صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۰۳۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3981 سه‌شنبه 29 مهر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آنچه مهم است این است که ما تحلیل درستى از رفتار امروز غرب داشته باشیم(1/5/93)

 

سرمقاله

گرفتار آمدن آمانو در دور باطل تکرار؟!

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته گفت: ایران هنوز همه اقدامات شفاف‌ساز را انجام نداده است. وی که در نشست آژانس درباره پادمان هسته‌ای سخن می‌گفت، با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس افزود: «برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، بسیار مهم است که ایران در یک چارچوب زمانی همه اقدامات اجرایی توافق شده براساس «چارچوب همکاری» را انجام دهد.» آمانو به بیان آنچه اشاره شد، اکتفا نکرد و این عبارت چماقی آژانس درباره ایران را تکرار کرد: «دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در جایگاهی نیست که بتواند تضمین معتبری درباره نبود فعالیت‌ها و یا مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران را فراهم کند.»

 آنچه که عملکرد آژانس را درباره ایران زیر سؤال می‌برد، دستاویز قرار گرفتن عبارت فوق در گزارش‌های آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. استفاده از عبارت فوق دو اشکال اساسی دارد: 1- آژانس با به‌کارگیری این عبارت، عملاً فلسفه وجودی و جایگاه خودش را با چالش جدی مواجه می‌کند و آن را زیر سؤال می‌برد. اگر واقعاً آژانس به آنچه می‌گوید، اعتقاد دارد و با انگیزه سیاسی، آن را اظهار نمی‌کند، پس چه لزومی دارد سایر مباحث مربوط به ایران را پی بگیرد و مهم‌تر از آن، چه لزومی دارد ایران با آژانس همکاری کند و به پرسش‌های آن پاسخ دهد؟!

2- همان‌طور که در عبارت آژانس آمده، که قادر به تضمین دادن به اعضای آژانس نیست، بیان این عبارت حاکی از آن است که آژانس برای اعلام پایان یافتن و رفع اختلافات با ایران هم نمی‌تواند به ایران تضمین دهد؛ بنابراین ایران با امید به چه نقطه اعتماد‌آور و پایان‌بخشی باید به همکاری با آژانس ادامه دهد؟!

به نظر می‌رسد آژانس به دلیل سرسپردگی به قدرت‌های استکباری، گرفتار مشکل ماهیتی شده که تا رفع این مشکل و کسب استقلال، نمی‌تواند به وظایف قانونی‌اش عمل کند و از روی ناچاری، بازی بی‌منطق و غیرعقلانی‌اش را که در حال تبدیل شدن به طنز تلخ است، ادامه می‌دهد!

ترجمه

بی‌توجهی انگلیس به تبعیض جنسیتی علیه زنان

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی دیلی‌تلگراف 21 اکتبر 2014 (29 مهر) در مقاله‌ای به تبعیض علیه زنان در جامعه انگلستان پرداخت و نوشت: بیش از 35 سال پس از امضای کنوانسیون رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان، کمیته مسئول نظارت بر اجرای این کنوانسیون موسوم به CEDAW به دولت بریتانیا به‌دلیل اقدامات ضعیف خود و ناکامی در کاهش تأثیر اقدامات سخت‌گیرانه علیه زنان انتقاد شدید کرده است. در حالی که سازمان‌های غیردولتی زنان بریتانیا برای شرکت در پنجاه‌ونهمین نشست کمیته سازمان ملل در امور زنان (CSW) آماده می‌شوند، بسیاری، به پیشینه ضعیف دولت بریتانیا در مورد زنان در بیست سال گذشته و به‌طور خاص چهار سال اخیر انتقاد دارند به‌طوری‌که سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ائتلافی دیوید کامرون تأثیری ویران‌کننده بر زندگی زنان و دختران گذاشته است.

در ادامه مقاله آمده است: این سیاست‌ها حقوق زنان را زیر پا گذشته است؛ از جمله اقدام دیوید کامرون در سال 2012 در مورد برآورد تساوی جنسیتی که اعلام کرد این موضوع دیگر «الزامی قانونی» نیست. همچنین مطابق سیاست کامرون، منابع مالی کمیسیون تساوی و حقوق بشر که بر تمام حقوق مربوط به عدالت، شأن و احترام نظارت می‌کند، در سال 2015 از 70 میلیون پوند به 15 میلیون پوند کاهش می‌یابد. کاهش کمک‌های حقوقی نیز تأثیر ویران‌کننده‌ای بر زندگی زنان به‌ویژه در رابطه با خشونت خانگی و دسترسی زنان به مزایا و خدمات گذاشته است. دولت ائتلافی باوجود امضای کنوانسیون شورای اروپا در استانبول در مورد پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان همچنان آن را به تصویب نهایی نرسانده است. دولت بریتانیا ارزش اندکی به تأثیرگذاری سازمان‌های غیردولتی زنان بر سیاست‌های کشور می‌نهد. اداره تساوی دولت (GEO) از همکاری با سازمان‌های غیردولتی زنان سر باز می‌زند. تعهد محافظه‌کاران برای پیروزی در انتخابات پارلمانی آینده سبب شده در نادیده گرفتن احکام شورای حقوق بشر اروپا و خروج از کنوانسیون حقوق بشر اروپا احساس آزادی عمل کنند و به قانون حقوق بشر بریتانیا مصوب 1998 متوسل شوند که ضربه مهمی به حقوق زنان به‌شمار می‌رود.

در پایان مقاله آمده است: دولت بریتانیا عملاً بسیاری از قوانین مربوط به حقوق زنان در شورای اروپا و اتحادیه اروپا را نادیده می‌گیرد و به قوانین داخلی بسنده می‌کند. جایگاه زنان در تمام کشورهای اتحادیه اروپا بسیار ارتقا یافته تا جایی که در صورت ناامیدی آن‌ها از دادگاه‌های ملی، دادگاه استراسبورگ اتحادیه اروپا از تقاضاهای آن‌ها برای تساوی پشتیبانی می‌کند. محروم‌سازی زنان و دختران از این حقوق، بریتانیا را یک قرن به عقب بازمی‌گرداند. این رویکرد به اعتبار دولت بریتانیا ضربه جدی می‌زند و در عین حال، اعتبار این کشور را در سراسر جهان در مورد ارتقای حقوق بشر نیز زیر سؤال می‌برد. زنان نیمی از جمعیت رأی‌دهنده بریتانیا را تشکیل می‌دهند و توجه دولت بریتانیا به مسائل و حقوق آن‌ها می‌تواند به پیروزی آن‌ها در انتخابات پارلمانی آینده کمک چشمگیری کند.  

اخبار و تحلیل‌ها: غرب متهم است که به زن نگاه کاملاً ابزاری دارد و هنوز هم نتوانسته خود را از این اتهام شرم‌آور تبرئه کند و روزبه‌روز نشانه‌های صحت و تقویت این اتهام افزایش می‌یابد. آنچه که در انگلیس می‌گذرد، یکی از نشانه‌های بیّن نگاه ابزاری غرب به زن است و حتی تغییر رویه دولتمردان انگلیس در برخورد با حقوق زنان هم نمی‌تواند این اتهام را کم‌رنگ کند؛ زیرا چنین نگاهی به زن در اندیشه‌های تحول‌یافته غرب ریشه دارد و تا آن اندیشه‌ها تغییر نیابد، تغییرات ظاهری، ارزشی ندارد و پایدار نمی‌ماند.

 

اخبار

همنوایی با رسانه‌های معاند علیه نیروهای انقلابی!

 طی روزهای اخیر، برخی رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی به بهانه حوادث اسیدپاشی در اصفهان، با رسانه‌های ضدانقلاب در حمله به حجاب همراه شدند. در همین‌باره یک خبرگزاری دولتی که با هزینه بیت‌المال اداره می‌شود، طی روزهای گذشته همگام با رسانه‌های ضد انقلاب به‌ویژه بی‌بی‌سی، پروژه‌ای عجیب را در این‌باره آغاز کرده است. در خبر این خبرگزاری، به‌طور ملموسی تلاش شد تا این حرکات وحشیانه، به نام نیروهای انقلابی ثبت شود و به مخاطب این‌طور القا شود که زنان بدحجاب در اصفهان به‌طور سازماندهی‌شده مورد اسیدپاشی متدینان قرار گرفته‌اند! در بخشی از متن خبر این خبرگزاری آمده است: «این حادثه زمانی اتفاق افتاد که از چندی پیش تاکنون در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با محتوای اسیدپاشی به زنان بی‌حجاب در اصفهان منتشر می‌شود؛ اما مشخص نیست که آیا حادثه شب گذشته ارتباطی با این مطالب داشته است یا خیر؟» این خبرگزاری در گزارشی درباره یکی از قربانیان نوشت: «پدر این دختر با بیان اینکه آن‌ها که به دخترم تهمت بی‌حجابی می‌زنند، باید در آخرت پاسخ دهند، می‌افزاید: ندا هیچ‌گاه نمازش ترک نشده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «پیدا کردن یکی از آشنایان سارا در میان افرادی که برای ملاقات پشت در بیمارستان در انتظار هستند، دشوار به‌نظر می‌رسد. دختر جوانی که به گفته شایعات یکی از قربانی‌های اسیدپاشی در اصفهان به دلیل بدحجابی است»!

روزنامهجمهوری اسلامی هم در پیش‌قضاوتی عجیب با متهم کردن دلسوزان انقلاب به این حادثه نوشت: «قضاوت‌های خودسرانه درباره موضوعات مختلف و صادر کردن احکام مرگ و زندان و شلاق و تکفیر و ارتداد برای این و آن توسط افرادی که نه در منصب قضا هستند و نه مسئولیتی درباره موضوعاتی که درباره آن‌ها سخن می‌گویند و می‌نویسند برعهده دارند، بسیار خطرناک است. این غیرمسئولانه سخن گفتن‌ها و غیرکارشناسانه نوشتن‌ها، عده‌ای را به اقدامات خودسرانه تشویق می‌کند و آن‌ها را به میراث‌داران منافقین تبدیل می‌نماید.»! این در حالی است که احمد سالک، نماینده مردم اصفهان، با بیان اینکه در میان قربانیان اسیدپاشی اصفهان یک خانم محجبه چادری وجود داشته است، گفت: این خانم با پوشش کامل در ماشین نشسته بوده است و با توجه به این موضوع  به هیچ عنوان نمی‌توان گفت انگیزه اسیدپاش، مبارزه با بدحجابی بوده است. به نظر می‌رسد که توطئه‌ای پشت پرده این سوءقصدها قرار دارد.

اخبار کوتاه

   * علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه مراسم استقبال رسمی معاون اول رئیس‌جمهور از نخست‌وزیر ارمنستان، در پاسخ به این پرسش که نظر شما در مورد سخنان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که خواستار ممانعت از اکران هشت فیلم سینمایی مربوط به فتنه شده است، چیست؟ گفت: لابد فتنه را ایشان معنی می‌کنند، البته کمیسیون چیزی نگفته‌اند. البته ممکن است یکی از اعضای کمیسیون، مطلبی را عنوان کرده باشد. وی افزود: ما باتوجه به ضوابطی که داریم، بر اساس تشخیص خودمان عمل می‌کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: قرار نیست هر کسی بیاید و تعیین تکلیف کند که کدام فیلم را نمایش بدهیم یا ندهیم...

   * وزارت فرهنگ فرانسه با صدور ابلاغیه‌ای به نهادهای فرهنگی این کشور خواستار اجرای قانون ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی شده است. این اتفاق پس از آن رخ داده که از زنی محجبه در فرانسه که برای تماشای اپرای «لا تراویاتا» در اپرای ملی آن کشور شرکت کرده بود، خواسته شد یا حجابش را بردارد و یا سالن محل اجرا را ترک کند. برخی از اجراکنندگان این نمایش پس از نشان دادن این زن محجبه، به حجاب وی اعتراض کردند و گفتند در صورتی که وی صورتش را بپوشاند، آوازخوانی را ادامه نخواهند داد.

   * در حالی که مقامات برخی کشورهای اروپایی، شهروندانی را که برای جنگ به سوریه رفته‌اند، در هنگام بازگشت از این کشور بازداشت می‌کنند، دانمارک از این تروریست‌ها استقبال می‌کند و به‌جای بازداشت این افراد، تمام نیازهای آن‌ها را هم برطرف می‌سازد! روزنامه واشنگتن‌پست در شماره روز گذشته خود، با اعلام این خبر تأکید کرد که دولت دانمارک همچنین خدمات روان‌درمانی نیز در اختیار عناصر بازگشته از سوریه قرار می‌دهد و نیز به آن‌ها برای یافتن شغلی مناسب و یا فرصت تحصیل در دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

* یک پایگاه خبری فعال در درجه‌بندی کیفیت خدمات فرودگاه‌های جهان، در آخرین رتبه‌بندی خود، فرودگاه ملک عبدالعزیز در جده را پس از فرودگاه اسلام‌آباد پاکستان، دومین فرودگاه «بد» جهان از لحاظ خدمات رفاهی دانست. روزنامه‌های انگلیسی ایندیپندنت و گاردین، علت این انتخاب را «رفتار خشن» کارکنان بخش گذرنامه، وجود صف‌های طولانی و کمبود صندلی در سالن انتظار دانستند و نوشتند: کارکنان بخش گذرنامه، روند کارها را به تأخیر می‌اندازند و فرودگاه بیش از حد شلوغ است؛ سرویس‌های بهداشتی تمیز نیستند و خدمات فرودگاهی ضعیف است.

 
   

 

 
  Rounded Rectangle: انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم ربانی، آیت‌الله مهدوی کنی، تسلیت باد.
خداوند روح پرفتوح این عالم مجاهد را قرین رحمت سازد و با اولیای خاصش محشور گرداند. ان‌شاءالله
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات