صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۶۸۹۸۶

شیوه انعکاس سرنگونی پهپادجاسوسی در رسانه های بیگانه

خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی برفراز تاسیسات هسته‌ای نطنز به طور ویژه ای درفضای تبلیغی رسانه های بیگانه بازتاب داشت.

پایگاه بصیرت،خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی برفراز تاسیسات هسته‌ای نطنز به طور ویژه ای درفضای تبلیغی رسانه های بیگانه بازتاب داشت.
1- بنگاه های خبر پراکنی بیگانه با اعلام این که سپاه پاسداران گفته یک فروند پهپاد جاسوسی اسرائیل را در نطنز سرنگون کرده است ، در ابتدا صحت خبر را زیر سؤال برده و موضوع را به گونه‌ای تردیدآمیز القاء می‌کنند .
2- این رسانه‌ها با هدف تضعیف توان نظامی و بازدارندگی کشورمان درقبال تهدیدات احتمالی خارجی و با تاکید بر بعد مسافت محل سرنگونی هواپیمای اسرائیلی با مرزهای غربی ایران سعی درکم اهمیت جلوه دادن قدرت مانور موشکی و لجستیک دفاعی سپاه دربرابر حملات نظامی خارجی دارند. از این رو تاکید می‌کنند " چگونه است چنین هواپیمایی توانسته صدها کیلومتر را حداقل از مرز ایران تا نطنز بپیماید بدون این که به وسیله دفاع ضد هوایی ایران شناسایی بشود و مورد حمله قرار بگیرد و سؤال دیگر این هست در صورتی که چنین هواپیماهایی توانسته تا نزدیکی تاسیسات نطنز برود خوب اگراین هواپیما به موشک‌ها و بمب‌هایی مسلح بوده و اگر چنین امری وجود داشته این هواپیما می‌توانسته به این تاسیسات حمله بکند " (رادیو فردا / رسانه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا ، سیا)

3-رسانه‌های فارسی زبان بیگانه همچنین با اعلام تغییر مشی و سیاست ایران در زمینه مسایل دفاعی و نظامی ، موضوع رونمایی از دستاوردهای نظامی کشورمان در زمینه توان موشکی و ساخت پهبادهای پیشرفته را در پیوند با برنامه هسته ای ایران پی گرفتند و به القاء نگرانی درباره سیاست‌های نظامی جمهوری اسلامی پرداختند . دراین باره بنگاه خبرپراکنی دولت انگلیس با اشاره به این که " در سال‌های اخیر ایران متهم بوده که برنامه موشکی اش در راستای برنامه هسته ای اش بوده است " فضاسازی کرد " آن چه را که در گفت و گوهای هسته‌ای مطرح می‌شود و باعث نگرانی کشورهای غربی است در واقع آن توان بالقوه ایران است برای دسترسی به سلاح هسته‌ای. یعنی اگر موشک های بالستیک به کلاهک هسته ای مجهز شوند این یک تهدید بسیار زیادی است و بسیار شدید و جدی است برای کشورهای غربی و به همین جهت است که روی این نوع موشک ها و پیشرفت هایی را که ایران در این زمینه به عمل آورده است رویش تکیه می کنند و می خواهند که این محدود شود " . به عبارت دیگر بیگانه می کوشد با بهره گیری از ابزار رسانه ، ضمن موجه جلوه دادن ادعاهای غرب درباره مسایل موشکی کشورمان ، برنامه موشکی ایران را در چارچوب سیاست تبلیغی گام به گام و براساس سناریوی افزایش قدرت چانه‌زنی غرب درمذاکرات  هسته‌ای به موضوعات مورد مناقشه بیافزاید.

4- رسانه ها همچنین درفضاسازی سومندانه خود درباره برنامه هسته ای ایران با تاکید براین که غرب در کنار رویکردهای دیپلماتیک وگفتگو محور،گزینه نظامی را هم مد نظر دارد ، چماق تهدید را برمبنای تاکتیک فشار و با هدف تضعیف دیپلماسی فعالانه هسته ای ایران برجسته سازی می کنند و تاکید می کنند که نفوذ این پهپاد به عمق خاک ایران نشان می دهد  آمریکا و اسرائیل واقعا به گزینه نظامی اعتقاد دارند.

5- در صورت تایید این خبر، یک هواپیمای ساخت صنایع هوایی رژیم صهیونیستی بنام " هرون " یا هواپیمای قدرتمند تر هرون تی پی، احتمالا برای چنین ماموریت دوربردی در نظر گرفته شده است. فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی هر دوی این هواپیماها را به عنوان یک راهکار ممکن برای نظارت روی ایران و دیگر کشورها توصیف کرده اند.( رویترز)

 درمقابل این جنگ روانی رسانه های خودی نیز تلاش کرده اند پیام ها و نشانه های این اقتدار سپاه را به غرب و رژیم صهیونیستی بازگو نمایند:

1- اعلام سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی به خودی خود پیام ها و نشانه هایی در بر دارد. ایران که از یکسو در حال مذاکرات هسته ای است و از سوی دیگر به مسائل منطقه ای همچون مساله فلسطین، سوریه و عراق اهتمام دارد با این اقدام می خواهد بگوید که از لحاظ امنیتی و نظامی برای دفاع از امنیت ملی خود توان هر کاری را دارد خواه تجاوز صورت گرفته علیه ایران از ناحیه اسرائیل باشد خواه از سوی هر کس دیگر.

2- این جنگ ، جنگ متفاوتی است و با بکارگیری فناوری جاسوسی صورت می گیرد. این جنگ به نوعی جنگ اثبات وجود است. اسرائیل تلاش داشت با ارسال این پهپاد با صدای بلند به ایرانیان بگوید ما اینجا هستیم اما ایرانی ها به فارسی روان از طریق بکارگیری یک موشک ضد هوایی به اسرائیلی ها فهماندند که اگر بار دیگر وارد فضای هوایی ایران شود با چنین جوابی روبرو خواهید شد.

3- تهران به خوبی می داند که اقدام اسرائیل در نقض حریم هوایی ایران آن هم در چنین زمانی را نمی توان جدای از جنگ غزه دانست. بویژه اینکه تل آویو به خوبی می داند موشک هایی که بر سر اسرائیل می بارد به نوعی ایرانی است. آن ها می دانند که موشک هایی که نیروهای مقاومت به کار می گیرند یا ساخت ایران است یا ایران هز��نه آن را پرداخت کرده است و اگر هیچ یک از این دو مورد نبود بی تردید با فناوریی که ایران در اختیار گروه های فلسطینی قرار داده در غزه ساخته شده است.

4- میان ایران و اسرائیل تنها مساله موشک هایی که از غزه به سوی سرزمین های اشغالی شلیک می شود نیست و ای بسا درگیری با واسطه از طریق مرزهای لبنان، فلسطین و حتی سوریه نیز وجود دارد.

5-  سوال دیگری که باید در روزهای آینده منتظر دریافت پاسخ آن بود این است که این پهپاد از چه بردی برخوردار بوده است؟ آیا این پهپاد از فرودگاه های اسرائیل بلند شده است و چه مسیری را پیموده است؟ یا اینکه این هواپیما نیازی به پیمودن مسیری طولانی نداشته است؟

6- مایکل مالوف مقام سابق پنتاگون در گفتگوی زنده با پرس تی وی در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد محکومیت بین المللی علیه این اقدام اسرائیل خواهیم بود، گفت: اینکه سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران توانسته است یک فروند پهپاد مخفی و رادار گریز را شناسایی کند خود نشان می دهد که ایران توانایی های خوبی دارد. این هواپیما یک هواپیمای تجسسی بود و احتمالا نخستین باری هم نیست که آنها(اسرائیلی ها) این کار را کردند. به نظر من این مسئله نشان می دهد که نیروهای ایرانی چه آمادگی و توانایی هایی دارند که می توانند به این تلاش های مخفی پاسخ دهند. با توجه به همه ی آشوب هایی که اکنون در دنیا وجود دارد، تردید دارم که جامعه ی بین المللی در واکنش به این (اقدام اسرائیل) آن را محکوم کند.

مایکل مالوف در ادامه ی این گفتگو گفت:تحریم ها در واقع باعث شدند که ایران از برخی جنبه ها قویتر شود. ایران اکنون خودکفایی بیشتری بدست آورده است. آنها مردم و دانشمندانی دارند که توانا هستند و می توانند صنایع خود را ایجاد کنند و قطعا فناوری های خود را دارند. تحریم ها برای غرب یک شمشیر دولبه بودند. درحالیکه در گذشته تجهیزات در اختیار ایران قرار می گرفت اما اکنون دیگر این طور نیست و ایران توانسته است توانایی های مستقل و متکی به خود را ایجاد کند.

7- این مقام سابق پنتاگون گفت:هرچند این مسئله توانایی ایران را نشان می دهد اما پرواز این پهپادها در ایران به تل آویو اجازه می دهد که پی ببرد توانایی های ایران چیست؟ حتی برای ایران هم این مسئله مثل یک شمشیر دولبه است. این حادثه توانایی ایران را نشان می دهد اما از سویی دیگر باعث می شود که اسرائیلی بتوانند پی ببرند چه سیستم های راداری در ایران وجود دارد. احتمالا این نخستین پهپادی نیست که وارد خاک ایران شده است اما توانایی ایران در سرنگون کردن این پهپاد به تل آویو چیزهایی را درباره ی توانایی های ایران گفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات