صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۶۹۶۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3960 شبه 29 شهریورماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه‌تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضرر دارد. 22/5/93

سرمقاله

دست نیاز آمریکا به سوی ایران

جلسه هفته اخیر شورای امنیت سازمان ملل با دستور کار «تهدید داعش» برگزار شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، ریاست این جلسه را برعهده داشت و نمایندگان 39 کشور در آن صحبت کردند. کری در سخنانی گفت: داعش در حال حاضر، مردم سوریه و عراق را تهدید می‌کند و در صورت عدم کنترل، این گروه می‌تواند کشورهای خارج از منطقه را نیز تهدید کند. فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با رد ادعای «دولت اسلامی بودن داعش» گفت: «این گروه علیه اقلیت‌ها اقدامات تروریستی می‌کند و فرانسه به مسئولیتش در قبال داعش پایبند است.» نماینده انگلیس هم نظر دولتش درباره داعش را چنین اعلام کرد: «داعش تهدیدی برای تمام همسایگان عراق است و با مشارکت کشورهای منطقه و تمام ابزارها باید داعش را نابود کرد.»

اولین پرسشی که با دیدن این تکاپوها به ذهن متبادر می‌شود، این است که چرا کشورهایی که خود در ایجاد داعش و حمایت از وی نقش اساسی داشتند و تا چندی پیش نیز به اشکال مختلف به آن کمک می‌کردند، یکباره وجود آن را خطرناک ارزیابی کردند و سراسیمه به فکر مقابله با آن افتادند. با اینکه تاکنون پاسخ‌های مختصر و مفصلی به این پرسش داده شده است، به‌نظر می‌رسد هنوز به شکل کامل ابهامات این دگردیسی رفع نشده است؛ از این رو افکار جهانی حق دارد با دیده تردید به این نمایش بنگرد. افکار عمومی با وجود تلاش حامیان دیروز و مقابله‌کنندگان امروز داعش به جای درگیر شدن با ادعاهای امروزی آن‌ها، همچنان در پی یافتن پاسخ این پرسش و این حقیقت است که چرا آن‌ها دیروز داعش را به وجود آوردند و امروز در پی نابودی آن هستند. پرسشی که چند روز پیش، کری در جمع خبرنگاران با آن مواجه شد و با فرافکنی و موعظه سیاسی از پاسخ دادن به آن گریخت؛ اما پرسش همچنان بر جای خود باقی است.

کری در جلسه مذکور گفت: «اقدامات ائتلاف برای نابودی داعش فقط به اقدامات نظامی محدود نخواهد شد، این اقدامات باید جامع و همه‌جانبه باشند. مبارزه با داعش وظیفه همه کشورهای جهان از جمله ایران است؛ کشوری که وزیر خارجه‌اش امروز اینجا پیش ماست.» کری خیلی زود نظر چند روز گذشته‌اش درباره ایران را که به نشست پاریس دعوت نشد، فراموش کرد و دوباره نیاز جدی به ایران در مبارزه با داعش را که از ابتدای طرح بحث مقابله با داعش در خفا آن را دنبال و در جلی آن را انکار می‌کرد، مطرح ساخت.

 پیش از اینکه نمایش آمریکایی‌ها برای مقابله با داعش به روی صحنه رود، برنامه ایران برای مقابله با داعش مشخص شده بود و همچنان براساس آن عمل می‌شود و به هیچ ائتلافی هم نیاز ندارد؛ اما حالا که آمریکایی‌ها به طرق مختلف دست نیاز به سوی ایران دراز کرده‌اند، باید به پرسش‌های مختلف پاسخ دهند.

ترجمه

ابعاد و پیامدهای رأی منفی به  استقلال اسکاتلند

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 20 سپتامبر 2014 (29شهریور) به رأی منفی به همه‌پرسی استقلال اسکاتلند و سیاست‌های آینده دولت انگلیس در قبال نتیجه آن پرداخت و نوشت: اسکاتلند روز پنج‌شنبه با قاطعیت علیه استقلال رأی داد؛ اما این رأی به معنای رضایت به شرایط کنونی در بریتانیا نیست و مردم خواهان ایجاد تغییرات هستند. در حالی که نتیجه این همه‌پرسی با استقبال و خشنودی دولت مرکزی بریتانیا و کاخ باکینگهام، اتحادیه اروپا و آمریکا رو‌به‌رو شد؛ اما بریتانیا روز جمعه با واقعیت‌های مهمی روبه‌رو شد و حال موافقت کرده که به اسکات‌ها قدرت‌ و امتیازات چشمگیری برای اداره امور خود بدهد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، حال با بحثی گسترده‌تر در مورد تمرکز قدرت در لندن، ابهام در مورد جایگاه بریتانیا در اروپا، فشارهای شدید بودجه‌ای و شکاف درون حزب محافظه‌کار خود مواجه شده، به‌ویژه آنکه کامرون در بهار سال آینده باید حزب خود را برای انتخابات پارلمانی آماده کند.

در ادامه مقاله آمده است: تقریباً 45 درصد اسکات‌ها به جدایی همیشگی از بریتانیا رأی دادند؛ اما با پایان شمارش آرا مشخص شد که 3/55 درصد آرا به مخالفان استقلال‌اختصاص یافته است. پیروزی مخالفان استقلال هنگامی تضمین شد که سه رهبر سیاسی مهم بریتانیا از احزاب کارگر، محافظه‌کار و لیبرال‌دموکرات، به‌طور مشترک به ارائه قدرت‌ اجرایی تازه به پارلمان اسکاتلند در مورد مالیات، هزینه و رفاه متعهد شدند و در عین حال، بر تعهد پافشاری کردند که اجازه بودجه را نیز به اسکات‌ها خواهند داد؛ مجوز سخاوتمندانه سرانه‌ای که در مقایسه با سایر بخش‌های بریتانیا بالاتر است. الکسساموند، وزیر اول اسکاتلند که کارزار استقلال اسکاتلند را هدایت می‌کرد، روز جمعه خواستار آشتی شد و به‌طور مشخص اعلام کرد که ماه نوامبر از سمت خود کناره‌گیری می‌کند؛ اما وی آشکارا اعلام کرد که اسکاتلند به‌دنبال تحقق وعده‌های رهبران احزاب مهم بریتانیا خواهد بود. آقای کامرون به‌سرعت با انتقاد حزب محافظه‌کار خود در مورد نوع تعهدات بی‌مبالات و بی‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شد که از نظر آن‌ها هزینه‌هایی را در پی دارد.

در پایان مقاله آمده است: بسیاری از قانون‌گذاران گفتند در صورتی که اسکاتلند قدرت بیشتری در مورد بودجه کسب کند، زمان آن نیز رسیده انگلستان نیز چنین مسیری طی کند. برخی حتی پیشنهاد ایجاد یک پارلمان انگلیسی جداگانه را شبیه آنچه در اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز وجود دارد، مطرح کردند. یکی از ناهنجاری‌های نظام بریتانیا این است که انگلستان مرجع قوانین پارلمانی است که قانون‌گذاران اسکاتلندی، ولزی و ایرلند شمالی در پارلمان‌های خود تصویب می‌کنند. آقای کامرون روز جمعه متعهد شد که این ناهنجاری‌ها را حل‌وفصل کند. وی گفت: «حال ما با شانس و فرصتی بزرگ برای تغییر شیوه حکومت‌داری در بریتانیا روبه‌رو هستیم... انگلستان، ولز و ایرلند شمالی نیز باید مانند اسکاتلند بتوانند در مورد مسائل خود نظیر مالیات، بودجه و رفاه رأی دهند.» همچنین آقای کامرون به انتخابات پارلمانی 2015 چشم دوخته است. آقای کامرون به طور مشخص مزیت دیگری در ایجاد یک پارلمان انگلیسی برای حزب خود می‌داند؛ زیرا قدرت حزب وی به طور نسبی در انگلستان افزایش می‌یابد. رأی منفی به استقلال اسکاتلند می‌تواند پیامدهایی نیز برای عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا داشته باشد. اسکاتلند اساساً طرفدار همگرایی با اتحادیه اروپاست و در صورتی که آقای کامرون در انتخابات ماه می پیروز شود، متعهد خواهد شد که سال 2017 عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی بگذارد. در هر صورت، رأی«نه» به استقلال اسکاتلند به معنای عدم تغییر نیست و دولت بریتانیا باید سیاست‌های خود را در قبال اسکاتلند تغییر دهد و امتیازات و اختیارات بیشتری به این منطقه بدهد.

اخبار 

آمریکا هنوز در بیراهه است

 یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی با حضور خبرنگاران درباره نشست گروه 1+5 با ایران در نیویورک گفت: از 24 نوامبر تاکنون اعضای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا نشست‌های دوجانبه متعددی با ایران برگزار کردند تا اینکه هم‌اکنون این نشست‌ها در نیویورک در حال برگزاری است؛ اما من فکر می‌کنم که بسیاری از ما [به این مذاکرات] خیلی خوشبین نیستیم. این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از توافق بد با ایران گفت: فقط اسرائیل[رژیم صهیونیستی] نیست که نگران است، بلکه جهان اعلام کرده است که ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد و فتوای رهبر ایران نیز اعلام کرده که ایران نباید این سلاح را داشته باشد و نباید اینچنین قصدی نیز داشته باشد. این هدف همه است. ما در واقع به صورت تنگاتنگی با اسرائیل مشورت می‌کنیم و این کار را با دیگر هم‌پیمانان در سرتاسر جهان انجام می‌دهیم. از دیدگاه آمریکا، امنیت اسرائیل بسیار مهم است. در پایان نیز اسرائیل همانند دیگر کشورهای جهان، قضاوت خود را درباره توافق انجام خواهد داد؛ اما من معتقدم که رئیس‌جمهور آمریکا فقط توافق‌نامه‌ای را امضا خواهد کرد که اعتقاد دارد برای امنیت جهان از جمله اسرائیل خوب است.

تعریف یا تخریب؟!

 پایگاه منسوب به آقای هاشمی رفسنجانی به‌تازگی در یادداشتی با به کار بردن تعابیر عجیب نوشته است: آزمایشگاه و پیرایشگاه تفکر آقای هاشمی در خودشان است. بدون اینکه اصلاً این چیزها به فکرش باشد، بدون اینکه این چیزها را اصلاً دنبالش بوده باشد یا کسی برایش گفته باشد. از این رو من عرض می‌کنم آخوندی ایشان به مراتب ضعیف‌تر از علمی بودن ایشان است! نویسنده این یادداشت در ادامه نیز می‌نویسد: من عرض می‌کنم اگر شما در دنیا همین امروز، همه این چند میلیارد بشر دنیا را جمع کنند بخواهند ده نفر دانشمند یا ده نفر سیاستمدار یا ده نفر متفکر جدا کنند، به‌ نظر من ایشان در آن ده نفر قرار می‌گیرد(!) به‌طور طبیعی باشد یعنی حب و بغض نکنند و امروز هم در جهان که بروی، نسبت به ایشان یک چنین برداشتی است که ایشان یک تفکری دارد، زمینه‌ای دارد.

گفتنی است انتشار موضوعاتی از این دست درباره  آقای هاشمی در این روزها در رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان نیز به چشم می‌خورد؛ در همان رسانه‌هایی که روزی او را عالی‌جناب سرخپوش و مسئول پشت‌پرده قتل‌های زنجیره‌ای می‌نامیدند!

اخبار کوتاه  

*دادگاه اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد تصمیم سال ۲۰۱۲ شورای اروپا برای تحریم و انسداد دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود. این حکم را شعبه بدوی دادگاه اتحادیه اروپا صادر کرده و به معنی لغو فوری تحریم‌ بانک مرکزی ایران از سوی این اتحادیه نبوده و قابل تجدیدنظر است. نظر دادگاه اتحادیه اروپا در این باره این است که  شورای اروپا برای ادعاهای خود هیچ دلیل و مدرکی ارائه نکرده و به هیچ نقل و انتقال مشخصی نیز اشاره نکرده است و از این رو، این تصمیم باید لغو شود.

* محمد محمدی، مسئول کمیسیون فرهنگی هما (هواداران محمود احمدی‌نژاد) درباره فعالیت‌های فرهنگی این کمیسیون گفت: «باعث افتخار ماست که تفکرات ما به‌ویژه تفکرات فرهنگی ما در راستای تفکرات آقای احمدی‌نژاد و به‌ویژه شخص آقای مشائی است. همان جمله معروف که احمدی‌نژاد یعنی مشائی و مشائی یعنی احمدی‌نژاد را ما هم به‌شدت قبول داریم.» او درباره فعالیت‌های رسانه‌ا‌ی هما هم گفت: «در حال حاضر ما در حال فراهم ‌کردن مقدمات لازم برای ایجاد یک شبکه رادیویی هستیم. می‌خواهیم «رادیو هما» را فعال ‌کنیم؛ اما همه این‌ها منوط بر این است که ما بودجه مشخصی را داشته باشیم. خیلی از دوستان هستند که مبالغ هنگفتی در ماه به ما کمک می‌کنند. به‌هرحال کمیسیون هم در حال رایزنی در مورد نوع پول‌هایی است که به ما کمک می‌شود.»

* شیخ عبدالمهدی الکربلایی در خطبه نماز جمعه این هفته کربلا اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی نسبت به نقض استقلال عراق و اعمال تصمیم طرف‌های بیگانه به بهانه کمک کردن به عراقی‌ها هشدار داده است. وی افزود: «تمامی کشورها باید در جنگ علیه داعش شرکت کنند؛ اما نباید روند کمک به عراق را به‌عنوان بهانه‌ای برای لطمه زدن به استقلال این کشور و اعمال سلطه و تصمیمات خود به کارگیرند.» نماینده آیت‌الله سیستانی از دستگاه‌های امنیتی خواست تا به حمایت از شهرها و اماکن مقدس بپردازند و از انجام فعالیت خود در مناطق درگیر کوتاهی نکنند. وی همچنین از رهبران سیاسی خواست تا نهایت هوشیاری و احتیاط خود را به کار بگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات