه حسن روحانی قابلیت‌های خود را در مناظرات انتخاباتی اثبات کرد و با شعارها و وعده‌های اصلاح‌طلبی با اقبال مردم مواجه شد، سران اصلاحات به سمت روحانی چرخش کردند و عارف هم با تبعیت از آنها به نفع روحانی کناره‌گیری کرد تا اصلاحات با نامزد واحد انتخابات را دنبال کند.

در مقابل، اصولگرایان تحت تاثیر اقدامات جنجال آفرین احمدی نژاد بویژه در دو سال پایانی ریاست جمهوری وی بودند. مردم در کنار دولت‌، اصولگرایان را نیز مسبب شرایط ناخوشایند کشور می‌دانستند و بنابراین چرخشی عقلایی به سمت اصلاحات کردند. اصولگرایان از سویی دچار تشتت بودند و با پنج نامزد و دو ائتلاف در انتخابات حضور یافتند که حتی در داخل این ائتلاف‌ها اختلاف‌های شدیدی وجود داشت به گونه‌ای که آیت‌الله مهدوی کنی و محمد یزدی نیز نتوانسنتد به این اختلافات پایان دهند.در این بین جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح یزدی در ایجاد اختلاف میان اصولگرایان نیز نقش موثری داشتند.

ائتلاف اکثریت اصولگرایان با حضور یحیی آل اسحاق، منوچهرمتکی، محمدرضا باهنر،مصطفی پورمحمدی و محمدحسن ابوترابی فرد تشکیل شد.در حالیکه نظرسنجی ملاک تعیین نامزد ائتلاف اکثریت بود و براساس همین نظرسنجی‌ها منوچهر متکی منتظر اعلام نامش به عنوان نامزد رسمی این ائتلاف بود، محمدحسن ابوترابی فرد به عنوان نامزد این ائتلاف معرفی شد.

ابوترابی‌فرد که آخرین فردی بود که به این ائتلاف پیوسته بود، در ستاد انتخابات کشور درباره این‌که نتیجه ائتلاف اکثریت اصولگرایان (3+2) چه خواهد بود، گفت: دبیر ائتلاف نتیجه را اعلام کردند و بنده به عنوان برادر کوچک‌تر از این جمع به عنوان کاندیدای دوره یازدهم برگزیده شدم و ثبت‌نام کردم. 3+2 مجموعه ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها را مورد توجه قرار داد که در آن سیر رشد دوستان در تقویت پایگاه اجتماعی نیز مدنظر بود.

با وجودی که باهنر پس از معرفی ابوترابی فرد اعلام کرده بود که در انتخابات ثبت نام نمی‌کند‌،محسن کوهکن عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرنگار ایسنا گفت 16 تشکل از وی درخواست کردند که نامزد انتخابات شود.

امیر مقدم دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد محمدرضا باهنر نیز با بیان اینکه باهنر در نظرسنجی‌ها در بین مابقی اعضا رتبه اول را داشت گفت که فرآیند انتخاب گزینه این ائتلاف خارج از توافقات از پیش تعیین شده بوده است.

هرچند در پایان دوره ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نامی از باهنر در میان ثبت‌نام‌کنندگان وجود نداشت اما منوچهر متکی با حضور درستاد انتخابات کشور،به نوعی پایان ائتلاف 3+2 را اعلام کرد.

متکی در ستاد انتخابات کشور گفت که ما پایبند اصول مصوب ائتلاف و تصمیم‌سازی براساس اتفاق آراء ‌و خروجی داشتن بر اساس نظرسنجی‌ها هستیم.وی در جواب سوالی مبنی بر این که نامزد نهایی ائتلاف اکثریت اصولگرایان کیست؟ گفت: تاریخ همه چیز را مشخص می‌کند.

علی اکبر ولایتی درباره نحوه انتخاب نامزد ائتلاف اکثریت با اشاره به اینکه «من از جزئیات نظرات آیت‌الله مهدوی کنی اطلاعی ندارم»، اظهار کرد: من شنیده‌ام که در ائتلاف اکثریت اصولگرایان، دو نفر دو رای و یک نفر یک رای آورده است؛ بنابراین برای تعیین تکلیف، حکمیت را به آیت‌الله مهدوی سپردند که ایشان هم ابوترابی را برگزیده است. من به نقل از کسی شنیده‌ام که آقای مهدوی گفته است اگر یک نفر روحانی و غیر روحانی در شرایط برابری قرار بگیرند ایشان فرد روحانی را می‌پذیرد. در نهایت این ائتلاف با عدم احراز تمامی اعضای آن به تاریخ پیوست.

ائتلاف پیشرفت نیز که با حضور قالیباف، حداد عادل و ولایتی تشکیل شده بود حال و روز خوشی نداشت و در حالیکه نظرسنجی ملاک تعیین نامزد این ائتلاف بود، اما بعدها نظر جامعتین هم مهم تلقی شد به گونه‌ای که ولایتی و حداد عادل بیان کردند که به نظر جامعتین احترام می‌گذارند در حالیکه ساز قالیباف برای جدایی کوک شده بود. محمد‌باقر قالیباف در نشست سراسری ستادهای مردمی خود گفت که با اتفاقات و وقایعی که در روز آخر ثبت‌نام افتاد( ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی و آیت‌الله ‌هاشمی)، آرایش انتخاباتی دگرگون شده و باید گفت که موضوع ائتلاف،‌ صورت مساله‌ای پاک شده است.

با این حال غلامعلی حدادعادل گفت که اگر رأی جلیلی جهش داشته باشد، ائتلاف پیشرفت این واقعیت را نادیده نمی‌گیرد.وی در پاسخ به این پرسش که «آیا نظر قالیباف هم همان نظر ائتلاف پیشرفت است»، اظهار کرد: الان هیچکس به نفع دیگری کنار نمی‌رود، اما نظر ما این است که اگر جلیلی در حد قابل توجهی رای داشته باشد، ائتلاف پیشرفت به آن توجه می‌کند.ائتلاف پیشرفت هم به نظرسنجی توجه می‌کند و هم به نظر جامعتین؛ البته نظر جامعتین هم با وحدت است.

علی‌اکبر ولایتی نیز در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق با بیان اینکه «ائتلاف پیشرفت دچار رقابت‌های داخلی نشده است و تابع تصمیم جامعتین خواهد بود»، گفته است که در صورت حمایت جامعتین از سعید جلیلی، ائتلاف پیشرفت از وی حمایت خواهد کرد.

این عضو ائتلاف پیشرفت نظرسنجی را فقط یک معیار در ائتلاف پیشرفت دانست و اظهار کرد: در نهایت ما تابع نظر جامعتین هستیم؛ البته جامعتین به نظرسنجی‌ هم توجه می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه اگر تصمیم جامعتین این باشد که من کنار بروم، حتما این کار را انجام می‌دهم»، اظهار کرد: درهای ائتلاف پیشرفت باز است. ما نمی‌دانستیم که جلیلی برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند. اگر جامعتین از جلیلی حمایت کرد، ما هم از جلیلی حمایت می‌کنیم.

این اختلاف‌ها ادامه یافت و هیچ کدام از این نامزدها حاضر نشدند به نفع دیگران کناره گیری کنند.این سه در تصمیمی جالب برآن شدند که هیچ کدام کناره گیری نکنند و نامزد پیروز از دو نامزد دیگر در دولت خود استفاده کند.

با این وجود حداد عادل تصمیم گرفت که از صحنه انتخابات کناره‌گیری کند.در نهایت قالیباف با پنج میلیون و 73 هزار و 652 رای و ولایتی با یک میلیون و 969 هزار و 351 رای راه به جایی نبردند تا اصولگرایان بهای تشتت داخلی خود را اینگونه پرداخت کنند.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت و نامزد مورد حمایت جبهه پایداری سه میلیون و 665 هزار و 234 رای و محسن رضایی نیز سه میلیون و 593 هزار و 507 رای آورد و سیدمحمد غرضی که خود را وارد دسته بندی اصلاحات و اصولگرایی نکرده بود تنها 391 هزار و 840 رای آورد.

مدتی بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مرحوم حبیب‌الله عسکر‌اولادی با اشاره به اینکه تعدد نامزدهای اصولگرا موجب شکست آنها در انتخابات شد گفت که من به این نتیجه رسیده بودم که ولایتی باید از انتخابات کناره‌گیری کند اما هیچگاه نتوانستم به وی دسترسی پیدا کنم تا با ذکر دلایل خود وی را به کناره گیری از انتخابات مجاب کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز در تحلیل خود از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما منتظریم که آقای روحانی که خودشان را جزئی از جامعه روحانیت مبارز می‌دانند در واقعیت آبروی روحانیت را نیز حفظ کنند. ما منتظریم ایشان در واقعیت با گرانی و بیکاری مبارزه کنند. ما از ایشان انتظار داریم که برخلاف عده‌ای که موجب ایجاد غصه در رهبری شدند از رهبری اطاعت کرده و همواره مطیع ایشان باشند.

وی در مورد علت پیروز نشدن اصولگرایان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: در این انتخابات حامیان اصولگرایان باید به یک اصولگرا رای می‌دادند ولی ما دیدیم که این افراد در این انتخابات به چندین اصولگرا رای دادند و آرای آنها بین کاندیداهای اصولگرا پخش شد. شجونی با بیان اینکه «نمی‌توان گفت که امروز ریشه اصولگرایی را موش خورده است»، ادامه داد: طیف مقابل اصولگرایان آمدند و تنها به یک کاندیدا رای دادند و این در حالی بود که اصولگرایان به چندین نفر رای دادند. چنانچه اصولگرایان همچون رقیبشان آرای بیشتری کسب کنند باید با اجماع، به کاندیدای واحد می‌رسیدند. از این چند نفر باید در نهایت یک نفر باقی می‌ماند ولی متاسفانه ما دیدیم که به جز آقای حدادعادل دیگر اصولگرایان کناره‌گیری نکردند و امروز ضربه این کار خود را دیدند. من امروز به آنها می‌گویم که نوش جانتان.

در مقابل آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان با ورود آیت‌الله ‌هاشمی کمی منظم شد. پس از حمایت خاتمی از حضور‌هاشمی در انتخابات، سایر اصلاح‌طلبان نیز از‌ هاشمی استقبال کرده اند.عارف و شریعتمداری دو نامزد اصلی اصلاح‌طلبان اعلام کردند که حاضر به کناره‌گیری به نفع‌هاشمی هستند.

حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخابات محمدرضا عارف گفت: عارف پس از اعلام نظر شورای نگهبان درباره نامزدها موضع خود را درباره کناره‌گیری از کاندیدا‌توری به نفع‌ هاشمی‌رفسنجانی اعلام می‌کند.

وی با اشاره به این‌که محمدرضا عارف پیش ازاین بارها اعلام کرده است که اگر سیدمحمدخاتمی یا‌ هاشمی‌رفسنجانی کاندیدا شوند، از عرصه انتخابات کناره‌گیری می‌کند، اظهار کرد: آقای عارف بارها اعلام کردند که با هیچکدام از این دو شخصیت بزرگوار رقابت نخواهند کرد و اکنون نیز موضع ایشان همین است. هرچند حسن روحانی را نمی‌توان اصلاح‌طلب نامید اما وی گرایش‌هایی را به اصلاح‌طلبان پیدا کرده بود و شعارهایی از جنس اصلاحات می‌داد به گونه‌ای که وی گفت: من با آقای‌ هاشمی و خاتمی سال‌ها کار کرده‌ام و افکار من به آن‌ها بسیار نزدیک است، البته من نظرات شخصی خود را نیز دارم. روحانی نیز گفت که براساس مذاکراتی که با‌هاشمی داشته در نهایت، در روز انتخابات یکی از این دو نفر باقی خواهد ماند.

اما پس از عدم احراز صلاحیت آیت‌الله ‌هاشمی، عارف تنها نامزد اصلاحات بود که امید چندانی به پیروزی او نمی‌رفت. بنابراین سران اصلاحات در تصمیمی عقلایی عارف را مجاب به کناره گیری به نفع حسن روحانی کردند و سپس سید‌محمد خاتمی،آیت‌الله‌ هاشمی و اصلاح‌طلبان به حمایت از روحانی روی آوردند.

هاشمی‌رفسنجانی در تشریح دلایل حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده واقعا تصمیمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضاهای جمع کثیری از جوانان و قشرهای مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با یک کلمه‌ای که در جواب آنان اظهار داشتم که نمی‌گویم نمی‌آیم ولوله‌ای در محافل افراطیون ایجاد کرد، هجمه‌های خود علیه بنده را با توسل به هر شیوه‌ای تشدید کردند، در نهایت به دلیل اینکه نمی‌خواستم مستبد به رای باشم تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم.

وی با اشاره به این‌که اکنون از شرایط بوجود آمده راضی هستم، گفت: تنها دلیلی که باعث حضور بنده شد و آن را نیز قبل از ثبت‌نام خدمت رهبری معظم انقلاب گفتم خلق حماسه سیاسی مورد نظر ایشان بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم احراز صلاحیت خویش مدعی شد: با توجه به شور و نشاطی که در سراسر کشور پس از اعلام حضورم در انتخابات ایجاد شد و از آنجایی که در مسیر تایید صلاحیت بنده نیز بهانه و مشکلی نبود، یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفت، که حضور‌هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آنها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت بنده دهند.

وی افزود: البته به رغم اطلاع کافی از موانع ایجاد شده و مباحث انجام شده در محافل مختلف علیه بنده بویژه در شورای نگهبان، هیچ وقت بخاطر مصالح نظام اسلامی نخواسته‌ام با اختلاف و دعواهای سیاسی وحدت جامعه مخدوش شود، ولی برخی واقعیت‌ها باید در تاریخ ثبت شود.

در همین زمان، احزاب اصلاح‌طلب برای حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلبان فعالتر می‌شدند اما عدم کناره گیری عارف موجب شده بود که آنها همچنان سیاست صبر و سکوت را ادامه دهند. تا اینکه حزب مردم‌سالاری با اعلام حمایت از حسن روحانی پیش از انصراف محمدرضا عارف، اولین حزب اصلاح‌طلبی بود که حمایت صریح خود را از حسن روحانی اعلام کرد. پس از اعلام حمایت حزب مردم‌سالاری از روحانی، عارف نیز در تصمیمی سرنوشت‌ساز و توام با فداکاری، کناره‌گیری کرد.

پس از کناره‌گیری عارف، حسن روحانی با انتشار نامه‌ای خطاب به سیدمحمد خاتمی، از تدبیر و تلاش وی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری تقدیر و تشکر کرد. وی در بخشی از نامه خود آورده که باور دارم که گفتمان «عقلانیت و اعتدال و اصلاحات» می‌تواند مطالبات به حق مردم را دنبال کند و به حقوق اساسی ملت، کارآمدی دولت، هماهنگی قوا و تعامل مؤثر با رهبری بزرگوارِ نظام، مدد رساند.

همچنین روحانی در نامه‌ای خطاب به عارف یادآور شد که «آن زمان که گام در راه دشوار خدمت به این ملت بزرگ نهادید، ندایی سر دادید که مردم این مرز و بوم را به وجد آورد و شوری آفریدید که سرتاسر ایران را درنوردید؛ حضورتان سخت گرامی بود.چراکه ترجمان این شور و شعف و آن وجد پدید آمده در اندیشه مردم، برای ما که ردای رقابت دربر نکرده بودیم، انسجام ملی و یکپارچگی مردمی و حصول پیروزی در انتخابات 24 خرداد بود.

اکنون که امید مردم در حرکتی یکپارچه می‌رود تا حماسه‌ای نوین را نوید دهد، فروتنانه از جنابعالی و این گام بلند، هوشمندانه و اخلاقی‌تان قدردانی نموده و با تاکید بر صمیمیت، محبت، و دوستی دیرینه‌مان مجددا، سپاس‌ام را تقدیمتان می‌نمایم.»

آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی نیز با تشکر از محمدرضا عارف به دلیل انصرافش از نامزدی در این انتخابات، اقدام وی را «جوانمردی» خواند که به وعده خود عمل کرده و به درخواست خاتمی لبیک گفته است.

همچنین عارف با انتشار بیانیه‌ای دلایل خود برای این انصراف را اعلام کرده است. وی در بخشی از بیانیه کناره گیری خود اظهار کرد که «از آنجا که از ابتدای ورودم به عرصه انتخابات بارها بر موضع تمکین از اجماع با محوریت جناب آقای خاتمی تاکید نموده‌ام و همچنین بر اساس منشور اخلاق انتخاباتی منتشر شده توسط اینجانب، خود را متعهد به رعایت اخلاق و انجام تعهداتم می‌دانم. لذا با عنایت به نظر صریح جناب آقای خاتمی و تجارب انتخابات دو دوره گذشته ریاست جمهوری، انصراف خود را از ادامه رقابت‌های انتخاباتی اعلام می‌دارم.

اینجانب گذشتن از حق خویش به نفع ملت بزرگ و ایران سربلند را مصداق روشن اصلاح‌طلبی واقعی می‌دانم. از آنجا که اعتقاد دارم شرکت در انتخابات، هم حق و هم تکلیف است، از مردم همراه سرافراز ایران صمیمانه می‌خواهم با حضور پر شور در انتخابات 24 خردادماه، عزت و بقای جمهوری اسلامی و عظمت ایران و خلق حماسه سیاسی را تداوم بخشند.»

از سویی مردم که جذب شعارها و وعده‌های روحانی حقوقدان شده بودند به دعوت بزرگان اصلاحات لبیک گفتند و یک روحانی را با 16 میلیون و 413 هزار و 281 رای به ریاست جمهوری برگزیدند تا فصلی نوین در تاریخ ایران آغاز شود.

دولت و حامیان صبورش

در سال 91 انتخابات ریاست جمهوری مساله پیچیده‌ای محسوب می‌شد زیرا شواهد حاکی از آن بود که زمینه برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم نمی‌شود و نحوه تعامل اصولگرایان با یکدیگر نتیجه این انتخابات را روشن می‌کند.

از سویی کدهایی به اصلاح‌طلبان می‌رسید که آنها را برای حضور در انتخابات بی‌میل می‌کرد و از سویی آن اقلیتی از اصلاح‌طلبان که عزمی‌جدی برای حضور در انتخابات داشتند، با برچسب‌هایی از سوی سایر اصلاح‌طلبان مواجه می‌شدند. با این وجود هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیکتر می‌شدیم اصلاح‌طلبان نیز به تدریج برای حضور در این انتخابات فعالتر می‌شدند و گرایش برای حضور سیدمحمد خاتمی بیشتر می‌شد اما در مقابل این پیام به اصلاحات رسید که رییس دولت هفتم و هشتم نمی‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

اصلاح‌طلبان که از استفاده از نامزد حداکثری خود ناامید شده بودند به سایر نیروهای خود روی آوردند.دراین راستا اصلاح‌طلبانی همچون محمدرضا عارف معاون اول سید محمد خاتمی، محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات و مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دبیر کل حزب مردم سالاری به عنوان جدیترین گزینه‌های اصلاحات برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردند که در این بین فقط عارف موفق شد از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

این چنین بود که عارف در کنار 7 نامزد دیگر وارد مرحله نهایی انتخابات شد و شعارها و وعده‌های اصلاحات را دنبال کرد.از سویی با احراز نشدن صلاحیت آیت الله‌هاشمی، اصلاح‌طلبان امید چندانی برای کسب موفقیت دراین انتخابات نداشتند. تا اینکه حسن روحانی که مخالفت خود را با حصر اعلام کرده بود و از تعامل با نظام بین‌الملل می‌گفت مورد توجه جدی مردم و نخبگان قرار گرفت. ولی حضور عارف و روحانی تنها موجب شکسته شدن آرای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان می‌شد.

اما هنگامی‌که عارف برای نظر خاتمی و‌هاشمی احترم قائل شد و از صحنه انتخابات به نفع روحانی کنار کشید، زمینه برای پیروزی گفتمان اصلاحات و البته نامزدی فردی نه اصلاح‌طلب بلکه نزدیک به اصلاحات فراهم شد و جامعه هم نظر موافق خود با خاتمی و‌هاشمی را اعلام کرد و در بهت اصولگرایان، روحانی به پاستور رفت. در این بین یکی از مطالبات اصلاح‌طلبان که روحانی هم بر آن تاکید داشت مساله رفع حصر بود. در کنار آن تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل و بهبود شرایط اقتصادی نیز از مهمترین مطالبات جامعه و اصلاحات از رییس‌جمهور بود. البته از همان ابتدا از سوی رهبران اصلاحات بویژه محمد خاتمی تاکید شد که نباید با توجه به میزان مشکلات، توقع زیادی از دولت یازدهم داشت و باید به دولت زمان کافی داده شود.

در همین راستا حسن روحانی در پیام تلویزیونی خود در روز 25 خرداد 92 و پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خطاب به ملت تاکید کرد که «ملت ایران من به عهدی که با شما مردم بسته‌ام وفادار خواهم بود و با اتکا به دعای خیر و استمرار حضور و حمایت شما تا پایان این راه پرافتخار از پای نخواهم نشست. »

دولت در راستای اجرای وعده‌های خود یخ‌های روابط بین‌الملل را آب کرد و پس از یک دهه تنش با غرب، توافقنامه ژنو حاصل و بخشی از تحریم‌ها رفع شد.همچنین دولت در سال 92 به اهداف اقتصادی خود یعنی تثبیت شرایط اقتصادی کشور دست یافت و گشایش‌های محدودی هم در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی جامعه بوجود آمد.

همین دستاوردهای دولت موجب نارضایتی تندروهای جناح اصولگرایی شد و آنها حملات خود را در اشکال مختلف علیه دولت آغاز کردند و دولت عمدتا در مقابل این تخریب‌ها یا سکوت کرد یا مثل مساله دفن ریچارد فرای در اصفهان یا سخنرای حجت الاسلام حسن خمینی در دانشگاه بروجرد در مقابل این تندروها عقب‌نشینی کرد و همین مساله موجب نارضایتی بدنه اجتماعی دولت و اصلاح‌طلبان شده است. به گونه‌ای که حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه «ما تا آخر از روحانی حمایت می‌کنیم»، خاطرنشان کرد: روحانی دو راه در پیش خود دارد؛ یا اینکه با عمل به وعده‌های خود، از حامیان خود دفاع کند یا با ملاحظه‌کاری بیش از حد و سکوت در برابر دلواپس‌ها، حمایت مردم را از دست بدهد.

وی همچنین افزود: این دلواپس‌ها در هشت سال گذشته در برابر تمام اختلاس‌ها و مفاسد سکوت کردند و اکنون احساس وظیفه کرده‌اند. این جریان منسجم و فرماندهی شده ولی در اقلیت است و سکوت دولت در برابر آنها موجب از دست رفتن حمایت مردم می‌شود. روز پنجشنبه هفته گدشته همایشی در وزارت کشور به مناسبت سالروز 24 خرداد با حضور اقشار مردم برگزار شد که در این مراسم بار دیگر یکی از خواسته‌های اصلی اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان اصلی دولت یعنی رفع حصر مطرح شد که این شعارها نشان داد که حامیان دولت همچنان منتظر هستند تا دولت این وعده خود را عملی کند.

رئیس‌جمهور نیز در این مراسم خطاب به ملت ایران گفت: یک سال از روز بزرگ شما یعنی روزی که پای صندوق‌های رأی رفتید و انتخاب کردید، گذشته است. 10 ماه هم از روز ما یعنی روزی که دولت را تشکیل داده‌ایم، می‌گذرد و ما در این مدت هیچگاه وعده‌هایی را که به شما داده‌ایم از یاد نبرده‌ایم و نخواهیم برد.

روحانی با بیان اینکه «اقلیت، محترم است همانطور که اکثریت محترم است»، افزود: اما اقلیت حق ندارد به آنچه که اکثریت تصمیم گرفته بی‌احترامی کند. دولت به عنوان وظیفه، آنچه را به شما وعده داده است، دنبال خواهد کرد. همچنین دولت بر مبنای وعده‌هایی که به مردم در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی داده گام‌های بلندی برداشته است اگرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد اما من به عنوان خادم شما مردم و به عنوان کسی که افتخار خدمتگزاری را در 24 خرداد به دوش من گذاشتید، اعلام می‌کنم که کاملاً به آینده این کشور امیدوار هستم.

به هرحال یک سال از حماسه 24 خرداد و ده ماه از آغاز دولت تدبیر و امید می‌گذرد و دولت در این مدت کوتاه با توجه به حجم مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل‌، دستاوردهای قابل قبولی داشته است. با این وجود تلاش برای توسعه سیاسی و تعیین تکلیف موضوع حصر از مطالبات جدی اصلاح‌طلبان از روحانی و دولت وی است. البته که در این زمینه اقداماتی انجام شده و رییس جمهور هم بارها تاکید کرده است که بر وعده‌های خود پایبند است اما حامیان دولت تا مدت مشخصی صبور خواهند بود و رییس جمهور باید بداند که حامیانش علاقه دارند مشاهده کنند دولت اقدامی جدی در این زمینه‌ها انجام می‌دهد. دولت همچنین نباید از هیاهوی مخالفان هراسی داشته باشد زیرا عقب نشینی در برابر مخالفان موجب پیشروی آنها در برابر دولت خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات