صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۶۸۴۵۴

عراق از انتخاب رئیس‌جمهور تا خدمات داعش به صهیونیست‌ها


علی موحد

 عراق در حالی همچنان از محورهای مبارزه با تروریسم است که تحولات سیاسی و امنیتی ویژه‌ای در این کشور در حال جریان است که می‌تواند تأثیرات بسیاری بر آینده این کشور داشته باشد.

انتخاب رئیس‌جمهور

مهم‌ترین گام سیاسی در عراق را می‌توان در انتخاب رئیس‌جمهور مشاهده کرد. براساس قانون اساسی و روند سیاسی عراق پس از تأیید نتایج انتخابات از سوی مراکز انتخاباتی، نشست پارلمان برای سوگند نمایندگان برگزار می‌شود. اولین اقدام نمایندگان را انتخاب رئیس پارلمان تشکیل می‌دهد. الجبوری به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد. مرحله بعدی را انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل می‌دهد. طبق قانون باید دو سوم آرا از 328 کرسی به فرد مورد نظر رأی اعتماد دهند. البته در صورت رسیدن به مرحله دوم، دیگر نیازی به این تعداد آرا نیست و فردی که بیشترین رأی را آورده باشد به این سمت می‌رسد. نمایندگان پارلمان عراق «فؤاد معصوم» یکی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان و نامزد پیشنهادی ائتلاف کردستان عراق را برای سمت ریاست‌جمهوری عراق انتخاب کردند. «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که 269 نماینده در این رأی‌گیری مشارکت داشتند که 211 نفر از آنها به فؤاد معصوم رأی دادند.

فؤاد معصوم خضر متولد 1938 کوی سنجیق یکی از شهر‌های اربیل است. وی یکی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان است که ریاست این حزب را جلال طالبانی بر عهده دارد. وی گفت: تمام تلاشم را به کار می‌بندم تا در همان مسیری که «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور کنونی عراق پیموده، گام بردارم و برای حل مشکلات به شیوه او عمل کنم.

مهم‌ترین مسئله اکنون تشکیل دولت جدید است. البته مفهوم جدید نه به عنوان دولتی جدید و تغییر یافته، بلکه دولتی براساس انتخابات جدید عراق است. براساس قانون اساسی عراق، نخست‌وزیر از جمع شیعیان است و براساس آرای انتخابات نیز ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست‌وزیر کنونی عراق با 95 کرسی از 328 کرسی در رأس قرار دارد. بر این اساس حق ائتلاف قانون و شخص مالکی است که دولت جدید عراق را تشکیل می‌دهد. از وظایف رئیس‌جمهور، مأمورسازی کاندیدای نخست‌وزیری برای تشکیل کابینه است در حالی که حمایت و کمک به آن برای تسریع در جلب رضایت جریان‌های سیاسی نیز اقدام مثبت رئیس‌جمهور برای تحقق روند سیاسی است. از دیگر وظایف معصوم را حمایت از دولت و ارتش در مبارزه با تروریسم و مداخلات خارجی تشکیل می‌دهد. امری که حلقه تکمیلی آن، تلاش برای انسجام ملی عراق به ویژه با توطئه دشمنان برای تحریک کردها به جدایی‌طلبی است. مأموریتی مهم که اجرای آن از سوی فواد معصوم ضمن تضمین امنیت و یکپارچگی عراق، می‌تواند محبوبیت وی در میان مردم را نیز به همراه داشته باشد که چهار سال ریاست‌جمهوری موفق و موثری را برای وی رقم خواهد زد.

سفر «بان‌کی‌مون» به عراق

از دیگر تحولات عراق را سفر بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به عراق تشکیل می‌دهد. مون که برای بررسی آتش‌بس درباره غزه، راهی منطقه شده بود دیداری کوتاه نیز از عراق داشت و با مقامات سیاسی و دینی این کشور دیدار کرد. وی در دیدار با مالکی، نخست‌وزیر عراق، بر حمایت سازمان ملل از تسریع در روند سیاسی عراق و مبارزه با تروریسم تأکید کرد. نکته مهم، دیدار مون با آیت‌الله سیستانی بود که نشانگر اذعان جهانیان بر نقش مرجعیت در تحقق ثبات در عراق است. «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل در یک کنفراس مطبوعاتی پس از دیدار با «آیت‌الله سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق در استان نجف اعلام کرد: درخصوص موضوعات مختلف از جمله اوضاع اخیر عراق با مرجع عالیقدر شیعیان به بحث و رایزنی پرداختیم. وی تصریح کرد: آیت‌الله سیستانی فردی حکیم و اهل تسامح است و الهام‌بخش پیروان خود و جهانیان است. بان‌کی‌مون تأکید کرد، آیت‌الله سیستانی طی این دیدار، خواهان اشاعه مهر و عطوفت و صلح میان همه عراقی‌ها شد.

تشدید حملات تروریست‌ها به مقدسات

آنچه در روند تحولات امنیتی عراق قابل توجه است، تشدید حملات تروریست‌های تکفیری ـ بعثی به مقدسات است. بخشی از این تحرکات علیه آرمان‌های اسلامی است، چنانکه در آستانه روز قدس، داعش ضمن آتش زدن پرچم فلسطین، برپایی روز قدس را حرام اعلام و حاضران در راه‌پیمایی را به اشد مجازات تهدید کرد! در همین حال، در ادامه تخریب اماکن مقدسه، تروریست‌های داعش مرقد «جرجیس» پیامبر(ع) را در مرکز شهر موصل در ۴۰۰ کیلومتری شمال بغداد منفجر کردند. تروریست‌های داعش همچنین یک مزار طایفه صوفیه را در شهرستان داقوق و پیش از آن، مرقد حضرت یونس پیامبر(ع) در موصل را منفجر کردند.

گروه تروریستی داعش امامزاده علی‌اصغر فرزند امام حسن(ع) را در شهر موصل منفجر کردند.

مجموع این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری، هدف از این اقدامات را در کنار نابودسازی آثار اسلامی عراق، زمینه‌سازی برای اهداف صهیونیست‌ها می‌دانند. در این چارچوب، سیدحسن نصرالله در سخنرانی روز قدس ضمن هشدار درباره تحرکات تروریست‌ها در نابودی اماکن مقدسه، آن را آماده ساختن شرایط برای تخریب مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها عنوان کرد. همگرایی و اتحاد داعش با صهیونیست‌ها مولفه‌ای آشکار است که نابودی جهان اسلام محور همگرایی آنها است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات