تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۶۸۵۸۶

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اسلامی


مهدی شیردلیان

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمد لله ربّ العالمین الحمد لله خالق الخلق باسط الرزق دیّان الدین ربّ العالمین الحمد لله بمحامده کلّها علی جمیع نِعَمِه کلّها اللهمّ صلّ وسلّم علی محمّد عبدﻙ ورسولک وأمینک وصفیّک وخیرتک مِن خَلقک حافظ سرّﻙ ومبلّغ رسالاتک وصلّ علی علیّ أمیر المؤمنین و وصیّ رسول ربّ العالمین وصلّ علی الصدیقة الطاهرة فاطمة سیّدة نساء العالمین وصلّ علی أئمة المسلمین و هداة المهدیین، حججک علی خلقِک وأمنائک فی بلادﻙ صلاة کثیرة دائمة.

با درود و سلام بر ارواح طیبه پیامبر، اوصیا، صلحا، شهدا و امام شهیدان و با درود و سلام ویژه به محضر امام عصر و ولی امر حجت بن الحسن(عج).

ماه نور، ماه هدایت، ماه قیام و صیام، ماه نزول قرآن و لیله القدر فرا رسید. دعیتم فیه الی ضیافه الله. فخر بزرگ شامل حال همه شد که خداوند بزرگ ما را در کنار سفره رحمتش پذیرا شد. ماه رمضان امسال همانند دیگر سال‌ها نشاط عبادت، صبر و امساک که نه تنها امساک از طعام و شراب بلکه امساک از دروغ و تزویر و ریا و نفاق است . فضای عبادت و اطاعت خداوند و پاک کردن دل‌ها از کینه‌ها، وحدت و انسجام و برادری در جامعه اسلامی ما فرا رسیده است که جامعه اسلامی بس فراخ‌تر، مهم‌تر، تأثیرگذارتر از دولت دینی و اسلامی است . دولت دینی و اسلامی عمدتاً‌ وظیفه‌اش اجرای قانون و مقررات است و چه کنیم که اخلاق با بخشنامه حاصل نشود.

اخلاق و معنویت از آن جامعه اسلامی است، جامعه اسلامی که دولت دینی و اسلامی را می‌سازد و نگه می‌دارد و در مسیر حق و درست هدایت می‌کند.آنچه ما نیاز داریم دست به دست هم دادن و حضور همه قدرت‌های اجتماعی سرزمین اسلامی‌مان برای تحقق اخلاق و معنویت و اجرای آیات الهی و قرآن مجید است.اگر شب قدر از هزار ماه برتر است شاید فلسفه اصلی‌اش آن است که شب نزول هدایت و شب نزول قرآن است و شاید رمضان و روزه دریچه‌ای برای راهیابی به مسیر هدایت قرآنی است، که مگر نه آنکه روزه برای آن است که لعلکم تتقون و نه مگر این است که الم ذَلِکَ الْکِتَابُ لا رَیْبَ فِیه هُدًى لِلْمُتَّقِینَ .پس این تقوا دریچه برای ورود نور قرآنی در دل‌هاست که اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور معرفت بگیری.

آنچه که هدف اصلی این انقلاب و این نظام برای همه ما بوده و هست، همان که هدف بعثت پیامبر بود و گفت لاتمّم مکارم الاخلاق که پیامبر از دل‌ها وارد شد، از درها وارد نشد و ما هم باید با اقناع، ارضاء و تبیین و دعوت مردم را به همان مسیر بکشانیم. آن مسیری که فقط با مدارا امکان پذیر است که فلو کُنتَ فظّا غلیظَ القلبِ لانفضّوا مِن حولِک.

این بنای پرشکوه اسلام و معنویت و این سقف بلند نه بر پایه زور و فشار که بر مبنای عشق و ایمان است و اسلام از قلب آغاز می‌شود و عقل و علم تکامل می‌یابد. همان که امام راحل ما در آداب و صلاتش تبیین کرد که سعادت به زور حاصل نشود و فضیلت و عمل صالح بدون اختیار حاصل نگردد.

این همان بیان امام راحل و رهبری معظم انقلاب است که فرهنگ آغاز و میانه و پایان است. دولت افتخار می‌کند و این را به فال نیک گرفته است که آغاز کارش در سال گذشته در ماه خدا و ماه رمضان شروع شد و امسال، ماه رمضان حدود یازده ماه از شروع کار دولت گذشته است.

این دولت تمام موفقیت‌های خود را در سایه حضور، مشارکت، همبستگی، انسجام مردم، هدایت‌های مقام معظم رهبری و از همه بالاتر لطف، عنایت و فیض خداوند و توجهات حضرت ولی عصر(عج) می‌داند که بالاترین وظیفه خود را فرهنگ می‌داند، بویژه در سال جاری که سال فرهنگ و اقتصاد و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

بزرگترین کاری که دولت در زمینه فرهنگ بر دوش گرفته است، اجرای نقشه مهندسی فرهنگی است که مصوبات آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اتمام رسانده است و اجرای آن را به زودی آغاز خواهد کرد. اجرای تحول بنیادین، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند نخبگان است که اگر دولت هر سه را در سال جاری دنبال و اجرا کند، به اعتقاد من بزرگترین قدم در راه فرهنگ برداشته شده است.

البته بخش بزرگی از وظایف فرهنگی بر دوش نهادهای دینی و اجتماعی است که کاملاً‌ به توانمندی‌ آنها ایمان داریم. حوزه‌های علمیه، علما، مراجع بزرگ، فرهیختگان، مدرسین، فضلا، گویندگان، فرهنگ‌دوستان، هنرمندان و همه آنهایی که این بار را در طول قرن‌ها بر دوش داشتند و همان نهادها بودند که در کنار مساجد و حسینیه‌ها و هیأت‌ها و تکیه‌ها توانستند در دوران دین‌ستیزی به رهبری مراجع و بویژه امام بزرگوارشان، انقلاب بزرگ را به مقصد برسانند. امروز هم می‌بینیم نهاد مرجعیت در عراق چگونه سدی قوی در برابر توطئه استکبار و صهیونیست‌ها بوجود آورده است ما همچنان مؤمن به قدرت علما و اندیشمندان و حوزه‌های علمیه و مراجع به ویژه در دورانی که رهبری معظم انقلاب، هدایت‌ها را بر دوش دارد هستیم. البته دولت هم به همه وظایف قانونی و هموار کردن راه و پشتیبانی کردن از همه نهادهای مردمی و نهادهای مسئول اجتماعی و اخلاقی ادامه خواهد داد.

بسیار خوشحالم که به عرض شما برسانم، امروز در شرایطی قرار داریم که از هر زمان دیگر دانشگاه‌های کشور ما با نشاط بیشتر به دنبال علم و فرهنگ است. مسیر علم و دانشی که قبلاً عمدتاً به مقاله و کتاب و تحقیق بسنده می‌کرد، امروز در ادامه راه گذشته، مسیر تقویت شرکت‌های دانش بنیان را این دولت برگزیده و انتخاب کرده است. ما باید از مقاله و تولید علم و فناوری به اختراع و ثبت اختراعات و برند و حتی بازاریابی دست یابیم و همه حلقه‌هایی که ضعیف بود، امروز تقویت شده است. صندوق نوآوری و شکوفایی به حمایت این شرکت‌ها بپا خاسته است و دولت هزار میلیارد تومان را به این صندوق برای دادن تسهیلات به شرکت‌ها قرار داده است، به زودی شاهد حرکت چشم‌گیر در زمینه علم و فناوری و نشاط علمی خواهیم بود، همان‌طور که مقام معظم رهبری همواره بر علم و دانش و شکوفایی تأکید ورزیده است و تأکید می‌ورزد.

دولت در مسائل اقتصادی گام‌هایی برداشته است که در حد زمان ۱۱ ماهه مطلوب و در برخی از موارد بیش از حد انتظار بوده است. کشور که با مشکل تورم بسیار سخت روبه‌رو بود، دولت با کمک مجلس و قوه قضائیه و همه نهادها و مجمع تشخیص و همه کارگزاران و مسئولین و حمایت نیروهای مسلح، قدم‌های بسیار خوبی را در اقتصاد برداشته است که اگر خرداد پارسال تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود، در خرداد امسال به ۱۴.۶ رسیده است.

در تاریخ دولت‌های گذشته و در تاریخ کشورمان، کاهش رشد تورم در عرض یک سال در ۳۱ واحد نه کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر بوده است. برای آنکه واضح‌تر و روشن‌تر سخن گفته باشم به یک مثال اکتفا می‌کنم. افزایش قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت پارسال یعنی سال ۹۲، افزایش قیمت ۵۱ درصد بوده است و امسال یعنی سال ۹۳، ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ۹۳، فقط ۶ درصد بوده است، این ۶ را با آن ۵۱ اگر مقایسه کنیم، به موفقیت نظام در این زمینه کاملاً آگاه می‌شویم، البته این معنایش این نیست که دولت در زمینه تورم هنوز راضی است که باید قدم‌های بیشتری برداشته شود.

دولت در سال جاری مصمم است هدایت مهار تورم را ادامه دهد و در سال آینده یعنی سال ۹۴ تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند و در سال ۹۵ طبق برنامه آن را تک‌رقمی کند. این آرزوی ۴۰ ساله این کشور است که ما هم جزو ۱۰۰ کشوری شویم که به طور مستمر دارای تورم یک رقمی و حتی زیر ۵ درصد هستند. البته در بخش اقتصاد مهم‌تر از بحث تورم بحث رونق است که کاری بس سخت‌تر از مهار تورم است، رونق بدون تورم کاری سخت که باید با ثبات و پایدار باشد، دولت در این زمینه اولین قدم‌ها را برداشته است.

می‌دانید که کشور ۲ سال پیاپی در مجموع کاهش ۱۰ درصد تولید ملی را تجربه کرد. درسال ۹۱ طبق آمار مرکز آمار منهای ۵.۸ و طبق آمار اخیر بانک مرکزی منهای ۶.۸ است و در سال ۹۲ طبق نظر مرکز آمار منهای ۲.۲. در تاریخ کشور ما رکود اینچنینی در دو سال پیاپی ما سراغ نداریم. باید رکود شکسته شود و این کار به حول و قوه الهی امسال انجام خواهد شد دولت بر آن مصمم است و تردیدی نداریم که اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مایه اتحاد بیشتر دولت و مجلس و قوه قضائیه و مجمع تشخیص و سایر دلسوزان این نظام خواهد بود. برای این کار دولت برنامه‌ای را برای شکستن رکود در هفته‌های اخیر تنظیم کرده است که به زودی نهایی و اعلام خواهد شد و مردم ما مطلع خواهند شد که چگونه دولت در سال جاری رکود را خواهد شکست و ان شاء الله رونق اقتصادی آغاز خواهد شد و آن هم رونقی که طبق اقتصاد مقاومتی باید مراکز تولید ما رقابت‌پذیر و صادراتی باشند.

برای این کار ما به یک ارتباط سازنده خوب با همه همسایگان و با منطقه مهمی که در آن زندگی می‌کنیم، نیاز داریم. در این زمینه دولت قدم‌های مهمی را برای نزدیکی با کشورهای همسایه برداشته است به استثناء یکی دو کشور که هنوز به این محوطه قدم نگذاشته‌اند. روابط ما با ۱۳ کشور همسایه از هر زمان دیگر نزدیک‌تر است و ان شاء الله با تعامل خوب و سازنده با جهان و بویژه با همسایگان در زمینه اقتصادی خواهیم بود. دولت در زمینه مسایل بسیار مهم از قبیل آب که کشور دچار مشکل است، اقدامات بسیار مهمی را بویژه در مناطق غرب کشور و جنوب کشور یعنی ایلام و خوزستان و شرق کشور یعنی سیستان و بلوچستان، با حمایت مقام معظم رهبری آغاز کرده است.

ان شاء الله در طول سا‌ل‌های آینده شاهد حرکت بسیار خوبی در زمینه مهار آب، استحصال آب و بهره‌وری درست در زمینه آب که مهمترین مساله ما است، خواهیم بود. البته در این زمینه ما معتقد به رشد سرمایه‌گذاری و تکنولوژی و بهره‌وری به عنوان سه اصل برای رونق اقتصادی خواهیم بود. بخاطر اینکه وقت تنگ است، من مسایل بیشتری را در زمینه اقتصاد و در زمینه رفاه اجتماعی مخصوصاً‌ در زمینه مسأله سلامت که دولت گام بسیار مهمی را در زمینه سلامت برداشته است و در طول مدت کوتاه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم ما از مزایای این طرح در بیمارستان‌ها برخوردار شده‌اند.

امروز دیگر در پایان ساعت اداری و روز تعطیل، بیمارستان‌های ما از متخصصین خالی نیست. این طرح هم‌اکنون در اکثر بیمارستان‌های کشور اجرا شده و به زودی تکمیل خواهد شد. دولت مردم را تحت چتر بیمه سلامت قرار داده است و طی یکی دو ماه اخیر بیش از ۴ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

از این پس در مناطق محروم همواره پزشک متخصص حضور خواهد داشت و تاکنون ۳ هزار متخصص به مناطق مختلف محروم کشور اعزام شده‌اند و این راه و تحول ادامه خواهد یافت. این یکی از آثار اجرای این مرحله در زمینه هدفمندی یارانه ها بود. مشکل پارسال ما این بود که ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها آن هم برای پرداخت یارانه نقدی کسری داشتیم و با مشکل مواجه بودیم، علاوه بر اینکه آن کسری ها را رفع کرده‌ایم، اقدامات مهمی از جمله در زمینه تحول سلامت و امنیت غذایی برای اقشار بسیار ضعیف آغاز کردیم و ادامه خواهیم داد.

در زمینه سیاست خارجی دولت از آغاز طبق وعده‌ای که به مردم داده بود در چارچوب سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، دیوار بلند ایران‌هراسی که توسط استکبار بنا شده بود و سال به سال ارتفاع این دیوار بلندتر می‌شد، به طور کامل در هم شکسته شده و فرو ریخته است. امروز افکار عمومی دنیا به خوبی باور کرده و فهمیده است ایران در زمینه مسایل هسته‌ای شفاف عمل کرده است و عمل می‌کند، دیوار بهانه‌جویی‌ها را این دولت فرو ریخته است. امروز کسی نمی‌تواند به بهانه مبارزه عدم اشاعه و مبارزه با سلاح هسته‌ای تحریم‌های نابجا و غلط خود را نسبت به ملت بزرگ ایران توجیه کند. ما در دیواره تحریم ظالمانه شکاف غیرقابل ترمیم بوجود آورده‌ایم. ما در مذاکرات جدی هستیم و جدی خواهیم بود. با منطق و استدلال با آنهایی که آن طرف میز مذاکره نشسته‌اند، حرف زده‌ایم و خواهیم زد و ذره‌ای از حقوق ملت بزرگ ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد، اما در عین حال مردم ما باید بدانند در کنار حق مسلم آنها در فناوری صلح‌آمیز، حق مسلم آنها برای دسترسی به بازار سرمایه و تکنولوژی و رابطه سازنده با جهان را نیز استیفا خواهیم نمود.

ما امیدواریم آنهایی که تحریم ظالمانه کرده‌اند به خوبی یاد گرفته و فهمیده باشند که مسیر نادرستی را انتخاب کرده بودند. هدف ما در این مذاکرات همانطور که اعلام کرده بودیم، برد - برد است. پیروزی این مذاکرات به نفع ایران و جهان و منطقه خواهد بود. اما اگر دشمن زیاده‌خواهی کند همه دنیا امروز متوجه است که شکست مذاکرات بر دوش زیاده‌خواهان است و ایران در مسیر قانونی و درست حرکت کرده است و به حرکت خود ادامه می‌دهد. ملت ما هم امروز بیش از گذشته پشتیبان نظام در این مسیر خواهند بود. البته همانطور که من اعلام کردم، برنامه دولت برای تحول اقتصادی در سال جاری و سال‌های آینده بر مبنای شکسته شدن و پایان تحریم نیست، حتی اگر دشمن لجبازی کند ما به راه توسعه و پیشرفت ادامه خواهیم داد و به حول و قوه الهی موفق خواهیم بود.

نکته آخر منطقه ما دچار ناآرامی و بی‌ثباتی است. انقلاب بزرگ ما پیامش به منطقه و جهان، مردم‌سالاری دینی، استقلال، ایستادگی و ایجاد امت واحده اسلامی، برادری و دوستی و اتحاد میان مسلمان‌های جهان بود و این پیام به خوبی از طرف مردم مسلمان و جهان شنیده شد، اما متاسفانه بدخواهان نخواستند پرچم انقلاب اسلامی در همه سرزمین‌های اسلامی به اهتزاز درآید. گر چه قدم‌های بسیار مهمی در کشورهای اسلامی تا به امروز برداشته شده است. با ایجاد تفرقه میان مسلمان‌ها و ادعای نا صحیحی به نام جهاد اسلامی به ایجاد تفرقه و شکاف در میان مسلمان‌ها پرداخته‌اند که متأسفانه تغذیه فکری آنها را انحراف سلفی‌گری و تکفیری و تغذیه مالی آنها را برخی از کشورهای منطقه و تغذیه سیاسی آنها را استکبار و صهیونیزم انجام می دهند، اما همه بدانند این راه خونریزی و شقاوت و آدم‌کشی و بی‌ثباتی در منطقه به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران به وظیفه اش‌ برای ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با مسیر جهالت و افراطی‌گری و خشونت و آدم کشی و توحش، ادامه خواهد داد و به حول و قوه الهی و ان شاء الله در این راه موفق خواهد بود.

اللهم أصلح کلّ فاسد من أمور المسلمین اللهم غیّر سوء حالنا بحسن حالِک، همه ما آماده‌ایم تا از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب استفاده کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته   

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات