تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۶۹۵۳

روسیه به دنبال بهانه برای عدم تکمیل نیروگاه بوشهر


به گزراش روزنامه «ویدامستی»، وزارت امور خارجه روسیه رسما تایید نکرده است که برای ارسال سوخت هسته ای مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر شرط تعیین کرده است، ولی آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه «راس اتم»، اعلام داشته که به دلایل فنی و مالی، در آینده نزدیک قصد ارسال سوخت هسته ای به ایران را ندارد. کارشناسان معتقدند که روسیه تنها به دنبال بهانه ای برای عدم تکمیل نیروگاه بوشهر می باشد.

چند روز پیش خبرگزاریها به نقل از منابع بی نام در میان مقامات دیپلماتیک غربی اطلاع داده بودند که روسیه برای ایران شرط تعیین کرده و در صورت عدم توقف غنی سازی اورانیوم و شفاف سازی برنامه های هسته ای خود و در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی قرار ندادن اطلاعات جامع در این مسکو سوخت هسته ای نیروگاه اتمی بوشهر را به این کشور ارسال نخواهد کرد.

بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: اطلاعی درباره مطرح شدن مطالبات جدید از ایران، در دست ندارد. این در حالی است که دفتر مطبوعاتی «راس اتم» اطلاع داده است که عرضه سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر به دلایل فنی باید شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه باشد، ولی ایران جدول زمانی پرداخت ها را رعایت نکرده و این رو تاریخ ارسال سوخت هسته ای به این کشور هنوز مشخص نیست.

به نوشته این روزنامه، ایوان سافرانچوک، کارشناس موسسه امنیت بین المللی روسیه می گوید: مسکو در مذاکره با ایران و بطور غیر علنی رفتار تندتری نسبت به آن دارد، البته قصد ملحق شدن به آمریکا را نیز در این خصوص ندارد.

یک منبع آگاه نیز معتقد است، روسیه از ایران انتظار قراردادهای جدیدی را ندارند و در عین حال قصد تکمیل نیروگاه بوشهر را نیز ندارد و به احتمال زیاد درخواستهای جدید، تنها بهانه ای برای متوقف ساختن این پروژه باشد.

روسلان پوخوف، مدیر مرکز تحلیلهای استراتژیکی و فن آوری روسیه نیز گفته است، «ایران، غیر قابل اطمینان ترین شریک است و امروزه در روسیه حتی تاجران سلاح هم مایل نیستند با ایران کار کنند، بویژه آنکه باید بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله امارات متحده عربی یکی را انتخاب کنند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات