تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۶۸۱۶۹

نطق صریح ناطق


گروه سیاسی « شیخ نور» انتقاد دارد، انتقاد از همه چیز. از مسائل اجتماعی گرفته تا مسائل سیاسی و اخلاقی. این روزها شیخ اکبر ناطق نوری بیش از هر زمان دیگری بر طبل «اعتدال» می کوبد. سال ها بود که گله مند و ترجیح داده بود که سکوت کند اما حالابنا به دغدغه هایش هرازچندگاهی انتقاد می کند و هشدار می دهد. از تندروها بیش از هر چیز دیگری گله دارد و شاه بیت هشدارهایش در ماه های اخیر تحرکات همین تندروها بوده است. سخنرانی های متعدد این روزهای علی اکبر ناطق نوری که بیشترشان در مسیر حمایت از دولت است، نشان می دهد او بیش از اندازه نگران است. با تند شدن مسیر انتقادها از دولت روی منبرها به عنوان یک روحانی احساس وظیفه کرده و روز گذشته به این روند انتقاد کرد. علی اکبر ناطق نوری این روزها با سال های اخیرش تفاوت های زیادی کرده است.

حالانه دل خوشی از اصولگرایان دارد و نه اصلاح طلبان. اما موضع گیری های این روزهایش که عمدتا صریح، حمایت از دولت و هشدار آمیز هستند معانی زیادی دارد. بحث بر سر آمدن یا نیامدن او به انتخابات مجلس دهم جدی است، هرچند که خودش بارها آن را تکذیب و تاکید کرده است که بنا ندارد در هیچ انتخاباتی شرکت کند اما آنگونه که از شرایط مشخص است ظاهرا ناطق نوری از آمدن به این عرصه آنقدر هم بدش نمی آید.

آمدن علی اکبر ناطق نوری به عرصه انتخابات نتایج زیاد و متفاوتی دارد. او شاید تنها شخصیتی باشد که بتواند به عنوان گزینه مشترک میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در نظر گرفته شود. روابط خوبش با دولت یازدهم نیز می تواند نقطه مثبت دیگری باشد در کارنامه او. اما اظهارات روز گذشته علی اکبر ناطق نوری یکی از علنی ترین، شفاف ترین و روشن ترین حمایت های چند سال اخیر او از دولت است. حمایت از دولت و سکوت در حیطه نقد که آن را نوعی مصلحت می نامد نشان می دهد که مشی اعتدالی ناطق حالاتفاوت های جدیدی پیدا کرده است و او در نظر دارد جبران سکوت سال های اخیر خود را بکند.

اما ناطق نوری روز گذشته هشدار جدیدی هم به منتقدان دولت داد و گفت: « در دوران قبل از انقلاب، حمله به دولت به سود اسلام و به ضرر امریکا بود، اما امروز حمله به دولت به سود امریکا و به ضرر اسلام است». پاسخ های جدیدی هم برای آنها که امروز بعد از هشت سال دل نگران وضعیت حجاب شده اند، داشت. حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، انتقاد به وضع کنونی کشور را سبب بهانه دادن به امریکا و تضعیف اسلام دانست و گفت: چرا با انتقاد از دولت آب به آسیاب دشمن بریزیم؟! اگر مسائلی در درون وجود دارد، باید در محافل داخلی بیان کرد و دیگر نیاز به مطرح کردن آنها روی منبر و در رسانه های گروهی و اجتماعی نیست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر اینکه تندروی را هیچ کس حتی رهبری هم قبول ندارد، اظهار داشت:

اینکه برخی ها جلوی سخنرانی سید حسن خمینی که در کنار مقام معظم رهبری ایستاده بود را بگیرند، اقدامی اشتباه و غلط بوده و نتیجه یی جز ضربه به نظام و انقلاب را در پیش نداشت. به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری، در دیدار صمیمانه با طلاب و فضلای حوزه علمیه خوزستان، طی سخنانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چرا جامعه روحانیت مبارز حرکتی در رابطه با دغدغه مراجع همچون وجود ناهنجاری های اجتماعی و مساله حجاب و عفاف انجام نمی دهد؟»، اظهار داشت: موضوع حجاب و عفاف و سایر مسائل فرهنگی نیاز به بحث ها و جلسه هایی مفصل داشته و با یکی دو جلسه قابل حل نیست، اما برای حل موضوع بدحجابی، باید آسیب شناسی و ریشه یابی دقیقی داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی مردم نسبت به دوران آغازین انقلاب در زمینه مسائل اعتقادی و دینی ضعیف تر شده، گفت: در دوران شاهنشاهی، اگر جوانی خواهان مبارزه با حکومت بود، علم اسلام را بلند کرده و ظاهر خود را براساس مبانی دینی تغییر می داد، به طوری که پسران پیراهن های یقه آخوندی و ته ریش گذشته و دختران نیز با حجاب کامل و چادر در مکان های عمومی همچون دانشگاه حاضر می شدند.

برخورد با دختران و پسران از سوی نیروی انتظامی اشتباه بوده است

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، در ادامه بیان داشت: هم اکنون نیز اگر جوانی بخواهد برخلاف حکومت عمل کند یا به نوعی اعتراضی نسبت به دولت و حکومت داشته باشد، اعتراض خود را با تغییر ظاهر و بدحجابی نشان می دهد که باید برای حل این موضع آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد و تنها به برخورد با معلول اکتفا نکنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقابله مستقیم با معضلات اجتماعی همچون بدحجابی را اقدامی غلط و نادرست عنوان کرد و گفت: اینکه نیروی انتظامی یا منکرات به طور مستقیم وارد کار شده و با قلع و قمع دختران و پسران آنها را برای ارشاد، تنبیه و یا مجازات به مرکز مبارزه با مفاسد اخلاقی ببرد به طور کامل اشتباه بوده و در برخی اوقات نتیجه عکس و نامطلوبی نیز داشته است. وی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی، مهم ترین عامل بدحجابی در جامعه است، بر حل مسائل و مشکلات اصلی مردم تاکید کرد و اظهار داشت: برای رفع معضلات فرهنگی باید مشکلات و دغدغه های اصلی مردم را برطرف کرد: چرا که مشکلات معیشتی و اقتصادی تاثیری مستقیم بر فکر و روحیه مردم، به ویژه جوانان دارد.

حمله به دولت به سود امریکا و به ضرر اسلام است   

عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به دومین بخش از سوالات که پیرامون دلایل عدم موضع گیری وی در مسائل سیاسی و نقد رویکرد دولت یازدهم بود، بیان داشت: پاسخ من نسبت به این سوال همان پاسخ مرحوم فلسفی است که بیان کرده بودند «در دوران قبل از انقلاب، حمله به دولت به سود اسلام و به ضرر امریکا بود، اما امروز حمله به دولت به سود امریکا و به ضرر اسلام است». حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، انتقاد به وضع کنونی کش��ر را سبب بهانه دادن به امریکا و تضعیف اسلام دانست و گفت:

چرا با انتقاد از دولت آب به آسیاب دشمن بریزیم؟! اگر مسائلی در درون وجود دارد، باید در محافل داخلی بیان کرد و دیگر نیاز به مطرح کردن آنها روی منبر و در رسانه های گروهی و اجتماعی نیست. وی با بیان اینکه من همواره قاطعانه و صریح سخن گفته ام، افزود: من ترسی از کسی ندارم و اگر نقطه ضعفی باشد، با صراحت اعلام موضع کرده و نقد خود را بیان می کنم، اما علت سکوت فعلی من مصلحتی است که درراستای تقویت نظام قایل به آن شدم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شما چندین سال قبل به عنوان لیدر جریان اصولگرایی بودید! حال چه اتفاقی روی داد که از این جریان خارج شده و وارد اصلاحات شدید؟»، بیان داشت: اساسا من روش رادیکالی دو جریان اصلاحات و اصولگرایی را به هیچ وجه قبول نداشته و مخالف این گونه حرکات هستم.

مخالف سرسخت تندروی هستم

وی در ادامه با بیان اینکه من در اصول، اصولگرایی معتدل هستم، گفت: درست است که من اصولگرا هستم اما اصولگرایی به معنای تندروی و انجام اقدام های رادیکالی را به هیچ وجه قبول نداشته و مخالف سرسخت تندروی هستم.

حجت الاسلام ناطق نوری، با تاکید بر اینکه تندروی های جریان اصلاحات به انقلاب ضربه زدند، اظهار داشت: همان گونه که من معتقد هستم تندروی های جریان اصلاحات به نظام و انقلاب ضربه زد، تندروی های اصولگرایان نیز انقلاب را دچار چالش کرده و به آن ضربه زد.

عضو جامعه روحانیت مبارز، اقدام های رادیکالی دولتی ها را اشتباه دانست و گفت: اینکه گروهی سرکار بیایند و گروهی دیگر را حذف کنند، مملکت کار به جایی نخواهد برد: چرا که در این صورت نظام تنها با ؟درصد ظرفیت خود به کار ادامه می دهد و باید این روش اصلاح تا ان شاءالله از همه ظرفیت های موجود استفاده شود.

تندروی را هیچ کس حتی رهبری هم قبول ندارد

وی با اشاره به شیوه مدیریتی شهید بهشتی، تصریح کرد: شهید بهشتی معتقد بود که «جاذبه باید بی نهایت باشد و دافعه نیز در حد ضرورت»، اما متاسفانه امروز شیوه دولتمردان ما بالعکس شده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر اینکه تندروی را هیچ کس حتی رهبری هم قبول ندارد، اظهار داشت: اینکه برخی جلوی سخنرانی سید حسن خمینی که در کنار مقام معظم رهبری ایستاده بود را بگیرند، اقدامی اشتباه و غلط بوده و نتیجه یی جز ضربه به نظام و انقلاب را در پیش نداشت. حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، با تاکید بر اینکه میزان: مقام معظم رهبری است، گفت:

مسوولان حرکت خود را باید بر معیارهای مقام معظم رهبری تنظیم کنند و مراقب باشند که نه فراتر از او قدم بردارند و نه عقب تر از او: چرا که در این صورت یا جزو خوارج خواهند شد یا از قافله عقب خواهند ماند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقد است که باید از همه جناح ها و جریانات موجود در کشور برای پیشبرد اهداف والای نظام اسلامی ایران استفاده کرد. حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، در پایان با بیان اینکه باید برای پیشرفت کشور از همه جریانات و جناح های سیاسی استفاده کرد، اظهار داشت: هیچگاه نمی توان با بدن نیمه فلج در دوی ماراتن شرکت کرد: از این رو باید برای رسیدن به قله های رفیع موفقیت و پیشبرد اهداف نظام، «ید واحده شد» و با اتحاد، کشور را به پیش برد.   

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات